Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13572 |
Resumo: | This project aims to study the representations of social conflicts occurred in the formation of the State of Senegal in the cinematographic works of Ousmane Sembène in the 60s until the beginning of the 80s. In this period the State was under the government of Leopold Sédar Senghor in which the politic direction covered the conception of Marxist-Leninist socialism and Negritude. The transition of the literature to the cinema for Sembène occurred for achieve the masses who were, in their most, illiterate. Therefore his films are made in Wolof and French, the latter due to the governments requirements and interest of greater amplitude receptive. When studying social conflict in Senegal's recent period of independence we see the key idea behind this reality are the national identity, black solidarity and pan-africanism. We start from the conception that the identity is a construction and the use of race as a legitimation weakens its strength, because assume a solidarity just for the fact of being black decreases its legitimating strength. |
id |
UERJ_cd15748abfd47c5a6101532332e339df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/13572 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiukhttp://lattes.cnpq.br/2084993373301484Franco, Monique Mendeshttp://lattes.cnpq.br/0254845458706192Parga, Eduardo Antonio Lucashttp://lattes.cnpq.br/9753223150030798http://lattes.cnpq.br/8842842576488011Amaral, Rita de Kasia Andrade2021-01-07T00:15:09Z2014-08-042014-03-27AMARAL, Rita de Kasia Andrade. Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne. 2014. 164 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13572This project aims to study the representations of social conflicts occurred in the formation of the State of Senegal in the cinematographic works of Ousmane Sembène in the 60s until the beginning of the 80s. In this period the State was under the government of Leopold Sédar Senghor in which the politic direction covered the conception of Marxist-Leninist socialism and Negritude. The transition of the literature to the cinema for Sembène occurred for achieve the masses who were, in their most, illiterate. Therefore his films are made in Wolof and French, the latter due to the governments requirements and interest of greater amplitude receptive. When studying social conflict in Senegal's recent period of independence we see the key idea behind this reality are the national identity, black solidarity and pan-africanism. We start from the conception that the identity is a construction and the use of race as a legitimation weakens its strength, because assume a solidarity just for the fact of being black decreases its legitimating strength.Este projeto tem por finalidade o estudo das representações de conflitos sociais ocorridos na formação do Estado do Senegal nas obras cinematográficas de Ousmane Sembène, da década de 60 até início de 80. Nesse período o Estado estava sob o governo de Leopold Sédar Senghor cujo direcionamento político abrangia a concepção de Socialismo Marxista-Leninista e Negritude. A mudança da literatura ao cinema para Sembène ocorre com o objetivo de alcançar as massas que eram em sua maioria analfabetas. Por isso seus filmes são feitos em wolof e francês, esse ultimo devido a exigências governamentais e interesse de maior amplitude receptiva. Ao estudarmos os conflitos sociais no Senegal do período da recente independência percebemos que as ideias-chave por trás dessa realidade são identidade nacional, solidariedade negra e pan-africanismo. Partimos da concepção que a identidade é uma construção e o uso da raça como sua legitimação enfraquece sua força, pois supor uma solidariedade apenas pelo fato de ser negro diminuí seu poder legitimador.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:15:09Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Rita de Kasia.pdf: 2624548 bytes, checksum: 87943b2e521060f7ce9b0b367f945835 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:15:09Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Rita de Kasia.pdf: 2624548 bytes, checksum: 87943b2e521060f7ce9b0b367f945835 (MD5) Previous issue date: 2014-03-27application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em História SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresOusmane SembèneCinema and HistoryIdentityOusmane SembèneCinema e HistóriaIdentidadeCinema SenegalConflito social - SenegalSembène, Ousmam, 1923-2007CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIACinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéneinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Rita de Kasia.pdfapplication/pdf2624548http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13572/1/Dissertacao+Rita+de+Kasia.pdf87943b2e521060f7ce9b0b367f945835MD511/135722024-02-27 16:09:15.909oai:www.bdtd.uerj.br:1/13572Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:09:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne |
title |
Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne |
spellingShingle |
Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne Amaral, Rita de Kasia Andrade Ousmane Sembène Cinema and History Identity Ousmane Sembène Cinema e História Identidade Cinema Senegal Conflito social - Senegal Sembène, Ousmam, 1923-2007 CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne |
title_full |
Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne |
title_fullStr |
Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne |
title_full_unstemmed |
Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne |
title_sort |
Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne |
author |
Amaral, Rita de Kasia Andrade |
author_facet |
Amaral, Rita de Kasia Andrade |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2084993373301484 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Franco, Monique Mendes |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0254845458706192 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Parga, Eduardo Antonio Lucas |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9753223150030798 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8842842576488011 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaral, Rita de Kasia Andrade |
contributor_str_mv |
Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk Franco, Monique Mendes Parga, Eduardo Antonio Lucas |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Ousmane Sembène Cinema and History Identity |
topic |
Ousmane Sembène Cinema and History Identity Ousmane Sembène Cinema e História Identidade Cinema Senegal Conflito social - Senegal Sembène, Ousmam, 1923-2007 CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ousmane Sembène Cinema e História Identidade Cinema Senegal Conflito social - Senegal Sembène, Ousmam, 1923-2007 |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This project aims to study the representations of social conflicts occurred in the formation of the State of Senegal in the cinematographic works of Ousmane Sembène in the 60s until the beginning of the 80s. In this period the State was under the government of Leopold Sédar Senghor in which the politic direction covered the conception of Marxist-Leninist socialism and Negritude. The transition of the literature to the cinema for Sembène occurred for achieve the masses who were, in their most, illiterate. Therefore his films are made in Wolof and French, the latter due to the governments requirements and interest of greater amplitude receptive. When studying social conflict in Senegal's recent period of independence we see the key idea behind this reality are the national identity, black solidarity and pan-africanism. We start from the conception that the identity is a construction and the use of race as a legitimation weakens its strength, because assume a solidarity just for the fact of being black decreases its legitimating strength. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-08-04 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-03-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T00:15:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
AMARAL, Rita de Kasia Andrade. Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne. 2014. 164 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13572 |
identifier_str_mv |
AMARAL, Rita de Kasia Andrade. Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne. 2014. 164 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2014. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13572 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13572/1/Dissertacao+Rita+de+Kasia.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
87943b2e521060f7ce9b0b367f945835 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728674021441536 |