Indícios de autoria em textos de escolares surdos (Evidence of authorship in deaf school texts)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Márcia Helena de Melo
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Silva, Joyce Maria Sandes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1260
Resumo: This study aims at investigating evidences of authorship in two texts written by a deaf freshman high student. It brings reflections on the question about being an author from the postulates of R. Barthes, M. Foucault, E. Orlandi and S. Possenti, analyzing how these authors have attempted to explain the notion of authorship, searching for a notion that could reach the authorship in the students' texts. This discussion concludes that the school has an important role in the development of student's author function.KEYWORDS: Authorship. Evidences of Authorship. Students' texts.
id UESB-2_474625d8e12ed9869590c9978cbcce9e
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1260
network_acronym_str UESB-2
network_name_str Estudos da Língua(gem)
repository_id_str
spelling Indícios de autoria em textos de escolares surdos (Evidence of authorship in deaf school texts)Evidence of authorship in deaf school textsAutoriaIndícios de AutoriaTextos de EscolaresAuthorshipEvidences of AuthorshipStudents' textsThis study aims at investigating evidences of authorship in two texts written by a deaf freshman high student. It brings reflections on the question about being an author from the postulates of R. Barthes, M. Foucault, E. Orlandi and S. Possenti, analyzing how these authors have attempted to explain the notion of authorship, searching for a notion that could reach the authorship in the students' texts. This discussion concludes that the school has an important role in the development of student's author function.KEYWORDS: Authorship. Evidences of Authorship. Students' texts.O presente estudo objetiva investigar a presença de autoria em dois textos de um sujeito surdo estudante do primeiro ano do Ensino Médio. Refletiremos sobre a questão da autoria a partir dos postulados de R. Barthes, M. Foucault, E. Orlandi e S. Possenti, analisando como esses autores explicam essa questão, em busca de uma noção que pudesse contemplar a autoria em textos de escolares. Nossa discussão conclui que a escola tem um papel importante para que o aluno exerça também uma função autor. PALAVRAS-CHAVE: Autoria. Indícios de Autoria. Textos de Escolares. ABSTRACT This study aims at investigating evidences of authorship in two texts written by a deaf freshman high student. It brings reflections on the question about being an author from the postulates of R. Barthes, M. Foucault, E. Orlandi and S. Possenti, analyzing how these authors have attempted to explain the notion of authorship, searching for a notion that could reach the authorship in the students' texts. This discussion concludes that the school has an important role in the development of student's author function.KEYWORDS: Authorship. Evidences of Authorship. Students' texts.Edições UESB2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/126010.22481/el.v12i2.1260Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 179-199Language Studies; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 179-199Études de Langues; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 179-199Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 179-1991982-05341808-135510.22481/el.v12i2reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1260/1086Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Márcia Helena de MeloSilva, Joyce Maria Sandes da2021-03-13T23:04:52Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1260Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2021-03-13T23:04:52Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Indícios de autoria em textos de escolares surdos (Evidence of authorship in deaf school texts)
Evidence of authorship in deaf school texts
title Indícios de autoria em textos de escolares surdos (Evidence of authorship in deaf school texts)
spellingShingle Indícios de autoria em textos de escolares surdos (Evidence of authorship in deaf school texts)
Pereira, Márcia Helena de Melo
Autoria
Indícios de Autoria
Textos de Escolares
Authorship
Evidences of Authorship
Students' texts
title_short Indícios de autoria em textos de escolares surdos (Evidence of authorship in deaf school texts)
title_full Indícios de autoria em textos de escolares surdos (Evidence of authorship in deaf school texts)
title_fullStr Indícios de autoria em textos de escolares surdos (Evidence of authorship in deaf school texts)
title_full_unstemmed Indícios de autoria em textos de escolares surdos (Evidence of authorship in deaf school texts)
title_sort Indícios de autoria em textos de escolares surdos (Evidence of authorship in deaf school texts)
author Pereira, Márcia Helena de Melo
author_facet Pereira, Márcia Helena de Melo
Silva, Joyce Maria Sandes da
author_role author
author2 Silva, Joyce Maria Sandes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Márcia Helena de Melo
Silva, Joyce Maria Sandes da
dc.subject.por.fl_str_mv Autoria
Indícios de Autoria
Textos de Escolares
Authorship
Evidences of Authorship
Students' texts
topic Autoria
Indícios de Autoria
Textos de Escolares
Authorship
Evidences of Authorship
Students' texts
description This study aims at investigating evidences of authorship in two texts written by a deaf freshman high student. It brings reflections on the question about being an author from the postulates of R. Barthes, M. Foucault, E. Orlandi and S. Possenti, analyzing how these authors have attempted to explain the notion of authorship, searching for a notion that could reach the authorship in the students' texts. This discussion concludes that the school has an important role in the development of student's author function.KEYWORDS: Authorship. Evidences of Authorship. Students' texts.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reviewed by peers
Revisión por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1260
10.22481/el.v12i2.1260
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1260
identifier_str_mv 10.22481/el.v12i2.1260
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1260/1086
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 179-199
Language Studies; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 179-199
Études de Langues; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 179-199
Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 179-199
1982-0534
1808-1355
10.22481/el.v12i2
reponame:Estudos da Língua(gem)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Estudos da Língua(gem)
collection Estudos da Língua(gem)
repository.name.fl_str_mv Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com
_version_ 1799318953752788992