O espaço da oralidade na aula de língua portuguesa: orientação dos PCN e propostas dos livros didáticos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6642 |
Resumo: | This research, whose basic fundament is the conception of language sociointeraction, affirms the commitment with a pedagogical practice that favors the discursive competence,giving ground to the work in oral and written modalities. Our focus, however, is the text production in Portuguese language classes of the second segment of the Brazilian elementary school (6th to 9th grade), covering all text genres. From the critical analysis of the work proposals with the referred text modality found in didactic collections that are part of the National Program of Textbooks (PNLD guide), under what is proposed in the National Curricular Parameters (PCN), it is intended to achieve two main objectives. The first is to verify if the selected works effectively meet not only what is required in the PCN, but also in the introductory text of the book itself, space in which the author(s) guide the student on the purposes of the work, which lines supports it, and the pathways followed in attaining those purposes. The second is to propose a methodological reorientation with suggestions of activities that address to explore, in a more consistent way, the orality in classroom |
id |
UERJ_ec7cb71a95ca59110e8bde8f63bce536 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/6642 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Camara, Tania Maria Nunes de Limahttp://lattes.cnpq.br/0404290206593556Pereira, Maria Teresa Gonçalveshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C61295Novaes, Ana Maria Pireshttp://lattes.cnpq.br/2851943150559137http://lattes.cnpq.br/4189089223304533Dutra, Andréa Soares2021-01-05T15:10:42Z2013-10-292013-03-27DUTRA, Andréa Soares. O espaço da oralidade na aula de língua portuguesa: orientação dos PCN e propostas dos livros didáticos. 2013. 131 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6642This research, whose basic fundament is the conception of language sociointeraction, affirms the commitment with a pedagogical practice that favors the discursive competence,giving ground to the work in oral and written modalities. Our focus, however, is the text production in Portuguese language classes of the second segment of the Brazilian elementary school (6th to 9th grade), covering all text genres. From the critical analysis of the work proposals with the referred text modality found in didactic collections that are part of the National Program of Textbooks (PNLD guide), under what is proposed in the National Curricular Parameters (PCN), it is intended to achieve two main objectives. The first is to verify if the selected works effectively meet not only what is required in the PCN, but also in the introductory text of the book itself, space in which the author(s) guide the student on the purposes of the work, which lines supports it, and the pathways followed in attaining those purposes. The second is to propose a methodological reorientation with suggestions of activities that address to explore, in a more consistent way, the orality in classroomA presente pesquisa, que tem como fundamentação básica a concepção sociointeracional de linguagem, afirma o compromisso com uma prática pedagógica que privilegie a competência discursiva, autorizando o trabalho com as modalidades oral e escrita. Nosso olhar, no entanto, está focado com a produção de textos orais nas aulas de Língua Portuguesa do segundo segmento do Ensino Fundamental, contemplando diferentes gêneros textuais. A partir da análise crítica das propostas de trabalho com a referida modalidade de texto presentes em coleções didáticas que fazem parte do Programa Nacional do Livro Didático (Guia PNLD), à luz do que propõem os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN), pretende-se atingir dois objetivos principais. O primeiro é verificar se as obras selecionadas efetivamente atendem àquilo que está presente não só nos PCN, como também na própria Apresentação das obras em questão, espaço em que o(s) autor(es) orientam o estudante em relação aos propósitos do trabalho, as linhas que o apoiam e os caminhos seguidos na consecução daqueles propósitos. O segundo, propor uma reorientação metodológica com sugestões de atividades que visem a explorar, de maneira mais consistente, a oralidade em sala de aula.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:10:42Z No. of bitstreams: 1 Andrea Soares Dutra_Dissertacao.pdf: 3098174 bytes, checksum: 1a42a9da60f8070a814366c91c664fc1 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:10:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Andrea Soares Dutra_Dissertacao.pdf: 3098174 bytes, checksum: 1a42a9da60f8070a814366c91c664fc1 (MD5) Previous issue date: 2013-03-27Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasOralityTextbooksPNLD GuideTeachingLíngua portuguesa Estudo e ensinoComunicação oralPrograma Nacional do Livro Didático (Brasil)Língua portuguesa - CurrículosEnsino fundamentalOralidadePCNLivro didáticoGuia PNLDEnsinoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAO espaço da oralidade na aula de língua portuguesa: orientação dos PCN e propostas dos livros didáticosThe place of orality in Portuguese language classes: PCN's orientation and new textbooks proposalsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALAndrea Soares Dutra_Dissertacao.pdfapplication/pdf3098174http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6642/1/Andrea+Soares+Dutra_Dissertacao.pdf1a42a9da60f8070a814366c91c664fc1MD511/66422024-02-27 16:16:39.875oai:www.bdtd.uerj.br:1/6642Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O espaço da oralidade na aula de língua portuguesa: orientação dos PCN e propostas dos livros didáticos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The place of orality in Portuguese language classes: PCN's orientation and new textbooks proposals |
