A metodologia de resolução de problemas no ensino de matrizes no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4897 |
Resumo: | In this work the Problem Solving methodology is used as a tool for the introduction of the concept of matrices in High School. An experiment was carried out in five classes of the 3rd year of the High School of traditional School of the city of Rio de Janeiro.The contet was presented in a contextualized way involving subjects of the student's daily life. In three classes the problems were introduced before the formal presentation of the contents, while in the other two classes the problem were exploreda fter the formal presentation of matrices. This work presents two aspects that need to behighlighted:in part of the classes, matrix teaching was developed to solve problems; in the other hand, in the remaining classes, theteaching of matrices was accomplished through problem solving. Qualitative results a represented and discussed. |
id |
UERJ_d62d2be1c87f193363ead8d3793e4a77 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/4897 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Costa, Marcus Vinícius Tovarhttp://lattes.cnpq.br/7992727935310462Barbosa, Augusto Cesar de Castrohttp://lattes.cnpq.br/1734587740129156Fantin, Silashttp://lattes.cnpq.br/7479130762828422Silva, Sérgio Luizhttp://lattes.cnpq.br/8838274049837441http://lattes.cnpq.br/5878892058725787Borges, Thiago da Silva2020-11-08T17:23:53Z2018-10-232018-08-24BORGES, Thiago da Silva. A metodologia de resolução de problemas no ensino de matrizes no ensino médio. 2018. 141 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4897In this work the Problem Solving methodology is used as a tool for the introduction of the concept of matrices in High School. An experiment was carried out in five classes of the 3rd year of the High School of traditional School of the city of Rio de Janeiro.The contet was presented in a contextualized way involving subjects of the student's daily life. In three classes the problems were introduced before the formal presentation of the contents, while in the other two classes the problem were exploreda fter the formal presentation of matrices. This work presents two aspects that need to behighlighted:in part of the classes, matrix teaching was developed to solve problems; in the other hand, in the remaining classes, theteaching of matrices was accomplished through problem solving. Qualitative results a represented and discussed.Neste trabalho a metodologia de resolução de problemas é utilizada como ferramenta para a introdução do conceito de matrizes no ensino médio.Uma experiência foi realizada em cinco turmas do 3º ano do ensino médio de escola tradicional do Rio de Janeiro. O conteúdo foi apresentado de forma contextualizada envolvendo temas do cotidiano dos alunos. Em três turmas os problemas foram lançados primeiramente antes da apresentação ao formal dos conteúdos, enquanto que nas outras duas turmas os problemas foram explorados após a apresentação formal de matrizes. Isto é, esse trabalho apresenta dois aspectos que precisam ser destacados: em partes das turmas o ensino de matrizes foi desenvolvido para a resolução de problemas;já nas turmas restantes, o ensino de matrizes foi realizado através da resolução de problemas. Resultados qualitativos são apresentados e discutidosSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:23:53Z No. of bitstreams: 1 Thiago_Final_Biblioteca_PROFMAT.pdf: 6061429 bytes, checksum: 05b9320075e2e86b58b15f64b1214e81 (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:23:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Thiago_Final_Biblioteca_PROFMAT.pdf: 6061429 bytes, checksum: 05b9320075e2e86b58b15f64b1214e81 (MD5) Previous issue date: 2018-08-24application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaProblems resolutionMatricesMultiplicationResolução de problemasMatrizesMultiplicaçãoMatrizes (Matemática) Estudo e ensinoMatemática (Ensino médio)CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA metodologia de resolução de problemas no ensino de matrizes no ensino médioThe teaching of matrices through the problems resolutioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALThiago_Final_Biblioteca_PROFMAT.pdfapplication/pdf6061429http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4897/1/Thiago_Final_Biblioteca_PROFMAT.pdf05b9320075e2e86b58b15f64b1214e81MD511/48972024-02-27 15:41:09.962oai:www.bdtd.uerj.br:1/4897Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A metodologia de resolução de problemas no ensino de matrizes no ensino médio |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The teaching of matrices through the problems resolution |
title |
A metodologia de resolução de problemas no ensino de matrizes no ensino médio |
spellingShingle |
A metodologia de resolução de problemas no ensino de matrizes no ensino médio Borges, Thiago da Silva Problems resolution Matrices Multiplication Resolução de problemas Matrizes Multiplicação Matrizes (Matemática) Estudo e ensino Matemática (Ensino médio) CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A metodologia de resolução de problemas no ensino de matrizes no ensino médio |
title_full |
A metodologia de resolução de problemas no ensino de matrizes no ensino médio |
title_fullStr |
A metodologia de resolução de problemas no ensino de matrizes no ensino médio |
title_full_unstemmed |
A metodologia de resolução de problemas no ensino de matrizes no ensino médio |
title_sort |
A metodologia de resolução de problemas no ensino de matrizes no ensino médio |
author |
Borges, Thiago da Silva |
author_facet |
Borges, Thiago da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Costa, Marcus Vinícius Tovar |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7992727935310462 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Barbosa, Augusto Cesar de Castro |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1734587740129156 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Fantin, Silas |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7479130762828422 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Silva, Sérgio Luiz |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8838274049837441 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5878892058725787 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Thiago da Silva |
contributor_str_mv |
Costa, Marcus Vinícius Tovar Barbosa, Augusto Cesar de Castro Fantin, Silas Silva, Sérgio Luiz |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Problems resolution Matrices Multiplication |
topic |
Problems resolution Matrices Multiplication Resolução de problemas Matrizes Multiplicação Matrizes (Matemática) Estudo e ensino Matemática (Ensino médio) CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resolução de problemas Matrizes Multiplicação Matrizes (Matemática) Estudo e ensino Matemática (Ensino médio) |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
In this work the Problem Solving methodology is used as a tool for the introduction of the concept of matrices in High School. An experiment was carried out in five classes of the 3rd year of the High School of traditional School of the city of Rio de Janeiro.The contet was presented in a contextualized way involving subjects of the student's daily life. In three classes the problems were introduced before the formal presentation of the contents, while in the other two classes the problem were exploreda fter the formal presentation of matrices. This work presents two aspects that need to behighlighted:in part of the classes, matrix teaching was developed to solve problems; in the other hand, in the remaining classes, theteaching of matrices was accomplished through problem solving. Qualitative results a represented and discussed. |
publishDate |
2018 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-10-23 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-08-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-11-08T17:23:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BORGES, Thiago da Silva. A metodologia de resolução de problemas no ensino de matrizes no ensino médio. 2018. 141 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4897 |
identifier_str_mv |
BORGES, Thiago da Silva. A metodologia de resolução de problemas no ensino de matrizes no ensino médio. 2018. 141 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4897 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4897/1/Thiago_Final_Biblioteca_PROFMAT.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
05b9320075e2e86b58b15f64b1214e81 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352264331984896 |