Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11645 |
Resumo: | The objective of this article is to discuss actions in the professional trajectory of experienced mathematics teachers that marked their Professional Identity (IP) in the search for teaching professionalization. This research is characterized as qualitative and interpretative. The four investigated teachers work/have worked for more than ten years in basic education or in pre-service and in-service teacher education. The actions of the professional trajectory of the investigated teachers that marked their IP in the search for teaching professionalization are associated with: understanding of mathematical contents and how to teach them; defense and foundation of their beliefs/conceptions regarding the teacher's practice; organization of teaching work to develop a class from the perspective of Exploratory Teaching. Studying actions of the trajectory of experienced teachers in educational contexts can represent an alternative for (future) teachers to be provoked to (re)think their professional learning processes in the search for their professionalization. |
id |
UESB-7_e968232f2d84e96a0447819f844e93e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11645 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docenteTrayectoria profesional de profesores de matemáticas con experiencia en la búsqueda de la profesionalización docenteProfessional trajectory of experienced mathematics teachers in the search for teaching professionalizationEducação Matemáticaformação de professoresidentidade profissionalEducación Matemáticaformación de profesoresidentidad profesionalMathematics Educationteacher educationprofessional identityThe objective of this article is to discuss actions in the professional trajectory of experienced mathematics teachers that marked their Professional Identity (IP) in the search for teaching professionalization. This research is characterized as qualitative and interpretative. The four investigated teachers work/have worked for more than ten years in basic education or in pre-service and in-service teacher education. The actions of the professional trajectory of the investigated teachers that marked their IP in the search for teaching professionalization are associated with: understanding of mathematical contents and how to teach them; defense and foundation of their beliefs/conceptions regarding the teacher's practice; organization of teaching work to develop a class from the perspective of Exploratory Teaching. Studying actions of the trajectory of experienced teachers in educational contexts can represent an alternative for (future) teachers to be provoked to (re)think their professional learning processes in the search for their professionalization.O objetivo deste artigo é discutir ações da trajetória profissional de professores de matemática experientes que marcaram a sua Identidade Profissional (IP) na busca pela profissionalização docente. Essa pesquisa caracteriza-se como qualitativa de cunho interpretativo. Os quatro professores investigados atuam/atuaram por mais de dez anos na Educação Básica ou na formação inicial e continuada de professores. As ações da trajetória profissional dos professores investigados que marcaram a sua IP na busca pela profissionalização docente estão associadas à: compreensão de conteúdos matemáticos e de como ensiná-los; defesa e fundamentação de suas crenças/concepções a respeito da prática do professor; organização do trabalho docente para desenvolver uma aula na perspectiva do Ensino Exploratório. Conclui-se que estudar ações da trajetória de professores experientes em contextos de formação pode representar uma alternativa para que (futuros) professores sejam provocados a (re)pensar seus processos de aprendizagem profissional na busca de sua profissionalização.El objetivo de este artículo es discutir acciones en la trayectoria profesional de professores de matemáticas viviendo experiencias que marcaron su Identidad Profesional (PI) en la búsqueda de la profesionalización docente. Esta investigación se caracteriza por ser cualitativa e interpretativa. Los cuatro docentes investigados trabajan/han trabajado por más de diez años en Educación Básica o en formación inicial y continua de docentes. Las acciones de la trayectoria profesional de los docentes investigados que marcaron su IP en la búsqueda de la profesionalización docente están asociadas a: comprensión de los contenidos matemáticos y cómo enseñarlos; defensa y fundamentación de sus creencias/concepciones respecto a la práctica docente; organización del trabajo docente para desarrollar una clase desde la perspectiva de la Enseñanza Exploratoria. Estudiar acciones de la trayectoria de docentes experimentados en contextos de formación puede representar una alternativa para que (futuros) docentes se inciten a (re)pensar sus procesos de aprendizaje profesional en la búsqueda de su profesionalización.Edições UESB2023-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos ParesTextoapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1164510.22481/praxisedu.v19i50.11645Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11645Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11645Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e116452178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11645/8024Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Julio Cezar Rodrigues deCyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade2023-07-27T22:27:23Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11645Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-07-27T22:27:23Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente Trayectoria profesional de profesores de matemáticas con experiencia en la búsqueda de la profesionalización docente Professional trajectory of experienced mathematics teachers in the search for teaching professionalization |
title |
Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente |
spellingShingle |
Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente Oliveira, Julio Cezar Rodrigues de Educação Matemática formação de professores identidade profissional Educación Matemática formación de profesores identidad profesional Mathematics Education teacher education professional identity |
title_short |
Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente |
title_full |
Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente |
title_fullStr |
Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente |
title_full_unstemmed |
Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente |
title_sort |
Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente |
author |
Oliveira, Julio Cezar Rodrigues de |
author_facet |
Oliveira, Julio Cezar Rodrigues de Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade |
author_role |
author |
author2 |
Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Julio Cezar Rodrigues de Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática formação de professores identidade profissional Educación Matemática formación de profesores identidad profesional Mathematics Education teacher education professional identity |
topic |
Educação Matemática formação de professores identidade profissional Educación Matemática formación de profesores identidad profesional Mathematics Education teacher education professional identity |
description |
The objective of this article is to discuss actions in the professional trajectory of experienced mathematics teachers that marked their Professional Identity (IP) in the search for teaching professionalization. This research is characterized as qualitative and interpretative. The four investigated teachers work/have worked for more than ten years in basic education or in pre-service and in-service teacher education. The actions of the professional trajectory of the investigated teachers that marked their IP in the search for teaching professionalization are associated with: understanding of mathematical contents and how to teach them; defense and foundation of their beliefs/conceptions regarding the teacher's practice; organization of teaching work to develop a class from the perspective of Exploratory Teaching. Studying actions of the trajectory of experienced teachers in educational contexts can represent an alternative for (future) teachers to be provoked to (re)think their professional learning processes in the search for their professionalization. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11645 10.22481/praxisedu.v19i50.11645 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11645 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v19i50.11645 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11645/8024 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11645 Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11645 Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11645 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068813551796224 |