A alma peregrina do texto literário e os desafios da sua escolarização
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6981 |
Resumo: | The research carried out results from the desire to guarantee the broad access to the literary text. Broad access understood not only as the obtaining of the book object, but also as the guarantee of the development of the linguistic-cognitive skills and competences for the understanding and appreciation of this type of text. Historically, this is only guaranteed for a portion of society. Considering this, actions were taken to aproach young readers closer to Literature, without resorting to the argument of compulsion or of obtaining a note. In order to reduce as much as possible the influence of schooling on the reception of literary texts, the method tested by Fernanda Farias de Freiras in her doctorate degree thesis was applied, and the "Club of Readers" was applied in a school in the city of Araruama. Parallel to this, in the same school, in situations where traditional schooling was unavoidable, it was decided, in Portuguese Language Classes, by constant and reiterated literary readings, presenting themselves with other readings that established direct or indirect dialogue between them. With the results and obstacles described, it is believed that other colleagues share similar experiences and can take advantage of one or another of the reflections presented here |
id |
UERJ_b796de734ebf5775a51827d46dc81926 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/6981 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Camara, Tania Maria Nunes de Limahttp://lattes.cnpq.br/0404290206593556Pereira, Maria Teresa Gonçalveshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C61295Novaes, Ana Maria Pireshttp://lattes.cnpq.br/2851943150559137http://lattes.cnpq.br/5729800029601676Vargas, Mariana Vidal de2021-01-05T15:17:44Z2018-09-252017-09-27VARGAS, Mariana Vidal de. A alma peregrina do texto literário e os desafios da sua escolarização. 2017. 92 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6981The research carried out results from the desire to guarantee the broad access to the literary text. Broad access understood not only as the obtaining of the book object, but also as the guarantee of the development of the linguistic-cognitive skills and competences for the understanding and appreciation of this type of text. Historically, this is only guaranteed for a portion of society. Considering this, actions were taken to aproach young readers closer to Literature, without resorting to the argument of compulsion or of obtaining a note. In order to reduce as much as possible the influence of schooling on the reception of literary texts, the method tested by Fernanda Farias de Freiras in her doctorate degree thesis was applied, and the "Club of Readers" was applied in a school in the city of Araruama. Parallel to this, in the same school, in situations where traditional schooling was unavoidable, it was decided, in Portuguese Language Classes, by constant and reiterated literary readings, presenting themselves with other readings that established direct or indirect dialogue between them. With the results and obstacles described, it is believed that other colleagues share similar experiences and can take advantage of one or another of the reflections presented hereA pesquisa realizada resulta da vontade de garantir o amplo acesso ao texto literário. Entende-se amplo acesso não apenas como a obtenção do objeto livro, mas também como o direito ao desenvolvimento das habilidades e competências linguístico-cognitivas para o entendimento e a apreciação desse tipo de texto. Historicamente, isso é prerrogativa de apenas uma parcela da sociedade. Considerando isso, promoveram-se ações de aproximação dos jovens leitores à Literatura, sem recorrer ao argumento da obrigatoriedade ou da obtenção de nota. No intuito de reduzir ao máximo a influência da escolarização na recepção dos textos literários, aplicou-se o método testado por Fernanda Farias de Freiras na sua tese de Doutorado (2013), e o Clube dos Leitores foi aplicado em uma escola da cidade de Araruama. Paralelamente a isso, na mesma escola, nas situações em que a escolarização tradicional era inevitável, optou-se, nas aulas de Língua Portuguesa, por constantes e reiteradas leituras literárias, apresentando-se estas acrescidas de outras leituras que estabeleciam diálogo direto ou indireto entre si. Observados os resultados e obstáculos descritos, acredita-se que outros colegas compartilhem de experiências semelhantes e possam usufruir de uma ou outra reflexão aqui expostaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:17:44Z No. of bitstreams: 1 Mariana Vidal de Vargas_Dissertacao.pdf: 919882 bytes, checksum: 358370b540b1bd929499009c28f43347 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:17:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Mariana Vidal de Vargas_Dissertacao.pdf: 919882 bytes, checksum: 358370b540b1bd929499009c28f43347 (MD5) Previous issue date: 2017-09-27Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasReadingLiteraturePortuguese language teachingSchoolingLeituraLiteraturaEnsino de Língua portuguesaEscolarizaçãoLeitura Estudo e ensinoLíngua portuguesa Estudo e ensinoCompreensão na