DO GÊNERO À “IDEOLOGIA DE GÊNERO” NO CAMPO DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS: APONTAMENTOS TEÓRICOS, HISTÓRICOS E POLÍTICOS
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7042 |
Resumo: | From the beginning of this century, state mechanisms were created to include gender and sexuality in educational policies, responding to the demands from international organizations. Alongside this, conservative voices were raised that produced the narrative named “gender ideology,” aiming to disqualify academic studies and contain advances in rights aimed at gender equality and the recognition of sexual diversity. This theoretical-reflective article analyzes how gender has been incorporated into educational policies, in view of socio-cultural transformation processes and how it has become an element of political dispute on the part of conservative sectors, turning gender into an enemy to be fought. It is a project that hides specific interests and puts at stake a model of society and democratic education based on equal rights and plural coexistence. |
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DO GÊNERO À “IDEOLOGIA DE GÊNERO” NO CAMPO DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS: APONTAMENTOS TEÓRICOS, HISTÓRICOS E POLÍTICOSFROM GENDER TO “GENDER IDEOLOGY” IN THE FIELD OF EDUCATIONAL POLICIES: THEORETICAL, HISTORICAL AND POLITICAL NOTESDEL GÉNERO A LA "IDEOLOGÍA DE GÉNERO" EN EL ÁMBITO DE LAS POLÍTICAS EDUCATIVAS: NOTAS TEÓRICAS, HISTÓRICAS Y POLÍTICASEducação democráticaConceito de gênero“Ideologia de gênero”Educación democráticaConcepto de género“Ideología de género”Democratic educationGender concept"Gender ideology" From the beginning of this century, state mechanisms were created to include gender and sexuality in educational policies, responding to the demands from international organizations. Alongside this, conservative voices were raised that produced the narrative named “gender ideology,” aiming to disqualify academic studies and contain advances in rights aimed at gender equality and the recognition of sexual diversity. This theoretical-reflective article analyzes how gender has been incorporated into educational policies, in view of socio-cultural transformation processes and how it has become an element of political dispute on the part of conservative sectors, turning gender into an enemy to be fought. It is a project that hides specific interests and puts at stake a model of society and democratic education based on equal rights and plural coexistence. A partir do início deste século, criaram-se mecanismos estatais para incluir gênero e sexualidades nas políticas educacionais, respondendo exigências de organismos internacionais. Ao lado disso, levantaram-se vozes conservadoras que produziram a narrativa nomeada “ideologia de gênero”, visando desqualificar estudos acadêmicos e conter os avanços dos direitos voltados à igualdade de gênero e o reconhecimento das diversidades sexuais. Este artigo, teórico-reflexivo, analisa como o gênero foi incorporado nas políticas educacionais, em vista de processos de transformação socioculturais e como se tornou um elemento de disputa política, por parte dos setores conservadores, que transformou o gênero em inimigo a ser combatido. Trata-se de um projeto que oculta interesses específicos e que coloca em jogo um modelo de sociedade e de educação democrática, pautada na igualdade de direitos e na convivência plural. Desde el principio de este siglo, se han creado mecanismos estatales para incluir el género y la sexualidad en las políticas educativas, respondiendo a las demandas de las organizaciones internacionales. Junto a esto, se han alzado voces conservadoras produciendo la narrativa llamada “ideo logía de género", con el objetivo de descalificar los estudios académicos y contener avances en los derechos destinados a la igualdad de género y el reconocimiento de la diversidad sexual. Este artículo teórico-reflexivo analiza cómo se ha incorporado el género en las políticas educativas, en vista de los procesos de transformación sociocultural y cómo se ha convertido en un elemento de disputa política por parte de los sectores conservadores, lo que ha convertido al género en un enemigo a combatir. Este es un proyecto que esconde intereses específicos y pone en juego un modelo de sociedad y educación democrática, basado en la igualdad de derechos y la convivencia plural. Edições UESB2021-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/704210.22481/praxisedu.v17i44.7042Práxis Educacional; v. 17 n. 44 (2021): Dossiê: Vitalidade do sujeito e poder de formação: narrativas autobiográficas em diálogo (jan/mar); 465-487Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 44 (2021): Dossier: Vitalidad del sujeto y poder formativo: narrativas autobiográficas en diálogo; 465-487Práxis Educacional; Vol. 17 No. 44 (2021): Dossier: Subject vitality and training power: autobiographical narratives in dialogue; 465-4872178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7042/5537Copyright (c) 2021 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFurlin, Neiva2021-03-25T04:28:43Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7042Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-25T04:28:43Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
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