ROMEU E JULIETA EM POCAHONTAS: ESTUDOS DA ADAPTAÇÃO, LITERATURA COMPARADA E A TEORIA DA INTERTEXTUALIDADE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luiz, Tiago Marques
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Colineares
Texto Completo: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/4639
Resumo: Intertextuality has been a driving force for Adaptation Studies, but few scholars have highlighted its relevance, rather prioritizing issues such as audience reception, cinematographic technique or aesthetics and, occasionally, fidelity. However, the starting point for any audiovisual production (be it film, television or theater) is the written matter, the text. Inserted within the field of Adaptation Studies in dialogue with Comparative Literature and Theory of Intertextuality, the present paper assesses the extent to which there are points of contact between William Shakespeare’s tragedy Romeo and Juliet and the Walt Disney animated motion picture Pocahontas. The paper initially discusses the adaptation of Shakespeare’s text as a starting point for film productions, proceeding to theoretical reflections between Comparative Literature, Adaptation Theory, Intertextuality and Rewriting, and to the comparative analysis between the tragedy and the motion picture, which leads to the conclusion of a retroversive movement between source and adapted texts, which invites to the question of intertextual rewriting in Adaptation Studies.
id UERN-1_05d5afa6d3b158e438ff3fe957c38a0d
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/4639
network_acronym_str UERN-1
network_name_str Revista Colineares
repository_id_str
spelling ROMEU E JULIETA EM POCAHONTAS: ESTUDOS DA ADAPTAÇÃO, LITERATURA COMPARADA E A TEORIA DA INTERTEXTUALIDADEROMEO AND JULIET IN POCAHONTAS: ADAPTATION STUDIES, COMPARATIVE LITERATURE AND INTERTEXTUALITY THEORY PocahontasRomeo and JulietWalt DisneyWilliam ShakespeareRewritingPocahontasRomeu e JulietaWalt DisneyWilliam ShakespeareReescritaIntertextuality has been a driving force for Adaptation Studies, but few scholars have highlighted its relevance, rather prioritizing issues such as audience reception, cinematographic technique or aesthetics and, occasionally, fidelity. However, the starting point for any audiovisual production (be it film, television or theater) is the written matter, the text. Inserted within the field of Adaptation Studies in dialogue with Comparative Literature and Theory of Intertextuality, the present paper assesses the extent to which there are points of contact between William Shakespeare’s tragedy Romeo and Juliet and the Walt Disney animated motion picture Pocahontas. The paper initially discusses the adaptation of Shakespeare’s text as a starting point for film productions, proceeding to theoretical reflections between Comparative Literature, Adaptation Theory, Intertextuality and Rewriting, and to the comparative analysis between the tragedy and the motion picture, which leads to the conclusion of a retroversive movement between source and adapted texts, which invites to the question of intertextual rewriting in Adaptation Studies.A intertextualidade tem sido força motriz para o estudo de uma adaptação, mas poucos estudiosos sublimaram sua relevância, priorizando questões como recepção pelo público, a técnica ou estética cinematográfica e, ocasionalmente, a égide da fidelidade. Entretanto, o ponto de partida para qualquer produção audiovisual (seja ela o cinema, a televisão ou o teatro) parte da matéria escrita, o texto. Inserido no campo dos Estudos da Adaptação em diálogo com a Literatura Comparada e a Teoria da Intertextualidade, este texto tem como propósito averiguar em que medida há uma aproximação entre a peça trágica Romeu e Julieta, de William Shakespeare, e a animação Pocahontas, de Walt Disney. O presente trabalho se estrutura nas considerações iniciais acerca da adaptação do texto de Shakespeare enquanto ponto de partida para as produções cinematográficas, seguido das reflexões teóricas entre Literatura Comparada, Teoria da Adaptação, da Intertextualidade e da Reescrita, como também da análise comparativa entre o texto dramatúrgico e cinematográfico, nos levando à conclusão de um movimento de retroversão entre texto-base e texto-adaptado favorável à questão da reescrita intertextual nos estudos da adaptação.Edições UERN2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/4639COLINEARES; v. 9 n. 1 (2022): Revista Colineares; 86-1022357-8203reponame:Revista Colinearesinstname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/4639/3537Copyright (c) 2022 Tiago Marques Luizhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLuiz, Tiago Marques 2023-07-31T16:18:00Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/4639Revistahttp://periodicos.uern.br/index.php/colinearesPUBhttp://periodicos.uern.br/index.php/colineares/oai||rev.colineares@uern.br2357-82032357-8203opendoar:2024-05-17T13:37:40.565755Revista Colineares - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false
