A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7336 |
Resumo: | The objective of this article is to present the results of the research carried out in the Professional Master's Program in Youth and Adult Education - MPEJA - of the Bahia State University (UNEB), whose objective was to analyze the social representations of students from EJA at a state school in the state of Bahia, on the curriculum and youth, highlighting the challenges and possibilities in the construction of a curriculum that addresses youth cultures. Methodologically, the qualitative approach was used, through a case study. The results reveal many challenges and possibilities to follow. They point out the need of the school to look for its architecture and curricular practices, to approach young people; to know the different youth cultures of the students, that is to say, to know the themes of the educational action, to look for elements to sculpt the particularities and curricular reconfigurations of EJA; Promote collaborative training actions, based on the curriculum of insurgencies and inclusion. |
id |
UESB-7_187a7848597fee8b39efffc30fecd3b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7336 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES LA JUVENILIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES E ADULTAS DESAFÍOS Y POSIBILIDADESTHE JUVINILIZATION OF YOUTH AND ADULT EDUCATION: CHALLENGES AND CURRICULAR POSSIBILITIESCurrículoEducação de jovens e adultos. JuventudesEducación de jóvenes y adultosCurrículoJuventudes: Youth and adult educationCurriculumYouthsThe objective of this article is to present the results of the research carried out in the Professional Master's Program in Youth and Adult Education - MPEJA - of the Bahia State University (UNEB), whose objective was to analyze the social representations of students from EJA at a state school in the state of Bahia, on the curriculum and youth, highlighting the challenges and possibilities in the construction of a curriculum that addresses youth cultures. Methodologically, the qualitative approach was used, through a case study. The results reveal many challenges and possibilities to follow. They point out the need of the school to look for its architecture and curricular practices, to approach young people; to know the different youth cultures of the students, that is to say, to know the themes of the educational action, to look for elements to sculpt the particularities and curricular reconfigurations of EJA; Promote collaborative training actions, based on the curriculum of insurgencies and inclusion.El objetivo de este artículo es presentar los resultados de la investigación desarrollada en el Programa de Máster Profesional de Educación de Jóvenes y Adultos - MPEJA - de la Universidad del Estado de Bahía (UNEB), cuyo objetivo fue analizar las representaciones sociales de estudiantes de EJA en una escuela estatal en el estado de Bahía, sobre el currículum y la juventud, destacando los desafíos y las posibilidades en la construcción de un currículo que atienda las culturas juveniles. Metodológicamente, se utilizó el enfoque cualitativo, a través de un estudio de caso. Los resultados revelan muchos desafíos y posibilidades a seguir. Señalan la necesidad de la escuela de buscar su arquitectura y prácticas curriculares, para acercarse a los jóvenes; conocer las diferentes culturas juveniles de los alumnos, es decir, conocer los temas de la acción educativa, buscar elementos para esculpir las particularidades y reconfiguraciones curriculares de EJA; Fomentar acciones de formación colaborativa, basadas en el currículum de insurgencias e inclusión.O objetivo do presente texto é apresentar os resultados da pesquisa desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos do Mestrado Profissional – MPEJA – da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), que teve por objetivo analisar as representações sociais dos(as) estudantes da EJA de uma escola da rede estadual de ensino do Estado da Bahia, acerca de currículo e juventude, ressaltando os desafios e as possibilidades na construção de um currículo que atenda às culturas juvenis. Metodologicamente, utilizou-se a abordagem qualitativa, por meio de estudo de caso. Os resultados revelam muitos desafios e possibilidades a serem trilhados. Sinalizam a necessidade da escola revisitar suas arquiteturas e práticas curriculares, para maior aproximação das juventudes; conhecer as diferentes culturas juvenis dos estudantes, ou seja, conhecer os sujeitos da ação educativa, garimpando elementos para esculpir as particularidades e reconfigurações curriculares da EJA; fomentar ações formativas colaborativas, pautadas em giro curricular de insurgências e inclusão.Edições UESB2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/733610.22481/praxisedu.v16i42.7336Práxis Educacional; v. 16 n. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 48-77Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 48-77Práxis Educacional; Vol. 16 No. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 48-772178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7336/5123http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess de Oliveira, Maria da Conceição Cédro Vilas Bôas Costa, Graça dos Santos2021-03-25T04:28:02Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7336Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-25T04:28:02Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES LA JUVENILIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES E ADULTAS DESAFÍOS Y POSIBILIDADES THE JUVINILIZATION OF YOUTH AND ADULT EDUCATION: CHALLENGES AND CURRICULAR POSSIBILITIES |
title |
A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES |
spellingShingle |
A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES de Oliveira, Maria da Conceição Cédro Vilas Bôas Currículo Educação de jovens e adultos . Juventudes Educación de jóvenes y adultos Currículo Juventudes : Youth and adult education Curriculum Youths |
title_short |
A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES |
title_full |
A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES |
title_fullStr |
A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES |
title_full_unstemmed |
A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES |
title_sort |
A JUVENILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES CURRICULARES |
author |
de Oliveira, Maria da Conceição Cédro Vilas Bôas |
author_facet |
de Oliveira, Maria da Conceição Cédro Vilas Bôas Costa, Graça dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Graça dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Maria da Conceição Cédro Vilas Bôas Costa, Graça dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Educação de jovens e adultos . Juventudes Educación de jóvenes y adultos Currículo Juventudes : Youth and adult education Curriculum Youths |
topic |
Currículo Educação de jovens e adultos . Juventudes Educación de jóvenes y adultos Currículo Juventudes : Youth and adult education Curriculum Youths |
description |
The objective of this article is to present the results of the research carried out in the Professional Master's Program in Youth and Adult Education - MPEJA - of the Bahia State University (UNEB), whose objective was to analyze the social representations of students from EJA at a state school in the state of Bahia, on the curriculum and youth, highlighting the challenges and possibilities in the construction of a curriculum that addresses youth cultures. Methodologically, the qualitative approach was used, through a case study. The results reveal many challenges and possibilities to follow. They point out the need of the school to look for its architecture and curricular practices, to approach young people; to know the different youth cultures of the students, that is to say, to know the themes of the educational action, to look for elements to sculpt the particularities and curricular reconfigurations of EJA; Promote collaborative training actions, based on the curriculum of insurgencies and inclusion. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7336 10.22481/praxisedu.v16i42.7336 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7336 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v16i42.7336 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7336/5123 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 16 n. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 48-77 Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 48-77 Práxis Educacional; Vol. 16 No. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 48-77 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068819785580544 |