title |
O espaço da oralidade na aula de língua portuguesa: orientação dos PCN e propostas dos livros didáticos |
spellingShingle |
O espaço da oralidade na aula de língua portuguesa: orientação dos PCN e propostas dos livros didáticos Dutra, Andréa Soares Orality Textbooks PNLD Guide Teaching Língua portuguesa Estudo e ensino Comunicação oral Programa Nacional do Livro Didático (Brasil) Língua portuguesa - Currículos Ensino fundamental Oralidade PCN Livro didático Guia PNLD Ensino CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
O espaço da oralidade na aula de língua portuguesa: orientação dos PCN e propostas dos livros didáticos |
title_full |
O espaço da oralidade na aula de língua portuguesa: orientação dos PCN e propostas dos livros didáticos |
title_fullStr |
O espaço da oralidade na aula de língua portuguesa: orientação dos PCN e propostas dos livros didáticos |
title_full_unstemmed |
O espaço da oralidade na aula de língua portuguesa: orientação dos PCN e propostas dos livros didáticos |
title_sort |
O espaço da oralidade na aula de língua portuguesa: orientação dos PCN e propostas dos livros didáticos |
author |
Dutra, Andréa Soares |
author_facet |
Dutra, Andréa Soares |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Camara, Tania Maria Nunes de Lima |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0404290206593556 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Pereira, Maria Teresa Gonçalves |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C61295 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Novaes, Ana Maria Pires |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2851943150559137 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4189089223304533 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dutra, Andréa Soares |
contributor_str_mv |
Camara, Tania Maria Nunes de Lima Pereira, Maria Teresa Gonçalves Novaes, Ana Maria Pires |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Orality Textbooks PNLD Guide Teaching |
topic |
Orality Textbooks PNLD Guide Teaching Língua portuguesa Estudo e ensino Comunicação oral Programa Nacional do Livro Didático (Brasil) Língua portuguesa - Currículos Ensino fundamental Oralidade PCN Livro didático Guia PNLD Ensino CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Língua portuguesa Estudo e ensino Comunicação oral Programa Nacional do Livro Didático (Brasil) Língua portuguesa - Currículos Ensino fundamental Oralidade PCN Livro didático Guia PNLD Ensino |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This research, whose basic fundament is the conception of language sociointeraction, affirms the commitment with a pedagogical practice that favors the discursive competence,giving ground to the work in oral and written modalities. Our focus, however, is the text production in Portuguese language classes of the second segment of the Brazilian elementary school (6th to 9th grade), covering all text genres. From the critical analysis of the work proposals with the referred text modality found in didactic collections that are part of the National Program of Textbooks (PNLD guide), under what is proposed in the National Curricular Parameters (PCN), it is intended to achieve two main objectives. The first is to verify if the selected works effectively meet not only what is required in the PCN, but also in the introductory text of the book itself, space in which the author(s) guide the student on the purposes of the work, which lines supports it, and the pathways followed in attaining those purposes. The second is to propose a methodological reorientation with suggestions of activities that address to explore, in a more consistent way, the orality in classroom |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-10-29 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-03-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T15:10:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
DUTRA, Andréa Soares. O espaço da oralidade na aula de língua portuguesa: orientação dos PCN e propostas dos livros didáticos. 2013. 131 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6642 |
identifier_str_mv |
DUTRA, Andréa Soares. O espaço da oralidade na aula de língua portuguesa: orientação dos PCN e propostas dos livros didáticos. 2013. 131 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6642 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6642/1/Andrea+Soares+Dutra_Dissertacao.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1a42a9da60f8070a814366c91c664fc1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728621972226048 |