Paratextos en libros de imagen seleccionados para Educación de Jóvenes y Adultos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
Texto Completo: | https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3738 |
Resumo: | This paper aims to analyze the use of paratexts in the image books of the National Program “School Library” – Youth and Adult Education (Programa Nacional Biblioteca da Escola – Educação de Jovens e Adultos (PNBE-EJA/2014). By a qualitative and analytical study, paratextual elements of four titles based on Genette (2009) were analyzed. The findings show that the cover and back cover primarily display information about the authors and that this works did not have flaps and prefaces. Thus, through an analysis of the spaces permeating the narrative, it was singled out contributions of paratextual elements for reading intermediation and for the reading education of students coming back to school in EJA classes. It is emphasized that paratexts enhance student's interaction with the aforementioned works. |
id |
INEP-2_56cef81a264d8900f900a949bd96a1ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.inep:article/3738 |
network_acronym_str |
INEP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Paratextos en libros de imagen seleccionados para Educación de Jóvenes y AdultosParatexts in image books chosen for Youth and Adult EducationParatextos em livros de imagem selecionados para Educação de Jovens e Adultosyouth and adult educationreading education; NationalProgram “Library at School”.educación de jóvenes y adultoseducación literariaPrograma Nacional Biblioteca de la EscuelaEducação de Jovens e Adultoseducação literáriaPrograma Nacional Biblioteca da Escola.This paper aims to analyze the use of paratexts in the image books of the National Program “School Library” – Youth and Adult Education (Programa Nacional Biblioteca da Escola – Educação de Jovens e Adultos (PNBE-EJA/2014). By a qualitative and analytical study, paratextual elements of four titles based on Genette (2009) were analyzed. The findings show that the cover and back cover primarily display information about the authors and that this works did not have flaps and prefaces. Thus, through an analysis of the spaces permeating the narrative, it was singled out contributions of paratextual elements for reading intermediation and for the reading education of students coming back to school in EJA classes. It is emphasized that paratexts enhance student's interaction with the aforementioned works.El objetivo de este artículo es analizar la presencia de paratextos en libros de imagen del acervo del Programa Nacional Biblioteca de la Escuela – Educación de Jóvenes y Adultos (PNBE-EJA/2014). Por medio de investigación cualitativa y analítica, se estudian elementos paratextuales de cuatro títulos basados en Genette (2009). Se destaca que la portada y la contraportada privilegian informaciones sobre los autores, pero que las obras no presentan solapas y prefacios. En esta perspectiva, al examinar los espacios que circundan la narrativa, se señalan contribuciones de elementos paratextuales para la mediación de la lectura y para la educación literaria de los estudiantes que regresan a los bancos escolares en la clase de la EJA. Se destaca que los paratextos favorecen la interacción del estudiante con las obras en cuestión.Este artigo tem como finalidade investigar a presença de paratextos em livros de imagem do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola – Educação de Jovens e Adultos (PNBE-EJA/2014). Por meio de investigação qualitativa e analítica, são estudados elementos paratextuais de quatro títulos com base em Genette (2009). Destaca-se que a capa e a contracapa privilegiam informações sobre os autores, mas que as obras não apresentam orelhas e prefácios. Nessa perspectiva, ao examinarmos os espaços que circundam a narrativa, são apontadas contribuições de elementos paratextuais para a mediação da leitura e para a educação literária dos estudantes que retornam aos bancos escolares na classe da EJA. Destaca-se que os paratextos favorecem a interação do estudante com as obras em questão. INEP2019-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/373810.24109/2176-6681.rbep.100i255.3964Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 100 n. 255 (2019)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 100 Núm. 255 (2019)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 100 No 255 (2019)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.100i255reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3738/347310.24109/2176-6681.rbep.100i255.3473de Morais, Caroline Brocchetto Ramos, FláviaHaddad, Sérgioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-27T14:39:11Zoai:ojs3.inep:article/3738Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-06-27T14:39:11Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paratextos en libros de imagen seleccionados para Educación de Jóvenes y Adultos Paratexts in image books chosen for Youth and Adult Education Paratextos em livros de imagem selecionados para Educação de Jovens e Adultos |
title |
Paratextos en libros de imagen seleccionados para Educación de Jóvenes y Adultos |
spellingShingle |
Paratextos en libros de imagen seleccionados para Educación de Jóvenes y Adultos de Morais, Caroline youth and adult education reading education; National Program “Library at School”. educación de jóvenes y adultos educación literaria Programa Nacional Biblioteca de la Escuela Educação de Jovens e Adultos educação literária Programa Nacional Biblioteca da Escola. |
title_short |
Paratextos en libros de imagen seleccionados para Educación de Jóvenes y Adultos |
title_full |
Paratextos en libros de imagen seleccionados para Educación de Jóvenes y Adultos |
title_fullStr |
Paratextos en libros de imagen seleccionados para Educación de Jóvenes y Adultos |
title_full_unstemmed |
Paratextos en libros de imagen seleccionados para Educación de Jóvenes y Adultos |
title_sort |
Paratextos en libros de imagen seleccionados para Educación de Jóvenes y Adultos |
author |
de Morais, Caroline |
author_facet |
de Morais, Caroline Brocchetto Ramos, Flávia Haddad, Sérgio |
author_role |
author |
author2 |
Brocchetto Ramos, Flávia Haddad, Sérgio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Morais, Caroline Brocchetto Ramos, Flávia Haddad, Sérgio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
youth and adult education reading education; National Program “Library at School”. educación de jóvenes y adultos educación literaria Programa Nacional Biblioteca de la Escuela Educação de Jovens e Adultos educação literária Programa Nacional Biblioteca da Escola. |
topic |
youth and adult education reading education; National Program “Library at School”. educación de jóvenes y adultos educación literaria Programa Nacional Biblioteca de la Escuela Educação de Jovens e Adultos educação literária Programa Nacional Biblioteca da Escola. |
description |
This paper aims to analyze the use of paratexts in the image books of the National Program “School Library” – Youth and Adult Education (Programa Nacional Biblioteca da Escola – Educação de Jovens e Adultos (PNBE-EJA/2014). By a qualitative and analytical study, paratextual elements of four titles based on Genette (2009) were analyzed. The findings show that the cover and back cover primarily display information about the authors and that this works did not have flaps and prefaces. Thus, through an analysis of the spaces permeating the narrative, it was singled out contributions of paratextual elements for reading intermediation and for the reading education of students coming back to school in EJA classes. It is emphasized that paratexts enhance student's interaction with the aforementioned works. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3738 10.24109/2176-6681.rbep.100i255.3964 |
url |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3738 |
identifier_str_mv |
10.24109/2176-6681.rbep.100i255.3964 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3738/3473 10.24109/2176-6681.rbep.100i255.3473 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 100 n. 255 (2019) Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 100 Núm. 255 (2019) Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 100 No 255 (2019) 2176-6681 0034-7183 10.24109/2176-6681.rbep.100i255 reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) instacron:INEP |
instname_str |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
instacron_str |
INEP |
institution |
INEP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tania.castro@inep.gov.br |
_version_ |
1798951703609868288 |