Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7494 |
Resumo: | This dissertation Method Pocha - Teaching Practices in Performance for Border Crossers - is a reflection on educational possibilities in performance art . Research that has as focus the ' Pocha Method' - performance in teaching methodology developed by the collective La Pocha Nostra . In this sense we seek to identify the methodological proposals , procedures, thematic , conceptual notes that support the pedagogical practices of La Pocha Nostra , and investigate the training / education process by way of performance art. The outline of this approach prioritizes performances that inhabit interstices and border areas. Understands the performer as a chronicler of his time / space that reflects and discusses flows formations and contemporary compositions. Practices, procedures and concepts developed in performative programs La Pocha Nostra collective are thought in the context of research as a way to decolonize our bodies and create complications around existing representations , expanding notions of identity and difference instead of transit: the body |
id |
UERJ_acc79be581c3772a63fe9adef1661c85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/7494 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Silva, Denise Espírito Santo dahttp://lattes.cnpq.br/5653535024578200Fabião, Eleonora Batistahttp://lattes.cnpq.br/5630482101913111Mendes, Eloisa Brantes Bacellarhttp://lattes.cnpq.br/3036110065959550http://lattes.cnpq.br/7325420846639786Lotufo, Júlia Jenior2021-01-05T17:00:05Z2014-07-172014-03-17LOTUFO, Júlia Jenior. Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras. 2014. 114 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7494This dissertation Method Pocha - Teaching Practices in Performance for Border Crossers - is a reflection on educational possibilities in performance art . Research that has as focus the ' Pocha Method' - performance in teaching methodology developed by the collective La Pocha Nostra . In this sense we seek to identify the methodological proposals , procedures, thematic , conceptual notes that support the pedagogical practices of La Pocha Nostra , and investigate the training / education process by way of performance art. The outline of this approach prioritizes performances that inhabit interstices and border areas. Understands the performer as a chronicler of his time / space that reflects and discusses flows formations and contemporary compositions. Practices, procedures and concepts developed in performative programs La Pocha Nostra collective are thought in the context of research as a way to decolonize our bodies and create complications around existing representations , expanding notions of identity and difference instead of transit: the bodyA presente dissertação Método Pocha: Práticas de Ensino em Performance para Cruzadores de Fronteiras é uma reflexão sobre possibilidades educativas em performance art. Pesquisa que tem como enfoque o Método Pocha metodologia de ensino em performance desenvolvida pelo coletivo La Pocha Nostra. Nesse sentido, busca-se identificar as propostas metodológicas, procedimentos, temáticas, apontamentos conceituais que sustentam as práticas pedagógicas do La Pocha Nostra, e investigar o processo formativo/educativo por vias da arte da performance. O recorte da presente abordagem prioriza performances que habitem interstícios e espaços fronteiriços. Compreende o performer como um cronista do seu tempo/espaço, que reflete e problematiza os fluxos, formações e composições contemporâneas. As práticas, procedimentos e conceitos desenvolvidos nos programas performativos do coletivo La Pocha Nostra são pensados no contexto da pesquisa enquanto modo de descolonizar nossos corpos e criar complicações em torno de representações vigentes, ampliando noções de identidade e diferença em seu lugar de trânsito: o corpoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T17:00:05Z No. of bitstreams: 1 Julia Jenior Lotufo_dissertacao.pdf: 1218457 bytes, checksum: c91fe14e509c2dc52cb044ab049e6aa7 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T17:00:05Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Julia Jenior Lotufo_dissertacao.pdf: 1218457 bytes, checksum: c91fe14e509c2dc52cb044ab049e6aa7 (MD5) Previous issue date: 2014-03-17Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ArtesUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de ArtesPerformance artPocha MethodPedagogy of PerformancePerformance (Arte)Figura humana na artePocha NostraPocha, MétodoArte moderna Séc XXIArte da PerformanceMétodo PochaPedagogia da PerformanceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESMétodo Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteirasMethod Pocha: teaching practices in performance for border crossersinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALJulia Jenior Lotufo_dissertacao.pdfapplication/pdf1218457http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7494/1/Julia+Jenior+Lotufo_dissertacao.pdfc91fe14e509c2dc52cb044ab049e6aa7MD511/74942024-02-26 16:04:29.421oai:www.bdtd.uerj.br:1/7494Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:04:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Method Pocha: teaching practices in performance for border crossers |
title |
Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras |
spellingShingle |
Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras Lotufo, Júlia Jenior Performance art Pocha Method Pedagogy of Performance Performance (Arte) Figura humana na arte Pocha Nostra Pocha, Método Arte moderna Séc XXI Arte da Performance Método Pocha Pedagogia da Performance CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
title_short |
Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras |
title_full |
Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras |
title_fullStr |
Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras |
title_full_unstemmed |
Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras |
title_sort |
Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras |
author |
Lotufo, Júlia Jenior |
author_facet |
Lotufo, Júlia Jenior |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Denise Espírito Santo da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5653535024578200 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Fabião, Eleonora Batista |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5630482101913111 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Mendes, Eloisa Brantes Bacellar |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3036110065959550 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7325420846639786 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lotufo, Júlia Jenior |
contributor_str_mv |
Silva, Denise Espírito Santo da Fabião, Eleonora Batista Mendes, Eloisa Brantes Bacellar |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Performance art Pocha Method Pedagogy of Performance |
topic |
Performance art Pocha Method Pedagogy of Performance Performance (Arte) Figura humana na arte Pocha Nostra Pocha, Método Arte moderna Séc XXI Arte da Performance Método Pocha Pedagogia da Performance CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Performance (Arte) Figura humana na arte Pocha Nostra Pocha, Método Arte moderna Séc XXI Arte da Performance Método Pocha Pedagogia da Performance |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
description |
This dissertation Method Pocha - Teaching Practices in Performance for Border Crossers - is a reflection on educational possibilities in performance art . Research that has as focus the ' Pocha Method' - performance in teaching methodology developed by the collective La Pocha Nostra . In this sense we seek to identify the methodological proposals , procedures, thematic , conceptual notes that support the pedagogical practices of La Pocha Nostra , and investigate the training / education process by way of performance art. The outline of this approach prioritizes performances that inhabit interstices and border areas. Understands the performer as a chronicler of his time / space that reflects and discusses flows formations and contemporary compositions. Practices, procedures and concepts developed in performative programs La Pocha Nostra collective are thought in the context of research as a way to decolonize our bodies and create complications around existing representations , expanding notions of identity and difference instead of transit: the body |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-07-17 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-03-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T17:00:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LOTUFO, Júlia Jenior. Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras. 2014. 114 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7494 |
identifier_str_mv |
LOTUFO, Júlia Jenior. Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras. 2014. 114 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7494 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Artes |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7494/1/Julia+Jenior+Lotufo_dissertacao.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c91fe14e509c2dc52cb044ab049e6aa7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352277730689024 |