THE USE OF GAMIFICATION WITH A GENDER PERSPECTIVE IN THE CLASSROOM: DIFFICULTIES AND BENEFITS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casás, Pablo Soto
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Binacional Brasil-Argentina
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/6959
Resumo: The following article aims to employ the use of gamification in the classroom through a gender perspective. The socio-cultural context changes continuously and, therefore, teaching practices need to evolve as society demands changes in this era of empowerment of discriminated social groups. This whole situation conflicts with the educational helplessness offered by national education curricula, since they do not protect teachers when it comes to dealing with this socio-cultural disconnect with students. To solve this problem, it is proposed to use the gamification in the classroom, in order to connect the teaching practice to the student's; social universe. Throughout this article, several concepts will be developed about what gamification means, how it influences teaching practice and how it can be implemented in teaching units. To conclude, the characteristic components of cultural industries will be analyzed and an interpretation will be made of how these products cause a gender bias and how the media message can be acquired for use in the gamified classroom.
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spelling THE USE OF GAMIFICATION WITH A GENDER PERSPECTIVE IN THE CLASSROOM: DIFFICULTIES AND BENEFITSEL USO DE LA GAMIFICACIÓN CON PERSPECTIVA DE GÉNERO EN EL AULA: DIFICULTADES Y BENEFICIOSEL USO DE LA GAMIFICACIÓN CON PERSPECTIVA DE GÉNERO EN EL AULA: DIFICULTADES Y BENEFICIOSGamificaçãoMetodologiaVideogameGêneroGamificaciónMetodologíaVideojuegosGéneroGamificationMethodologyVideo gameGenderThe following article aims to employ the use of gamification in the classroom through a gender perspective. The socio-cultural context changes continuously and, therefore, teaching practices need to evolve as society demands changes in this era of empowerment of discriminated social groups. This whole situation conflicts with the educational helplessness offered by national education curricula, since they do not protect teachers when it comes to dealing with this socio-cultural disconnect with students. To solve this problem, it is proposed to use the gamification in the classroom, in order to connect the teaching practice to the student's; social universe. Throughout this article, several concepts will be developed about what gamification means, how it influences teaching practice and how it can be implemented in teaching units. To conclude, the characteristic components of cultural industries will be analyzed and an interpretation will be made of how these products cause a gender bias and how the media message can be acquired for use in the gamified classroom.El siguiente artículo se propone emplear el uso de la gamificación en el aula a través de una perspectiva de género. El contexto sociocultural cambia continuamente y, por lo tanto, las prácticas docentes tienen que evolucionar a la vez que la sociedad demanda cambios en esta época de empoderamiento de grupos sociales discriminados. Toda esta situación entre en fricción con el desamparo educativo que ofrecen los currículos nacionales de educación ya que no amparan al profesorado a la hora de enfrentarse a esta desconexión sociocultural con el alumnado. Para solucionar este problema se propone el uso de la gamificación en el aula para poder conectar la práctica docente con el universo social del alumnado. A lo largo de este artículo se desarrollarán diversos conceptos sobre qué es lo que significa gamificar, en que influye en la práctica docente y de qué manera se puede implementar en las unidades didácticas. Para concluir, se analizarán los componentes característicos de las industrias culturales y se elaborará una interpretación de como estos productos provocan un sesgo de género y como se puede adquirir el mensaje del medio para su uso en el aula gamificada.O artigo a seguir tem como objetivo empregar o uso da gamificação na sala de aula através de uma perspectiva de gênero. O contexto sociocultural muda continuamente e, portanto, as práticas de ensino precisam evoluir à medida que a sociedade exige mudanças nesta era de empoderamento de grupos sociais discriminados. Toda essa situação entra em conflito com o desamparo educacional oferecido pelos currículos nacionais de educação, uma vez que eles não protegem os professores quando se trata de lidar com essa desconexão sociocultural com os alunos. Para solucionar esse problema, propõe-se o uso da gamificação em sala de aula, a fim de conectar a prática de ensino ao universo social dos alunos. Ao longo deste artigo, vários conceitos serão desenvolvidos sobre o que significa gamificação, como ela influencia a prática de ensino e como ela pode ser implementada em unidades de ensino. Para concluir, os componentes característicos das indústrias culturais serão analisados ​​e será feita uma interpretação de como esses produtos causam um viés de gênero e como a mensagem do meio pode ser adquirida para uso em sala de aula gamificada.Edições UESB2020-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/695910.22481/rbba.v9i1.6959Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 9 No. 1 (2020): Relações sociais de gênero e práticas educativas bem sucedidas; 81-99Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 9 n. 1 (2020): Relações sociais de gênero e práticas educativas bem sucedidas; 81-99Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Relações sociais de gênero e práticas educativas bem sucedidas; 81-992316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/6959/4857Casás, Pablo Sotoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-10T20:19:38Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6959Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2021-05-10T20:19:38Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
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