Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Xavier, Gildete Rocha
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5512
Resumo: The aim of this study is to investigate the acquisition of the null subject in Brasilian Portuguese (BP) as a second language (L2) by native adult speakers of English and Italian, in a situation of total immersion. The research was developed within the framework of the Principles and Parameters Theory (CHOMSKY, 1981, 1986) and the Minimalist Program (CHOMSKY, 1993, 1995, 2000). The research attempted to investigate whether the L2 leaners have access to Universal Grammar (UG) and what the form of that access would be. The results of the analysis confirmed a) the hypothesis of direct access to UG , throught the use of the pro-drop parameter's default value = null or over subjects + the one-person agreement verbal form, in the production of English and Italian Speakers in the initial phase of acquisition. Considering that pro-drop languages do not constitute a single type, it was hypothesized that, based upon data from the input the learners would present the pro-drop of BP, starting by the acquisitionof the agreement in that language, which was confirmed. The analysis confirms the "universal bilinguism" hypotesis (ROEPER, 1999), not only for inatial stage of aquisition, but also for the intermediate and final stages.KEYWORDS: Language acquisition. Second language acquisition. Generative grammar. Null subject. Principles and parameters.
id UESB-2_be31530208115aed1193d42d040b8725
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5512
network_acronym_str UESB-2
network_name_str Estudos da Língua(gem)
repository_id_str
spelling Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)Aquisição de linguagemGramática gerativaAquisição da segunda línguaSujeito nuloPrincípios e parâmetrosLanguage acquisitionSecond language acquisitionGenerative grammarNull subjectPrinciples and parametersThe aim of this study is to investigate the acquisition of the null subject in Brasilian Portuguese (BP) as a second language (L2) by native adult speakers of English and Italian, in a situation of total immersion. The research was developed within the framework of the Principles and Parameters Theory (CHOMSKY, 1981, 1986) and the Minimalist Program (CHOMSKY, 1993, 1995, 2000). The research attempted to investigate whether the L2 leaners have access to Universal Grammar (UG) and what the form of that access would be. The results of the analysis confirmed a) the hypothesis of direct access to UG , throught the use of the pro-drop parameter's default value = null or over subjects + the one-person agreement verbal form, in the production of English and Italian Speakers in the initial phase of acquisition. Considering that pro-drop languages do not constitute a single type, it was hypothesized that, based upon data from the input the learners would present the pro-drop of BP, starting by the acquisitionof the agreement in that language, which was confirmed. The analysis confirms the "universal bilinguism" hypotesis (ROEPER, 1999), not only for inatial stage of aquisition, but also for the intermediate and final stages.KEYWORDS: Language acquisition. Second language acquisition. Generative grammar. Null subject. Principles and parameters.Este estudo objetiva investigar como se dá a aquisição do sujeito nulo do português brasileiro (PB) como segunda língua (L2) por adultos estrangeiros, falantes nativos de inglês e italiano em situação de imersão total. A pesquisa desenvolve-se no âmbito da gramática gerativa, dentro do quadro da Teoria de Princípios e Parâmetros (CHOMSKY, 1981, 1986) e do Programa Minimalista (CHOMsKY, 1993, 1995, 2000). As questões da pesquisa estão relacionadas ao acesso à Gramàtica Universal (GU) por aprendizes de L2. Mais especificamente, procurou-se investigar se os sujeitos analisados têm acesso à GU e, em caso afirmativo, qual seria a forma desse acesso. Os resultados da análise dos dados confirmaram a) a hipótese de acesso direto à Gu, através do uso do valor default do parâmetro pro-drop = sujeitos nulos ou preenchidos + a forma verbal unipessoal, nas produções dos falantes de inglês e italiano em fase inicial de aquisição; e b)a hipótese do acesso indireto à Gu, via L1, nas produções dos sujeitos falantes de inglês e italiano em fase inicial de aquisição. Além disso, considerando que as línguas pro-drop não constituem um único tipo, levantou-se a hipótese de que, com base nos dados do input, os aprendizes vão apresentar o pro-drop do PB, a partir da (1999) aquisição da concordância dessa língua, o que se confirmou. A tese confirma a hipótese do "bilinguismo universal" de Roeper (1999) não apenas para o estágio inicial, mas para os estágios intermediário e final.PALAVRAS-CHAVE: Aquisição de linguagem. Gramática gerativa. Aquisição da segunda língua. Sujeito nulo. Princípios e parâmetros.ABSTRACT The aim of this study is to investigate the acquisition of the null subject in Brasilian Portuguese (BP) as a second language (L2) by native adult speakers of English and Italian, in a situation of total immersion. The research was developed within the framework of the Principles and Parameters Theory (CHOMSKY, 1981, 1986) and the Minimalist Program (CHOMSKY, 1993, 1995, 2000). The research attempted to investigate whether the L2 leaners have access to Universal Grammar (UG) and what the form of that access would be. The results of the analysis confirmed a) the