THE PRODUCTION OF A VIDEO SOAP OPERA ABOUT THE CREATION OF MONOGRAPHS IN LIBRAS FOR INES PEDAGOGY STUDENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Rosado, Luiz Alexandre
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Correia Taveira, Cristiane, Ramos, Thiago Moret de Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6288
Resumo: This work consists of a report and an analysis of the experience of producing a video material of the novelistic genre developed between the years 2018 and 2020 by the research group Education, Media and Deaf Community. This material aims to acclimate students from the Higher Education Department (DESU) of the National Institute of Deaf Education (INES) in the production of their monographs in Brazilian Sign Language (Libras). The monograph in Libras is an achievement of the academic community, and especially of the deaf leaders who fought and won the right to produce their monographs in Libras as Course Completion Work. From studies carried out in 2017 and 2018 on visual characteristics, genres and typologies cataloged throughout the year and researches made from this data collection, it was concluded that the video genre that would best suit the production of this material it is the novelistic genre, considering that it is the one that best fits didactically with the objectives of this production. The intention of this action was to report the construction of a form of access to the processes of preparing monographs, in Libras, which was not just a direct translation of the current monography manual, offered so far in Portuguese.
id UESB-7_95dcc91c1660ea018a0f1e3c06d57896
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6288
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling THE PRODUCTION OF A VIDEO SOAP OPERA ABOUT THE CREATION OF MONOGRAPHS IN LIBRAS FOR INES PEDAGOGY STUDENTSLA PRODUCCIÓN DE UNA NOVELA EN VIDEO SOBRE LA CREACIÓN DE MONOGRAFÍAS EN LIBRAS PARA ESTUDIANTES DE PEDAGOGÍA DEL INESA PRODUÇÃO DE UMA VIDEONOVELA SOBRE A CRIAÇÃO DE MONOGRAFIAS EM LIBRAS PARA ALUNOS DE PEDAGOGIA DO INESPedagogia bilíngue de surdosMonografia em LibrasVideonovela em LibrasMonografía en LibrasPedagogía bilingüe de sordosVideo telenovela en LibrasMonograph in LibrasBilingual pedagogy of the deafVideo soap opera in LibrasThis work consists of a report and an analysis of the experience of producing a video material of the novelistic genre developed between the years 2018 and 2020 by the research group Education, Media and Deaf Community. This material aims to acclimate students from the Higher Education Department (DESU) of the National Institute of Deaf Education (INES) in the production of their monographs in Brazilian Sign Language (Libras). The monograph in Libras is an achievement of the academic community, and especially of the deaf leaders who fought and won the right to produce their monographs in Libras as Course Completion Work. From studies carried out in 2017 and 2018 on visual characteristics, genres and typologies cataloged throughout the year and researches made from this data collection, it was concluded that the video genre that would best suit the production of this material it is the novelistic genre, considering that it is the one that best fits didactically with the objectives of this production. The intention of this action was to report the construction of a form of access to the processes of preparing monographs, in Libras, which was not just a direct translation of the current monography manual, offered so far in Portuguese.Este trabalho consiste em um relato e análise da experiência de produção de um material em vídeo do gênero novelístico que foi desenvolvido entre os anos 2018 e 2020 pelo grupo de pesquisa Educação, Mídias e Comunidade Surda. Este material tem como objetivo ambientar alunos do Departamento de Ensino Superior (DESU) do Instituto Nacional de Educação de Surdos (INES) na produção de suas monografias em Libras. A monografia em Libras é uma conquista da comunidade acadêmica, e principalmente das lideranças surdas que lutaram e conquistaram o direito de produzir como Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) suas monografias em Libras. A partir de estudos realizados no ano de 2017 e 2018 sobre características visuais, gêneros e tipologias catalogadas durante todo o ano e pesquisas feitas a partir dessa coleta de dados, concluiu-se que o gênero de vídeo que melhor se adequaria para a produção deste material é o gênero novelístico, tendo em vista que é o que mais se encaixa didaticamente com os objetivos dessa produção. A intenção desta ação foi relatar a construção de uma forma de acesso aos processos de elaboração de monografias, em Libras, que não fosse somente uma tradução direta do atual Manual de Monografia em Libras, ofertado até o momento em Língua Portuguesa.Este artículo consiste en un informe y análisis de la experiencia de producir un material de video del género novelístico que fue desarrollado entre los años 2018 y 2020 por el grupo de investigación Educación, Medios de Comunicación y Comunidad Sorda. Este material tiene como objetivo aclimatar a los estudiantes del Departamento de Educación Superior (DESU) del Instituto Nacional de Educación para Sordos (INES) en la producción de sus monografías en Libras. La monografía en Libras es un logro de la comunidad académica, y especialmente de los líderes sordos que lucharon y conquistaron el derecho de producir sus monografías en Libras como trabajo de finalización del curso. A partir de estudios realizados en 2017 y 2018 sobre características visuales, géneros y tipologías catalogados durante todo el año e investigaciones realizadas a partir de esta recopilación de datos, se concluyó que el género de video que mejor se adaptaría a la producción de este material es el género novelístico, considerando que es el que mejor se adapta didácticamente a los objetivos de esta producción. La intención de esta acción era informar la construcción de una forma de acceso a los procesos de preparación de monografías, en Libras, que no era solo una traducción directa del Manual de Monografía actual en Libras, ofrecido hasta ahora en portugués.Edições UESB2020-09-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/628810.22481/praxisedu.v16i41.6288Práxis Educacional; v. 16 n. