PRESUPUESTOS HISTÓRICOS Y POLÍTICOS DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Raquel Alessandra de Deus
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: da Silva Moreira, Jani Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5624
Resumo: The article presents the historical and political assumptions of Youth and Adult Education in Brazil. It is the results of a research in which a critical and documentary analysis about the policy and management of this type of education in the country was addressed. The history of EJA is understood, from the colonial period to the present day, from the incessant context of educational reforms. The following presents the significant policies in the main legal and official regulatory documents for the organization of this modality. Illiteracy and educational backwardness in the young and adult population have persisted in the educational history of the country and is still an impasse to be solved. The conclusion is that effective planning is needed for the implementation of educational policies aimed at EJA, which must be configured in a coherent manner, as a public policy and not only in the form of emergency and temporary programs.
id UESB-7_b8405947358fc3b1fe5cf7ef5b4d0922
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5624
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling PRESUPUESTOS HISTÓRICOS Y POLÍTICOS DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOSPRESSUPOSTOS HISTÓRICOS E POLÍTICOS DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOSHISTORICAL AND POLITICAL ASSUMPTIONS OF YOUTH AND ADULT EDUCATIONEducação de Jovens e AdultosHistóriaPolíticas EducacionaisEducación de Jóvenes y AdultosHistoriaPolíticas EducacionalesYouth and Adult EducationHistoryEducational Policies The article presents the historical and political assumptions of Youth and Adult Education in Brazil. It is the results of a research in which a critical and documentary analysis about the policy and management of this type of education in the country was addressed. The history of EJA is understood, from the colonial period to the present day, from the incessant context of educational reforms. The following presents the significant policies in the main legal and official regulatory documents for the organization of this modality. Illiteracy and educational backwardness in the young and adult population have persisted in the educational history of the country and is still an impasse to be solved. The conclusion is that effective planning is needed for the implementation of educational policies aimed at EJA, which must be configured in a coherent manner, as a public policy and not only in the form of emergency and temporary programs. O artigo apresenta os pressupostos históricos e políticos da Educação de Jovens e Adultos no Brasil. Trata-se dos resultados de uma pesquisa na qual se abordou uma análise crítica e documental acerca da política e gestão dessa modalidade de ensino no país. Realiza-se a compreensão da história da EJA, a partir do período colonial até a atualidade diante do contexto incessante de reformas educacionais. Em seguida, apresentam-se as significativas políticas nos principais documentos legais e oficiais regulamentadores da organização desta modalidade. O analfabetismo e o atraso educacional na população jovem e adulta perduraram na história educacional do país e ainda é um impasse a ser solucionado. Conclui-se que se faz necessário um planejamento efetivo para a implantação de políticas educacionais direcionadas à EJA, as quais devem ser configuradas de forma coerente, como uma política pública e, não apenas, na forma de programas emergenciais e temporários. El artículo presenta los presupuestos históricos y políticos de la Educación de Jóvenes y Adultos en Brasil. Se trata de los resultados de una pesquisa en la cual se abordó un análisis crítico y documental acerca de la política y gestión de esa modalidad de ensino en el país. Se realiza la comprensión de la historia de la EJA, a partir del período colonial hasta la actualidad a partir del contexto incesante de reformas educacionales. En seguida, se presentan las significativas políticas en los principales documentos legales y oficiales reguladores de la organización en esta modalidad. El analfabetismo y el retraso educacional en la población joven y adulta perduraron en la historia educacional del país y aún es un obstáculo que necesita ser solucionado. Se concluye que es necesario un planeamiento efetivo para la implantación de políticas educacionales direcionadas a la EJA, las cuales deben ser configuradas de manera coherente, como una política pública y, no solamente, en la forma de programas urgentes y temporários. Edições UESB2019-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/562410.22481/praxisedu.v15i34.5624Práxis Educacional; v. 15 n. 34 (2019): Edição Especial; 368-389Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 34 (2019): Edição Especial; 368-389Práxis Educacional; Vol. 15 No. 34 (2019): Edição Especial; 368-3892178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5624/4245Silva, Raquel Alessandra de Deusda Silva Moreira, Jani Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:18:59Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5624Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:18:59Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv PRESUPUESTOS HISTÓRICOS Y POLÍTICOS DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS
PRESSUPOSTOS HISTÓRICOS E POLÍTICOS DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS
HISTORICAL AND POLITICAL ASSUMPTIONS OF YOUTH AND ADULT EDUCATION
title PRESUPUESTOS HISTÓRICOS Y POLÍTICOS DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS
spellingShingle PRESUPUESTOS HISTÓRICOS Y POLÍTICOS DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS
Silva, Raquel Alessandra de Deus
Educação de Jovens e Adultos
História
Políticas Educacionais
Educación de Jóvenes y Adultos
Historia
Políticas Educacionales
Youth and Adult Education
History
Educational Policies
title_short PRESUPUESTOS HISTÓRICOS Y POLÍTICOS DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS
title_full PRESUPUESTOS HISTÓRICOS Y POLÍTICOS DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS
title_fullStr PRESUPUESTOS HISTÓRICOS Y POLÍTICOS DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS
title_full_unstemmed PRESUPUESTOS HISTÓRICOS Y POLÍTICOS DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS
title_sort PRESUPUESTOS HISTÓRICOS Y POLÍTICOS DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS
author Silva, Raquel Alessandra de Deus
author_facet Silva, Raquel Alessandra de Deus
da Silva Moreira, Jani Alves
author_role author
author2 da Silva Moreira, Jani Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Raquel Alessandra de Deus
da Silva Moreira, Jani Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos
História
Políticas Educacionais
Educación de Jóvenes y Adultos
Historia
Políticas Educacionales
Youth and Adult Education
History
Educational Policies
topic Educação de Jovens e Adultos
História
Políticas Educacionais
Educación de Jóvenes y Adultos
Historia
Políticas Educacionales
Youth and Adult Education
History
Educational Policies
description The article presents the historical and political assumptions of Youth and Adult Education in Brazil. It is the results of a research in which a critical and documentary analysis about the policy and management of this type of education in the country was addressed. The history of EJA is understood, from the colonial period to the present day, from the incessant context of educational reforms. The following presents the significant policies in the main legal and official regulatory documents for the organization of this modality. Illiteracy and educational backwardness in the young and adult population have persisted in the educational history of the country and is still an impasse to be solved. The conclusion is that effective planning is needed for the implementation of educational policies aimed at EJA, which must be configured in a coherent manner, as a public policy and not only in the form of emergency and temporary programs.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5624
10.22481/praxisedu.v15i34.5624
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5624
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v15i34.5624
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5624/4245
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 15 n. 34 (2019): Edição Especial; 368-389
Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 34 (2019): Edição Especial; 368-389
Práxis Educacional; Vol. 15 No. 34 (2019): Edição Especial; 368-389
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818030264320