Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Gleicekelly Oliveira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Menezes, Fabrine Brito
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Geopauta
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5820
Resumo: The supervised internship is one of the first opportunities for direct contact with the school environment, allowing the understanding of reality through the observation of its functionality. Cartography is a broad tool that allows us, through its elements, to understand phenomena of occurrence on the terrestrial surface, being of fundamental importance for cartographic literacy, considering that the understanding of maps is not a spontaneous aptitude. The teaching of geography from the perspective of cartographic comprehension has the relevant objective to analyze the insertion of cartography in geography teaching, as well as the understanding of high school students about the functionality of cartography in the reality lived beyond the school environment, through playful methodologies and dynamic.
id UESB-4_7d9004b8158446e12cfd8de7855e0000
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5820
network_acronym_str UESB-4
network_name_str Geopauta
repository_id_str
spelling Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historietaContributions of the supervised stage in teaching training: the teaching of geography in the perspective of cartoon understandingCONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO SUPERVISIONADO NA FORMAÇÃO DOCENTE: O ENSINO DE GEOGRAFIA NA PERSPECTIVA DA COMPREENSÃO CARTOGRÁFICAEstágio Supervisionado. Ensino de Geografia. CartografiaPasantía supervisada. Enseñanza de geografía. CartografíaSupervised internship. Geography teaching. CartographyThe supervised internship is one of the first opportunities for direct contact with the school environment, allowing the understanding of reality through the observation of its functionality. Cartography is a broad tool that allows us, through its elements, to understand phenomena of occurrence on the terrestrial surface, being of fundamental importance for cartographic literacy, considering that the understanding of maps is not a spontaneous aptitude. The teaching of geography from the perspective of cartographic comprehension has the relevant objective to analyze the insertion of cartography in geography teaching, as well as the understanding of high school students about the functionality of cartography in the reality lived beyond the school environment, through playful methodologies and dynamic.O estágio supervisionado é uma das primeiras oportunidades de contato direto com o ambiente escolar, permitindo a compreensão da realidade através da observação de sua funcionalidade. A cartografia é uma ferramenta ampla que nos permite através de seus elementos, a compreensão de fenômenos de ocorrência na superfície terrestre, sendo de fundamental importância para a alfabetização cartográfica, tendo em vista que a compreensão de mapas não é uma aptidão espontânea. O ensino de Geografia na perspectiva da compreensão cartográfica tem como objetivo relevante analisar a inserção da cartografia no ensino de Geografia, bem como a compreensão dos alunos do ensino médio a respeito da funcionalidade da cartografia na realidade vivida além do ambiente escolar, através de metodologias lúdicas e dinâmicasLa pasantía supervisada es una de las primeras oportunidades para el contacto directo con el entorno escolar, permitiendo la comprensión de la realidad a través de la observación de su funcionalidad. La cartografía es una herramienta amplia que nos permite, a través de sus elementos, comprender los fenómenos de ocurrencia en la superficie terrestre, siendo de fundamental importancia para la alfabetización cartográfica, considerando que la comprensión de los mapas no es una aptitud espontánea. La enseñanza de la geografía desde la perspectiva de la comprensión cartográfica tiene el objetivo relevante de analizar la inserción de la cartografía en la enseñanza de la geografía, así como la comprensión de los estudiantes de secundaria sobre la funcionalidad de la cartografía en la realidad vivida más allá del entorno escolar, a través de metodologías lúdicas y dinámico.Edições UESB2019-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/582010.22481/rg.v3i2.5820Geopauta; v. 3 n. 2 (2019): Dossiê: Geografia para que(m)? Estratégias para pensar o espaço e suas contradições; 68-76Geopauta; Vol. 3 No. 2 (2019): Dossier: Geography for what (m)? Strategies for thinking space and its contradictions; 68-76Geopauta; Vol. 3 Núm. 2 (2019): Dossier: Geografía para qué (m)? Estrategias para el espacio de pensamiento y sus contradicciones.; 68-762594-5033reponame:Geopautainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5820/4362Copyright (c) 2020 Geopautahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Gleicekelly OliveiraMenezes, Fabrine Brito2021-03-09T21:22:20Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5820Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/oai2594-50332594-5033opendoar:2021-03-09T21:22:20Geopauta - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta
Contributions of the supervised stage in teaching training: the teaching of geography in the perspective of cartoon understanding
CONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO SUPERVISIONADO NA FORMAÇÃO DOCENTE: O ENSINO DE GEOGRAFIA NA PERSPECTIVA DA COMPREENSÃO CARTOGRÁFICA
title Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta
spellingShingle Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta
Dias, Gleicekelly Oliveira
Estágio Supervisionado. Ensino de Geografia. Cartografia
Pasantía supervisada. Enseñanza de geografía. Cartografía
Supervised internship. Geography teaching. Cartography
title_short Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta
title_full Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta
title_fullStr Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta
title_full_unstemmed Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta
title_sort Contribuciones de la etapa supervisada en la formación docente: la enseñanza de la geografía en la perspectiva del entendimiento de la historieta
author Dias, Gleicekelly Oliveira
author_facet Dias, Gleicekelly Oliveira
Menezes, Fabrine Brito
author_role author
author2 Menezes, Fabrine Brito
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Gleicekelly Oliveira
Menezes, Fabrine Brito
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio Supervisionado. Ensino de Geografia. Cartografia
Pasantía supervisada. Enseñanza de geografía. Cartografía
Supervised internship. Geography teaching. Cartography
topic Estágio Supervisionado. Ensino de Geografia. Cartografia
Pasantía supervisada. Enseñanza de geografía. Cartografía
Supervised internship. Geography teaching. Cartography
description The supervised internship is one of the first opportunities for direct contact with the school environment, allowing the understanding of reality through the observation of its functionality. Cartography is a broad tool that allows us, through its elements, to understand phenomena of occurrence on the terrestrial surface, being of fundamental importance for cartographic literacy, considering that the understanding of maps is not a spontaneous aptitude. The teaching of geography from the perspective of cartographic comprehension has the relevant objective to analyze the insertion of cartography in geography teaching, as well as the understanding of high school students about the functionality of cartography in the reality lived beyond the school environment, through playful methodologies and dynamic.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5820
10.22481/rg.v3i2.5820
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5820
identifier_str_mv 10.22481/rg.v3i2.5820
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5820/4362
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Geopauta
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Geopauta
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Geopauta; v. 3 n. 2 (2019): Dossiê: Geografia para que(m)? Estratégias para pensar o espaço e suas contradições; 68-76
Geopauta; Vol. 3 No. 2 (2019): Dossier: Geography for what (m)? Strategies for thinking space and its contradictions; 68-76
Geopauta; Vol. 3 Núm. 2 (2019): Dossier: Geografía para qué (m)? Estrategias para el espacio de pensamiento y sus contradicciones.; 68-76
2594-5033
reponame:Geopauta
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Geopauta
collection Geopauta
repository.name.fl_str_mv Geopauta - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315183007858688