Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9564 |
Resumo: | This research aims to investigate the potential of Virtual Museums insertion in the process of teaching / learning of Visual Arts in public schools of Roraima. We seek from work corroborates the promotion of teaching through ICT in times of digital culture. We seek to understand, the current school encourages, its use during the teaching / learning process. We use qualitative research and demonstrate throughout the research, how ICTs are strong allies with education, contributing to the creation of an active and reflective subject and that from the teachings to take a critical stance. The number of Virtual Museums freely available on the web is a positive point in terms of enabling innovative experiences for students, allowing them a different class, connecting ancient art knowledge through contemporary technologies. In addition, they are spaces that allow the development of teaching / learning at various levels, including: emotional, cognitive and sociocultural. The interactivity that the space provides is also attractive to the students, making the experiences more a playful and constructive space, and from that, capable of raising the critical sense and artistic expression of each one. |
id |
UESB-7_1a98e96b3cb2646ad900903105fe9301 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9564 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da ImagemArte, visibilidad e interactividad: una nueva forma de apreciar la imagenArt, visibility and interactivity: a new way for image assessmentEnsino de ArtesMuseus VirtuaisTecnologias Educativasenseñanza de las artesmuseos virtualestecnologías educativasarts educationvirtual useumseducational technologiesThis research aims to investigate the potential of Virtual Museums insertion in the process of teaching / learning of Visual Arts in public schools of Roraima. We seek from work corroborates the promotion of teaching through ICT in times of digital culture. We seek to understand, the current school encourages, its use during the teaching / learning process. We use qualitative research and demonstrate throughout the research, how ICTs are strong allies with education, contributing to the creation of an active and reflective subject and that from the teachings to take a critical stance. The number of Virtual Museums freely available on the web is a positive point in terms of enabling innovative experiences for students, allowing them a different class, connecting ancient art knowledge through contemporary technologies. In addition, they are spaces that allow the development of teaching / learning at various levels, including: emotional, cognitive and sociocultural. The interactivity that the space provides is also attractive to the students, making the experiences more a playful and constructive space, and from that, capable of raising the critical sense and artistic expression of each one.A presente pesquisa, buscou investigar o potencial da inserção dos Museus Virtuais no processo de ensino/aprendizagem de Artes Visuais nas escolas públicas de Roraima. Procuramos a partir deste trabalho corroborar para a promoção do ensino por meio das TIC em época da cultura digital. Percebemos que é necessário compreender como a escola atual incentiva o seu uso durante o processo de ensino/aprendizagem. Utilizamos a pesquisa qualitativa e então demonstramos no decorrer da pesquisa, como as TIC se mostram fortes aliadas à educação, contribuindo para a criação de um sujeito ativo e reflexivo e que a partir dos ensinamentos, sejam encaminhados para tomar uma postura crítica. O número de Museus Virtuais disponibilizados gratuitamente na web, é um ponto positivo no que concerne a possibilitar experiências inovadoras aos alunos, permitindo a eles uma aula diferenciada, interligando saberes da arte antiga por meio de tecnologias contemporâneas. Para além disso, são espaços que permitem o desenvolvimento do ensino/aprendizagem em vários níveis, dentre eles: emocional, cognitivo e sociocultural. A interatividade que o espaço proporciona também é atrativa para os alunos, fazendo com que as experiências sejam mais um espaço lúdico e construtivo, e a partir disso, capaz de elevar o senso crítico e a expressão artística de cada um.Esta investigación tuvo como objetivo investigar el potencial de la inserción de los Museos Virtuales en el proceso de enseñanza / aprendizaje de las Artes Visuales en las escuelas públicas de Roraima. A partir de este trabajo, buscamos corroborar la promoción de la docencia a través de las TIC en la era de la cultura digital. Nos dimos cuenta de que es necesario entender cómo la escuela actual fomenta su uso durante el proceso de enseñanza / aprendizaje. Utilizamos la investigación cualitativa y luego demostramos en el transcurso de la investigación cómo las TIC se muestran como fuertes aliadas a la educación, contribuyendo