Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento , Cleane da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Maroti, Paulo Sérgio, Escola, Joaquim José Jacinto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9564
Resumo: This research aims to investigate the potential of Virtual Museums insertion in the process of teaching / learning of Visual Arts in public schools of Roraima. We seek from work corroborates the promotion of teaching through ICT in times of digital culture. We seek to understand, the current school encourages, its use during the teaching / learning process. We use qualitative research and  demonstrate throughout the research, how ICTs are strong allies with education, contributing to the creation of an active and reflective subject and that from the teachings to take a critical stance. The number of Virtual Museums freely available on the web is a positive point in terms of enabling innovative experiences for students, allowing them a different class, connecting ancient art knowledge through contemporary technologies. In addition, they are spaces that allow the development of teaching / learning at various levels, including: emotional, cognitive and sociocultural. The interactivity that the space provides is also attractive to the students, making the experiences more a playful and constructive space, and from that, capable of raising the critical sense and artistic expression of each one.
id UESB-7_1a98e96b3cb2646ad900903105fe9301
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9564
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da ImagemArte, visibilidad e interactividad: una nueva forma de apreciar la imagenArt, visibility and interactivity: a new way for image assessmentEnsino de ArtesMuseus VirtuaisTecnologias Educativasenseñanza de las artesmuseos virtualestecnologías educativasarts educationvirtual useumseducational technologiesThis research aims to investigate the potential of Virtual Museums insertion in the process of teaching / learning of Visual Arts in public schools of Roraima. We seek from work corroborates the promotion of teaching through ICT in times of digital culture. We seek to understand, the current school encourages, its use during the teaching / learning process. We use qualitative research and  demonstrate throughout the research, how ICTs are strong allies with education, contributing to the creation of an active and reflective subject and that from the teachings to take a critical stance. The number of Virtual Museums freely available on the web is a positive point in terms of enabling innovative experiences for students, allowing them a different class, connecting ancient art knowledge through contemporary technologies. In addition, they are spaces that allow the development of teaching / learning at various levels, including: emotional, cognitive and sociocultural. The interactivity that the space provides is also attractive to the students, making the experiences more a playful and constructive space, and from that, capable of raising the critical sense and artistic expression of each one.A presente pesquisa, buscou investigar o potencial da inserção dos Museus Virtuais no processo de ensino/aprendizagem de Artes Visuais nas escolas públicas de Roraima. Procuramos a partir deste trabalho corroborar para a promoção do ensino por meio das TIC em época da cultura digital. Percebemos que é necessário compreender como a escola atual incentiva o seu uso durante o processo de ensino/aprendizagem. Utilizamos a pesquisa qualitativa e então demonstramos no decorrer da pesquisa, como as TIC se mostram fortes aliadas à educação, contribuindo para a criação de um sujeito ativo e reflexivo e que a partir dos ensinamentos, sejam encaminhados para tomar uma postura crítica. O número de Museus Virtuais disponibilizados gratuitamente na web, é um ponto positivo no que concerne a possibilitar experiências inovadoras aos alunos, permitindo a eles uma aula diferenciada, interligando saberes da arte antiga por meio de tecnologias contemporâneas. Para além disso, são espaços que permitem o desenvolvimento do ensino/aprendizagem em vários níveis, dentre eles: emocional, cognitivo e sociocultural. A interatividade que o espaço proporciona também é atrativa para os alunos, fazendo com que as experiências sejam mais um espaço lúdico e construtivo, e a partir disso, capaz de elevar o senso crítico e a expressão artística de cada um.Esta investigación tuvo como objetivo investigar el potencial de la inserción de los Museos Virtuales en el proceso de enseñanza / aprendizaje de las Artes Visuales en las escuelas públicas de Roraima. A partir de este trabajo, buscamos corroborar la promoción de la docencia a través de las TIC en la era de la cultura digital. Nos dimos cuenta de que es necesario entender cómo la escuela actual fomenta su uso durante el proceso de enseñanza / aprendizaje. Utilizamos la investigación cualitativa y luego demostramos en el transcurso