Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children )
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos da Língua(gem) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12075 |
Resumo: | Departing from a dialogical-discursive approach, Bakhtinian-based, in this text we intend, from the data of two Brazilian children, who communicate through different modalities - one vocally (hearing child), the other, by signs (deaf child, user of LIBRAS) -, reflect on theoretical and methodological issues, continuing the discussions undertaken in a previous work (DEL RÉ, HILÁRIO, VIEIRA, 2021). In the data cited above, the linguistic resources used to argue and give a humorous tone to the scenes, combined with other elements of the enunciative situations that involve dialogue, culture, discursive memory and interaction, they are brought in order to draw a panorama with the analytical possibilities, allowing us to observe the discursive movements involved in the relationship that children establish with the language, in the meanings that are established in the tension between subject and otherness. |
id |
UESB-2_9dc4578734ccc6ef11b2a48f3bbb52a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12075 |
network_acronym_str |
UESB-2 |
network_name_str |
Estudos da Língua(gem) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children )Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children Adquisición del lenguaje en la perspectiva dialógico-discursiva: analizando los datos de dos niñosAquisição da Linguagem; Abordagem dialógico-discursiva; Criança. Humor; Argumentação.Language Acquisition; Dialogical-discursive approach; Child; Humor; Argumentation.Adquisición del lenguaje; Perspectiva dialógico-discursiva; Niño; Humor; Argumentación.Departing from a dialogical-discursive approach, Bakhtinian-based, in this text we intend, from the data of two Brazilian children, who communicate through different modalities - one vocally (hearing child), the other, by signs (deaf child, user of LIBRAS) -, reflect on theoretical and methodological issues, continuing the discussions undertaken in a previous work (DEL RÉ, HILÁRIO, VIEIRA, 2021). In the data cited above, the linguistic resources used to argue and give a humorous tone to the scenes, combined with other elements of the enunciative situations that involve dialogue, culture, discursive memory and interaction, they are brought in order to draw a panorama with the analytical possibilities, allowing us to observe the discursive movements involved in the relationship that children establish with the language, in the meanings that are established in the tension between subject and otherness.Partiendo de una perspectiva dialógico-discursiva, con base bajtiniana, pretendemos en este texto, a partir de los datos de dos niños brasileños, que se comunican a través de diferentes modalidades: una vocalmente (niño oyente), la otra por signos (niño sordo, usuario de LIBRAS) -, reflexionar sobre cuestiones teóricas y metodológicas, en la continuidad de las discusiones emprendidas en un trabajo anterior (DEL RÉ, HILÁRIO, VIEIRA, 2021). En los datos en cuestión, los recursos lingüísticos utilizados para argumentar y dar un tono humorístico a las escenas, combinados con otros elementos de las situaciones enunciativas que involucran el diálogo, la cultura, la memoria discursiva y la interacción, se acercan para trazar un panorama con las posibilidades analíticas, permitiéndonos observar los movimientos discursivos involucrados en la relación que los niños establecen con el lenguaje, en los sentidos que se establecen en la tensión entre sujeto y alteridad.Partindo de uma abordagem dialógico-discursiva, de base bakhtiniana, pretendemos neste texto, a partir dos dados de duas crianças brasileiras, que se comunicam por modalidades diferentes – uma vocalmente (criança ouvinte), a outra, por sinais (criança surda, usuária da LIBRAS) –, refletir sobre questões teórico-metodológicas, na continuidade das discussões empreendidas em um trabalho anterior (DEL RÉ, HILÁRIO, VIEIRA, 2021). Nos dados em questão, os recursos linguísticos utilizados para argumentar e dar um tom humorístico às cenas, aliados a outros elementos das situações enunciativas que envolvem a dialogia, a cultura, a memória discursiva e a interação, são trazidos a fim de se traçar um panorama com as possibilidades analíticas, permitindo-nos observar os movimentos discursivos envolvidos na relação que as crianças estabelecem com a língua(gem), nos sentidos que se estabelecem na tensão entre sujeito e alteridade.Edições UESB2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1207510.22481/el.v20i1.12075Estudos da Língua(gem); v. 20 n. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194Language Studies; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194Études de Langues; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194Estudios del lenguaje; Vol. 20 Núm. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-1941982-05341808-135510.22481/el.v20i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12075/7361https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDel Ré, Alessandra Vieira, Alessandra Jacqueline Hilário, Rosângela Nogarini2023-08-10T04:23:49Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12075Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2023-08-10T04:23:49Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children ) Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children Adquisición del lenguaje en la perspectiva dialógico-discursiva: analizando los datos de dos niños |
title |
Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children ) |
spellingShingle |
Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children ) Del Ré, Alessandra Aquisição da Linguagem; Abordagem dialógico-discursiva; Criança. Humor; Argumentação. Language Acquisition; Dialogical-discursive approach; Child; Humor; Argumentation. Adquisición del lenguaje; Perspectiva dialógico-discursiva; Niño; Humor; Argumentación. |
title_short |
Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children ) |
title_full |
Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children ) |
title_fullStr |
Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children ) |
title_full_unstemmed |
Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children ) |
title_sort |
Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children ) |
author |
Del Ré, Alessandra |
author_facet |
Del Ré, Alessandra Vieira, Alessandra Jacqueline Hilário, Rosângela Nogarini |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Alessandra Jacqueline Hilário, Rosângela Nogarini |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Del Ré, Alessandra Vieira, Alessandra Jacqueline Hilário, Rosângela Nogarini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aquisição da Linguagem; Abordagem dialógico-discursiva; Criança. Humor; Argumentação. Language Acquisition; Dialogical-discursive approach; Child; Humor; Argumentation. Adquisición del lenguaje; Perspectiva dialógico-discursiva; Niño; Humor; Argumentación. |
topic |
Aquisição da Linguagem; Abordagem dialógico-discursiva; Criança. Humor; Argumentação. Language Acquisition; Dialogical-discursive approach; Child; Humor; Argumentation. Adquisición del lenguaje; Perspectiva dialógico-discursiva; Niño; Humor; Argumentación. |
description |
Departing from a dialogical-discursive approach, Bakhtinian-based, in this text we intend, from the data of two Brazilian children, who communicate through different modalities - one vocally (hearing child), the other, by signs (deaf child, user of LIBRAS) -, reflect on theoretical and methodological issues, continuing the discussions undertaken in a previous work (DEL RÉ, HILÁRIO, VIEIRA, 2021). In the data cited above, the linguistic resources used to argue and give a humorous tone to the scenes, combined with other elements of the enunciative situations that involve dialogue, culture, discursive memory and interaction, they are brought in order to draw a panorama with the analytical possibilities, allowing us to observe the discursive movements involved in the relationship that children establish with the language, in the meanings that are established in the tension between subject and otherness. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reviewed by peers Revisión por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12075 10.22481/el.v20i1.12075 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12075 |
identifier_str_mv |
10.22481/el.v20i1.12075 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12075/7361 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem); v. 20 n. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194 Language Studies; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194 Études de Langues; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194 Estudios del lenguaje; Vol. 20 Núm. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194 1982-0534 1808-1355 10.22481/el.v20i1 reponame:Estudos da Língua(gem) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Estudos da Língua(gem) |
collection |
Estudos da Língua(gem) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com |
_version_ |
1799318954973331456 |