Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13600 |
Resumo: | This research aims to understand the paths taken by the Amazon history teaching having as time cutting the 1990s, when in the midst of curriculum reforms in the United if priority was a regional story that is configured for creating the discipline 'Amazonian Studies' in opposition discipline 'Parense Studies'. Authors of textbooks construct a curriculum to be taught in this regional discipline, and choose problematize the Amazon region within the school, showing their experiences and historical and environmental aspects. Aims to understand what reading these authors consider important to teach about the past, the history and the Amazon. Adopting as a theoretical framework the dialectical method, we seek to understand how teachers authors who prepare materials for the 'Amazon Studies' discipline built a critique of the history of education based only on political events of Para state, and now open two teaching-learning opportunities on the Amazon region, which are: the urgency of the present and the past relationship present as curriculum proposals. |
id |
UERJ_e53c4eef6186e652890a1436c261c32f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/13600 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Reznik, Luishttp://lattes.cnpq.br/9171209579621221Rocha, Helenice Aparecida Bastoshttp://lattes.cnpq.br/5691780670835782Fernandes, Rui Aniceto Nascimentohttp://lattes.cnpq.br/1751396684475390Mello, Juçara da Silva Barbosa dehttp://lattes.cnpq.br/9246461933404984http://lattes.cnpq.br/5061473789702377Alves, Davison Hugo Rocha2021-01-07T00:15:46Z2018-02-052016-02-15ALVES, Davison Hugo Rocha. Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000). 2016. 160 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13600This research aims to understand the paths taken by the Amazon history teaching having as time cutting the 1990s, when in the midst of curriculum reforms in the United if priority was a regional story that is configured for creating the discipline 'Amazonian Studies' in opposition discipline 'Parense Studies'. Authors of textbooks construct a curriculum to be taught in this regional discipline, and choose problematize the Amazon region within the school, showing their experiences and historical and environmental aspects. Aims to understand what reading these authors consider important to teach about the past, the history and the Amazon. Adopting as a theoretical framework the dialectical method, we seek to understand how teachers authors who prepare materials for the 'Amazon Studies' discipline built a critique of the history of education based only on political events of Para state, and now open two teaching-learning opportunities on the Amazon region, which are: the urgency of the present and the past relationship present as curriculum proposals.Esta dissertação tem como objetivo compreender os caminhos percorridos pelo ensino de História da Amazônia tendo como recorte temporal os anos 1990, quando em meio às reformas curriculares nos Estados privilegiou-se uma história regional que se configurou pela criação da disciplina Estudos Amazônicos em oposição à disciplina Estudos Paraenses . Os autores dos manuais didáticos constroem um currículo para ser ensinado nesta disciplina regional, e escolhem problematizar a região amazônica no espaço escolar, evidenciando suas experiências e aspectos histórico-ambientais. Pretende-se compreender qual a leitura que estes autores consideram importante ensinar sobre o passado, a história e a Amazônia. Adotando como referencial teórico-metodológico o método dialético, busca-se compreender como os professores/autores que elaboram materiais didáticos para a disciplina Estudos Amazônicos construíram uma crítica ao ensino de História pautado somente nos eventos políticos do estado do Pará, e agora abrem duas possibilidades de ensino-aprendizagem sobre a região amazônica, que são: a urgência do presente e a relação passado/presente como propostas curriculares.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:15:46Z No. of bitstreams: 1 Davison Hugo Rocha Alves.pdf: 1939636 bytes, checksum: 048f1aeba1d85fa0a4d07c3af969bea0 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:15:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Davison Hugo Rocha Alves.pdf: 1939636 bytes, checksum: 048f1aeba1d85fa0a4d07c3af969bea0 (MD5) Previous issue date: 2016-02-15Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em História SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresAmazon90sAmazonian StudiesHistory of school disciplinesAmazôniaAnos 90Estudos AmazônicosHistória das disciplinas escolaresCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAContando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDavison Hugo Rocha Alves.pdfapplication/pdf1939636http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13600/1/Davison+Hugo+Rocha+Alves.pdf048f1aeba1d85fa0a4d07c3af969bea0MD511/136002024-02-27 16:09:17.613oai:www.bdtd.uerj.br:1/13600Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:09:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000) |
title |
Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000) |
spellingShingle |
Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000) Alves, Davison Hugo Rocha Amazon 90s Amazonian Studies History of school disciplines Amazônia Anos 90 Estudos Amazônicos História das disciplinas escolares CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000) |
title_full |
Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000) |
title_fullStr |
Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000) |
title_full_unstemmed |
Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000) |
title_sort |
Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000) |
author |
Alves, Davison Hugo Rocha |
author_facet |
Alves, Davison Hugo Rocha |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Reznik, Luis |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9171209579621221 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Rocha, Helenice Aparecida Bastos |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5691780670835782 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Fernandes, Rui Aniceto Nascimento |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1751396684475390 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Mello, Juçara da Silva Barbosa de |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9246461933404984 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5061473789702377 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Davison Hugo Rocha |
contributor_str_mv |
Reznik, Luis Rocha, Helenice Aparecida Bastos Fernandes, Rui Aniceto Nascimento Mello, Juçara da Silva Barbosa de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Amazon 90s Amazonian Studies History of school disciplines |
topic |
Amazon 90s Amazonian Studies History of school disciplines Amazônia Anos 90 Estudos Amazônicos História das disciplinas escolares CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Amazônia Anos 90 Estudos Amazônicos História das disciplinas escolares |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This research aims to understand the paths taken by the Amazon history teaching having as time cutting the 1990s, when in the midst of curriculum reforms in the United if priority was a regional story that is configured for creating the discipline 'Amazonian Studies' in opposition discipline 'Parense Studies'. Authors of textbooks construct a curriculum to be taught in this regional discipline, and choose problematize the Amazon region within the school, showing their experiences and historical and environmental aspects. Aims to understand what reading these authors consider important to teach about the past, the history and the Amazon. Adopting as a theoretical framework the dialectical method, we seek to understand how teachers authors who prepare materials for the 'Amazon Studies' discipline built a critique of the history of education based only on political events of Para state, and now open two teaching-learning opportunities on the Amazon region, which are: the urgency of the present and the past relationship present as curriculum proposals. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-02-15 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-02-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T00:15:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ALVES, Davison Hugo Rocha. Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000). 2016. 160 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13600 |
identifier_str_mv |
ALVES, Davison Hugo Rocha. Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000). 2016. 160 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13600 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13600/1/Davison+Hugo+Rocha+Alves.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
048f1aeba1d85fa0a4d07c3af969bea0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728674094841856 |