A importância do estudo de história da língua portuguesa no curso de Letras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6429 |
Resumo: | This work aims to highlight the Portuguese Language History discipline contents for the graduating student in the course of Classical Languages and Literature. The Portuguese Language teaching is done by didactic questions, in a cut out form, being each of its clips (Morphology, Phonetics, Syntax etc.) developed in different semesters. The fragmented form of studying the language seems to induce who is being graduated to a fragmented vision too (and fragmentary) of his study objective, jeopardizing the formation of the future language teacher/researcher. The linguistic phenomena analysis under the diachronic optics wherein a fonetical change can, for example, result in morphological and syntactic modifications enables the language vision in its functioning as a whole, with its parts interacting and interpenetrating. This wider vision, we believe, will capacitate the student to connect information of different clips, in order to achieve new and complex knowledge. We pursued to make evident the benefits of the diachronical approach by presenting the programmatic contents of the Portuguese Language History discipline, making comments which point out the relevance of each content for the formation of the graduating student. We added, many times, didactic activities suggestions with the intent of conquering the student s interest for the discipline in question |
id |
UERJ_ac7c39495c339755d29e41ec06f6d274 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/6429 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Oliveira, Helênio Fonseca dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=H1330Henriques, Claudio Cezarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878982Carneiro, Agostinho Diashttp://lattes.cnpq.br/8351700722004597Monteiro, Christiane Lima da Camara2021-01-05T15:06:16Z2012-02-282012-01-23MONTEIRO, Christiane Lima da Camara. A importância do estudo de história da língua portuguesa no curso de Letras. 2012. 116 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6429This work aims to highlight the Portuguese Language History discipline contents for the graduating student in the course of Classical Languages and Literature. The Portuguese Language teaching is done by didactic questions, in a cut out form, being each of its clips (Morphology, Phonetics, Syntax etc.) developed in different semesters. The fragmented form of studying the language seems to induce who is being graduated to a fragmented vision too (and fragmentary) of his study objective, jeopardizing the formation of the future language teacher/researcher. The linguistic phenomena analysis under the diachronic optics wherein a fonetical change can, for example, result in morphological and syntactic modifications enables the language vision in its functioning as a whole, with its parts interacting and interpenetrating. This wider vision, we believe, will capacitate the student to connect information of different clips, in order to achieve new and complex knowledge. We pursued to make evident the benefits of the diachronical approach by presenting the programmatic contents of the Portuguese Language History discipline, making comments which point out the relevance of each content for the formation of the graduating student. We added, many times, didactic activities suggestions with the intent of conquering the student s interest for the discipline in questionEste trabalho tem como objetivo ressaltar a importância dos conteúdos da disciplina História da Língua Portuguesa para a formação do graduando do curso de Letras. O ensino de Língua Portuguesa se dá, por questões didáticas, de forma recortada , sendo cada um de seus recortes (Morfologia, Fonética, Sintaxe etc.) trabalhado em semestres diferentes. A forma fragmentada de estudar a língua parece induzir o graduando a uma visão também fragmentada (e fragmentária) de seu objeto de estudo, prejudicando a formação do futuro professor/pesquisador da língua. A análise dos fenômenos linguísticos sob a ótica da diacronia em que uma alteração fonética pode, por exemplo, resultar em alterações morfológicas e sintáticas possibilita a visão da língua em seu funcionamento como um todo, com suas partes interagindo e se interpenetrando. Essa visão mais ampla, segundo cremos, poderá capacitar o aluno para conectar as informações de diferentes recortes, a fim de alcançar conhecimentos novos e mais complexos. Procuramos evidenciar os benefícios da abordagem diacrônica apresentando o conteúdo programático da disciplina História da Língua Portuguesa e tecendo comentários que apontam a relevância de cada conteúdo para a formação do graduando. Acrescentamos, algumas vezes, sugestões de atividades didáticas com o intuito de granjear o interesse do aluno para a disciplinaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:06:16Z No. of bitstreams: 1 Christiane Monteiro_dissertacao.pdf: 696237 bytes, checksum: 877ffce1864982daec90343153b2eecb (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:06:16Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Christiane Monteiro_dissertacao.pdf: 696237 bytes, checksum: 877ffce1864982daec90343153b2eecb (MD5) Previous issue date: 2012-01-23Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasPortuguese language historyDiachronicExternal historyInternal historyHistória da língua portuguesaDiacroniaHistória externaHistória internaLíngua portuguesa Estudo e ensinoLíngua portuguesa - Formação de professoresLíngua portuguesa - HistóriaLinguísticaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAA importância do estudo de história da língua portuguesa no curso de LetrasThe importance of studing Portuguese language history in the course of classical languages and literatureinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALChristiane Monteiro_dissertacao.pdfapplication/pdf696237http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6429/1/Christiane+Monteiro_dissertacao.pdf877ffce1864982daec90343153b2eecbMD511/64292024-02-27 16:17:08.137oai:www.bdtd.uerj.br:1/6429Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:17:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A importância do estudo de história da língua portuguesa no curso de Letras |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The importance of studing Portuguese language history in the course of classical languages and literature |
title |
A importância do estudo de história da língua portuguesa no curso de Letras |
spellingShingle |
A importância do estudo de história da língua portuguesa no curso de Letras Monteiro, Christiane Lima da Camara Portuguese language history Diachronic External history Internal history História da língua portuguesa Diacronia História externa História interna Língua portuguesa Estudo e ensino Língua portuguesa - Formação de professores Língua portuguesa - História Linguística CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
A importância do estudo de história da língua portuguesa no curso de Letras |
title_full |
A importância do estudo de história da língua portuguesa no curso de Letras |
title_fullStr |
A importância do estudo de história da língua portuguesa no curso de Letras |
title_full_unstemmed |
A importância do estudo de história da língua portuguesa no curso de Letras |
title_sort |
A importância do estudo de história da língua portuguesa no curso de Letras |
author |
Monteiro, Christiane Lima da Camara |
author_facet |
Monteiro, Christiane Lima da Camara |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira, Helênio Fonseca de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=H1330 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Henriques, Claudio Cezar |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878982 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Carneiro, Agostinho Dias |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8351700722004597 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Christiane Lima da Camara |
contributor_str_mv |
Oliveira, Helênio Fonseca de Henriques, Claudio Cezar Carneiro, Agostinho Dias |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Portuguese language history Diachronic External history Internal history |
topic |
Portuguese language history Diachronic External history Internal history História da língua portuguesa Diacronia História externa História interna Língua portuguesa Estudo e ensino Língua portuguesa - Formação de professores Língua portuguesa - História Linguística CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da língua portuguesa Diacronia História externa História interna Língua portuguesa Estudo e ensino Língua portuguesa - Formação de professores Língua portuguesa - História Linguística |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This work aims to highlight the Portuguese Language History discipline contents for the graduating student in the course of Classical Languages and Literature. The Portuguese Language teaching is done by didactic questions, in a cut out form, being each of its clips (Morphology, Phonetics, Syntax etc.) developed in different semesters. The fragmented form of studying the language seems to induce who is being graduated to a fragmented vision too (and fragmentary) of his study objective, jeopardizing the formation of the future language teacher/researcher. The linguistic phenomena analysis under the diachronic optics wherein a fonetical change can, for example, result in morphological and syntactic modifications enables the language vision in its functioning as a whole, with its parts interacting and interpenetrating. This wider vision, we believe, will capacitate the student to connect information of different clips, in order to achieve new and complex knowledge. We pursued to make evident the benefits of the diachronical approach by presenting the programmatic contents of the Portuguese Language History discipline, making comments which point out the relevance of each content for the formation of the graduating student. We added, many times, didactic activities suggestions with the intent of conquering the student s interest for the discipline in question |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-02-28 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-01-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T15:06:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MONTEIRO, Christiane Lima da Camara. A importância do estudo de história da língua portuguesa no curso de Letras. 2012. 116 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6429 |
identifier_str_mv |
MONTEIRO, Christiane Lima da Camara. A importância do estudo de história da língua portuguesa no curso de Letras. 2012. 116 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6429 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6429/1/Christiane+Monteiro_dissertacao.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
877ffce1864982daec90343153b2eecb |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728620517851136 |