Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos da Língua(gem) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5943 |
Resumo: | This article analizes the discourse of two French foreign language trainees (FLE), who participated in a dialogical process of (co)analysis of the activity, called self-confrontation. We aim to investigate the use of mediating instruments in the activity of these subjects. We used the socio-historical-cultural theory of Vygotsky, the theory of instrumental genesis, the studies of the Clinic of Activity and Ergonomics of Activity and the contributions of Bakhtin’s language. In our results, we show the use of instruments used for the purpose of mediating and assisting in the accomplishement of prescriptions that cover civilizational aspects in the teaching of FLE. KEYWORDS: Instruments. Mediated activity. Beginning teacher. Activity analysis. Self-Confrontation. |
id |
UESB-2_d2e91d6a4b43168b3659ee3a9085ff5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5943 |
network_acronym_str |
UESB-2 |
network_name_str |
Estudos da Língua(gem) |
repository_id_str |
|
spelling |
Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de FrancésMediating instruments in the linguistic activity of beginning teachers of FrenchInstrumentos mediadores na atividade linguageira de professores iniciantes de francês (Mediating instruments in the linguistic activity of beginning teachers of French)Instrumentos; Atividade mediada; Professor iniciante; Análise da atividade; Autoconfrontação.Instruments; Mediated activity; Beginning teacher; Activity analysis; Self-Confrontation.Instrumentos; Actividad mediada; Profesor iniciante; Análisis de la actividad; Autoconfrontación.This article analizes the discourse of two French foreign language trainees (FLE), who participated in a dialogical process of (co)analysis of the activity, called self-confrontation. We aim to investigate the use of mediating instruments in the activity of these subjects. We used the socio-historical-cultural theory of Vygotsky, the theory of instrumental genesis, the studies of the Clinic of Activity and Ergonomics of Activity and the contributions of Bakhtin’s language. In our results, we show the use of instruments used for the purpose of mediating and assisting in the accomplishement of prescriptions that cover civilizational aspects in the teaching of FLE. KEYWORDS: Instruments. Mediated activity. Beginning teacher. Activity analysis. Self-Confrontation.En este artículo se analiza el discurso de dos profesores pasantes de francés como lengua extranjera (FLE), que participaron de un proceso dialógico de (co)análisis de la actividad, llamado autoconfrontación. Nuestro objetivo es investigar el uso de instrumentos mediadores en la actividad de estos sujetos. Utilizamos la teoría sócio-histórico-cultural, de Vygotsky, la teoría de la génesis instrumental, los estudios de la Clínica de la Actividad y de la Ergonomía de la Actividad y los aportes de la filosofía bakhtiniana del lenguaje. En nuestros resultados, evidenciamos, a través de marcas lingüístico-discursivas de los pasantes, que ellos se sirven de instrumentos en el intento de mediar y auxiliar en la ejecución de prescripciones que tratan de aspectos civilizacionales en la enseñanza de FLE.PALABRAS-CLAVE: Instrumentos; Actividad mediada; Profesor iniciante; Análisis de la actividad; Autoconfrontación.O presente artigo analisa o discurso de dois professores estagiários de Francês como língua estrangeira (FLE), que participaram de um processo dialógico de (co)análise da atividade, denominado autoconfrontação. Objetivamos investigar o uso de instrumentos mediadores na atividade destes sujeitos. Empregamos a teoria sócio-histórico-cultural, de Vigotski, a teoria da gênese instrumental, os estudos da Clínica da Atividade e da Ergonomia da Atividade e os aportes da filosofia bakhtiniana da linguagem. Em nossos resultados, evidenciamos, a partir de marcas linguístico-discursivas dos estagiários, o uso de instrumentos empregados com o fito de mediar e auxiliar na realização de prescrições que abrangem aspectos civilizacionais no ensino de FLE.PALAVRAS-CHAVE: Instrumentos; Atividade mediada; Professor iniciante; Análise da atividade; Autoconfrontação. This article analizes the discourse of two French foreign language trainees (FLE), who participated in a dialogical process of (co)analysis of the activity, called self-confrontation. We aim to investigate the use of mediating instruments in the activity of these subjects. We used the socio-historical-cultural theory of Vygotsky, the theory of instrumental genesis, the studies of the Clinic of Activity and Ergonomics of Activity and the contributions of Bakhtin’s language. In our results, we show the use of instruments used for the purpose of mediating and assisting in the accomplishement of prescriptions that cover civilizational aspects in the teaching of FLE. KEYWORDS: Instruments; Mediated activity; Beginning teacher; Activity analysis; Self-Confrontation. Edições UESB2019-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/594310.22481/el.v17i3.5943Estudos da Língua(gem); v. 17 n. