Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos da Língua(gem) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12072 |
Resumo: | Orality is seen in educational legislation (PCNs, BNCC) both from the perspective of textual genres and from the perspective of linguistic variation. On the other hand, it is undeniable that orality is closely linked to subjectivity and that it runs through emotional, singular issues, on which the school is often omitted, requiring homogeneity in dealing with the issue. In this chapter, from a bibliographic review, the objective is to highlight the importance of orality in the history of the human being, advances made in the area of linguistics and discuss the child's entry into narratives, as a mark of the subject's singularity. Along this path, we have taken Vygotsky's (1991, 2001, 2004, 2008, 2018) and Volóchinov (2017), Marcuschi (2010), Rojo (2006, 2015) and Bakhtin (2011), François as a theoretical reference. 1996, 2006, 2009), Perroni (1992), Brandão (2015). The conclusion points out that, in Early Childhood Education, interaction takes on singular importance, as the child's speech is strongly determined by the situation of linguistic interaction. |
id |
UESB-2_b0705a5b68746060a54e79238aefd84b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12072 |
network_acronym_str |
UESB-2 |
network_name_str |
Estudos da Língua(gem) |
repository_id_str |
|
spelling |
Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives)Vision of orality and subjectivity of children in narrativesLa visión del niño sobre la oralidad y la subjetividad en las narracionesOralidade; Narrativas; Subjetividade.Orality; Narratives; Subjectivity.Oralidad; Narrativas; Subjetividad.Orality is seen in educational legislation (PCNs, BNCC) both from the perspective of textual genres and from the perspective of linguistic variation. On the other hand, it is undeniable that orality is closely linked to subjectivity and that it runs through emotional, singular issues, on which the school is often omitted, requiring homogeneity in dealing with the issue. In this chapter, from a bibliographic review, the objective is to highlight the importance of orality in the history of the human being, advances made in the area of linguistics and discuss the child's entry into narratives, as a mark of the subject's singularity. Along this path, we have taken Vygotsky's (1991, 2001, 2004, 2008, 2018) and Volóchinov (2017), Marcuschi (2010), Rojo (2006, 2015) and Bakhtin (2011), François as a theoretical reference. 1996, 2006, 2009), Perroni (1992), Brandão (2015). The conclusion points out that, in Early Childhood Education, interaction takes on singular importance, as the child's speech is strongly determined by the situation of linguistic interaction.La oralidad se ve en la legislación educativa (PCN, BNCC) tanto desde la perspectiva de los géneros textuales como desde la perspectiva de la variación lingüística. Por otro lado, es innegable que la oralidad está íntimamente ligada a la subjetividad y que ésta permea cuestiones emocionales singulares, sobre las que la escuela muchas veces se omite, exigiendo homogeneidad en el abordaje del tema. En este capítulo, de revisión bibliográfica, el objetivo es resaltar la importancia de la oralidad en la historia del ser humano, los avances logrados en el campo de la lingüística y discutir la entrada del niño en las narrativas, como marca de la singularidad del sujeto. En este camino, tomamos, principalmente, como referencia teórica los trabajos de Vygotsky (1991, 2001, 2004, 2008, 2018) y Volochinov (2017), Marcuschi (2010), Rojo (2006, 2015) y Bakhtin (2011), François (1996, 2006, 2009), Perroni (1992), Brandão (2015). La conclusión señala que, en el jardín de infancia, la interacción adquiere una importancia singular, ya que el habla del niño está fuertemente determinada por la situación de interacción lingüística.A oralidade é vista nas legislações educacionais (PCNs, BNCC) tanto sob a ótica dos gêneros textuais, como sob a perspectiva de variação linguística. Por outro lado, é inegável que a oralidade está intimamente ligada à subjetividade e que essa perpassa por questões emocionais, singulares, sobre os quais a escola muitas vezes se omite, exigindo uma homogeneidade no trato da questão. Nesse capítulo, de revisão bibliográfica, tem-se como objetivo ressaltar a importância da oralidade na história do ser humano, avanços conseguidos na área da linguística e discutir a entrada da criança nas narrativas, como marca de singularidade do sujeito. Nesse percurso, tomamos, principalmente, como referencial teórico os trabalhos de Vygotsky (1991, 2001, 2004, 2008, 2018) e Volóchinov (2017), Marcuschi (2010), Rojo (2006, 2015) e Bakhtin (2011), François (1996, 2006, 2009), Perroni (1992), Brandão (2015). A conclusão aponta que, na Educação Infantil, a interação assume importância singular, pois a fala da criança é fortemente determinada pela situação de interação linguística.Edições UESB2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1207210.22481/el.v20i1.12072Estudos da Língua(gem); v. 20 n. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169Language Studies; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169Études de Langues; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169Estudios del lenguaje; Vol. 20 Núm. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-1691982-05341808-135510.22481/el.v20i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12072/7359https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFaria, Evangelina Maria Brito de Vieira, Tammy Suelen de Souza 2023-08-10T04:23:49Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12072Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2023-08-10T04:23:49Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives) Vision of orality and subjectivity of children in narratives La visión del niño sobre la oralidad y la subjetividad en las narraciones |
title |
Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives) |
spellingShingle |
Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives) Faria, Evangelina Maria Brito de Oralidade; Narrativas; Subjetividade. Orality; Narratives; Subjectivity. Oralidad; Narrativas; Subjetividad. |
title_short |
Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives) |
title_full |
Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives) |
title_fullStr |
Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives) |
title_full_unstemmed |
Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives) |
title_sort |
Visão de oralidade e subjetividade da criança nas narrativas (Vision of orality and subjectivity of children in narratives) |
author |
Faria, Evangelina Maria Brito de |
author_facet |
Faria, Evangelina Maria Brito de Vieira, Tammy Suelen de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Tammy Suelen de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria, Evangelina Maria Brito de Vieira, Tammy Suelen de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Oralidade; Narrativas; Subjetividade. Orality; Narratives; Subjectivity. Oralidad; Narrativas; Subjetividad. |
topic |
Oralidade; Narrativas; Subjetividade. Orality; Narratives; Subjectivity. Oralidad; Narrativas; Subjetividad. |
description |
Orality is seen in educational legislation (PCNs, BNCC) both from the perspective of textual genres and from the perspective of linguistic variation. On the other hand, it is undeniable that orality is closely linked to subjectivity and that it runs through emotional, singular issues, on which the school is often omitted, requiring homogeneity in dealing with the issue. In this chapter, from a bibliographic review, the objective is to highlight the importance of orality in the history of the human being, advances made in the area of linguistics and discuss the child's entry into narratives, as a mark of the subject's singularity. Along this path, we have taken Vygotsky's (1991, 2001, 2004, 2008, 2018) and Volóchinov (2017), Marcuschi (2010), Rojo (2006, 2015) and Bakhtin (2011), François as a theoretical reference. 1996, 2006, 2009), Perroni (1992), Brandão (2015). The conclusion points out that, in Early Childhood Education, interaction takes on singular importance, as the child's speech is strongly determined by the situation of linguistic interaction. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reviewed by peers Revisión por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12072 10.22481/el.v20i1.12072 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12072 |
identifier_str_mv |
10.22481/el.v20i1.12072 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12072/7359 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem); v. 20 n. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169 Language Studies; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169 Études de Langues; Vol. 20 No. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169 Estudios del lenguaje; Vol. 20 Núm. 1 (2022): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 141-169 1982-0534 1808-1355 10.22481/el.v20i1 reponame:Estudos da Língua(gem) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Estudos da Língua(gem) |
collection |
Estudos da Língua(gem) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com |
_version_ |
1799318954971234304 |