Olhar fotográfico e subjetividade:: a injunção dos códigos na produção de significados
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trilhas Filosóficas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1753 |
Resumo: | Contemporary life in the Western world, in almost all spheres, was invaded by a profusion of visual images, which grasp – by virtue of naturalization, in our culture, photographic code – as if they were faithful reproductions of reality, regardless interpretation. This means that in modern Western culture, certain meanings, certain codes are naturalized about to become real. It is investigated in this essay some connections between the naturalization of the photographic code and the constitution of subjectivity. For both, there will be a genealogy of imaging techniques, ie, we seek to establish the conceptual network and power relations (Foucault) that make it possible to identify the Alberti"™s perspective with the natural look. |
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Olhar fotográfico e subjetividade:: a injunção dos códigos na produção de significadosOlhar fotográficoSubjetividade modernaCódigosContemporary life in the Western world, in almost all spheres, was invaded by a profusion of visual images, which grasp – by virtue of naturalization, in our culture, photographic code – as if they were faithful reproductions of reality, regardless interpretation. This means that in modern Western culture, certain meanings, certain codes are naturalized about to become real. It is investigated in this essay some connections between the naturalization of the photographic code and the constitution of subjectivity. For both, there will be a genealogy of imaging techniques, ie, we seek to establish the conceptual network and power relations (Foucault) that make it possible to identify the Alberti"™s perspective with the natural look.A vida contemporânea, no mundo ocidental, em quase todas as suas esferas, foi invadida por uma profusão de imagens visuais, as quais apreendemos – por força da naturalização, em nossa cultura, do código fotográfico – como se fossem reproduções fiéis da realidade, prescindindo de interpretação. Isso significa que, na cultura ocidental moderna, certas significações, certos códigos, são naturalizados a ponto de se tornaram reais. Investiga-se no presente ensaio algumas conexões entre a naturalização do código fotográfico e a constituição da subjetividade. Para tanto, realiza-se uma genealogia das imagens técnicas, isto é, busca-se estabelecer a rede conceitual e as relações de força (Foucault) que tornam possível a identificação da perspectiva albertiniana com o olhar natural.Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2020-05-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1753Trilhas Filosóficas; v. 3 n. 1 (2010): Trilhas Filosóficas; 114-1241984-5561reponame:Trilhas Filosóficas (Online)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1753/1594Copyright (c) 2010 Ondina Pena Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Ondina Pena 2020-05-22T22:29:15Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/1753Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/oaitrilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br10.25244/tf1984-55611982-7490opendoar:2020-05-22T22:29:15Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false |
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