hypothesis of direct access to UG , throught the use of the pro-drop parameter's default value = null or over subjects + the one-person agreement verbal form, in the production of English and Italian Speakers in the initial phase of acquisition. Considering that pro-drop languages do not constitute a single type, it was hypothesized that, based upon data from the input the learners would present the pro-drop of BP, starting by the acquisitionof the agreement in that language, which was confirmed. The analysis confirms the "universal bilinguism" hypotesis (ROEPER, 1999), not only for inatial stage of aquisition, but also for the intermediate and final stages.KEYWORDS: Language acquisition. Second language acquisition. Generative grammar. Null subject. Principles and parameters.Edições UESB2012-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/551210.22481/el.v10i2.5512Estudos da Língua(gem); v. 10 n. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340Language Studies; Vol. 10 No. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340Études de Langues; Vol. 10 No. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340Estudios del lenguaje; Vol. 10 Núm. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-3401982-05341808-135510.22481/el.v10i2reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5512/4202Copyright (c) 2012 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Gildete Rocha2021-03-13T22:39:44Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5512Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2021-03-13T22:39:44Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)
title Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)
spellingShingle Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)
Xavier, Gildete Rocha
Aquisição de linguagem
Gramática gerativa
Aquisição da segunda língua
Sujeito nulo
Princípios e parâmetros
Language acquisition
Second language acquisition
Generative grammar
Null subject
Principles and parameters
title_short Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)
title_full Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)
title_fullStr Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)
title_full_unstemmed Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)
title_sort Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)
author Xavier, Gildete Rocha
author_facet Xavier, Gildete Rocha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Xavier, Gildete Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Aquisição de linguagem
Gramática gerativa
Aquisição da segunda língua
Sujeito nulo
Princípios e parâmetros
Language acquisition
Second language acquisition
Generative grammar
Null subject
Principles and parameters
topic Aquisição de linguagem
Gramática gerativa
Aquisição da segunda língua
Sujeito nulo
Princípios e parâmetros
Language acquisition
Second language acquisition
Generative grammar
Null subject
Principles and parameters
description The aim of this study is to investigate the acquisition of the null subject in Brasilian Portuguese (BP) as a second language (L2) by native adult speakers of English and Italian, in a situation of total immersion. The research was developed within the framework of the Principles and Parameters Theory (CHOMSKY, 1981, 1986) and the Minimalist Program (CHOMSKY, 1993, 1995, 2000). The research attempted to investigate whether the L2 leaners have access to Universal Grammar (UG) and what the form of that access would be. The results of the analysis confirmed a) the hypothesis of direct access to UG , throught the use of the pro-drop parameter's default value = null or over subjects + the one-person agreement verbal form, in the production of English and Italian Speakers in the initial phase of acquisition. Considering that pro-drop languages do not constitute a single type, it was hypothesized that, based upon data from the input the learners would present the pro-drop of BP, starting by the acquisitionof the agreement in that language, which was confirmed. The analysis confirms the "universal bilinguism" hypotesis (ROEPER, 1999), not only for inatial stage of aquisition, but also for the intermediate and final stages.KEYWORDS: Language acquisition. Second language acquisition. Generative grammar. Null subject. Principles and parameters.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reviewed by peers
Revisión por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5512
10.22481/el.v10i2.5512
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5512
identifier_str_mv 10.22481/el.v10i2.5512
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5512/4202
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Estudos da Língua(gem)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Estudos da Língua(gem)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Estudos da Língua(gem); v. 10 n. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340
Language Studies; Vol. 10 No. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340
Études de Langues; Vol. 10 No. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340
Estudios del lenguaje; Vol. 10 Núm. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340
1982-0534
1808-1355
10.22481/el.v10i2
reponame:Estudos da Língua(gem)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Estudos da Língua(gem)
collection Estudos da Língua(gem)
repository.name.fl_str_mv Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com
_version_ 1799318954421780480