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 614-636Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 614-636Práxis Educacional; Vol. 16 No. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 614-6362178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6288/99Copyright (c) 2020 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess da Silva Rosado, Luiz Alexandre Correia Taveira, CristianeRamos, Thiago Moret de Carvalho2021-03-22T23:22:39Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6288Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:22:39Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv THE PRODUCTION OF A VIDEO SOAP OPERA ABOUT THE CREATION OF MONOGRAPHS IN LIBRAS FOR INES PEDAGOGY STUDENTS
LA PRODUCCIÓN DE UNA NOVELA EN VIDEO SOBRE LA CREACIÓN DE MONOGRAFÍAS EN LIBRAS PARA ESTUDIANTES DE PEDAGOGÍA DEL INES
A PRODUÇÃO DE UMA VIDEONOVELA SOBRE A CRIAÇÃO DE MONOGRAFIAS EM LIBRAS PARA ALUNOS DE PEDAGOGIA DO INES
title THE PRODUCTION OF A VIDEO SOAP OPERA ABOUT THE CREATION OF MONOGRAPHS IN LIBRAS FOR INES PEDAGOGY STUDENTS
spellingShingle THE PRODUCTION OF A VIDEO SOAP OPERA ABOUT THE CREATION OF MONOGRAPHS IN LIBRAS FOR INES PEDAGOGY STUDENTS
da Silva Rosado, Luiz Alexandre
Pedagogia bilíngue de surdos
Monografia em Libras
Videonovela em Libras
Monografía en Libras
Pedagogía bilingüe de sordos
Video telenovela en Libras
Monograph in Libras
Bilingual pedagogy of the deaf
Video soap opera in Libras
title_short THE PRODUCTION OF A VIDEO SOAP OPERA ABOUT THE CREATION OF MONOGRAPHS IN LIBRAS FOR INES PEDAGOGY STUDENTS
title_full THE PRODUCTION OF A VIDEO SOAP OPERA ABOUT THE CREATION OF MONOGRAPHS IN LIBRAS FOR INES PEDAGOGY STUDENTS
title_fullStr THE PRODUCTION OF A VIDEO SOAP OPERA ABOUT THE CREATION OF MONOGRAPHS IN LIBRAS FOR INES PEDAGOGY STUDENTS
title_full_unstemmed THE PRODUCTION OF A VIDEO SOAP OPERA ABOUT THE CREATION OF MONOGRAPHS IN LIBRAS FOR INES PEDAGOGY STUDENTS
title_sort THE PRODUCTION OF A VIDEO SOAP OPERA ABOUT THE CREATION OF MONOGRAPHS IN LIBRAS FOR INES PEDAGOGY STUDENTS
author da Silva Rosado, Luiz Alexandre
author_facet da Silva Rosado, Luiz Alexandre
Correia Taveira, Cristiane
Ramos, Thiago Moret de Carvalho
author_role author
author2 Correia Taveira, Cristiane
Ramos, Thiago Moret de Carvalho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva Rosado, Luiz Alexandre
Correia Taveira, Cristiane
Ramos, Thiago Moret de Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia bilíngue de surdos
Monografia em Libras
Videonovela em Libras
Monografía en Libras
Pedagogía bilingüe de sordos
Video telenovela en Libras
Monograph in Libras
Bilingual pedagogy of the deaf
Video soap opera in Libras
topic Pedagogia bilíngue de surdos
Monografia em Libras
Videonovela em Libras
Monografía en Libras
Pedagogía bilingüe de sordos
Video telenovela en Libras
Monograph in Libras
Bilingual pedagogy of the deaf
Video soap opera in Libras
description This work consists of a report and an analysis of the experience of producing a video material of the novelistic genre developed between the years 2018 and 2020 by the research group Education, Media and Deaf Community. This material aims to acclimate students from the Higher Education Department (DESU) of the National Institute of Deaf Education (INES) in the production of their monographs in Brazilian Sign Language (Libras). The monograph in Libras is an achievement of the academic community, and especially of the deaf leaders who fought and won the right to produce their monographs in Libras as Course Completion Work. From studies carried out in 2017 and 2018 on visual characteristics, genres and typologies cataloged throughout the year and researches made from this data collection, it was concluded that the video genre that would best suit the production of this material it is the novelistic genre, considering that it is the one that best fits didactically with the objectives of this production. The intention of this action was to report the construction of a form of access to the processes of preparing monographs, in Libras, which was not just a direct translation of the current monography manual, offered so far in Portuguese.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6288
10.22481/praxisedu.v16i41.6288
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6288
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i41.6288
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6288/99
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 614-636
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 614-636
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 41 (2020): Edição Especial (set): POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR; 614-636
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818824036352