leituraLeitoresLivros e leitura na literaturaLetramentoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAA alma peregrina do texto literário e os desafios da sua escolarizaçãoThe pilgrim soul of the literary text and the challenges of its schoolinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALMariana Vidal de Vargas_Dissertacao.pdfapplication/pdf919882http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6981/1/Mariana+Vidal+de+Vargas_Dissertacao.pdf358370b540b1bd929499009c28f43347MD511/69812024-02-27 16:16:35.389oai:www.bdtd.uerj.br:1/6981Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A alma peregrina do texto literário e os desafios da sua escolarização |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The pilgrim soul of the literary text and the challenges of its schooling |
title |
A alma peregrina do texto literário e os desafios da sua escolarização |
spellingShingle |
A alma peregrina do texto literário e os desafios da sua escolarização Vargas, Mariana Vidal de Reading Literature Portuguese language teaching Schooling Leitura Literatura Ensino de Língua portuguesa Escolarização Leitura Estudo e ensino Língua portuguesa Estudo e ensino Compreensão na leitura Leitores Livros e leitura na literatura Letramento CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
A alma peregrina do texto literário e os desafios da sua escolarização |
title_full |
A alma peregrina do texto literário e os desafios da sua escolarização |
title_fullStr |
A alma peregrina do texto literário e os desafios da sua escolarização |
title_full_unstemmed |
A alma peregrina do texto literário e os desafios da sua escolarização |
title_sort |
A alma peregrina do texto literário e os desafios da sua escolarização |
author |
Vargas, Mariana Vidal de |
author_facet |
Vargas, Mariana Vidal de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Camara, Tania Maria Nunes de Lima |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0404290206593556 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Pereira, Maria Teresa Gonçalves |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C61295 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Novaes, Ana Maria Pires |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2851943150559137 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5729800029601676 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vargas, Mariana Vidal de |
contributor_str_mv |
Camara, Tania Maria Nunes de Lima Pereira, Maria Teresa Gonçalves Novaes, Ana Maria Pires |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reading Literature Portuguese language teaching Schooling |
topic |
Reading Literature Portuguese language teaching Schooling Leitura Literatura Ensino de Língua portuguesa Escolarização Leitura Estudo e ensino Língua portuguesa Estudo e ensino Compreensão na leitura Leitores Livros e leitura na literatura Letramento CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Literatura Ensino de Língua portuguesa Escolarização Leitura Estudo e ensino Língua portuguesa Estudo e ensino Compreensão na leitura Leitores Livros e leitura na literatura Letramento |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
The research carried out results from the desire to guarantee the broad access to the literary text. Broad access understood not only as the obtaining of the book object, but also as the guarantee of the development of the linguistic-cognitive skills and competences for the understanding and appreciation of this type of text. Historically, this is only guaranteed for a portion of society. Considering this, actions were taken to aproach young readers closer to Literature, without resorting to the argument of compulsion or of obtaining a note. In order to reduce as much as possible the influence of schooling on the reception of literary texts, the method tested by Fernanda Farias de Freiras in her doctorate degree thesis was applied, and the "Club of Readers" was applied in a school in the city of Araruama. Parallel to this, in the same school, in situations where traditional schooling was unavoidable, it was decided, in Portuguese Language Classes, by constant and reiterated literary readings, presenting themselves with other readings that established direct or indirect dialogue between them. With the results and obstacles described, it is believed that other colleagues share similar experiences and can take advantage of one or another of the reflections presented here |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-09-27 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-09-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T15:17:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VARGAS, Mariana Vidal de. A alma peregrina do texto literário e os desafios da sua escolarização. 2017. 92 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6981 |
identifier_str_mv |
VARGAS, Mariana Vidal de. A alma peregrina do texto literário e os desafios da sua escolarização. 2017. 92 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6981 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6981/1/Mariana+Vidal+de+Vargas_Dissertacao.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
358370b540b1bd929499009c28f43347 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728624653434880 |