O ¿QUÉ SERÁ THAM? EVALUACIÓN / INTERVENE CONOCIMIENTOS METALINGÜÍSTICOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6013 |
Resumo: | We intend to operationalize the construct metalinguistic awareness and present three tests (THAMs, tests of metalinguistic abilities), tests or resources that allow to analyze this competence. Given that we consider this capacity important and usable from childhood. The proposal offers tools for three different age groups: for children, THAM-1, for adolescents, THAM-2 and for adults, THAM-3. These resources are adaptations to the European Portuguese of MAT's, original in Italian version, by internationally recognized authors, with versions in several languages, worldwide disseminated, even by way of a project European, MATEL. At the national level, they are already in circulation, through the publication of a book, and there are several ongoing investigations. |
id |
UESB-7_c8452d74f32d750754561e4cdb2c5edf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6013 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O ¿QUÉ SERÁ THAM? EVALUACIÓN / INTERVENE CONOCIMIENTOS METALINGÜÍSTICOSO WHAT WILL THAM'S BE? EVALUATE / INTERVENE METALINGUISTIC AWARENESSO QUE SERÃO OS THAM’S? AVALIAR/INTERVIR A CONSCIÊNCIA METALINGUÍSTICAConsciência metalinguísticaAvaliaçãoIntervençãoConciencia metalingüísticaEvaluaciónIntervenciónMetalinguistic awarenessAssessmentIntervention We intend to operationalize the construct metalinguistic awareness and present three tests (THAMs, tests of metalinguistic abilities), tests or resources that allow to analyze this competence. Given that we consider this capacity important and usable from childhood. The proposal offers tools for three different age groups: for children, THAM-1, for adolescents, THAM-2 and for adults, THAM-3. These resources are adaptations to the European Portuguese of MAT's, original in Italian version, by internationally recognized authors, with versions in several languages, worldwide disseminated, even by way of a project European, MATEL. At the national level, they are already in circulation, through the publication of a book, and there are several ongoing investigations. Operacionalizamos o constructo consciência metalinguística e apresentamos três testes (THAM's, testes de habilidades metalinguísticas), provas ou recursos, que permitem analisar esta competência. Consideramos esta capacidade importante e passível de ser promovida desde a infância. Assim, a proposta aventa ferramentas para três faixas etárias distintas: para crianças, o THAM-1, para adolescentes, o THAM-2 e para adultos, o THAM-3. Estes recursos são adaptações para o português europeu dos MAT's (acrónimo de Metalinguistic Awareness Tests), originais em versão italiana, de Pinto (cf. Matel project), com versões em várias línguas, mundialmente disseminados, mesmo por via de um projeto europeu, MATEL. Ao nível nacional, já se encontram em circulação, pela publicação de um livro, estando em curso diversas investigações. Operamos la construcción de conciencia metalingüística y presentamos tres pruebas (THAM, pruebas de habilidades metalingüísticas), pruebas o recursos, que permiten analizar esta competencia. Consideramos esta capacidad importante y susceptible de promoción desde la infancia. Por lo tanto, la propuesta ofrece herramientas para tres grupos de edad diferentes: para niños, THAM-1, para adolescentes, THAM-2 y para adultos, THAM-3. Estos recursos son adaptaciones de la versión italiana de Pinto (proyecto Matel) de las Pruebas de Conciencia Metalingüística (MAT), con versiones en varios idiomas, difundidas en todo el mundo, incluso a través de un proyecto europeo, MATEL. . A nivel nacional, ya están en circulación, a través de la publicación de un libro, y se están llevando a cabo varias investigaciones. Edições UESB2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/601310.22481/praxisedu.v16i38.6013Práxis Educacional; v. 16 n. 38 (2020): Pesquisas em História da Educação: desafios passados e contemporâneos (jan/mar); 352-364Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 38 (2020): Pesquisas em História da Educação: desafios passados e contemporâneos (jan/mar); 352-364Práxis Educacional; Vol. 16 No. 38 (2020): Pesquisas em História da Educação: desafios passados e contemporâneos (jan/mar); 352-3642178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6013/4504Figueira, Ana Paula Mendes Correia CouceiroPinto, Maria Antonietainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:21:15Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6013Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:21:15Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ¿QUÉ SERÁ THAM? EVALUACIÓN / INTERVENE CONOCIMIENTOS METALINGÜÍSTICOS O WHAT WILL THAM'S BE? EVALUATE / INTERVENE METALINGUISTIC AWARENESS O QUE SERÃO OS THAM’S? AVALIAR/INTERVIR A CONSCIÊNCIA METALINGUÍSTICA |
title |
O ¿QUÉ SERÁ THAM? EVALUACIÓN / INTERVENE CONOCIMIENTOS METALINGÜÍSTICOS |
spellingShingle |
O ¿QUÉ SERÁ THAM? EVALUACIÓN / INTERVENE CONOCIMIENTOS METALINGÜÍSTICOS Figueira, Ana Paula Mendes Correia Couceiro Consciência metalinguística Avaliação Intervenção Conciencia metalingüística Evaluación Intervención Metalinguistic awareness Assessment Intervention |
title_short |
O ¿QUÉ SERÁ THAM? EVALUACIÓN / INTERVENE CONOCIMIENTOS METALINGÜÍSTICOS |
title_full |
O ¿QUÉ SERÁ THAM? EVALUACIÓN / INTERVENE CONOCIMIENTOS METALINGÜÍSTICOS |
title_fullStr |
O ¿QUÉ SERÁ THAM? EVALUACIÓN / INTERVENE CONOCIMIENTOS METALINGÜÍSTICOS |
title_full_unstemmed |
O ¿QUÉ SERÁ THAM? EVALUACIÓN / INTERVENE CONOCIMIENTOS METALINGÜÍSTICOS |
title_sort |
O ¿QUÉ SERÁ THAM? EVALUACIÓN / INTERVENE CONOCIMIENTOS METALINGÜÍSTICOS |
author |
Figueira, Ana Paula Mendes Correia Couceiro |
author_facet |
Figueira, Ana Paula Mendes Correia Couceiro Pinto, Maria Antonieta |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, Maria Antonieta |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueira, Ana Paula Mendes Correia Couceiro Pinto, Maria Antonieta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Consciência metalinguística Avaliação Intervenção Conciencia metalingüística Evaluación Intervención Metalinguistic awareness Assessment Intervention |
topic |
Consciência metalinguística Avaliação Intervenção Conciencia metalingüística Evaluación Intervención Metalinguistic awareness Assessment Intervention |
description |
We intend to operationalize the construct metalinguistic awareness and present three tests (THAMs, tests of metalinguistic abilities), tests or resources that allow to analyze this competence. Given that we consider this capacity important and usable from childhood. The proposal offers tools for three different age groups: for children, THAM-1, for adolescents, THAM-2 and for adults, THAM-3. These resources are adaptations to the European Portuguese of MAT's, original in Italian version, by internationally recognized authors, with versions in several languages, worldwide disseminated, even by way of a project European, MATEL. At the national level, they are already in circulation, through the publication of a book, and there are several ongoing investigations. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6013 10.22481/praxisedu.v16i38.6013 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6013 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v16i38.6013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6013/4504 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 16 n. 38 (2020): Pesquisas em História da Educação: desafios passados e contemporâneos (jan/mar); 352-364 Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 38 (2020): Pesquisas em História da Educação: desafios passados e contemporâneos (jan/mar); 352-364 Práxis Educacional; Vol. 16 No. 38 (2020): Pesquisas em História da Educação: desafios passados e contemporâneos (jan/mar); 352-364 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068818702401536 |