Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Davison Hugo Rocha
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13600
Resumo: This research aims to understand the paths taken by the Amazon history teaching having as time cutting the 1990s, when in the midst of curriculum reforms in the United if priority was a regional story that is configured for creating the discipline 'Amazonian Studies' in opposition discipline 'Parense Studies'. Authors of textbooks construct a curriculum to be taught in this regional discipline, and choose problematize the Amazon region within the school, showing their experiences and historical and environmental aspects. Aims to understand what reading these authors consider important to teach about the past, the history and the Amazon. Adopting as a theoretical framework the dialectical method, we seek to understand how teachers authors who prepare materials for the 'Amazon Studies' discipline built a critique of the history of education based only on political events of Para state, and now open two teaching-learning opportunities on the Amazon region, which are: the urgency of the present and the past relationship present as curriculum proposals.
id UERJ_e53c4eef6186e652890a1436c261c32f
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/13600
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Reznik, Luishttp://lattes.cnpq.br/9171209579621221Rocha, Helenice Aparecida Bastoshttp://lattes.cnpq.br/5691780670835782Fernandes, Rui Aniceto Nascimentohttp://lattes.cnpq.br/1751396684475390Mello, Juçara da Silva Barbosa dehttp://lattes.cnpq.br/9246461933404984http://lattes.cnpq.br/5061473789702377Alves, Davison Hugo Rocha2021-01-07T00:15:46Z2018-02-052016-02-15ALVES, Davison Hugo Rocha. Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000). 2016. 160 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13600This research aims to understand the paths taken by the Amazon history teaching having as time cutting the 1990s, when in the midst of curriculum reforms in the United if priority was a regional story that is configured for creating the discipline 'Amazonian Studies' in opposition discipline 'Parense Studies'. Authors of textbooks construct a curriculum to be taught in this regional discipline, and choose problematize the Amazon region within the school, showing their experiences and historical and environmental aspects. Aims to understand what reading these authors consider important to teach about the past, the history and the Amazon. Adopting as a theoretical framework the dialectical method, we seek to understand how teachers authors who prepare materials for the 'Amazon Studies' discipline built a critique of the history of education based only on political events of Para state, and now open two teaching-learning opportunities on the Amazon region, which are: the urgency of the present and the past relationship present as curriculum proposals.Esta dissertação tem como objetivo compreender os caminhos percorridos pelo ensino de História da Amazônia tendo como recorte temporal os anos 1990, quando em meio às reformas curriculares nos Estados privilegiou-se uma história regional que se configurou pela criação da disciplina Estudos Amazônicos em oposição à disciplina Estudos Paraenses . Os autores dos manuais didáticos constroem um currículo para ser ensinado nesta disciplina regional, e escolhem problematizar a região amazônica no espaço escolar, evidenciando suas experiências e aspectos histórico-ambientais. Pretende-se compreender qual a leitura que estes autores consideram importante ensinar sobre o passado, a história e a Amazônia. Adotando como referencial teórico-metodológico o método dialético, busca-se compreender como os professores/autores que elaboram materiais didáticos para a disciplina Estudos Amazônicos construíram uma crítica ao ensino de História pautado somente nos eventos políticos do estado do Pará, e agora abrem duas possibilidades de ensino-aprendizagem sobre a região amazônica, que são: a urgência do presente e a relação passado/presente como propostas curriculares.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:15:46Z No. of bitstreams: 1 Davison Hugo Rocha Alves.pdf: 1939636 bytes, checksum: 048f1aeba1d85fa0a4d07c3af969bea0 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:15:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Davison Hugo Rocha Alves.pdf: 1939636 bytes, checksum: 048f1aeba1d85fa0a4d07c3af969bea0 (MD5) Previous issue date: 2016-02-15Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em História SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresAmazon90sAmazonian StudiesHistory of school disciplinesAmazôniaAnos 90Estudos AmazônicosHistória das disciplinas escolaresCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAContando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDavison Hugo Rocha Alves.pdfapplication/pdf1939636http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13600/1/Davison+Hugo+Rocha+Alves.pdf048f1aeba1d85fa0a4d07c3af969bea0MD511/136002024-02-27 16:09:17.613oai:www.bdtd.uerj.br:1/13600Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:09:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000)
title Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000)
spellingShingle Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000)
Alves, Davison Hugo Rocha
Amazon
90s
Amazonian Studies
History of school disciplines
Amazônia
Anos 90
Estudos Amazônicos
História das disciplinas escolares
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000)
title_full Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000)
title_fullStr Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000)
title_full_unstemmed Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000)
title_sort Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000)
author Alves, Davison Hugo Rocha
author_facet Alves, Davison Hugo Rocha
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Reznik, Luis
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9171209579621221
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Rocha, Helenice Aparecida Bastos
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5691780670835782
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Fernandes, Rui Aniceto Nascimento
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1751396684475390
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Mello, Juçara da Silva Barbosa de
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9246461933404984
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5061473789702377
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Davison Hugo Rocha
contributor_str_mv Reznik, Luis
Rocha, Helenice Aparecida Bastos
Fernandes, Rui Aniceto Nascimento
Mello, Juçara da Silva Barbosa de
dc.subject.eng.fl_str_mv Amazon
90s
Amazonian Studies
History of school disciplines
topic Amazon
90s
Amazonian Studies
History of school disciplines
Amazônia
Anos 90
Estudos Amazônicos
História das disciplinas escolares
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
dc.subject.por.fl_str_mv Amazônia
Anos 90
Estudos Amazônicos
História das disciplinas escolares
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This research aims to understand the paths taken by the Amazon history teaching having as time cutting the 1990s, when in the midst of curriculum reforms in the United if priority was a regional story that is configured for creating the discipline 'Amazonian Studies' in opposition discipline 'Parense Studies'. Authors of textbooks construct a curriculum to be taught in this regional discipline, and choose problematize the Amazon region within the school, showing their experiences and historical and environmental aspects. Aims to understand what reading these authors consider important to teach about the past, the history and the Amazon. Adopting as a theoretical framework the dialectical method, we seek to understand how teachers authors who prepare materials for the 'Amazon Studies' discipline built a critique of the history of education based only on political events of Para state, and now open two teaching-learning opportunities on the Amazon region, which are: the urgency of the present and the past relationship present as curriculum proposals.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-02-15
dc.date.available.fl_str_mv 2018-02-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T00:15:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ALVES, Davison Hugo Rocha. Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000). 2016. 160 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13600
identifier_str_mv ALVES, Davison Hugo Rocha. Contando a história do Pará: a disciplina Estudos Amazônicos e os livros didáticos (1990 2000). 2016. 160 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13600
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em História Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13600/1/Davison+Hugo+Rocha+Alves.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 048f1aeba1d85fa0a4d07c3af969bea0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728674094841856