O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bastos, Sandra da Silva Santos
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6694
Resumo: This essay thinks about educational, grammatical and language conceptions which can guide the teacher of Portuguese Language, also about the contributions brought by the PCN for the mother language teaching, since they highlighted the need of working with texts in the classroom. It is proposed an analysis of texts produced by students that not only considers the grammatical questions, but also and mainly, the linguistic-discursive aspects that a student/author already possesses in order to compose his text. This research's main objective is to demystify the residing prejudice on the idea that a public school student is incapable of producing coherent and creative texts just because, most of the time, he does not master the language's standards. Besides that, this works tries to demonstrate that a "good" or "bad" qualification of a text is connected to the used analysis criteria. For this research the chosen genre was the tale, and its subgenre, the "retelling". The justification for such a choice was the sympathy that students display for this genre, and the fact that they are already familiar with it
id UERJ_ded92e6f1aa9e99e7ba16d10a048f157
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/6694
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Camara, Tania Maria Nunes de Limahttp://lattes.cnpq.br/0404290206593556Dominguez, Michelle Gomes Alonsohttp://lattes.cnpq.br/1923910869783312Cassano, Maria da Graçahttp://lattes.cnpq.br/2737019361003880http://lattes.cnpq.br/0130427415358142Bastos, Sandra da Silva Santos2021-01-05T15:11:46Z2014-07-102014-03-31BASTOS, Sandra da Silva Santos. O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo . 2014. 146 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6694This essay thinks about educational, grammatical and language conceptions which can guide the teacher of Portuguese Language, also about the contributions brought by the PCN for the mother language teaching, since they highlighted the need of working with texts in the classroom. It is proposed an analysis of texts produced by students that not only considers the grammatical questions, but also and mainly, the linguistic-discursive aspects that a student/author already possesses in order to compose his text. This research's main objective is to demystify the residing prejudice on the idea that a public school student is incapable of producing coherent and creative texts just because, most of the time, he does not master the language's standards. Besides that, this works tries to demonstrate that a "good" or "bad" qualification of a text is connected to the used analysis criteria. For this research the chosen genre was the tale, and its subgenre, the "retelling". The justification for such a choice was the sympathy that students display for this genre, and the fact that they are already familiar with itEsta dissertação reflete sobre as concepções de ensino, língua e gramática que podem nortear o trabalho do professor de Língua Portuguesa, bem como sobre as contribuições que os PCN trouxeram para ensino da língua materna, uma vez que ressaltaram a necessidade de se trabalhar o texto em sala de aula. Propõe-se um trabalho de análise de textos produzidos por alunos, que não considere somente as questões gramaticais, mas, principalmente, os aspectos linguístico-discursivos de que o aluno/autor já dispõe para compor seu texto. O maior objetivo desta pesquisa é desmistificar o preconceito presente na ideia de que o aluno de escola pública, por, na maioria das vezes, não dominar a norma padrão da língua, é incapaz de produzir textos coerentes e criativos. Além disso, mostrar que a qualificação de um texto como bom ou ruim está ligada aos critérios de análise que são utilizados. Para tal pesquisa, foi escolhido o gênero conto, e seu subgênero, o reconto. O motivo de tal escolha se deu pelo fato de os alunos mostrarem simpatia por esse gênero e já estarem familiarizados com eleSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:11:46Z No. of bitstreams: 1 Sandra da Silva Santos Bastos_dissertacao.pdf: 2356977 bytes, checksum: e217292f448293a13f7062423c04cfbb (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:11:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Sandra da Silva Santos Bastos_dissertacao.pdf: 2356977 bytes, checksum: e217292f448293a13f7062423c04cfbb (MD5) Previous issue date: 2014-03-31application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasEducationText productionTaleRetellingLíngua portuguesa Estudo e ensino (Ensino fundamental)Língua portuguesa Português escritoContos brasileiros Estudo e ensinoRedação Estudo e ensinoEnsinoProdução de textoContoRecontoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAO texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei SapoThe narrative text in the first two years of Fundamental Education II: possibilities of retelling "The Frog Kinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALSandra da Silva Santos Bastos_dissertacao.pdfapplication/pdf2356977http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6694/1/Sandra+da+Silva+Santos+Bastos_dissertacao.pdfe217292f448293a13f7062423c04cfbbMD511/66942024-02-27 16:16:27.282oai:www.bdtd.uerj.br:1/6694Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The narrative text in the first two years of Fundamental Education II: possibilities of retelling "The Frog King
title O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo
spellingShingle O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo
Bastos, Sandra da Silva Santos
Education
Text production
Tale
Retelling
Língua portuguesa Estudo e ensino (Ensino fundamental)
Língua portuguesa Português escrito
Contos brasileiros Estudo e ensino
Redação Estudo e ensino
Ensino
Produção de texto
Conto
Reconto
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo
title_full O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo
title_fullStr O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo
title_full_unstemmed O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo
title_sort O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo
author Bastos, Sandra da Silva Santos
author_facet Bastos, Sandra da Silva Santos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Camara, Tania Maria Nunes de Lima
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0404290206593556
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Dominguez, Michelle Gomes Alonso
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1923910869783312
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Cassano, Maria da Graça
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2737019361003880
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0130427415358142
dc.contributor.author.fl_str_mv Bastos, Sandra da Silva Santos
contributor_str_mv Camara, Tania Maria Nunes de Lima
Dominguez, Michelle Gomes Alonso
Cassano, Maria da Graça
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
Text production
Tale
Retelling
topic Education
Text production
Tale
Retelling
Língua portuguesa Estudo e ensino (Ensino fundamental)
Língua portuguesa Português escrito
Contos brasileiros Estudo e ensino
Redação Estudo e ensino
Ensino
Produção de texto
Conto
Reconto
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.por.fl_str_mv Língua portuguesa Estudo e ensino (Ensino fundamental)
Língua portuguesa Português escrito
Contos brasileiros Estudo e ensino
Redação Estudo e ensino
Ensino
Produção de texto
Conto
Reconto
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This essay thinks about educational, grammatical and language conceptions which can guide the teacher of Portuguese Language, also about the contributions brought by the PCN for the mother language teaching, since they highlighted the need of working with texts in the classroom. It is proposed an analysis of texts produced by students that not only considers the grammatical questions, but also and mainly, the linguistic-discursive aspects that a student/author already possesses in order to compose his text. This research's main objective is to demystify the residing prejudice on the idea that a public school student is incapable of producing coherent and creative texts just because, most of the time, he does not master the language's standards. Besides that, this works tries to demonstrate that a "good" or "bad" qualification of a text is connected to the used analysis criteria. For this research the chosen genre was the tale, and its subgenre, the "retelling". The justification for such a choice was the sympathy that students display for this genre, and the fact that they are already familiar with it
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-07-10
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-03-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T15:11:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BASTOS, Sandra da Silva Santos. O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo . 2014. 146 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6694
identifier_str_mv BASTOS, Sandra da Silva Santos. O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo . 2014. 146 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6694
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6694/1/Sandra+da+Silva+Santos+Bastos_dissertacao.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv e217292f448293a13f7062423c04cfbb
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352271657336832