Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Geopauta |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5820 |
Resumo: | The supervised internship is one of the first opportunities for direct contact with the school environment, allowing the understanding of reality through the observation of its functionality. Cartography is a broad tool that allows us, through its elements, to understand phenomena of occurrence on the terrestrial surface, being of fundamental importance for cartographic literacy, considering that the understanding of maps is not a spontaneous aptitude. The teaching of geography from the perspective of cartographic comprehension has the relevant objective to analyze the insertion of cartography in geography teaching, as well as the understanding of high school students about the functionality of cartography in the reality lived beyond the school environment, through playful methodologies and dynamic. |
id |
UESB-4_7d9004b8158446e12cfd8de7855e0000 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5820 |
network_acronym_str |
UESB-4 |
network_name_str |
Geopauta |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historietaContributions of the supervised stage in teaching training: the teaching of geography in the perspective of cartoon understandingCONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO SUPERVISIONADO NA FORMAÇÃO DOCENTE: O ENSINO DE GEOGRAFIA NA PERSPECTIVA DA COMPREENSÃO CARTOGRÁFICAEstágio Supervisionado. Ensino de Geografia. CartografiaPasantía supervisada. Enseñanza de geografía. CartografíaSupervised internship. Geography teaching. CartographyThe supervised internship is one of the first opportunities for direct contact with the school environment, allowing the understanding of reality through the observation of its functionality. Cartography is a broad tool that allows us, through its elements, to understand phenomena of occurrence on the terrestrial surface, being of fundamental importance for cartographic literacy, considering that the understanding of maps is not a spontaneous aptitude. The teaching of geography from the perspective of cartographic comprehension has the relevant objective to analyze the insertion of cartography in geography teaching, as well as the understanding of high school students about the functionality of cartography in the reality lived beyond the school environment, through playful methodologies and dynamic.O estágio supervisionado é uma das primeiras oportunidades de contato direto com o ambiente escolar, permitindo a compreensão da realidade através da observação de sua funcionalidade. A cartografia é uma ferramenta ampla que nos permite através de seus elementos, a compreensão de fenômenos de ocorrência na superfície terrestre, sendo de fundamental importância para a alfabetização cartográfica, tendo em vista que a compreensão de mapas não é uma aptidão espontânea. O ensino de Geografia na perspectiva da compreensão cartográfica tem como objetivo relevante analisar a inserção da cartografia no ensino de Geografia, bem como a compreensão dos alunos do ensino médio a respeito da funcionalidade da cartografia na realidade vivida além do ambiente escolar, através de metodologias lúdicas e dinâmicasLa pasantía supervisada es una de las primeras oportunidades para el contacto directo con el entorno escolar, permitiendo la comprensión de la realidad a través de la observación de su funcionalidad. La cartografía es una herramienta amplia que nos permite, a través de sus elementos, comprender los fenómenos de ocurrencia en la superficie terrestre, siendo de fundamental importancia para la alfabetización cartográfica, considerando que la comprensión de los mapas no es una aptitud espontánea. La enseñanza de la geografía desde la perspectiva de la comprensión cartográfica tiene el objetivo relevante de analizar la inserción de la cartografía en la enseñanza de la geografía, así como la comprensión de los estudiantes de secundaria sobre la funcionalidad de la cartografía en la realidad vivida más allá del entorno escolar, a través de metodologías lúdicas y dinámico.Edições UESB2019-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/582010.22481/rg.v3i2.5820Geopauta; v. 3 n. 2 (2019): Dossiê: Geografia para que(m)? Estratégias para pensar o espaço e suas contradições; 68-76Geopauta; Vol. 3 No. 2 (2019): Dossier: Geography for what (m)? Strategies for thinking space and its contradictions; 68-76Geopauta; Vol. 3 Núm. 2 (2019): Dossier: Geografía para qué (m)? Estrategias para el espacio de pensamiento y sus contradicciones.; 68-762594-5033reponame:Geopautainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5820/4362Copyright (c) 2020 Geopautahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Gleicekelly OliveiraMenezes, Fabrine Brito2021-03-09T21:22:20Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5820Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/oai2594-50332594-5033opendoar:2021-03-09T21:22:20Geopauta - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta Contributions of the supervised stage in teaching training: the teaching of geography in the perspective of cartoon understanding CONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO SUPERVISIONADO NA FORMAÇÃO DOCENTE: O ENSINO DE GEOGRAFIA NA PERSPECTIVA DA COMPREENSÃO CARTOGRÁFICA |
title |
Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta |
spellingShingle |
Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta Dias, Gleicekelly Oliveira Estágio Supervisionado. Ensino de Geografia. Cartografia Pasantía supervisada. Enseñanza de geografía. Cartografía Supervised internship. Geography teaching. Cartography |
title_short |
Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta |
title_full |
Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta |
title_fullStr |
Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta |
title_full_unstemmed |
Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta |
title_sort |
Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta |
author |
Dias, Gleicekelly Oliveira |
author_facet |
Dias, Gleicekelly Oliveira Menezes, Fabrine Brito |
author_role |
author |
author2 |
Menezes, Fabrine Brito |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Gleicekelly Oliveira Menezes, Fabrine Brito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estágio Supervisionado. Ensino de Geografia. Cartografia Pasantía supervisada. Enseñanza de geografía. Cartografía Supervised internship. Geography teaching. Cartography |
topic |
Estágio Supervisionado. Ensino de Geografia. Cartografia Pasantía supervisada. Enseñanza de geografía. Cartografía Supervised internship. Geography teaching. Cartography |
description |
The supervised internship is one of the first opportunities for direct contact with the school environment, allowing the understanding of reality through the observation of its functionality. Cartography is a broad tool that allows us, through its elements, to understand phenomena of occurrence on the terrestrial surface, being of fundamental importance for cartographic literacy, considering that the understanding of maps is not a spontaneous aptitude. The teaching of geography from the perspective of cartographic comprehension has the relevant objective to analyze the insertion of cartography in geography teaching, as well as the understanding of high school students about the functionality of cartography in the reality lived beyond the school environment, through playful methodologies and dynamic. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5820 10.22481/rg.v3i2.5820 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5820 |
identifier_str_mv |
10.22481/rg.v3i2.5820 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5820/4362 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Geopauta http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Geopauta http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Geopauta; v. 3 n. 2 (2019): Dossiê: Geografia para que(m)? Estratégias para pensar o espaço e suas contradições; 68-76 Geopauta; Vol. 3 No. 2 (2019): Dossier: Geography for what (m)? Strategies for thinking space and its contradictions; 68-76 Geopauta; Vol. 3 Núm. 2 (2019): Dossier: Geografía para qué (m)? Estrategias para el espacio de pensamiento y sus contradicciones.; 68-76 2594-5033 reponame:Geopauta instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Geopauta |
collection |
Geopauta |
repository.name.fl_str_mv |
Geopauta - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798315183007858688 |