Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lotufo, Júlia Jenior
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7494
Resumo: This dissertation Method Pocha - Teaching Practices in Performance for Border Crossers - is a reflection on educational possibilities in performance art . Research that has as focus the ' Pocha Method' - performance in teaching methodology developed by the collective La Pocha Nostra . In this sense we seek to identify the methodological proposals , procedures, thematic , conceptual notes that support the pedagogical practices of La Pocha Nostra , and investigate the training / education process by way of performance art. The outline of this approach prioritizes performances that inhabit interstices and border areas. Understands the performer as a chronicler of his time / space that reflects and discusses flows formations and contemporary compositions. Practices, procedures and concepts developed in performative programs La Pocha Nostra collective are thought in the context of research as a way to decolonize our bodies and create complications around existing representations , expanding notions of identity and difference instead of transit: the body
id UERJ_acc79be581c3772a63fe9adef1661c85
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/7494
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Silva, Denise Espírito Santo dahttp://lattes.cnpq.br/5653535024578200Fabião, Eleonora Batistahttp://lattes.cnpq.br/5630482101913111Mendes, Eloisa Brantes Bacellarhttp://lattes.cnpq.br/3036110065959550http://lattes.cnpq.br/7325420846639786Lotufo, Júlia Jenior2021-01-05T17:00:05Z2014-07-172014-03-17LOTUFO, Júlia Jenior. Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras. 2014. 114 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7494This dissertation Method Pocha - Teaching Practices in Performance for Border Crossers - is a reflection on educational possibilities in performance art . Research that has as focus the ' Pocha Method' - performance in teaching methodology developed by the collective La Pocha Nostra . In this sense we seek to identify the methodological proposals , procedures, thematic , conceptual notes that support the pedagogical practices of La Pocha Nostra , and investigate the training / education process by way of performance art. The outline of this approach prioritizes performances that inhabit interstices and border areas. Understands the performer as a chronicler of his time / space that reflects and discusses flows formations and contemporary compositions. Practices, procedures and concepts developed in performative programs La Pocha Nostra collective are thought in the context of research as a way to decolonize our bodies and create complications around existing representations , expanding notions of identity and difference instead of transit: the bodyA presente dissertação Método Pocha: Práticas de Ensino em Performance para Cruzadores de Fronteiras é uma reflexão sobre possibilidades educativas em performance art. Pesquisa que tem como enfoque o Método Pocha metodologia de ensino em performance desenvolvida pelo coletivo La Pocha Nostra. Nesse sentido, busca-se identificar as propostas metodológicas, procedimentos, temáticas, apontamentos conceituais que sustentam as práticas pedagógicas do La Pocha Nostra, e investigar o processo formativo/educativo por vias da arte da performance. O recorte da presente abordagem prioriza performances que habitem interstícios e espaços fronteiriços. Compreende o performer como um cronista do seu tempo/espaço, que reflete e problematiza os fluxos, formações e composições contemporâneas. As práticas, procedimentos e conceitos desenvolvidos nos programas performativos do coletivo La Pocha Nostra são pensados no contexto da pesquisa enquanto modo de descolonizar nossos corpos e criar complicações em torno de representações vigentes, ampliando noções de identidade e diferença em seu lugar de trânsito: o corpoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T17:00:05Z No. of bitstreams: 1 Julia Jenior Lotufo_dissertacao.pdf: 1218457 bytes, checksum: c91fe14e509c2dc52cb044ab049e6aa7 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T17:00:05Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Julia Jenior Lotufo_dissertacao.pdf: 1218457 bytes, checksum: c91fe14e509c2dc52cb044ab049e6aa7 (MD5) Previous issue date: 2014-03-17Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ArtesUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de ArtesPerformance artPocha MethodPedagogy of PerformancePerformance (Arte)Figura humana na artePocha NostraPocha, MétodoArte moderna Séc XXIArte da PerformanceMétodo PochaPedagogia da PerformanceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESMétodo Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteirasMethod Pocha: teaching practices in performance for border crossersinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALJulia Jenior Lotufo_dissertacao.pdfapplication/pdf1218457http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7494/1/Julia+Jenior+Lotufo_dissertacao.pdfc91fe14e509c2dc52cb044ab049e6aa7MD511/74942024-02-26 16:04:29.421oai:www.bdtd.uerj.br:1/7494Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:04:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Method Pocha: teaching practices in performance for border crossers
title Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras
spellingShingle Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras
Lotufo, Júlia Jenior
Performance art
Pocha Method
Pedagogy of Performance
Performance (Arte)
Figura humana na arte
Pocha Nostra
Pocha, Método
Arte moderna Séc XXI
Arte da Performance
Método Pocha
Pedagogia da Performance
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras
title_full Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras
title_fullStr Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras
title_full_unstemmed Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras
title_sort Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras
author Lotufo, Júlia Jenior
author_facet Lotufo, Júlia Jenior
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Denise Espírito Santo da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5653535024578200
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Fabião, Eleonora Batista
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5630482101913111
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Mendes, Eloisa Brantes Bacellar
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3036110065959550
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7325420846639786
dc.contributor.author.fl_str_mv Lotufo, Júlia Jenior
contributor_str_mv Silva, Denise Espírito Santo da
Fabião, Eleonora Batista
Mendes, Eloisa Brantes Bacellar
dc.subject.eng.fl_str_mv Performance art
Pocha Method
Pedagogy of Performance
topic Performance art
Pocha Method
Pedagogy of Performance
Performance (Arte)
Figura humana na arte
Pocha Nostra
Pocha, Método
Arte moderna Séc XXI
Arte da Performance
Método Pocha
Pedagogia da Performance
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
dc.subject.por.fl_str_mv Performance (Arte)
Figura humana na arte
Pocha Nostra
Pocha, Método
Arte moderna Séc XXI
Arte da Performance
Método Pocha
Pedagogia da Performance
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description This dissertation Method Pocha - Teaching Practices in Performance for Border Crossers - is a reflection on educational possibilities in performance art . Research that has as focus the ' Pocha Method' - performance in teaching methodology developed by the collective La Pocha Nostra . In this sense we seek to identify the methodological proposals , procedures, thematic , conceptual notes that support the pedagogical practices of La Pocha Nostra , and investigate the training / education process by way of performance art. The outline of this approach prioritizes performances that inhabit interstices and border areas. Understands the performer as a chronicler of his time / space that reflects and discusses flows formations and contemporary compositions. Practices, procedures and concepts developed in performative programs La Pocha Nostra collective are thought in the context of research as a way to decolonize our bodies and create complications around existing representations , expanding notions of identity and difference instead of transit: the body
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-07-17
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-03-17
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T17:00:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv LOTUFO, Júlia Jenior. Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras. 2014. 114 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7494
identifier_str_mv LOTUFO, Júlia Jenior. Método Pocha: práticas de ensino em performance para cruzadores de fronteiras. 2014. 114 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7494
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Artes
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7494/1/Julia+Jenior+Lotufo_dissertacao.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv c91fe14e509c2dc52cb044ab049e6aa7
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352277730689024