Identidades étnicas e Etnociências nas práticas de Rezadeiras
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Odeere |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/9750 |
Resumo: | The present study about the activities practiced by faith healers in Brazil aimed to identify the ethnic identities and ethnosciences that make up the plurality of social groups in which they work and what is their importance for the media. The objective, therefore, was to identify the different ethnic identities that influence the practices of the healers. For this, the bibliographic research methodology descriptive and qualitative exploratory nature was adopted in order to obtain a systematic view of the subject. The study is justified due to the importance of knowing the ethical identities as well as the ethnoscience existing in the practices of healers, recovering historical knowledge and a fundamental cultural wealth for a good part of the Brazilian population, since studies in the area are scarce. Fifteen articles on the practices rezadeiras were analyzed, and the results obtained showed that there are many similarities between the practices of rezadeiras in different regions of Brazil and their differences are probably related to the origins that these peoples have. Therefore, it is concluded that they came from mainly African and indigenous matrices and that they have even more similarities due to the exchange between some of these cultures the Brazilian territory. |
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Identidades étnicas e Etnociências nas práticas de RezadeirasIdentidades étnicas y Etnociencias en las prácticas de CuranderasEthnic identities and Ethnosciences in the practices of HealersEtnociênciasRezadeirasIdentidades étnicasEtnocienciaCuranderasIdentidade étnicaEthnoscienceHealersEthnic identitiesThe present study about the activities practiced by faith healers in Brazil aimed to identify the ethnic identities and ethnosciences that make up the plurality of social groups in which they work and what is their importance for the media. The objective, therefore, was to identify the different ethnic identities that influence the practices of the healers. For this, the bibliographic research methodology descriptive and qualitative exploratory nature was adopted in order to obtain a systematic view of the subject. The study is justified due to the importance of knowing the ethical identities as well as the ethnoscience existing in the practices of healers, recovering historical knowledge and a fundamental cultural wealth for a good part of the Brazilian population, since studies in the area are scarce. Fifteen articles on the practices rezadeiras were analyzed, and the results obtained showed that there are many similarities between the practices of rezadeiras in different regions of Brazil and their differences are probably related to the origins that these peoples have. Therefore, it is concluded that they came from mainly African and indigenous matrices and that they have even more similarities due to the exchange between some of these cultures the Brazilian territory.O presente estudo acerca das atividades praticadas por rezadeiras no Brasil teve o intuito de identificar as identidades étnicas e as etnociências que compõem a pluralidade dos grupos sociais nos quais elas atuam e qual a sua importância para os meios. O objetivo, portanto foi identificar as diferentes identidades étnicas que influenciam as práticas das rezadeiras. Para isso, foi adotada a metodologia da pesquisa bibliográfica de cunho exploratório descritivo e qualitativa a fim de obter uma visão sistemática do assunto. O estudo se justifica devido a importância em conhecer as identidades éticas bem como a etnociência existente nas práticas das rezadeiras, resgatando conhecimentos históricos e uma riqueza cultural fundamental para boa parte da população brasileira uma vez que estudos na área são escassos. Foram analisados 15 artigos que pautam sobre as práticas das rezadeiras, e os resultados obtidos apontaram que há muitas semelhanças entre as práticas de rezadeiras em diferentes regiões do Brasil e suas diferenças estão relacionadas, provavelmente, às origens que esses povos possuem. Portanto, conclui-se que vieram de matrizes africanas e indígenas principalmente e que possuem ainda mais semelhanças devido ao intercâmbio realizado entre algumas dessas culturas no território brasileiro.El presente estudio sobre las actividades practicadas por los curanderos en Brasil tuvo como objetivo identificar las identidades étnicas y etnociencias que conforman la pluralidad de grupos sociales en los que trabajan y cuál es su importancia para los medios de comunicación. El objetivo, por tanto, fue identificar las diferentes identidades étnicas que influyen en las prácticas de los curanderos. Para ello, se adoptó la metodología de investigación bibliográfica de carácter exploratorio descriptivo y cualitativo con el fin de obtener una visión sistemática del tema. El estudio se justifica por la importancia de conocer las identidades éticas así etnociencia existente en las prácticas de los curanderos, recuperando conocimientos históricos y una riqueza cultural fundamental para buena parte de la población brasileña, ya que los estudios en el área son escasos. . Se analizaron quince artículos sobre las prácticas de las rezadeiras, los resultados obtenidos mostraron hay muchas similitudes entre las prácticas de las rezadeiras en diferentes regiones de Brasil sus diferencias probablemente estén relacionadas con los orígenes que tienen estos pueblos. Por lo tanto, se concluye que provienen de matrices principalmente africanas e indígenas y que tienen aún más similitudes debido al intercambio entre algunas de estas culturas territorio brasileño. Edições UESB2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed articleArtículo revisado por paresArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/975010.22481/odeere.v6i2.9750ODEERE; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Etnociencias y autosostenibilidad de los pueblos tradicionales; 79-95ODEERE; Vol. 6 No. 2 (2021): Ethnosciences and Self-sustainability of Traditional Peoples; 79-95ODEERE; v. 6 n. 2 (2021): Etnociências e Autossustentabilidade de Povos Tradicionais; 79-95ODEERE; Vol. 6 No. 2 (2021): Etnociências e Autossustentabilidade de Povos Tradicionais; 79-952525-4715reponame:Revista Odeereinstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/9750/6457Copyright (c) 2021 ODEEREhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Graciela SouzaPerovano Filho, Natalino2022-02-09T16:52:38Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9750Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/oairevistaodeere@uesb.edu.br||2525-47152525-4715opendoar:2022-02-09T16:52:38Revista Odeere - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
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The present study about the activities practiced by faith healers in Brazil aimed to identify the ethnic identities and ethnosciences that make up the plurality of social groups in which they work and what is their importance for the media. The objective, therefore, was to identify the different ethnic identities that influence the practices of the healers. For this, the bibliographic research methodology descriptive and qualitative exploratory nature was adopted in order to obtain a systematic view of the subject. The study is justified due to the importance of knowing the ethical identities as well as the ethnoscience existing in the practices of healers, recovering historical knowledge and a fundamental cultural wealth for a good part of the Brazilian population, since studies in the area are scarce. Fifteen articles on the practices rezadeiras were analyzed, and the results obtained showed that there are many similarities between the practices of rezadeiras in different regions of Brazil and their differences are probably related to the origins that these peoples have. Therefore, it is concluded that they came from mainly African and indigenous matrices and that they have even more similarities due to the exchange between some of these cultures the Brazilian territory. |
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