Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Valderez Marina do Rosário
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Duarte Brandolt Borges, Thelma
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/43462
Resumo: The present research moved towards the development of dialogic argumentation in science teaching and learning. With a theoretical character, the study gathered and articulated references that, analyzed through Discursive Textual Analysis, received a new interpretative conformation, of their own elaboration. The proposed design aimed to build qualitative indicators to monitor the development of dialogic argumentation in science classes. It stands out as a research question to be answered: what indicators express the development of dialogic argumentation in science teaching? As indicators to be valued in dialogic argumentation, the following resulted: the problematization of knowledge; encouraging student participation; analysis of emerging initial information; the solicitation and exploration of justifications, counterpoints and objections; the realization of referrals for continuity of the argumentative process; the systematization of discussions; reflection on processes and analysis of reconstructed knowledge.
id PUC_RS-18_aa26b643d0d3b74cd42aabba1f8cc4c2
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43462
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussionIndicadores cualitativos de la argumentación dialógica:: una propuesta en discusión Indicadores qualitativos da argumentação dialógica: : uma proposta em discussão indicadores de qualidade ensino de ciênciasargumentação dialógicadialogical argumentation, qualitative indicators, science teachingargumentación dialógica, educación del profesorado, indicadores de calidadThe present research moved towards the development of dialogic argumentation in science teaching and learning. With a theoretical character, the study gathered and articulated references that, analyzed through Discursive Textual Analysis, received a new interpretative conformation, of their own elaboration. The proposed design aimed to build qualitative indicators to monitor the development of dialogic argumentation in science classes. It stands out as a research question to be answered: what indicators express the development of dialogic argumentation in science teaching? As indicators to be valued in dialogic argumentation, the following resulted: the problematization of knowledge; encouraging student participation; analysis of emerging initial information; the solicitation and exploration of justifications, counterpoints and objections; the realization of referrals for continuity of the argumentative process; the systematization of discussions; reflection on processes and analysis of reconstructed knowledge.Indicadores cualitativos de argumentación dialógica: una propuesta en discusión. Esta investigación viene de la necesidad de subsidiar a los docentes para el desarrollo de la argumentación dialógica en el aula. De carácter teórico,ha recogido y articulado referentes que, analizadas a través del Análisis Textual Discursivo, recibieron una nueva conformación interpretativa, de elaboración propia. El diseño propuesto tuvo como objetivo construir indicadores cualitativos capaces de orientar las acciones docentes hacia el desarrollo de la argumentación dialógica. Se buscó dar respuesta a la pregunta: ¿qué indicadores pueden calificar el desarrollo de la argumentación dialógica por parte de los docentes? Resultaron como indicadores a seren valorados por docentes interesados en la argumentación dialógica: la problematización del conocimiento; fomentar la participación de los estudiantes; el análisis de la información emergente inicial; solicitar y explorar justificaciones, contrapuntos y objeciones; propuestas deseguimiento; la sistematización de las discusiones; reflexión sobre los procesos y análisis del conocimiento reconstruido.A presente pesquisa movimentou-se em direção ao desenvolvimento da argumentação dialógica no ensino e na aprendizagem em Ciências. Com caráter teórico,  o estudo reuniu e articulou referenciais que, analisados por meio da Análise Textual Discursiva, receberam nova conformação interpretativa, de elaboração própria. O delineamento proposto objetivou construir indicadores qualitativos para acompanhar o  desenvolvimento da argumentação dialógica em aulas de Ciências. Destaca-se como questão de pesquisa a ser respondida: Que indicadores expressam  o  desenvolvimento da argumentação dialógica no ensino de Ciências? Resultaram como indicadores a serem valorizados na argumentação dialógica: a problematização do conhecimento; o incentivo à participação discente; a análise das informações iniciais emergentes; a solicitação e exploração de justificativas, contrapontos e objeções; a realização de encaminhamentos para continuidade do processo argumentativo; a sistematização das discussões; a reflexão sobre os processos; e a análise dos conhecimentos reconstruídos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-06-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4346210.15448/1981-2582.2023.1.43462Educação; Vol. 46 No. 1 (2023): Single Volume ; e43462Educação; Vol. 46 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e43462Educação; v. 46 n. 1 (2023): Volume Único ; e434621981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2023.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/43462/28003Copyright (c) 2023 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Valderez Marina do Rosário Duarte Brandolt Borges, Thelma2024-03-12T12:41:42Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43462Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2024-03-12T12:41:42Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion
Indicadores cualitativos de la argumentación dialógica:: una propuesta en discusión
Indicadores qualitativos da argumentação dialógica: : uma proposta em discussão
title Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion
spellingShingle Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion
Lima, Valderez Marina do Rosário
indicadores de qualidade
ensino de ciências
argumentação dialógica
dialogical argumentation, qualitative indicators, science teaching
argumentación dialógica, educación del profesorado, indicadores de calidad
title_short Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion
title_full Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion
title_fullStr Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion
title_full_unstemmed Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion
title_sort Qualitative indicators of dialogical argumentation: : a proposal under discussion
author Lima, Valderez Marina do Rosário
author_facet Lima, Valderez Marina do Rosário
Duarte Brandolt Borges, Thelma
author_role author
author2 Duarte Brandolt Borges, Thelma
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Valderez Marina do Rosário
Duarte Brandolt Borges, Thelma
dc.subject.por.fl_str_mv indicadores de qualidade
ensino de ciências
argumentação dialógica
dialogical argumentation, qualitative indicators, science teaching
argumentación dialógica, educación del profesorado, indicadores de calidad
topic indicadores de qualidade
ensino de ciências
argumentação dialógica
dialogical argumentation, qualitative indicators, science teaching
argumentación dialógica, educación del profesorado, indicadores de calidad
description The present research moved towards the development of dialogic argumentation in science teaching and learning. With a theoretical character, the study gathered and articulated references that, analyzed through Discursive Textual Analysis, received a new interpretative conformation, of their own elaboration. The proposed design aimed to build qualitative indicators to monitor the development of dialogic argumentation in science classes. It stands out as a research question to be answered: what indicators express the development of dialogic argumentation in science teaching? As indicators to be valued in dialogic argumentation, the following resulted: the problematization of knowledge; encouraging student participation; analysis of emerging initial information; the solicitation and exploration of justifications, counterpoints and objections; the realization of referrals for continuity of the argumentative process; the systematization of discussions; reflection on processes and analysis of reconstructed knowledge.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/43462
10.15448/1981-2582.2023.1.43462
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/43462
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2023.1.43462
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/43462/28003
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 46 No. 1 (2023): Single Volume ; e43462
Educação; Vol. 46 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e43462
Educação; v. 46 n. 1 (2023): Volume Único ; e43462
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2023.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741204459520