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132Language Studies; Vol. 17 No. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132Études de Langues; Vol. 17 No. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132Estudios del lenguaje; Vol. 17 Núm. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-1321982-05341808-135510.22481/el.v17i3reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5943/4462Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Rozania Maria Alves deLopes, Wescley Batista2022-01-03T08:38:46Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5943Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2022-01-03T08:38:46Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés Mediating instruments in the linguistic activity of beginning teachers of French Instrumentos mediadores na atividade linguageira de professores iniciantes de francês (Mediating instruments in the linguistic activity of beginning teachers of French) |
title |
Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés |
spellingShingle |
Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés Moraes, Rozania Maria Alves de Instrumentos; Atividade mediada; Professor iniciante; Análise da atividade; Autoconfrontação. Instruments; Mediated activity; Beginning teacher; Activity analysis; Self-Confrontation. Instrumentos; Actividad mediada; Profesor iniciante; Análisis de la actividad; Autoconfrontación. |
title_short |
Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés |
title_full |
Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés |
title_fullStr |
Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés |
title_full_unstemmed |
Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés |
title_sort |
Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés |
author |
Moraes, Rozania Maria Alves de |
author_facet |
Moraes, Rozania Maria Alves de Lopes, Wescley Batista |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Wescley Batista |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Rozania Maria Alves de Lopes, Wescley Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Instrumentos; Atividade mediada; Professor iniciante; Análise da atividade; Autoconfrontação. Instruments; Mediated activity; Beginning teacher; Activity analysis; Self-Confrontation. Instrumentos; Actividad mediada; Profesor iniciante; Análisis de la actividad; Autoconfrontación. |
topic |
Instrumentos; Atividade mediada; Professor iniciante; Análise da atividade; Autoconfrontação. Instruments; Mediated activity; Beginning teacher; Activity analysis; Self-Confrontation. Instrumentos; Actividad mediada; Profesor iniciante; Análisis de la actividad; Autoconfrontación. |
description |
This article analizes the discourse of two French foreign language trainees (FLE), who participated in a dialogical process of (co)analysis of the activity, called self-confrontation. We aim to investigate the use of mediating instruments in the activity of these subjects. We used the socio-historical-cultural theory of Vygotsky, the theory of instrumental genesis, the studies of the Clinic of Activity and Ergonomics of Activity and the contributions of Bakhtin’s language. In our results, we show the use of instruments used for the purpose of mediating and assisting in the accomplishement of prescriptions that cover civilizational aspects in the teaching of FLE. KEYWORDS: Instruments. Mediated activity. Beginning teacher. Activity analysis. Self-Confrontation. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reviewed by peers Revisión por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5943 10.22481/el.v17i3.5943 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5943 |
identifier_str_mv |
10.22481/el.v17i3.5943 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5943/4462 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem); v. 17 n. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132 Language Studies; Vol. 17 No. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132 Études de Langues; Vol. 17 No. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132 Estudios del lenguaje; Vol. 17 Núm. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132 1982-0534 1808-1355 10.22481/el.v17i3 reponame:Estudos da Língua(gem) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Estudos da Língua(gem) |
collection |
Estudos da Língua(gem) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com |
_version_ |
1799318954445897728 |