Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Rozania Maria Alves de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lopes, Wescley Batista
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5943
Resumo: This article analizes the discourse of two French foreign language trainees (FLE), who participated in a dialogical process of (co)analysis of the activity, called self-confrontation. We aim to investigate the use of mediating instruments in the activity of these subjects. We used the socio-historical-cultural theory of Vygotsky, the theory of instrumental genesis, the studies of the Clinic of Activity and Ergonomics of Activity and the contributions of Bakhtin’s language. In our results, we show the use of instruments used for the purpose of mediating and assisting in the accomplishement of prescriptions that cover civilizational aspects in the teaching of FLE. KEYWORDS: Instruments. Mediated activity. Beginning teacher. Activity analysis. Self-Confrontation.
id UESB-2_d2e91d6a4b43168b3659ee3a9085ff5e
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5943
network_acronym_str UESB-2
network_name_str Estudos da Língua(gem)
repository_id_str
spelling Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de FrancésMediating instruments in the linguistic activity of beginning teachers of FrenchInstrumentos mediadores na atividade linguageira de professores iniciantes de francês (Mediating instruments in the linguistic activity of beginning teachers of French)Instrumentos; Atividade mediada; Professor iniciante; Análise da atividade; Autoconfrontação.Instruments; Mediated activity; Beginning teacher; Activity analysis; Self-Confrontation.Instrumentos; Actividad mediada; Profesor iniciante; Análisis de la actividad; Autoconfrontación.This article analizes the discourse of two French foreign language trainees (FLE), who participated in a dialogical process of (co)analysis of the activity, called self-confrontation. We aim to investigate the use of mediating instruments in the activity of these subjects. We used the socio-historical-cultural theory of Vygotsky, the theory of instrumental genesis, the studies of the Clinic of Activity and Ergonomics of Activity and the contributions of Bakhtin’s language. In our results, we show the use of instruments used for the purpose of mediating and assisting in the accomplishement of prescriptions that cover civilizational aspects in the teaching of FLE. KEYWORDS: Instruments. Mediated activity. Beginning teacher. Activity analysis. Self-Confrontation.En este artículo se analiza el discurso de dos profesores pasantes de francés como lengua extranjera (FLE), que participaron de un proceso dialógico de (co)análisis de la actividad, llamado autoconfrontación. Nuestro objetivo es investigar el uso de instrumentos mediadores en la actividad de estos sujetos. Utilizamos la teoría sócio-histórico-cultural, de Vygotsky, la teoría de la génesis instrumental, los estudios de la Clínica de la Actividad y de la Ergonomía de la Actividad y los aportes de la filosofía bakhtiniana del lenguaje. En nuestros resultados, evidenciamos, a través de marcas lingüístico-discursivas de los pasantes, que ellos se sirven de instrumentos en el intento de mediar y auxiliar en la ejecución de prescripciones que tratan de aspectos civilizacionales en la enseñanza de FLE.PALABRAS-CLAVE: Instrumentos; Actividad mediada; Profesor iniciante; Análisis de la actividad; Autoconfrontación.O presente artigo analisa o discurso de dois professores estagiários de Francês como língua estrangeira (FLE), que participaram de um processo dialógico de (co)análise da atividade, denominado autoconfrontação. Objetivamos investigar o uso de instrumentos mediadores na atividade destes sujeitos. Empregamos a teoria sócio-histórico-cultural, de Vigotski, a teoria da gênese instrumental, os estudos da Clínica da Atividade e da Ergonomia da Atividade e os aportes da filosofia bakhtiniana da linguagem. Em nossos resultados, evidenciamos, a partir de marcas linguístico-discursivas dos estagiários, o uso de instrumentos empregados com o fito de mediar e auxiliar na realização de prescrições que abrangem aspectos civilizacionais no ensino de FLE.PALAVRAS-CHAVE: Instrumentos; Atividade mediada; Professor iniciante; Análise da atividade; Autoconfrontação. This article analizes the discourse of two French foreign language trainees (FLE), who participated in a dialogical process of (co)analysis of the activity, called self-confrontation. We aim to investigate the use of mediating instruments in the activity of these subjects. We used the socio-historical-cultural theory of Vygotsky, the theory of instrumental genesis, the studies of the Clinic of Activity and Ergonomics of Activity and the contributions of Bakhtin’s language. In our results, we show the use of instruments used for the purpose of mediating and assisting in the accomplishement of prescriptions that cover civilizational aspects in the teaching of FLE. KEYWORDS: Instruments; Mediated activity; Beginning teacher; Activity analysis; Self-Confrontation.  