a la creación de un sujeto activo y reflexivo y quienes, a partir de las enseñanzas, se orientan a tomar una postura crítica. La cantidad de Museos Virtuales disponibles de forma gratuita en la web es un punto positivo en cuanto a posibilitar experiencias innovadoras para los estudiantes, permitiéndoles tener una clase diferenciada, interconectando el conocimiento del arte antiguo a través de tecnologías contemporáneas. Además, son espacios que permiten el desarrollo de la enseñanza / aprendizaje en varios niveles, entre ellos: emocional, cognitivo y sociocultural. La interactividad que brinda el espacio también es atractiva para los estudiantes, haciendo de las experiencias un espacio más lúdico y constructivo, y en base a eso, capaz de elevar el sentido crítico y la expresión artística de cada uno.Edições UESB2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/956410.22481/praxisedu.v18i49.9564Práxis Educacional; v. 18 n. 49 (2022): Publicação contínua; e9564Práxis Educacional; Vol. 18 Núm. 49 (2022): Publicação contínua; e9564Práxis Educacional; Vol. 18 No. 49 (2022): Publicação contínua; e95642178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9564/6617Copyright (c) 2022 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento , Cleane da SilvaMaroti, Paulo SérgioEscola, Joaquim José Jacinto2022-04-18T14:35:04Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9564Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2022-04-18T14:35:04Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem Arte, visibilidad e interactividad: una nueva forma de apreciar la imagen Art, visibility and interactivity: a new way for image assessment |
title |
Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem |
spellingShingle |
Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem Nascimento , Cleane da Silva Ensino de Artes Museus Virtuais Tecnologias Educativas enseñanza de las artes museos virtuales tecnologías educativas arts education virtual useums educational technologies |
title_short |
Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem |
title_full |
Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem |
title_fullStr |
Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem |
title_full_unstemmed |
Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem |
title_sort |
Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem |
author |
Nascimento , Cleane da Silva |
author_facet |
Nascimento , Cleane da Silva Maroti, Paulo Sérgio Escola, Joaquim José Jacinto |
author_role |
author |
author2 |
Maroti, Paulo Sérgio Escola, Joaquim José Jacinto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento , Cleane da Silva Maroti, Paulo Sérgio Escola, Joaquim José Jacinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Artes Museus Virtuais Tecnologias Educativas enseñanza de las artes museos virtuales tecnologías educativas arts education virtual useums educational technologies |
topic |
Ensino de Artes Museus Virtuais Tecnologias Educativas enseñanza de las artes museos virtuales tecnologías educativas arts education virtual useums educational technologies |
description |
This research aims to investigate the potential of Virtual Museums insertion in the process of teaching / learning of Visual Arts in public schools of Roraima. We seek from work corroborates the promotion of teaching through ICT in times of digital culture. We seek to understand, the current school encourages, its use during the teaching / learning process. We use qualitative research and demonstrate throughout the research, how ICTs are strong allies with education, contributing to the creation of an active and reflective subject and that from the teachings to take a critical stance. The number of Virtual Museums freely available on the web is a positive point in terms of enabling innovative experiences for students, allowing them a different class, connecting ancient art knowledge through contemporary technologies. In addition, they are spaces that allow the development of teaching / learning at various levels, including: emotional, cognitive and sociocultural. The interactivity that the space provides is also attractive to the students, making the experiences more a playful and constructive space, and from that, capable of raising the critical sense and artistic expression of each one. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9564 10.22481/praxisedu.v18i49.9564 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9564 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v18i49.9564 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9564/6617 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 18 n. 49 (2022): Publicação contínua; e9564 Práxis Educacional; Vol. 18 Núm. 49 (2022): Publicação contínua; e9564 Práxis Educacional; Vol. 18 No. 49 (2022): Publicação contínua; e9564 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068820621295616 |