Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos da Língua(gem) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5512 |
Resumo: | The aim of this study is to investigate the acquisition of the null subject in Brasilian Portuguese (BP) as a second language (L2) by native adult speakers of English and Italian, in a situation of total immersion. The research was developed within the framework of the Principles and Parameters Theory (CHOMSKY, 1981, 1986) and the Minimalist Program (CHOMSKY, 1993, 1995, 2000). The research attempted to investigate whether the L2 leaners have access to Universal Grammar (UG) and what the form of that access would be. The results of the analysis confirmed a) the hypothesis of direct access to UG , throught the use of the pro-drop parameter's default value = null or over subjects + the one-person agreement verbal form, in the production of English and Italian Speakers in the initial phase of acquisition. Considering that pro-drop languages do not constitute a single type, it was hypothesized that, based upon data from the input the learners would present the pro-drop of BP, starting by the acquisitionof the agreement in that language, which was confirmed. The analysis confirms the "universal bilinguism" hypotesis (ROEPER, 1999), not only for inatial stage of aquisition, but also for the intermediate and final stages.KEYWORDS: Language acquisition. Second language acquisition. Generative grammar. Null subject. Principles and parameters. |
id |
UESB-2_be31530208115aed1193d42d040b8725 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5512 |
network_acronym_str |
UESB-2 |
network_name_str |
Estudos da Língua(gem) |
repository_id_str |
|
spelling |
Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)Aquisição de linguagemGramática gerativaAquisição da segunda línguaSujeito nuloPrincípios e parâmetrosLanguage acquisitionSecond language acquisitionGenerative grammarNull subjectPrinciples and parametersThe aim of this study is to investigate the acquisition of the null subject in Brasilian Portuguese (BP) as a second language (L2) by native adult speakers of English and Italian, in a situation of total immersion. The research was developed within the framework of the Principles and Parameters Theory (CHOMSKY, 1981, 1986) and the Minimalist Program (CHOMSKY, 1993, 1995, 2000). The research attempted to investigate whether the L2 leaners have access to Universal Grammar (UG) and what the form of that access would be. The results of the analysis confirmed a) the hypothesis of direct access to UG , throught the use of the pro-drop parameter's default value = null or over subjects + the one-person agreement verbal form, in the production of English and Italian Speakers in the initial phase of acquisition. Considering that pro-drop languages do not constitute a single type, it was hypothesized that, based upon data from the input the learners would present the pro-drop of BP, starting by the acquisitionof the agreement in that language, which was confirmed. The analysis confirms the "universal bilinguism" hypotesis (ROEPER, 1999), not only for inatial stage of aquisition, but also for the intermediate and final stages.KEYWORDS: Language acquisition. Second language acquisition. Generative grammar. Null subject. Principles and parameters.Este estudo objetiva investigar como se dá a aquisição do sujeito nulo do português brasileiro (PB) como segunda língua (L2) por adultos estrangeiros, falantes nativos de inglês e italiano em situação de imersão total. A pesquisa desenvolve-se no âmbito da gramática gerativa, dentro do quadro da Teoria de Princípios e Parâmetros (CHOMSKY, 1981, 1986) e do Programa Minimalista (CHOMsKY, 1993, 1995, 2000). As questões da pesquisa estão relacionadas ao acesso à Gramàtica Universal (GU) por aprendizes de L2. Mais especificamente, procurou-se investigar se os sujeitos analisados têm acesso à GU e, em caso afirmativo, qual seria a forma desse acesso. Os resultados da análise dos dados confirmaram a) a hipótese de acesso direto à Gu, através do uso do valor default do parâmetro pro-drop = sujeitos nulos ou preenchidos + a forma verbal unipessoal, nas produções dos falantes de inglês e italiano em fase inicial de aquisição; e b)a hipótese do acesso indireto à Gu, via L1, nas produções dos sujeitos falantes de inglês e italiano em fase inicial de aquisição. Além disso, considerando que as línguas pro-drop não constituem um único tipo, levantou-se a hipótese de que, com base nos dados do input, os aprendizes vão apresentar o pro-drop do PB, a partir da (1999) aquisição da concordância dessa língua, o que se confirmou. A tese confirma a hipótese do "bilinguismo universal" de Roeper (1999) não apenas para o estágio inicial, mas para os estágios intermediário e final.PALAVRAS-CHAVE: Aquisição de linguagem. Gramática gerativa. Aquisição da segunda língua. Sujeito nulo. Princípios e parâmetros.ABSTRACT The aim of this study is to investigate the acquisition of the null subject in Brasilian Portuguese (BP) as a second language (L2) by native adult speakers of English and Italian, in a situation of total immersion. The research was developed within the framework of the Principles and Parameters Theory (CHOMSKY, 1981, 1986) and the Minimalist Program (CHOMSKY, 1993, 1995, 2000). The research attempted to investigate whether the L2 leaners have access to Universal Grammar (UG) and what the form of that access would be. The results of the analysis confirmed a) the hypothesis of