Gráficos de funções utilizando o GeoGebra em smartphones
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4882 |
Resumo: | Alongside with school life, the students face many calculations and mathematical topics and, besides the joy and pleasure for Math of each one of then, it is important to modify the teaching method, fitting into the actual world in which we live, for this matter the interest for Math can be renewed, especially from the students who say (at first) that they don t like it. This change can be seen in the Math s book and in the evolution of the methods of teaching functions, as it can be seen in this work. Many published studies and papers pay attention to how to teach Math in a different way, using computer apps, origami, games e many ludic activities. Taking into consideration the technological evolution, especially in cellphones, making then smartphones, the author of the work has decided that maybe it can be possible, pleasurable, didactic and refreshing to use an app already known by a lot of teachers, the GeoGebra, but focused on smartphones. That way, propositions of activities for the 9º grade of the elementary school and 1st grade of the high school, are made and an analysis of the difficulties and the learning that the students receive using that app in the classroom with graph of functions, given that due to an analysis of ENEM and its evolution, it is a recurrent content in this exam |
id |
UERJ_ca180045439d8e3dcc694a059886c598 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/4882 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Barbosa, Augusto Cesar de Castrohttp://lattes.cnpq.br/1734587740129156Concordido, Cláudia Ferreira Reishttp://lattes.cnpq.br/1627234282126631Carneiro, Fernando Antonio de Araújohttp://lattes.cnpq.br/0280289142260280Busse, Ronaldo da Silvahttp://lattes.cnpq.br/4446533675357859http://lattes.cnpq.br/6838286410319728Silva, Bruno Guimarães da2020-11-08T17:23:35Z2018-04-102018-02-07SILVA, Bruno Guimarães da. Gráficos de funções utilizando o GeoGebra em smartphones. 2018. 120 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4882Alongside with school life, the students face many calculations and mathematical topics and, besides the joy and pleasure for Math of each one of then, it is important to modify the teaching method, fitting into the actual world in which we live, for this matter the interest for Math can be renewed, especially from the students who say (at first) that they don t like it. This change can be seen in the Math s book and in the evolution of the methods of teaching functions, as it can be seen in this work. Many published studies and papers pay attention to how to teach Math in a different way, using computer apps, origami, games e many ludic activities. Taking into consideration the technological evolution, especially in cellphones, making then smartphones, the author of the work has decided that maybe it can be possible, pleasurable, didactic and refreshing to use an app already known by a lot of teachers, the GeoGebra, but focused on smartphones. That way, propositions of activities for the 9º grade of the elementary school and 1st grade of the high school, are made and an analysis of the difficulties and the learning that the students receive using that app in the classroom with graph of functions, given that due to an analysis of ENEM and its evolution, it is a recurrent content in this examDurante a vida escolar, os alunos se deparam com diversos cálculos e conteúdos matemáticos e, independente do gosto e prazer pela Matemática de cada um deles, é importante modificar o método de ensino, se adequando ao mundo atual no qual vivemos, para que assim o interesse pela Matemática possa ser renovado, principalmente dos alunos que dizem (a princípio) não gostar da mesma. Esta mudança pode ser percebida nos livros de Matemática e na evolução no método de ensino de funções, como poderá ser visto neste trabalho. Muitos estudos e trabalhos publicados focam em como ensinar Matemática de um jeito diferente, utilizando programas de computador, origamis, jogos e diversas atividades lúdicas. Levando em consideração a evolução tecnológica, principalmente dos celulares, tornando-os smartphones, foi decidido que talvez seja possível, prazeroso, didático e renovador utilizar um aplicativo já conhecido por muitos professores, o GeoGebra, porém focado em smartphones. Assim, são propostas atividades para turmas do 9º do Ensino Fundamental e 1º ano do Ensino Médio, e feita uma análise de quais dificuldades e aprendizados os alunos obtiveram utilizando este aplicativo em sala de aula com gráficos de funções, haja vista que devido a uma análise do ENEM e sua evolução, é um conteúdo recorrente neste exameSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:23:35Z No. of bitstreams: 1 Graficos de funcoes utilizando o Geogebra em smartphones_Biblioteca_final.pdf: 4191789 bytes, checksum: e5a212b2e03df225b660c5cfda22545b (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:23:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Graficos de funcoes utilizando o Geogebra em smartphones_Biblioteca_final.pdf: 4191789 bytes, checksum: e5a212b2e03df225b660c5cfda22545b (MD5) Previous issue date: 2018-02-07Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaGeoGebraSmartphonesGraphGeoGebraSmartphonesGráficosFunções (Matemática) - Estudo e ensinoÁlgebra - Métodos gráficosNovas tecnologiasEnsino auxiliado por computadorCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAGráficos de funções utilizando o GeoGebra em smartphonesGraph of functions using the GeoGebra in smartphonesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALGraficos de funcoes utilizando o Geogebra em smartphones_Biblioteca_final.pdfapplication/pdf4191789http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4882/1/Graficos+de+funcoes+utilizando+o+Geogebra+em+smartphones_Biblioteca_final.pdfe5a212b2e03df225b660c5cfda22545bMD511/48822024-02-27 15:41:06.79oai:www.bdtd.uerj.br:1/4882Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Gráficos de funções utilizando o GeoGebra em smartphones |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Graph of functions using the GeoGebra in smartphones |
title |
Gráficos de funções utilizando o GeoGebra em smartphones |
spellingShingle |
Gráficos de funções utilizando o GeoGebra em smartphones Silva, Bruno Guimarães da GeoGebra Smartphones Graph GeoGebra Smartphones Gráficos Funções (Matemática) - Estudo e ensino Álgebra - Métodos gráficos Novas tecnologias Ensino auxiliado por computador CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Gráficos de funções utilizando o GeoGebra em smartphones |
title_full |
Gráficos de funções utilizando o GeoGebra em smartphones |
title_fullStr |
Gráficos de funções utilizando o GeoGebra em smartphones |
title_full_unstemmed |
Gráficos de funções utilizando o GeoGebra em smartphones |
title_sort |
Gráficos de funções utilizando o GeoGebra em smartphones |
author |
Silva, Bruno Guimarães da |
author_facet |
Silva, Bruno Guimarães da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Barbosa, Augusto Cesar de Castro |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1734587740129156 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Concordido, Cláudia Ferreira Reis |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1627234282126631 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Carneiro, Fernando Antonio de Araújo |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0280289142260280 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Busse, Ronaldo da Silva |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4446533675357859 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6838286410319728 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Bruno Guimarães da |
contributor_str_mv |
Barbosa, Augusto Cesar de Castro Concordido, Cláudia Ferreira Reis Carneiro, Fernando Antonio de Araújo Busse, Ronaldo da Silva |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
GeoGebra Smartphones Graph |
topic |
GeoGebra Smartphones Graph GeoGebra Smartphones Gráficos Funções (Matemática) - Estudo e ensino Álgebra - Métodos gráficos Novas tecnologias Ensino auxiliado por computador CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
GeoGebra Smartphones Gráficos Funções (Matemática) - Estudo e ensino Álgebra - Métodos gráficos Novas tecnologias Ensino auxiliado por computador |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Alongside with school life, the students face many calculations and mathematical topics and, besides the joy and pleasure for Math of each one of then, it is important to modify the teaching method, fitting into the actual world in which we live, for this matter the interest for Math can be renewed, especially from the students who say (at first) that they don t like it. This change can be seen in the Math s book and in the evolution of the methods of teaching functions, as it can be seen in this work. Many published studies and papers pay attention to how to teach Math in a different way, using computer apps, origami, games e many ludic activities. Taking into consideration the technological evolution, especially in cellphones, making then smartphones, the author of the work has decided that maybe it can be possible, pleasurable, didactic and refreshing to use an app already known by a lot of teachers, the GeoGebra, but focused on smartphones. That way, propositions of activities for the 9º grade of the elementary school and 1st grade of the high school, are made and an analysis of the difficulties and the learning that the students receive using that app in the classroom with graph of functions, given that due to an analysis of ENEM and its evolution, it is a recurrent content in this exam |
publishDate |
2018 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-04-10 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-02-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-11-08T17:23:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Bruno Guimarães da. Gráficos de funções utilizando o GeoGebra em smartphones. 2018. 120 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4882 |
identifier_str_mv |
SILVA, Bruno Guimarães da. Gráficos de funções utilizando o GeoGebra em smartphones. 2018. 120 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4882 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4882/1/Graficos+de+funcoes+utilizando+o+Geogebra+em+smartphones_Biblioteca_final.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e5a212b2e03df225b660c5cfda22545b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728614935232512 |