AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5686 |
Resumo: | This article aims to reflect through the documentary analysis and literature the policies for teacher training at the core of what we have achieved and what we have receded in the legal framework of civil society, seeking to punctuate the dynamics which the legislation is established. Still, it focuses the reflection based on the decade of the Plano de Educação Nacional / 2001-2010, in the second PNE 2014-2024 and the Guidelines for initial training, which has pointed out the possibility of an organic initial teacher training. As well, as the reform of the Middle School generated changes in the formative level. Thus, we present a discussion regarding the policies for initial formation, with the intention of thinking valorization and professional devaluation in the contradictions of the legal plan. |
id |
UESB-7_09283ded254bb33e7aadcab4774d4bd5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5686 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED?LAS POLÍTICAS PARA LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO ¿LO QUÉ CONSQUISTAMOS?AS POLÍTICAS PARA FORMAÇÃO DOCENTE: O QUE CONQUISTAMOS?Documento legalFormação inicialPolíticaLegalidadeFormación inicialPolíticasLegalityInitial trainingPolicies This article aims to reflect through the documentary analysis and literature the policies for teacher training at the core of what we have achieved and what we have receded in the legal framework of civil society, seeking to punctuate the dynamics which the legislation is established. Still, it focuses the reflection based on the decade of the Plano de Educação Nacional / 2001-2010, in the second PNE 2014-2024 and the Guidelines for initial training, which has pointed out the possibility of an organic initial teacher training. As well, as the reform of the Middle School generated changes in the formative level. Thus, we present a discussion regarding the policies for initial formation, with the intention of thinking valorization and professional devaluation in the contradictions of the legal plan. El presente artículo tiene como objetivo reflejar por medio del análisis documental y de la literatura las políticas para la formación del profesorado en el centro de lo que conquistamos y de lo que retrocedemos en el plano legal de la sociedad civil, buscando puntuar la dinámica en que se instituye la legislación. Por otro lado, se concentra la reflexión con base en el decenio del primer Plano de Educação Nacional 2001-2010, en el segundo PNE 2014-2024 y las Directrices para la formación inicial, que ha apuntado la posibilidad de una organización de la formación inicial de profesores. Como también, cómo la reforma de la enseñanza media engendró modificaciones de la formación del profesorado. Así, presentamos una discusión referente a las políticas para la formación inicial, con el propósito de pensar la valorización y la desvalorización profesional en las contradicciones del plan legal. O presente artigo tem como objetivo refletir por meio da análise documental e da literatura as políticas para a formação docente no cerne do que foi conquistado e do que retrocedeu no plano legal da sociedade civil, buscando pontuar a dinâmica em que se institui a legislação. Por outro lado, se concentra a reflexão com base no decênio do primeiro Plano de Educação Nacional 2001-2010, no segundo PNE 2014-2024 e as Diretrizes para a Formação Inicial, que tem apontado a possibilidade de uma organicidade da formação inicial de docentes. E neste cenário, como a Reforma do Ensino Médio engendrou modificações no plano formativo. Apresenta-se ainda, uma discussão referente as Políticas para a Formação Inicial, com intuito de pensar a valorização e a desvalorização profissional nas contradições do plano legal. Edições UESB2019-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/568610.22481/praxisedu.v15i35.5686Práxis Educacional; v. 15 n. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 352-371Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 352-371Práxis Educacional; Vol. 15 No. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 352-3712178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5686/4297Ferreira, Alexandre de OliveiraAragão, Wilson HonoratoAndrade, Wellingta Magnólia L.L.info:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:19:33Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5686Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:19:33Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED? LAS POLÍTICAS PARA LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO ¿LO QUÉ CONSQUISTAMOS? AS POLÍTICAS PARA FORMAÇÃO DOCENTE: O QUE CONQUISTAMOS? |
title |
AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED? |
spellingShingle |
AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED? Ferreira, Alexandre de Oliveira Documento legal Formação inicial Política Legalidade Formación inicial Políticas Legality Initial training Policies |
title_short |
AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED? |
title_full |
AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED? |
title_fullStr |
AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED? |
title_full_unstemmed |
AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED? |
title_sort |
AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED? |
author |
Ferreira, Alexandre de Oliveira |
author_facet |
Ferreira, Alexandre de Oliveira Aragão, Wilson Honorato Andrade, Wellingta Magnólia L.L. |
author_role |
author |
author2 |
Aragão, Wilson Honorato Andrade, Wellingta Magnólia L.L. |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Alexandre de Oliveira Aragão, Wilson Honorato Andrade, Wellingta Magnólia L.L. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Documento legal Formação inicial Política Legalidade Formación inicial Políticas Legality Initial training Policies |
topic |
Documento legal Formação inicial Política Legalidade Formación inicial Políticas Legality Initial training Policies |
description |
This article aims to reflect through the documentary analysis and literature the policies for teacher training at the core of what we have achieved and what we have receded in the legal framework of civil society, seeking to punctuate the dynamics which the legislation is established. Still, it focuses the reflection based on the decade of the Plano de Educação Nacional / 2001-2010, in the second PNE 2014-2024 and the Guidelines for initial training, which has pointed out the possibility of an organic initial teacher training. As well, as the reform of the Middle School generated changes in the formative level. Thus, we present a discussion regarding the policies for initial formation, with the intention of thinking valorization and professional devaluation in the contradictions of the legal plan. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5686 10.22481/praxisedu.v15i35.5686 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5686 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v15i35.5686 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5686/4297 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 15 n. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 352-371 Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 352-371 Práxis Educacional; Vol. 15 No. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 352-371 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068818087936000 |