Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria, Evangelina Maria Brito de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Vieira, Tammy Suelen de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12072
Resumo: Orality is seen in educational legislation (PCNs, BNCC) both from the perspective of textual genres and from the perspective of linguistic variation. On the other hand, it is undeniable that orality is closely linked to subjectivity and that it runs through emotional, singular issues, on which the school is often omitted, requiring homogeneity in dealing with the issue. In this chapter, from a bibliographic review, the objective is to highlight the importance of orality in the history of the human being, advances made in the area of ​​linguistics and discuss the child's entry into narratives, as a mark of the subject's singularity. Along this path, we have taken Vygotsky's (1991, 2001, 2004, 2008, 2018) and Volóchinov (2017), Marcuschi (2010), Rojo (2006, 2015) and Bakhtin (2011), François as a theoretical reference. 1996, 2006, 2009), Perroni (1992), Brandão (2015). The conclusion points out that, in Early Childhood Education, interaction takes on singular importance, as the child's speech is strongly determined by the situation of linguistic interaction.
id UESB-2_b0705a5b68746060a54e79238aefd84b
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12072
network_acronym_str UESB-2
network_name_str Estudos da Língua(gem)
repository_id_str
spelling Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives)Vision of orality and subjectivity of children in narrativesLa visión del niño sobre la oralidad y la subjetividad en las narracionesOralidade; Narrativas; Subjetividade.Orality; Narratives; Subjectivity.Oralidad; Narrativas; Subjetividad.Orality is seen in educational legislation (PCNs, BNCC) both from the perspective of textual genres and from the perspective of linguistic variation. On the other hand, it is undeniable that orality is closely linked to subjectivity and that it runs through emotional, singular issues, on which the school is often omitted, requiring homogeneity in dealing with the issue. In this chapter, from a bibliographic review, the objective is to highlight the importance of orality in the history of the human being, advances made in the area of ​​linguistics and discuss the child's entry into narratives, as a mark of the subject's singularity. Along this path, we have taken Vygotsky's (1991, 2001, 2004, 2008, 2018) and Volóchinov (2017), Marcuschi (2010), Rojo (2006, 2015) and Bakhtin (2011), François as a theoretical reference. 1996, 2006, 2009), Perroni (1992), Brandão (2015). The conclusion points out that, in Early Childhood Education, interaction takes on singular importance, as the child's speech is strongly determined by the situation of linguistic interaction.La oralidad se ve en la legislación educativa (PCN, BNCC) tanto desde la perspectiva de los géneros textuales como desde la perspectiva de la variación lingüística. Por otro lado, es innegable que la oralidad está íntimamente ligada a la subjetividad y que ésta permea cuestiones emocionales singulares, sobre las que la escuela muchas veces se omite, exigiendo homogeneidad en el abordaje del tema. En este capítulo, de revisión bibliográfica, el objetivo es resaltar la importancia de la oralidad en la historia del ser humano, los avances logrados en el campo de la lingüística y discutir la entrada del niño en las narrativas, como marca de la singularidad del sujeto. En este camino, tomamos, principalmente, como referencia teórica los trabajos de Vygotsky (1991, 2001, 2004, 2008, 2018) y Volochinov (2017), Marcuschi (2010), Rojo (2006, 2015) y Bakhtin (2011), François (1996, 2006, 2009), Perroni (1992), Brandão (2015). La conclusión señala que, en el jardín de infancia, la interacción adquiere una importancia singular, ya que el habla del niño está fuertemente determinada por la situación de interacción lingüística.A oralidade é vista nas legislações educacionais (PCNs, BNCC) tanto sob a ótica dos gêneros textuais, como sob a perspectiva de variação linguística. Por outro lado, é inegável que a oralidade está intimamente ligada à subjetividade e que essa perpassa por questões emocionais, singulares, sobre os quais a escola muitas vezes se omite, exigindo uma homogeneidade no trato da questão. Nesse capítulo, de revisão bibliográfica, tem-se como objetivo ressaltar a importância da oralidade na história do ser humano, avanços conseguidos na área da linguística e discutir a entrada da criança nas narrativas, como marca de singularidade do sujeito. Nesse percurso, tomamos, principalmente, como referencial teórico os trabalhos de Vygotsky (1991, 2001, 2004, 2008, 2018) e Volóchinov (2017), Marcuschi (2010), Rojo (2006, 2015) e Bakhtin (2011), François (1996, 2006, 2009), Perroni (1992), Brandão (2015). A conclusão aponta que, na Educação Infantil, a interação assume importância singular, pois a fala da criança é fortemente determinada pela situação de interação linguística.Edições UESB2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1207210.22481/el.v20i1.12072Estudos da Língua(gem); v. 20 n. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169Language Studies; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169Études de Langues; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169Estudios del lenguaje; Vol. 20 Núm. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-1691982-05341808-135510.22481/el.v20i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12072/7359https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFaria, Evangelina Maria Brito de Vieira, Tammy Suelen de Souza 2023-08-10T04:23:49Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12072Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2023-08-10T04:23:49Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives)
Vision of orality and subjectivity of children in narratives
La visión del niño sobre la oralidad y la subjetividad en las narraciones
title Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives)
spellingShingle Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives)
Faria, Evangelina Maria Brito de
Oralidade; Narrativas; Subjetividade.
Orality; Narratives; Subjectivity.
Oralidad; Narrativas; Subjetividad.
title_short Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives)
title_full Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives)
title_fullStr Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives)
title_full_unstemmed Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives)
title_sort Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives)
author Faria, Evangelina Maria Brito de
author_facet Faria, Evangelina Maria Brito de
Vieira, Tammy Suelen de Souza
author_role author
author2 Vieira, Tammy Suelen de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria, Evangelina Maria Brito de
Vieira, Tammy Suelen de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Oralidade; Narrativas; Subjetividade.
Orality; Narratives; Subjectivity.
Oralidad; Narrativas; Subjetividad.
topic Oralidade; Narrativas; Subjetividade.
Orality; Narratives; Subjectivity.
Oralidad; Narrativas; Subjetividad.
description Orality is seen in educational legislation (PCNs, BNCC) both from the perspective of textual genres and from the perspective of linguistic variation. On the other hand, it is undeniable that orality is closely linked to subjectivity and that it runs through emotional, singular issues, on which the school is often omitted, requiring homogeneity in dealing with the issue. In this chapter, from a bibliographic review, the objective is to highlight the importance of orality in the history of the human being, advances made in the area of ​​linguistics and discuss the child's entry into narratives, as a mark of the subject's singularity. Along this path, we have taken Vygotsky's (1991, 2001, 2004, 2008, 2018) and Volóchinov (2017), Marcuschi (2010), Rojo (2006, 2015) and Bakhtin (2011), François as a theoretical reference. 1996, 2006, 2009), Perroni (1992), Brandão (2015). The conclusion points out that, in Early Childhood Education, interaction takes on singular importance, as the child's speech is strongly determined by the situation of linguistic interaction.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reviewed by peers
Revisión por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12072
10.22481/el.v20i1.12072
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12072
identifier_str_mv 10.22481/el.v20i1.12072
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12072/7359
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Estudos da Língua(gem); v. 20 n. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169
Language Studies; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169
Études de Langues; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169
Estudios del lenguaje; Vol. 20 Núm. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169
1982-0534
1808-1355
10.22481/el.v20i1
reponame:Estudos da Língua(gem)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Estudos da Língua(gem)
collection Estudos da Língua(gem)
repository.name.fl_str_mv Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com
_version_ 1799318954971234304