Ser professor de geografia: divagações, ações e reflexões

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Maria Isabel Castreghini de
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Geopauta
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5955
Resumo: This article intends to share the reflections of authors who develop studies in Geography, teacher education and quality of education combined with ramblings and professional experiences of the author regarding the Geography teacher identity, the initial formation in Geography, as well as continuing education experiences at CECEMCA/UNESP (2004 - 2009). Among the challenges presented to the reader, in the light of the discussions presented in the text, are thinking about the way in which the initial formation of teachers in universities has been conducted, suggesting integrating actions of disciplines, continuous pedagogical actions involving educational systems and universities. and the proposition of continuing teacher education based on the exchange of experiences between peers and the needs of teachers and schools.
id UESB-4_affa66e885ead054b4436a6e2d8ae4ef
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5955
network_acronym_str UESB-4
network_name_str Geopauta
repository_id_str
spelling Ser professor de geografia: divagações, ações e reflexõesSea un Profesor de Geografía: divagaciones, acciones y reflexionesBe a Geography Teacher: divagations, actions and reflectionsGeografia, identidade docente, formação continuadaEnsinoGeografiaCartografiaGeografía, identidad docente, educación continuaDocencia. Geografía. CartografíaGeography, teaching identity, continuing educationTeaching. Geography. CartographyThis article intends to share the reflections of authors who develop studies in Geography, teacher education and quality of education combined with ramblings and professional experiences of the author regarding the Geography teacher identity, the initial formation in Geography, as well as continuing education experiences at CECEMCA/UNESP (2004 - 2009). Among the challenges presented to the reader, in the light of the discussions presented in the text, are thinking about the way in which the initial formation of teachers in universities has been conducted, suggesting integrating actions of disciplines, continuous pedagogical actions involving educational systems and universities. and the proposition of continuing teacher education based on the exchange of experiences between peers and the needs of teachers and schools.Este artículo pretende compartir las reflexiones de los autores que desarrollan estudios en Geografía, educación docente y calidad de la educación combinados con divagaciones y experiencias profesionales del autor con respecto a la identidad del profesor de Geografía, la formación inicial en Geografía, así como experiencias de educación continua en CECEMCA / UNESP (2004 - 2009). Entre los desafíos planteados al lector, a la luz de las discusiones presentadas en el texto, está pensar en la forma en que se ha llevado a cabo la formación inicial de docentes en las universidades, sugiriendo acciones integradas de disciplinas, acciones pedagógicas continuas que involucran sistemas educativos y universidades y la propuesta de formación continua del profesorado basada en el intercambio de experiencias entre compañeros y las necesidades de los docentes y de las escuelas.Este artigo pretende compartilhar reflexões de autores que desenvolvem estudos em Geografia, formação docente e qualidade de ensino combinados com divagações e experiências profissionais da autora no que concerne à identidade docente de Geografia, a formação inicial em Geografia, bem como experiências de formação continuada no CECEMCA/UNESP (2004 – 2009). Dentre os desafios colocados ao leitor, diante das discussões apresentadas no texto, ficam o pensar na forma como se vem conduzindo a formação inicial dos professores nas Universidades, sugerindo ações intergradoras de disciplinas, ações pedagógicas de caráter contínuo envolvendo os sistemas de ensino e as Universidades e a proposição da formação continuada de professores pautada na troca de experiências entre os pares e nas necessidades dos docentes e das escolasEdições UESB2019-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/595510.22481/rg.v3i4.5955Geopauta; v. 3 n. 4 (2019): Número Especial; 19-38Geopauta; Vol. 3 No. 4 (2019): Special Number; 19-38Geopauta; Vol. 3 Núm. 4 (2019): Numero Especial; 19-382594-5033reponame:Geopautainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5955/4527Copyright (c) 2020 Geopautahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Maria Isabel Castreghini de2021-03-09T21:23:50Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5955Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/oai2594-50332594-5033opendoar:2021-03-09T21:23:50Geopauta - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Ser professor de geografia: divagações, ações e reflexões
Sea un Profesor de Geografía: divagaciones, acciones y reflexiones
Be a Geography Teacher: divagations, actions and reflections
title Ser professor de geografia: divagações, ações e reflexões
spellingShingle Ser professor de geografia: divagações, ações e reflexões
Freitas, Maria Isabel Castreghini de
Geografia, identidade docente, formação continuada
Ensino
Geografia
Cartografia
Geografía, identidad docente, educación continua
Docencia. Geografía. Cartografía
Geography, teaching identity, continuing education
Teaching. Geography. Cartography
title_short Ser professor de geografia: divagações, ações e reflexões
title_full Ser professor de geografia: divagações, ações e reflexões
title_fullStr Ser professor de geografia: divagações, ações e reflexões
title_full_unstemmed Ser professor de geografia: divagações, ações e reflexões
title_sort Ser professor de geografia: divagações, ações e reflexões
author Freitas, Maria Isabel Castreghini de
author_facet Freitas, Maria Isabel Castreghini de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Maria Isabel Castreghini de
dc.subject.por.fl_str_mv Geografia, identidade docente, formação continuada
Ensino
Geografia
Cartografia
Geografía, identidad docente, educación continua
Docencia. Geografía. Cartografía
Geography, teaching identity, continuing education
Teaching. Geography. Cartography
topic Geografia, identidade docente, formação continuada
Ensino
Geografia
Cartografia
Geografía, identidad docente, educación continua
Docencia. Geografía. Cartografía
Geography, teaching identity, continuing education
Teaching. Geography. Cartography
description This article intends to share the reflections of authors who develop studies in Geography, teacher education and quality of education combined with ramblings and professional experiences of the author regarding the Geography teacher identity, the initial formation in Geography, as well as continuing education experiences at CECEMCA/UNESP (2004 - 2009). Among the challenges presented to the reader, in the light of the discussions presented in the text, are thinking about the way in which the initial formation of teachers in universities has been conducted, suggesting integrating actions of disciplines, continuous pedagogical actions involving educational systems and universities. and the proposition of continuing teacher education based on the exchange of experiences between peers and the needs of teachers and schools.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5955
10.22481/rg.v3i4.5955
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5955
identifier_str_mv 10.22481/rg.v3i4.5955
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5955/4527
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Geopauta
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Geopauta
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Geopauta; v. 3 n. 4 (2019): Número Especial; 19-38
Geopauta; Vol. 3 No. 4 (2019): Special Number; 19-38
Geopauta; Vol. 3 Núm. 4 (2019): Numero Especial; 19-38
2594-5033
reponame:Geopauta
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Geopauta
collection Geopauta
repository.name.fl_str_mv Geopauta - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1754575716009115648