Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Julio Cezar Rodrigues de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11645
Resumo: The objective of this article is to discuss actions in the professional trajectory of experienced mathematics teachers that marked their Professional Identity (IP) in the search for teaching professionalization. This research is characterized as qualitative and interpretative. The four investigated teachers work/have worked for more than ten years in basic education or in pre-service and in-service teacher education. The actions of the professional trajectory of the investigated teachers that marked their IP in the search for teaching professionalization are associated with: understanding of mathematical contents and how to teach them; defense and foundation of their beliefs/conceptions regarding the teacher's practice; organization of teaching work to develop a class from the perspective of Exploratory Teaching. Studying actions of the trajectory of experienced teachers in educational contexts can represent an alternative for (future) teachers to be provoked to (re)think their professional learning processes in the search for their professionalization.
id UESB-7_e968232f2d84e96a0447819f844e93e6
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11645
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docenteTrayectoria profesional de profesores de matemáticas con experiencia en la búsqueda de la profesionalización docenteProfessional trajectory of experienced mathematics teachers in the search for teaching professionalizationEducação Matemáticaformação de professoresidentidade profissionalEducación Matemáticaformación de profesoresidentidad profesionalMathematics Educationteacher educationprofessional identityThe objective of this article is to discuss actions in the professional trajectory of experienced mathematics teachers that marked their Professional Identity (IP) in the search for teaching professionalization. This research is characterized as qualitative and interpretative. The four investigated teachers work/have worked for more than ten years in basic education or in pre-service and in-service teacher education. The actions of the professional trajectory of the investigated teachers that marked their IP in the search for teaching professionalization are associated with: understanding of mathematical contents and how to teach them; defense and foundation of their beliefs/conceptions regarding the teacher's practice; organization of teaching work to develop a class from the perspective of Exploratory Teaching. Studying actions of the trajectory of experienced teachers in educational contexts can represent an alternative for (future) teachers to be provoked to (re)think their professional learning processes in the search for their professionalization.O objetivo deste artigo é discutir ações da trajetória profissional de professores de matemática experientes que marcaram a sua Identidade Profissional (IP) na busca pela profissionalização docente. Essa pesquisa caracteriza-se como qualitativa de cunho interpretativo. Os quatro professores investigados atuam/atuaram por mais de dez anos na Educação Básica ou na formação inicial e continuada de professores. As ações da trajetória profissional dos professores investigados que marcaram a sua IP na busca pela profissionalização docente estão associadas à: compreensão de conteúdos matemáticos e de como ensiná-los; defesa e fundamentação de suas crenças/concepções a respeito da prática do professor; organização do trabalho docente para desenvolver uma aula na perspectiva do Ensino Exploratório. Conclui-se que estudar ações da trajetória de professores experientes em contextos de formação pode representar uma alternativa para que (futuros) professores sejam provocados a (re)pensar seus processos de aprendizagem profissional na busca de sua profissionalização.El objetivo de este artículo es discutir acciones en la trayectoria profesional de professores de matemáticas viviendo experiencias que marcaron su Identidad Profesional (PI) en la búsqueda de la profesionalización docente. Esta investigación se caracteriza por ser cualitativa e interpretativa. Los cuatro docentes investigados trabajan/han trabajado por más de diez años en Educación Básica o en formación inicial y continua de docentes. Las acciones de la trayectoria profesional de los docentes investigados que marcaron su IP en la búsqueda de la profesionalización docente están asociadas a: comprensión de los contenidos matemáticos y cómo enseñarlos; defensa y fundamentación de sus creencias/concepciones respecto a la práctica docente; organización del trabajo docente para desarrollar una clase desde la perspectiva de la Enseñanza Exploratoria. Estudiar acciones de la trayectoria de docentes experimentados en contextos de formación puede representar una alternativa para que (futuros) docentes se inciten a (re)pensar sus procesos de aprendizaje profesional en la búsqueda de su profesionalización.Edições UESB2023-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos ParesTextoapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1164510.22481/praxisedu.v19i50.11645Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11645Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11645Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e116452178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11645/8024Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Julio Cezar Rodrigues deCyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade2023-07-27T22:27:23Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11645Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-07-27T22:27:23Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente
Trayectoria profesional de profesores de matemáticas con experiencia en la búsqueda de la profesionalización docente
Professional trajectory of experienced mathematics teachers in the search for teaching professionalization
title Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente
spellingShingle Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente
Oliveira, Julio Cezar Rodrigues de
Educação Matemática
formação de professores
identidade profissional
Educación Matemática
formación de profesores
identidad profesional
Mathematics Education
teacher education
professional identity
title_short Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente
title_full Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente
title_fullStr Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente
title_full_unstemmed Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente
title_sort Trajetória profissional de professores de matemática experientes na busca pela profissionalização docente
author Oliveira, Julio Cezar Rodrigues de
author_facet Oliveira, Julio Cezar Rodrigues de
Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade
author_role author
author2 Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Julio Cezar Rodrigues de
Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
formação de professores
identidade profissional
Educación Matemática
formación de profesores
identidad profesional
Mathematics Education
teacher education
professional identity
topic Educação Matemática
formação de professores
identidade profissional
Educación Matemática
formación de profesores
identidad profesional
Mathematics Education
teacher education
professional identity
description The objective of this article is to discuss actions in the professional trajectory of experienced mathematics teachers that marked their Professional Identity (IP) in the search for teaching professionalization. This research is characterized as qualitative and interpretative. The four investigated teachers work/have worked for more than ten years in basic education or in pre-service and in-service teacher education. The actions of the professional trajectory of the investigated teachers that marked their IP in the search for teaching professionalization are associated with: understanding of mathematical contents and how to teach them; defense and foundation of their beliefs/conceptions regarding the teacher's practice; organization of teaching work to develop a class from the perspective of Exploratory Teaching. Studying actions of the trajectory of experienced teachers in educational contexts can represent an alternative for (future) teachers to be provoked to (re)think their professional learning processes in the search for their professionalization.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11645
10.22481/praxisedu.v19i50.11645
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11645
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v19i50.11645
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11645/8024
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11645
Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11645
Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11645
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068813551796224