Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2020 |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Trilhas Filosóficas (Online) |
Download full: | https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/289 |
Summary: | The Philosophy of Education is a prime and unique area and discipline to carry out systematic and well-reasoned reflection and to reflect and analyze formal and non-formal Education and Educational Systems, as long as such reflection involves educational and training contexts. Lifelong Education requires us to know how to think – and meditate – on the rooting dynamics of the verb live and of coexistence. Philosophy is – must be – formative. This is the only way for us to find its meaning in and for people"™s lives, in institutions and for States. For the teaching of Philosophy to question and problematize reality – as it should do, there has to be a Philosophy of Education, which must irrigate, as a sap, all Knowledge in a specific and comprehensive way. In line with UNESCO, we argue that Philosophy should be for everyone. Therefore, there is – there must be – a relationship between the Philosophy of Education and the teaching of Philosophy with great implications for everyone"™s lives and for Institutions. |
id |
UERN-3_0eea2143b773fec370511cfa8766ef32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/289 |
network_acronym_str |
UERN-3 |
network_name_str |
Trilhas Filosóficas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democraciaFilosofia da EducaçãoEnsinoEscola de DemocraciaThe Philosophy of Education is a prime and unique area and discipline to carry out systematic and well-reasoned reflection and to reflect and analyze formal and non-formal Education and Educational Systems, as long as such reflection involves educational and training contexts. Lifelong Education requires us to know how to think – and meditate – on the rooting dynamics of the verb live and of coexistence. Philosophy is – must be – formative. This is the only way for us to find its meaning in and for people"™s lives, in institutions and for States. For the teaching of Philosophy to question and problematize reality – as it should do, there has to be a Philosophy of Education, which must irrigate, as a sap, all Knowledge in a specific and comprehensive way. In line with UNESCO, we argue that Philosophy should be for everyone. Therefore, there is – there must be – a relationship between the Philosophy of Education and the teaching of Philosophy with great implications for everyone"™s lives and for Institutions.A Filosofia da Educação é, por excelência, uma área e disciplina fundamental para uma reflexão, sistemática e fundamentada, para suscitar e desenvolver uma reflexão e análise sobre a Educação e os Sistemas Educativos, formais ou não formais, mas sempre contextos educativos e formativos. A Educação ao Longo da Vida exige saber pensar – e meditar - em dinâmicas de enraizamento do verbo viver e da coexistência. A Filosofia é – deve ser – formativa. Só assim encontra o seu sentido na e para a vida das pessoas, nas instituições e para os Estados. O ensino da Filosofia, para ser questionante e problematizador, como deve ser, exige uma Filosofia da Educação, que deve irrigar, como seiva, todos os Saberes, de modo específico e transversal. Defendemos, na linha da UNESCO, que a Filosofia deve ser para todos. Deste modo, há, deve haver, uma relação, entre a Filosofia da Educação e o ensino da Filosofia com fortes implicações na vida de todos e nas Instituições.Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2020-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/28910.25244/tf.v12i2.289Trilhas Filosóficas; v. 12 n. 2 (2019): Trilhas Filosóficas; 89-1001984-556110.25244/tf.v12i2reponame:Trilhas Filosóficas (Online)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/289/1086Copyright (c) 2020 Emanuel Oliveira Medeirosinfo:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Emanuel Oliveira2020-03-28T23:38:57Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/289Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/oaitrilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br10.25244/tf1984-55611982-7490opendoar:2020-03-28T23:38:57Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia |
title |
Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia |
spellingShingle |
Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia Medeiros, Emanuel Oliveira Filosofia da Educação Ensino Escola de Democracia |
title_short |
Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia |
title_full |
Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia |
title_fullStr |
Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia |
title_full_unstemmed |
Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia |
title_sort |
Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia |
author |
Medeiros, Emanuel Oliveira |
author_facet |
Medeiros, Emanuel Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Emanuel Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filosofia da Educação Ensino Escola de Democracia |
topic |
Filosofia da Educação Ensino Escola de Democracia |
description |
The Philosophy of Education is a prime and unique area and discipline to carry out systematic and well-reasoned reflection and to reflect and analyze formal and non-formal Education and Educational Systems, as long as such reflection involves educational and training contexts. Lifelong Education requires us to know how to think – and meditate – on the rooting dynamics of the verb live and of coexistence. Philosophy is – must be – formative. This is the only way for us to find its meaning in and for people"™s lives, in institutions and for States. For the teaching of Philosophy to question and problematize reality – as it should do, there has to be a Philosophy of Education, which must irrigate, as a sap, all Knowledge in a specific and comprehensive way. In line with UNESCO, we argue that Philosophy should be for everyone. Therefore, there is – there must be – a relationship between the Philosophy of Education and the teaching of Philosophy with great implications for everyone"™s lives and for Institutions. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/289 10.25244/tf.v12i2.289 |
url |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/289 |
identifier_str_mv |
10.25244/tf.v12i2.289 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/289/1086 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Emanuel Oliveira Medeiros info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Emanuel Oliveira Medeiros |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trilhas Filosóficas; v. 12 n. 2 (2019): Trilhas Filosóficas; 89-100 1984-5561 10.25244/tf.v12i2 reponame:Trilhas Filosóficas (Online) instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) instacron:UERN |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
instacron_str |
UERN |
institution |
UERN |
reponame_str |
Trilhas Filosóficas (Online) |
collection |
Trilhas Filosóficas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
repository.mail.fl_str_mv |
trilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br |
_version_ |
1797240254872158208 |