Compulsory Gamification: Game-as-a-Service and Gambling Structures on the Roblox Platform

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mussa, Ivan
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2926
Resumo: The gaming industry is undergoing a transition from a product model to a service one, reshaping typical production and consumption patterns within its media ecosystem. This metamorphosis relies on the use of persuasive tactics embedded in graphic interfaces. To address this process, this study focuses on microtransactions and gambling elements within the Roblox platform, with the aim to investigate their role in the game-as-a-service model. Using a method that combines interface mapping and the application of a gambling typology, we demonstrate that the model in question depends on tactics that make gambling and gamification parameters compulsory.
id ANPPC-1_fa5c061060708459822690cbf0714219
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2926
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Compulsory Gamification: Game-as-a-Service and Gambling Structures on the Roblox PlatformGamificación compulsiva: juego como servicio y estructuras de juegos de azar en la plataforma RobloxGamificação compulsória: jogo-serviço e estruturas de jogos de azar na plataforma RobloxIndústria de gamesRobloxGamificaçãoJogos de azarInterfaces gráficasGame industryRobloxGamificationGamblingInterfacesIndustria de videojuegosRobloxGamificaciónInterfacesThe gaming industry is undergoing a transition from a product model to a service one, reshaping typical production and consumption patterns within its media ecosystem. This metamorphosis relies on the use of persuasive tactics embedded in graphic interfaces. To address this process, this study focuses on microtransactions and gambling elements within the Roblox platform, with the aim to investigate their role in the game-as-a-service model. Using a method that combines interface mapping and the application of a gambling typology, we demonstrate that the model in question depends on tactics that make gambling and gamification parameters compulsory.La industria de los videojuegos está pasando por una transición del modelo de producto al de servicio, lo que redefine las formas de producción y consumo típicas de su ecosistema mediático. Esta metamorfosis depende del uso de tácticas persuasivas incorporadas en las interfaces gráficas. Para abordar este proceso, este estudio se enfoca en las microtransacciones y los elementos de juegos de azar en la plataforma Roblox, con el objetivo de investigar su papel en el modelo de juego como servicio. Demostramos, con un método que combina el mapeo de la interfaz y la aplicación de una tipología de juegos de azar, que el modelo en cuestión depende de tácticas que hacen obligatorios los parámetros de los juegos de azar y la gamificación.A indústria de games passa por uma migração do modelo de produto para o de serviço, o que redefine formas de produção e consumo típicas de seu ecossistema midiático. Essa metaformofose depende do emprego de táticas persuasivas que se inscrevem nas interfaces gráficas. Para abordar este processo, este trabalho seleciona como objeto as microtransações e elementos de jogos de azar na plataforma Roblox, no intuito de investigar sua atuação no modelo de jogo-serviço. Demonstramos, com método que mescla mapeamento da interface e aplicação de tipologia de jogos de azar, que o modelo em questão depende de táticas que tornam compulsórios parâmetros de jogos de azar e da gamificação.ABEC2024-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/292610.30962/ecomps.2926E-Compós; Ahead of PrintE-Compós; Ahead of PrintE-Compós; Ahead of Print1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2926/2154Copyright (c) 2024 Ivan Mussahttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMussa, Ivan2024-04-17T14:10:56Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2926Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2024-04-17T14:10:56E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Compulsory Gamification: Game-as-a-Service and Gambling Structures on the Roblox Platform
Gamificación compulsiva: juego como servicio y estructuras de juegos de azar en la plataforma Roblox
Gamificação compulsória: jogo-serviço e estruturas de jogos de azar na plataforma Roblox
title Compulsory Gamification: Game-as-a-Service and Gambling Structures on the Roblox Platform
spellingShingle Compulsory Gamification: Game-as-a-Service and Gambling Structures on the Roblox Platform
Mussa, Ivan
Indústria de games
Roblox
Gamificação
Jogos de azar
Interfaces gráficas
Game industry
Roblox
Gamification
Gambling
Interfaces
Industria de videojuegos
Roblox
Gamificación
Interfaces
title_short Compulsory Gamification: Game-as-a-Service and Gambling Structures on the Roblox Platform
title_full Compulsory Gamification: Game-as-a-Service and Gambling Structures on the Roblox Platform
title_fullStr Compulsory Gamification: Game-as-a-Service and Gambling Structures on the Roblox Platform
title_full_unstemmed Compulsory Gamification: Game-as-a-Service and Gambling Structures on the Roblox Platform
title_sort Compulsory Gamification: Game-as-a-Service and Gambling Structures on the Roblox Platform
author Mussa, Ivan
author_facet Mussa, Ivan
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mussa, Ivan
dc.subject.por.fl_str_mv Indústria de games
Roblox
Gamificação
Jogos de azar
Interfaces gráficas
Game industry
Roblox
Gamification
Gambling
Interfaces
Industria de videojuegos
Roblox
Gamificación
Interfaces
topic Indústria de games
Roblox
Gamificação
Jogos de azar
Interfaces gráficas
Game industry
Roblox
Gamification
Gambling
Interfaces
Industria de videojuegos
Roblox
Gamificación
Interfaces
description The gaming industry is undergoing a transition from a product model to a service one, reshaping typical production and consumption patterns within its media ecosystem. This metamorphosis relies on the use of persuasive tactics embedded in graphic interfaces. To address this process, this study focuses on microtransactions and gambling elements within the Roblox platform, with the aim to investigate their role in the game-as-a-service model. Using a method that combines interface mapping and the application of a gambling typology, we demonstrate that the model in question depends on tactics that make gambling and gamification parameters compulsory.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2926
10.30962/ecomps.2926
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2926
identifier_str_mv 10.30962/ecomps.2926
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2926/2154
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Ivan Mussa
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Ivan Mussa
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Ahead of Print
E-Compós; Ahead of Print
E-Compós; Ahead of Print
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045730597765120