dc.title.none.fl_str_mv ROMEU E JULIETA EM POCAHONTAS: ESTUDOS DA ADAPTAÇÃO, LITERATURA COMPARADA E A TEORIA DA INTERTEXTUALIDADE
ROMEO AND JULIET IN POCAHONTAS: ADAPTATION STUDIES, COMPARATIVE LITERATURE AND INTERTEXTUALITY THEORY
title ROMEU E JULIETA EM POCAHONTAS: ESTUDOS DA ADAPTAÇÃO, LITERATURA COMPARADA E A TEORIA DA INTERTEXTUALIDADE
spellingShingle ROMEU E JULIETA EM POCAHONTAS: ESTUDOS DA ADAPTAÇÃO, LITERATURA COMPARADA E A TEORIA DA INTERTEXTUALIDADE
Luiz, Tiago Marques
Pocahontas
Romeo and Juliet
Walt Disney
William Shakespeare
Rewriting
Pocahontas
Romeu e Julieta
Walt Disney
William Shakespeare
Reescrita
title_short ROMEU E JULIETA EM POCAHONTAS: ESTUDOS DA ADAPTAÇÃO, LITERATURA COMPARADA E A TEORIA DA INTERTEXTUALIDADE
title_full ROMEU E JULIETA EM POCAHONTAS: ESTUDOS DA ADAPTAÇÃO, LITERATURA COMPARADA E A TEORIA DA INTERTEXTUALIDADE
title_fullStr ROMEU E JULIETA EM POCAHONTAS: ESTUDOS DA ADAPTAÇÃO, LITERATURA COMPARADA E A TEORIA DA INTERTEXTUALIDADE
title_full_unstemmed ROMEU E JULIETA EM POCAHONTAS: ESTUDOS DA ADAPTAÇÃO, LITERATURA COMPARADA E A TEORIA DA INTERTEXTUALIDADE
title_sort ROMEU E JULIETA EM POCAHONTAS: ESTUDOS DA ADAPTAÇÃO, LITERATURA COMPARADA E A TEORIA DA INTERTEXTUALIDADE
author Luiz, Tiago Marques
author_facet Luiz, Tiago Marques
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luiz, Tiago Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Pocahontas
Romeo and Juliet
Walt Disney
William Shakespeare
Rewriting
Pocahontas
Romeu e Julieta
Walt Disney
William Shakespeare
Reescrita
topic Pocahontas
Romeo and Juliet
Walt Disney
William Shakespeare
Rewriting
Pocahontas
Romeu e Julieta
Walt Disney
William Shakespeare
Reescrita
description Intertextuality has been a driving force for Adaptation Studies, but few scholars have highlighted its relevance, rather prioritizing issues such as audience reception, cinematographic technique or aesthetics and, occasionally, fidelity. However, the starting point for any audiovisual production (be it film, television or theater) is the written matter, the text. Inserted within the field of Adaptation Studies in dialogue with Comparative Literature and Theory of Intertextuality, the present paper assesses the extent to which there are points of contact between William Shakespeare’s tragedy Romeo and Juliet and the Walt Disney animated motion picture Pocahontas. The paper initially discusses the adaptation of Shakespeare’s text as a starting point for film productions, proceeding to theoretical reflections between Comparative Literature, Adaptation Theory, Intertextuality and Rewriting, and to the comparative analysis between the tragedy and the motion picture, which leads to the conclusion of a retroversive movement between source and adapted texts, which invites to the question of intertextual rewriting in Adaptation Studies.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/4639
url https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/4639
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/4639/3537
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Tiago Marques Luiz
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Tiago Marques Luiz
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UERN
publisher.none.fl_str_mv Edições UERN
dc.source.none.fl_str_mv COLINEARES; v. 9 n. 1 (2022): Revista Colineares; 86-102
2357-8203
reponame:Revista Colineares
instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
instacron:UERN
instname_str Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
instacron_str UERN
institution UERN
reponame_str Revista Colineares
collection Revista Colineares
repository.name.fl_str_mv Revista Colineares - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
repository.mail.fl_str_mv ||rev.colineares@uern.br
_version_ 1799318994976505856