O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6694 |
Resumo: | This essay thinks about educational, grammatical and language conceptions which can guide the teacher of Portuguese Language, also about the contributions brought by the PCN for the mother language teaching, since they highlighted the need of working with texts in the classroom. It is proposed an analysis of texts produced by students that not only considers the grammatical questions, but also and mainly, the linguistic-discursive aspects that a student/author already possesses in order to compose his text. This research's main objective is to demystify the residing prejudice on the idea that a public school student is incapable of producing coherent and creative texts just because, most of the time, he does not master the language's standards. Besides that, this works tries to demonstrate that a "good" or "bad" qualification of a text is connected to the used analysis criteria. For this research the chosen genre was the tale, and its subgenre, the "retelling". The justification for such a choice was the sympathy that students display for this genre, and the fact that they are already familiar with it |
id |
UERJ_ded92e6f1aa9e99e7ba16d10a048f157 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/6694 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Camara, Tania Maria Nunes de Limahttp://lattes.cnpq.br/0404290206593556Dominguez, Michelle Gomes Alonsohttp://lattes.cnpq.br/1923910869783312Cassano, Maria da Graçahttp://lattes.cnpq.br/2737019361003880http://lattes.cnpq.br/0130427415358142Bastos, Sandra da Silva Santos2021-01-05T15:11:46Z2014-07-102014-03-31BASTOS, Sandra da Silva Santos. O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo . 2014. 146 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6694This essay thinks about educational, grammatical and language conceptions which can guide the teacher of Portuguese Language, also about the contributions brought by the PCN for the mother language teaching, since they highlighted the need of working with texts in the classroom. It is proposed an analysis of texts produced by students that not only considers the grammatical questions, but also and mainly, the linguistic-discursive aspects that a student/author already possesses in order to compose his text. This research's main objective is to demystify the residing prejudice on the idea that a public school student is incapable of producing coherent and creative texts just because, most of the time, he does not master the language's standards. Besides that, this works tries to demonstrate that a "good" or "bad" qualification of a text is connected to the used analysis criteria. For this research the chosen genre was the tale, and its subgenre, the "retelling". The justification for such a choice was the sympathy that students display for this genre, and the fact that they are already familiar with itEsta dissertação reflete sobre as concepções de ensino, língua e gramática que podem nortear o trabalho do professor de Língua Portuguesa, bem como sobre as contribuições que os PCN trouxeram para ensino da língua materna, uma vez que ressaltaram a necessidade de se trabalhar o texto em sala de aula. Propõe-se um trabalho de análise de textos produzidos por alunos, que não considere somente as questões gramaticais, mas, principalmente, os aspectos linguístico-discursivos de que o aluno/autor já dispõe para compor seu texto. O maior objetivo desta pesquisa é desmistificar o preconceito presente na ideia de que o aluno de escola pública, por, na maioria das vezes, não dominar a norma padrão da língua, é incapaz de produzir textos coerentes e criativos. Além disso, mostrar que a qualificação de um texto como bom ou ruim está ligada aos critérios de análise que são utilizados. Para tal pesquisa, foi escolhido o gênero conto, e seu subgênero, o reconto. O motivo de tal escolha se deu pelo fato de os alunos mostrarem simpatia por esse gênero e já estarem familiarizados com eleSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:11:46Z No. of bitstreams: 1 Sandra da Silva Santos Bastos_dissertacao.pdf: 2356977 bytes, checksum: e217292f448293a13f7062423c04cfbb (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:11:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Sandra da Silva Santos Bastos_dissertacao.pdf: 2356977 bytes, checksum: e217292f448293a13f7062423c04cfbb (MD5) Previous issue date: 2014-03-31application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasEducationText productionTaleRetellingLíngua portuguesa Estudo e ensino (Ensino fundamental)Língua portuguesa Português escritoContos brasileiros Estudo e ensinoRedação Estudo e ensinoEnsinoProdução de textoContoRecontoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAO texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei SapoThe narrative text in the first two years of Fundamental Education II: possibilities of retelling "The Frog Kinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALSandra da Silva Santos Bastos_dissertacao.pdfapplication/pdf2356977http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6694/1/Sandra+da+Silva+Santos+Bastos_dissertacao.pdfe217292f448293a13f7062423c04cfbbMD511/66942024-02-27 16:16:27.282oai:www.bdtd.uerj.br:1/6694Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The narrative text in the first two years of Fundamental Education II: possibilities of retelling "The Frog King |
title |
O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo |
spellingShingle |
O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo Bastos, Sandra da Silva Santos Education Text production Tale Retelling Língua portuguesa Estudo e ensino (Ensino fundamental) Língua portuguesa Português escrito Contos brasileiros Estudo e ensino Redação Estudo e ensino Ensino Produção de texto Conto Reconto CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo |
title_full |
O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo |
title_fullStr |
O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo |
title_full_unstemmed |
O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo |
title_sort |
O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo |
author |
Bastos, Sandra da Silva Santos |
author_facet |
Bastos, Sandra da Silva Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Camara, Tania Maria Nunes de Lima |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0404290206593556 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Dominguez, Michelle Gomes Alonso |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1923910869783312 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Cassano, Maria da Graça |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2737019361003880 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0130427415358142 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bastos, Sandra da Silva Santos |
contributor_str_mv |
Camara, Tania Maria Nunes de Lima Dominguez, Michelle Gomes Alonso Cassano, Maria da Graça |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Text production Tale Retelling |
topic |
Education Text production Tale Retelling Língua portuguesa Estudo e ensino (Ensino fundamental) Língua portuguesa Português escrito Contos brasileiros Estudo e ensino Redação Estudo e ensino Ensino Produção de texto Conto Reconto CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Língua portuguesa Estudo e ensino (Ensino fundamental) Língua portuguesa Português escrito Contos brasileiros Estudo e ensino Redação Estudo e ensino Ensino Produção de texto Conto Reconto |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This essay thinks about educational, grammatical and language conceptions which can guide the teacher of Portuguese Language, also about the contributions brought by the PCN for the mother language teaching, since they highlighted the need of working with texts in the classroom. It is proposed an analysis of texts produced by students that not only considers the grammatical questions, but also and mainly, the linguistic-discursive aspects that a student/author already possesses in order to compose his text. This research's main objective is to demystify the residing prejudice on the idea that a public school student is incapable of producing coherent and creative texts just because, most of the time, he does not master the language's standards. Besides that, this works tries to demonstrate that a "good" or "bad" qualification of a text is connected to the used analysis criteria. For this research the chosen genre was the tale, and its subgenre, the "retelling". The justification for such a choice was the sympathy that students display for this genre, and the fact that they are already familiar with it |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-07-10 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-03-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T15:11:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BASTOS, Sandra da Silva Santos. O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo . 2014. 146 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6694 |
identifier_str_mv |
BASTOS, Sandra da Silva Santos. O texto narrativo nos dois primeiros anos do Ensino Fundamental II: possibilidades de reconto de O Rei Sapo . 2014. 146 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6694 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6694/1/Sandra+da+Silva+Santos+Bastos_dissertacao.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e217292f448293a13f7062423c04cfbb |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728622517485568 |