direct access to UG , throught the use of the pro-drop parameter's default value = null or over subjects + the one-person agreement verbal form, in the production of English and Italian Speakers in the initial phase of acquisition. Considering that pro-drop languages do not constitute a single type, it was hypothesized that, based upon data from the input the learners would present the pro-drop of BP, starting by the acquisitionof the agreement in that language, which was confirmed. The analysis confirms the "universal bilinguism" hypotesis (ROEPER, 1999), not only for inatial stage of aquisition, but also for the intermediate and final stages.KEYWORDS: Language acquisition. Second language acquisition. Generative grammar. Null subject. Principles and parameters.Edições UESB2012-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/551210.22481/el.v10i2.5512Estudos da Língua(gem); v. 10 n. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340Language Studies; Vol. 10 No. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340Études de Langues; Vol. 10 No. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340Estudios del lenguaje; Vol. 10 Núm. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-3401982-05341808-135510.22481/el.v10i2reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5512/4202Copyright (c) 2012 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Gildete Rocha2021-03-13T22:39:44Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5512Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2021-03-13T22:39:44Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject) |
title |
Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject) |
spellingShingle |
Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject) Xavier, Gildete Rocha Aquisição de linguagem Gramática gerativa Aquisição da segunda língua Sujeito nulo Princípios e parâmetros Language acquisition Second language acquisition Generative grammar Null subject Principles and parameters |
title_short |
Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject) |
title_full |
Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject) |
title_fullStr |
Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject) |
title_full_unstemmed |
Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject) |
title_sort |
Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject) |
author |
Xavier, Gildete Rocha |
author_facet |
Xavier, Gildete Rocha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Xavier, Gildete Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aquisição de linguagem Gramática gerativa Aquisição da segunda língua Sujeito nulo Princípios e parâmetros Language acquisition Second language acquisition Generative grammar Null subject Principles and parameters |
topic |
Aquisição de linguagem Gramática gerativa Aquisição da segunda língua Sujeito nulo Princípios e parâmetros Language acquisition Second language acquisition Generative grammar Null subject Principles and parameters |
description |
The aim of this study is to investigate the acquisition of the null subject in Brasilian Portuguese (BP) as a second language (L2) by native adult speakers of English and Italian, in a situation of total immersion. The research was developed within the framework of the Principles and Parameters Theory (CHOMSKY, 1981, 1986) and the Minimalist Program (CHOMSKY, 1993, 1995, 2000). The research attempted to investigate whether the L2 leaners have access to Universal Grammar (UG) and what the form of that access would be. The results of the analysis confirmed a) the hypothesis of direct access to UG , throught the use of the pro-drop parameter's default value = null or over subjects + the one-person agreement verbal form, in the production of English and Italian Speakers in the initial phase of acquisition. Considering that pro-drop languages do not constitute a single type, it was hypothesized that, based upon data from the input the learners would present the pro-drop of BP, starting by the acquisitionof the agreement in that language, which was confirmed. The analysis confirms the "universal bilinguism" hypotesis (ROEPER, 1999), not only for inatial stage of aquisition, but also for the intermediate and final stages.KEYWORDS: Language acquisition. Second language acquisition. Generative grammar. Null subject. Principles and parameters. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reviewed by peers Revisión por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5512 10.22481/el.v10i2.5512 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5512 |
identifier_str_mv |
10.22481/el.v10i2.5512 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5512/4202 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Estudos da Língua(gem) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Estudos da Língua(gem) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem); v. 10 n. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340 Language Studies; Vol. 10 No. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340 Études de Langues; Vol. 10 No. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340 Estudios del lenguaje; Vol. 10 Núm. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340 1982-0534 1808-1355 10.22481/el.v10i2 reponame:Estudos da Língua(gem) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Estudos da Língua(gem) |
collection |
Estudos da Língua(gem) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com |
_version_ |
1799318954421780480 |