de la investigación cómo las TIC se muestran como fuertes aliadas a la educación, contribuyendo a la creación de un sujeto activo y reflexivo y quienes, a partir de las enseñanzas, se orientan a tomar una postura crítica. La cantidad de Museos Virtuales disponibles de forma gratuita en la web es un punto positivo en cuanto a posibilitar experiencias innovadoras para los estudiantes, permitiéndoles tener una clase diferenciada, interconectando el conocimiento del arte antiguo a través de tecnologías contemporáneas. Además, son espacios que permiten el desarrollo de la enseñanza / aprendizaje en varios niveles, entre ellos: emocional, cognitivo y sociocultural. La interactividad que brinda el espacio también es atractiva para los estudiantes, haciendo de las experiencias un espacio más lúdico y constructivo, y en base a eso, capaz de elevar el sentido crítico y la expresión artística de cada uno.Edições UESB2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/956410.22481/praxisedu.v18i49.9564Práxis Educacional; v. 18 n. 49 (2022): Publicação contínua; e9564Práxis Educacional; Vol. 18 Núm. 49 (2022): Publicação contínua; e9564Práxis Educacional; Vol. 18 No. 49 (2022): Publicação contínua; e95642178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9564/6617Copyright (c) 2022 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento , Cleane da SilvaMaroti, Paulo SérgioEscola, Joaquim José Jacinto2022-04-18T14:35:04Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9564Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2022-04-18T14:35:04Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem
Arte, visibilidad e interactividad: una nueva forma de apreciar la imagen
Art, visibility and interactivity: a new way for image assessment
title Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem
spellingShingle Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem
Nascimento , Cleane da Silva
Ensino de Artes
Museus Virtuais
Tecnologias Educativas
enseñanza de las artes
museos virtuales
tecnologías educativas
arts education
virtual useums
educational technologies
title_short Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem
title_full Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem
title_fullStr Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem
title_full_unstemmed Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem
title_sort Arte, Visibilidade e Interatividade: Um Novo Jeito para Apreciação da Imagem
author Nascimento , Cleane da Silva
author_facet Nascimento , Cleane da Silva
Maroti, Paulo Sérgio
Escola, Joaquim José Jacinto
author_role author
author2 Maroti, Paulo Sérgio
Escola, Joaquim José Jacinto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento , Cleane da Silva
Maroti, Paulo Sérgio
Escola, Joaquim José Jacinto
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Artes
Museus Virtuais
Tecnologias Educativas
enseñanza de las artes
museos virtuales
tecnologías educativas
arts education
virtual useums
educational technologies
topic Ensino de Artes
Museus Virtuais
Tecnologias Educativas
enseñanza de las artes
museos virtuales
tecnologías educativas
arts education
virtual useums
educational technologies
description This research aims to investigate the potential of Virtual Museums insertion in the process of teaching / learning of Visual Arts in public schools of Roraima. We seek from work corroborates the promotion of teaching through ICT in times of digital culture. We seek to understand, the current school encourages, its use during the teaching / learning process. We use qualitative research and  demonstrate throughout the research, how ICTs are strong allies with education, contributing to the creation of an active and reflective subject and that from the teachings to take a critical stance. The number of Virtual Museums freely available on the web is a positive point in terms of enabling innovative experiences for students, allowing them a different class, connecting ancient art knowledge through contemporary technologies. In addition, they are spaces that allow the development of teaching / learning at various levels, including: emotional, cognitive and sociocultural. The interactivity that the space provides is also attractive to the students, making the experiences more a playful and constructive space, and from that, capable of raising the critical sense and artistic expression of each one.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9564
10.22481/praxisedu.v18i49.9564
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9564
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v18i49.9564
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9564/6617
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 18 n. 49 (2022): Publicação contínua; e9564
Práxis Educacional; Vol. 18 Núm. 49 (2022): Publicação contínua; e9564
Práxis Educacional; Vol. 18 No. 49 (2022): Publicação contínua; e9564
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068820621295616