Educating in the Amazon: Amazonian Studies as a public policy of resistance to the dynamics of capital

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Gabriel Renan Neves
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Souza Neto , João Clemente de, Santos , Ricardo Miranda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66311
Resumo: This research investigated how the Amazonian Studies discipline can help to unveil the crises of the capitalist system. To this end, it is important to understand the Amazon as a dynamic, multifaceted space, with several educational, social, economic and environmental contrasts, given the diversity found in the region, provided by the territorial grandiosity. We made a brief analysis of the Amazonian environment and the history of the discipline, to understand to what extent it can be a source of resistance and support the formulation of public policies. The methodology adopted was a case study and document analysis. We were able to conclude that the discipline Amazonian Studies should be appropriated by social movements, as a possibility of defending the region.
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spelling Educating in the Amazon: Amazonian Studies as a public policy of resistance to the dynamics of capitalEducar en la Amazonía: los estudios Amazónicos como política pública de resistencia a la dinámica del capitalEducar na Amazônia: os Estudos Amazônicos como política pública de resistência à dinâmica do capitalEstudos AmazônicosPolítica PúblicaCapitalAmazôniaDisciplinaAmazonian StudiesPublic policyCapitalAmazonSchool subjectEstudios AmazónicosPolítica públicaCapitalAmazóniaCátedraThis research investigated how the Amazonian Studies discipline can help to unveil the crises of the capitalist system. To this end, it is important to understand the Amazon as a dynamic, multifaceted space, with several educational, social, economic and environmental contrasts, given the diversity found in the region, provided by the territorial grandiosity. We made a brief analysis of the Amazonian environment and the history of the discipline, to understand to what extent it can be a source of resistance and support the formulation of public policies. The methodology adopted was a case study and document analysis. We were able to conclude that the discipline Amazonian Studies should be appropriated by social movements, as a possibility of defending the region.Este estudio investigó cómo la cátedra de Estudios Amazónicos puede ayudar a develar las crisis del sistema capitalista. Para ello, es importante comprender la Amazonía como un espacio dinámico, multifacético, con diversos contrastes educativos, sociales, económicos y ambientales, dada la diversidad que se encuentra en la región, proporcionada por la grandiosidad territorial. Hicimos un breve análisis del medio ambiente amazónico y del histórico de la cátedra, para comprender hasta qué punto ella puede ser fuente de resistencia y subsidiar la formulación de políticas públicas. La metodología adoptada fue el estudio de casos y el análisis documental. Pudimos concluir que la cátedra Estudios Amazónicos debería ser apropiada por los movimientos sociales, como una posibilidad de defensa de la región.Esta pesquisa investigou como a disciplina Estudos Amazônicos pode ajudar no desvelamento das crises do sistema capitalista. Para tal, é importante compreender a Amazônia como um espaço dinâmico, multifacetário, com vários contrastes, educacionais, sociais, econômicos e ambientais, haja vista a diversidade encontrada na região, proporcionada pela grandiosidade territorial. Fizemos uma breve análise do ambiente amazônico e do histórico da disciplina, para compreender até que ponto ela pode ser fonte de resistência e subsidiar a formulação de políticas públicas. A metodologia adotada foi estudo de caso e análise documental. Pudemos concluir que a disciplina Estudos Amazônicos deveria ser apropriada pelos movimentos sociais, como uma possibilidade de defesa da região.Universidade Federal de Uberlândia2022-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6631110.14393/REPOD-v11n3a2022-66311Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 912-928Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 912-928Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 912-928Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 912-9282238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66311/34258Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Gabriel Renan NevesSouza Neto , João Clemente deSantos , Ricardo Miranda2022-09-15T20:20:25Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66311Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:20:25Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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