Educating in the Amazon: Amazonian Studies as a public policy of resistance to the dynamics of capital
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66311 |
Resumo: | This research investigated how the Amazonian Studies discipline can help to unveil the crises of the capitalist system. To this end, it is important to understand the Amazon as a dynamic, multifaceted space, with several educational, social, economic and environmental contrasts, given the diversity found in the region, provided by the territorial grandiosity. We made a brief analysis of the Amazonian environment and the history of the discipline, to understand to what extent it can be a source of resistance and support the formulation of public policies. The methodology adopted was a case study and document analysis. We were able to conclude that the discipline Amazonian Studies should be appropriated by social movements, as a possibility of defending the region. |
id |
UFU-4_239fe1a5a59ff12fab661563ed0371ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66311 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Educating in the Amazon: Amazonian Studies as a public policy of resistance to the dynamics of capitalEducar en la Amazonía: los estudios Amazónicos como política pública de resistencia a la dinámica del capitalEducar na Amazônia: os Estudos Amazônicos como política pública de resistência à dinâmica do capitalEstudos AmazônicosPolítica PúblicaCapitalAmazôniaDisciplinaAmazonian StudiesPublic policyCapitalAmazonSchool subjectEstudios AmazónicosPolítica públicaCapitalAmazóniaCátedraThis research investigated how the Amazonian Studies discipline can help to unveil the crises of the capitalist system. To this end, it is important to understand the Amazon as a dynamic, multifaceted space, with several educational, social, economic and environmental contrasts, given the diversity found in the region, provided by the territorial grandiosity. We made a brief analysis of the Amazonian environment and the history of the discipline, to understand to what extent it can be a source of resistance and support the formulation of public policies. The methodology adopted was a case study and document analysis. We were able to conclude that the discipline Amazonian Studies should be appropriated by social movements, as a possibility of defending the region.Este estudio investigó cómo la cátedra de Estudios Amazónicos puede ayudar a develar las crisis del sistema capitalista. Para ello, es importante comprender la Amazonía como un espacio dinámico, multifacético, con diversos contrastes educativos, sociales, económicos y ambientales, dada la diversidad que se encuentra en la región, proporcionada por la grandiosidad territorial. Hicimos un breve análisis del medio ambiente amazónico y del histórico de la cátedra, para comprender hasta qué punto ella puede ser fuente de resistencia y subsidiar la formulación de políticas públicas. La metodología adoptada fue el estudio de casos y el análisis documental. Pudimos concluir que la cátedra Estudios Amazónicos debería ser apropiada por los movimientos sociales, como una posibilidad de defensa de la región.Esta pesquisa investigou como a disciplina Estudos Amazônicos pode ajudar no desvelamento das crises do sistema capitalista. Para tal, é importante compreender a Amazônia como um espaço dinâmico, multifacetário, com vários contrastes, educacionais, sociais, econômicos e ambientais, haja vista a diversidade encontrada na região, proporcionada pela grandiosidade territorial. Fizemos uma breve análise do ambiente amazônico e do histórico da disciplina, para compreender até que ponto ela pode ser fonte de resistência e subsidiar a formulação de políticas públicas. A metodologia adotada foi estudo de caso e análise documental. Pudemos concluir que a disciplina Estudos Amazônicos deveria ser apropriada pelos movimentos sociais, como uma possibilidade de defesa da região.Universidade Federal de Uberlândia2022-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6631110.14393/REPOD-v11n3a2022-66311Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 912-928Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 912-928Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 912-928Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 912-9282238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66311/34258Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Gabriel Renan NevesSouza Neto , João Clemente deSantos , Ricardo Miranda2022-09-15T20:20:25Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66311Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:20:25Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educating in the Amazon: Amazonian Studies as a public policy of resistance to the dynamics of capital Educar en la Amazonía: los estudios Amazónicos como política pública de resistencia a la dinámica del capital Educar na Amazônia: os Estudos Amazônicos como política pública de resistência à dinâmica do capital |
title |
Educating in the Amazon: Amazonian Studies as a public policy of resistance to the dynamics of capital |
spellingShingle |
Educating in the Amazon: Amazonian Studies as a public policy of resistance to the dynamics of capital Barros, Gabriel Renan Neves Estudos Amazônicos Política Pública Capital Amazônia Disciplina Amazonian Studies Public policy Capital Amazon School subject Estudios Amazónicos Política pública Capital Amazónia Cátedra |
title_short |
Educating in the Amazon: Amazonian Studies as a public policy of resistance to the dynamics of capital |
title_full |
Educating in the Amazon: Amazonian Studies as a public policy of resistance to the dynamics of capital |
title_fullStr |
Educating in the Amazon: Amazonian Studies as a public policy of resistance to the dynamics of capital |
title_full_unstemmed |
Educating in the Amazon: Amazonian Studies as a public policy of resistance to the dynamics of capital |
title_sort |
Educating in the Amazon: Amazonian Studies as a public policy of resistance to the dynamics of capital |
author |
Barros, Gabriel Renan Neves |
author_facet |
Barros, Gabriel Renan Neves Souza Neto , João Clemente de Santos , Ricardo Miranda |
author_role |
author |
author2 |
Souza Neto , João Clemente de Santos , Ricardo Miranda |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Gabriel Renan Neves Souza Neto , João Clemente de Santos , Ricardo Miranda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudos Amazônicos Política Pública Capital Amazônia Disciplina Amazonian Studies Public policy Capital Amazon School subject Estudios Amazónicos Política pública Capital Amazónia Cátedra |
topic |
Estudos Amazônicos Política Pública Capital Amazônia Disciplina Amazonian Studies Public policy Capital Amazon School subject Estudios Amazónicos Política pública Capital Amazónia Cátedra |
description |
This research investigated how the Amazonian Studies discipline can help to unveil the crises of the capitalist system. To this end, it is important to understand the Amazon as a dynamic, multifaceted space, with several educational, social, economic and environmental contrasts, given the diversity found in the region, provided by the territorial grandiosity. We made a brief analysis of the Amazonian environment and the history of the discipline, to understand to what extent it can be a source of resistance and support the formulation of public policies. The methodology adopted was a case study and document analysis. We were able to conclude that the discipline Amazonian Studies should be appropriated by social movements, as a possibility of defending the region. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66311 10.14393/REPOD-v11n3a2022-66311 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66311 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n3a2022-66311 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66311/34258 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 912-928 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 912-928 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 912-928 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 912-928 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961539772416 |