Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children )

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Del Ré, Alessandra
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Vieira, Alessandra Jacqueline, Hilário, Rosângela Nogarini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12075
Resumo: Departing from a dialogical-discursive approach, Bakhtinian-based, in this text we intend, from the data of two Brazilian children, who communicate through different modalities - one vocally (hearing child), the other, by signs (deaf child, user of LIBRAS) -, reflect on theoretical and methodological issues, continuing the discussions undertaken in a previous work (DEL RÉ, HILÁRIO, VIEIRA, 2021). In the data cited above, the linguistic resources used to argue and give a humorous tone to the scenes, combined with other elements of the enunciative situations that involve dialogue, culture, discursive memory and interaction, they are brought in order to draw a panorama with the analytical possibilities, allowing us to observe the discursive movements involved in the relationship that children establish with the language, in the meanings that are established in the tension between subject and otherness.
id UESB-2_9dc4578734ccc6ef11b2a48f3bbb52a5
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12075
network_acronym_str UESB-2
network_name_str Estudos da Língua(gem)
repository_id_str
spelling Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children )Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children Adquisición del lenguaje en la perspectiva dialógico-discursiva: analizando los datos de dos niñosAquisição da Linguagem; Abordagem dialógico-discursiva; Criança. Humor; Argumentação.Language Acquisition; Dialogical-discursive approach; Child; Humor; Argumentation.Adquisición del lenguaje; Perspectiva dialógico-discursiva; Niño; Humor; Argumentación.Departing from a dialogical-discursive approach, Bakhtinian-based, in this text we intend, from the data of two Brazilian children, who communicate through different modalities - one vocally (hearing child), the other, by signs (deaf child, user of LIBRAS) -, reflect on theoretical and methodological issues, continuing the discussions undertaken in a previous work (DEL RÉ, HILÁRIO, VIEIRA, 2021). In the data cited above, the linguistic resources used to argue and give a humorous tone to the scenes, combined with other elements of the enunciative situations that involve dialogue, culture, discursive memory and interaction, they are brought in order to draw a panorama with the analytical possibilities, allowing us to observe the discursive movements involved in the relationship that children establish with the language, in the meanings that are established in the tension between subject and otherness.Partiendo de una perspectiva dialógico-discursiva, con base bajtiniana, pretendemos en este texto, a partir de los datos de dos niños brasileños, que se comunican a través de diferentes modalidades: una vocalmente (niño oyente), la otra por signos (niño sordo, usuario de LIBRAS) -, reflexionar sobre cuestiones teóricas y metodológicas, en la continuidad de las discusiones emprendidas en un trabajo anterior (DEL RÉ, HILÁRIO, VIEIRA, 2021). En los datos en cuestión, los recursos lingüísticos utilizados para argumentar y dar un tono humorístico a las escenas, combinados con otros elementos de las situaciones enunciativas que involucran el diálogo, la cultura, la memoria discursiva y la interacción, se acercan para trazar un panorama con las posibilidades analíticas, permitiéndonos observar los movimientos discursivos involucrados en la relación que los niños establecen con el lenguaje, en los sentidos que se establecen en la tensión entre sujeto y alteridad.Partindo de uma abordagem dialógico-discursiva, de base bakhtiniana, pretendemos neste texto, a partir dos dados de duas crianças brasileiras, que se comunicam por modalidades diferentes – uma vocalmente (criança ouvinte), a outra, por sinais (criança surda, usuária da LIBRAS) –, refletir sobre questões teórico-metodológicas, na continuidade das discussões empreendidas em um trabalho anterior (DEL RÉ, HILÁRIO, VIEIRA, 2021). Nos dados em questão, os recursos linguísticos utilizados para argumentar e dar um tom humorístico às cenas, aliados a outros elementos das situações enunciativas que envolvem a dialogia, a cultura, a memória discursiva e a interação, são trazidos a fim de se traçar um panorama com as possibilidades analíticas, permitindo-nos observar os movimentos discursivos envolvidos na relação que as crianças estabelecem com a língua(gem), nos sentidos que se estabelecem na tensão entre sujeito e alteridade.Edições UESB2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1207510.22481/el.v20i1.12075Estudos da Língua(gem); v. 20 n. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194Language Studies; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194Études de Langues; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194Estudios del lenguaje; Vol. 20 Núm. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-1941982-05341808-135510.22481/el.v20i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12075/7361https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDel Ré, Alessandra Vieira, Alessandra Jacqueline Hilário, Rosângela Nogarini2023-08-10T04:23:49Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12075Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2023-08-10T04:23:49Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children )
Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children
Adquisición del lenguaje en la perspectiva dialógico-discursiva: analizando los datos de dos niños
title Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children )
spellingShingle Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children )
Del Ré, Alessandra
Aquisição da Linguagem; Abordagem dialógico-discursiva; Criança. Humor; Argumentação.
Language Acquisition; Dialogical-discursive approach; Child; Humor; Argumentation.
Adquisición del lenguaje; Perspectiva dialógico-discursiva; Niño; Humor; Argumentación.
title_short Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children )
title_full Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children )
title_fullStr Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children )
title_full_unstemmed Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children )
title_sort Aquisição da Linguagem na perspectiva dialógico-discursiva: um olhar para os dados de duas crianças (Language acquisition in the dialogical-discursive perspective: analysing the data of two children )
author Del Ré, Alessandra
author_facet Del Ré, Alessandra
Vieira, Alessandra Jacqueline
Hilário, Rosângela Nogarini
author_role author
author2 Vieira, Alessandra Jacqueline
Hilário, Rosângela Nogarini
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Del Ré, Alessandra
Vieira, Alessandra Jacqueline
Hilário, Rosângela Nogarini
dc.subject.por.fl_str_mv Aquisição da Linguagem; Abordagem dialógico-discursiva; Criança. Humor; Argumentação.
Language Acquisition; Dialogical-discursive approach; Child; Humor; Argumentation.
Adquisición del lenguaje; Perspectiva dialógico-discursiva; Niño; Humor; Argumentación.
topic Aquisição da Linguagem; Abordagem dialógico-discursiva; Criança. Humor; Argumentação.
Language Acquisition; Dialogical-discursive approach; Child; Humor; Argumentation.
Adquisición del lenguaje; Perspectiva dialógico-discursiva; Niño; Humor; Argumentación.
description Departing from a dialogical-discursive approach, Bakhtinian-based, in this text we intend, from the data of two Brazilian children, who communicate through different modalities - one vocally (hearing child), the other, by signs (deaf child, user of LIBRAS) -, reflect on theoretical and methodological issues, continuing the discussions undertaken in a previous work (DEL RÉ, HILÁRIO, VIEIRA, 2021). In the data cited above, the linguistic resources used to argue and give a humorous tone to the scenes, combined with other elements of the enunciative situations that involve dialogue, culture, discursive memory and interaction, they are brought in order to draw a panorama with the analytical possibilities, allowing us to observe the discursive movements involved in the relationship that children establish with the language, in the meanings that are established in the tension between subject and otherness.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reviewed by peers
Revisión por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12075
10.22481/el.v20i1.12075
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12075
identifier_str_mv 10.22481/el.v20i1.12075
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12075/7361
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Estudos da Língua(gem); v. 20 n. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194
Language Studies; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194
Études de Langues; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194
Estudios del lenguaje; Vol. 20 Núm. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 171-194
1982-0534
1808-1355
10.22481/el.v20i1
reponame:Estudos da Língua(gem)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Estudos da Língua(gem)
collection Estudos da Língua(gem)
repository.name.fl_str_mv Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com
_version_ 1799318954973331456