Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia

Bibliographic Details
Main Author: Medeiros, Emanuel Oliveira
Publication Date: 2020
Format: Article
Language: por
Source: Trilhas Filosóficas (Online)
Download full: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/289
Summary: The Philosophy of Education is a prime and unique area and discipline to carry out systematic and well-reasoned reflection and to reflect and analyze formal and non-formal Education and Educational Systems, as long as such reflection involves educational and training contexts. Lifelong Education requires us to know how to think – and meditate – on the rooting dynamics of the verb live and of coexistence. Philosophy is – must be – formative. This is the only way for us to find its meaning in and for people"™s lives, in institutions and for States. For the teaching of Philosophy to question and problematize reality – as it should do, there has to be a Philosophy of Education, which must irrigate, as a sap, all Knowledge in a specific and comprehensive way. In line with UNESCO, we argue that Philosophy should be for everyone. Therefore, there is – there must be – a relationship between the Philosophy of Education and the teaching of Philosophy with great implications for everyone"™s lives and for Institutions.
id UERN-3_0eea2143b773fec370511cfa8766ef32
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/289
network_acronym_str UERN-3
network_name_str Trilhas Filosóficas (Online)
repository_id_str
spelling Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democraciaFilosofia da EducaçãoEnsinoEscola de DemocraciaThe Philosophy of Education is a prime and unique area and discipline to carry out systematic and well-reasoned reflection and to reflect and analyze formal and non-formal Education and Educational Systems, as long as such reflection involves educational and training contexts. Lifelong Education requires us to know how to think – and meditate – on the rooting dynamics of the verb live and of coexistence. Philosophy is – must be – formative. This is the only way for us to find its meaning in and for people"™s lives, in institutions and for States. For the teaching of Philosophy to question and problematize reality – as it should do, there has to be a Philosophy of Education, which must irrigate, as a sap, all Knowledge in a specific and comprehensive way. In line with UNESCO, we argue that Philosophy should be for everyone. Therefore, there is – there must be – a relationship between the Philosophy of Education and the teaching of Philosophy with great implications for everyone"™s lives and for Institutions.A Filosofia da Educação é, por excelência, uma área e disciplina fundamental para uma reflexão, sistemática e fundamentada, para suscitar e desenvolver uma reflexão e análise sobre a Educação e os Sistemas Educativos, formais ou não formais, mas sempre contextos educativos e formativos. A Educação ao Longo da Vida exige saber pensar – e meditar - em dinâmicas de enraizamento do verbo viver e da coexistência. A Filosofia é – deve ser – formativa. Só assim encontra o seu sentido na e para a vida das pessoas, nas instituições e para os Estados. O ensino da Filosofia, para ser questionante e problematizador, como deve ser, exige uma Filosofia da Educação, que deve irrigar, como seiva, todos os Saberes, de modo especí­fico e transversal. Defendemos, na linha da UNESCO, que a Filosofia deve ser para todos. Deste modo, há, deve haver, uma relação, entre a Filosofia da Educação e o ensino da Filosofia com fortes implicações na vida de todos e nas Instituições.Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2020-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/28910.25244/tf.v12i2.289Trilhas Filosóficas; v. 12 n. 2 (2019): Trilhas Filosóficas; 89-1001984-556110.25244/tf.v12i2reponame:Trilhas Filosóficas (Online)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/289/1086Copyright (c) 2020 Emanuel Oliveira Medeirosinfo:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Emanuel Oliveira2020-03-28T23:38:57Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/289Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/oaitrilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br10.25244/tf1984-55611982-7490opendoar:2020-03-28T23:38:57Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false
dc.title.none.fl_str_mv Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia
title Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia
spellingShingle Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia
Medeiros, Emanuel Oliveira
Filosofia da Educação
Ensino
Escola de Democracia
title_short Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia
title_full Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia
title_fullStr Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia
title_full_unstemmed Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia
title_sort Filosofia da Educação e Ensino da Filosofia: Uma escola de democracia
author Medeiros, Emanuel Oliveira
author_facet Medeiros, Emanuel Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Emanuel Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Filosofia da Educação
Ensino
Escola de Democracia
topic Filosofia da Educação
Ensino
Escola de Democracia
description The Philosophy of Education is a prime and unique area and discipline to carry out systematic and well-reasoned reflection and to reflect and analyze formal and non-formal Education and Educational Systems, as long as such reflection involves educational and training contexts. Lifelong Education requires us to know how to think – and meditate – on the rooting dynamics of the verb live and of coexistence. Philosophy is – must be – formative. This is the only way for us to find its meaning in and for people"™s lives, in institutions and for States. For the teaching of Philosophy to question and problematize reality – as it should do, there has to be a Philosophy of Education, which must irrigate, as a sap, all Knowledge in a specific and comprehensive way. In line with UNESCO, we argue that Philosophy should be for everyone. Therefore, there is – there must be – a relationship between the Philosophy of Education and the teaching of Philosophy with great implications for everyone"™s lives and for Institutions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/289
10.25244/tf.v12i2.289
url https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/289
identifier_str_mv 10.25244/tf.v12i2.289
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/289/1086
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Emanuel Oliveira Medeiros
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Emanuel Oliveira Medeiros
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN
dc.source.none.fl_str_mv Trilhas Filosóficas; v. 12 n. 2 (2019): Trilhas Filosóficas; 89-100
1984-5561
10.25244/tf.v12i2
reponame:Trilhas Filosóficas (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
instacron:UERN
instname_str Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
instacron_str UERN
institution UERN
reponame_str Trilhas Filosóficas (Online)
collection Trilhas Filosóficas (Online)
repository.name.fl_str_mv Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
repository.mail.fl_str_mv trilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br
_version_ 1797240254872158208