Edições UESB2019-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/594310.22481/el.v17i3.5943Estudos da Língua(gem); v. 17 n. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132Language Studies; Vol. 17 No. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132Études de Langues; Vol. 17 No. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132Estudios del lenguaje; Vol. 17 Núm. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-1321982-05341808-135510.22481/el.v17i3reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5943/4462Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Rozania Maria Alves deLopes, Wescley Batista2022-01-03T08:38:46Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5943Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2022-01-03T08:38:46Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés
Mediating instruments in the linguistic activity of beginning teachers of French
Instrumentos mediadores na atividade linguageira de professores iniciantes de francês (Mediating instruments in the linguistic activity of beginning teachers of French)
title Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés
spellingShingle Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés
Moraes, Rozania Maria Alves de
Instrumentos; Atividade mediada; Professor iniciante; Análise da atividade; Autoconfrontação.
Instruments; Mediated activity; Beginning teacher; Activity analysis; Self-Confrontation.
Instrumentos; Actividad mediada; Profesor iniciante; Análisis de la actividad; Autoconfrontación.
title_short Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés
title_full Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés
title_fullStr Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés
title_full_unstemmed Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés
title_sort Instrumentos mediadores en la actividad lenguajera de profesores iniciantes de Francés
author Moraes, Rozania Maria Alves de
author_facet Moraes, Rozania Maria Alves de
Lopes, Wescley Batista
author_role author
author2 Lopes, Wescley Batista
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Rozania Maria Alves de
Lopes, Wescley Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Instrumentos; Atividade mediada; Professor iniciante; Análise da atividade; Autoconfrontação.
Instruments; Mediated activity; Beginning teacher; Activity analysis; Self-Confrontation.
Instrumentos; Actividad mediada; Profesor iniciante; Análisis de la actividad; Autoconfrontación.
topic Instrumentos; Atividade mediada; Professor iniciante; Análise da atividade; Autoconfrontação.
Instruments; Mediated activity; Beginning teacher; Activity analysis; Self-Confrontation.
Instrumentos; Actividad mediada; Profesor iniciante; Análisis de la actividad; Autoconfrontación.
description This article analizes the discourse of two French foreign language trainees (FLE), who participated in a dialogical process of (co)analysis of the activity, called self-confrontation. We aim to investigate the use of mediating instruments in the activity of these subjects. We used the socio-historical-cultural theory of Vygotsky, the theory of instrumental genesis, the studies of the Clinic of Activity and Ergonomics of Activity and the contributions of Bakhtin’s language. In our results, we show the use of instruments used for the purpose of mediating and assisting in the accomplishement of prescriptions that cover civilizational aspects in the teaching of FLE. KEYWORDS: Instruments. Mediated activity. Beginning teacher. Activity analysis. Self-Confrontation.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reviewed by peers
Revisión por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5943
10.22481/el.v17i3.5943
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5943
identifier_str_mv 10.22481/el.v17i3.5943
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5943/4462
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Estudos da Língua(gem); v. 17 n. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132
Language Studies; Vol. 17 No. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132
Études de Langues; Vol. 17 No. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132
Estudios del lenguaje; Vol. 17 Núm. 3 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 117-132
1982-0534
1808-1355
10.22481/el.v17i3
reponame:Estudos da Língua(gem)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Estudos da Língua(gem)
collection Estudos da Língua(gem)
repository.name.fl_str_mv Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com
_version_ 1799318954445897728