The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paula, Enio Freire de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666797
Resumo: This article presents a theoretical essay, motivated by the desire to know what elements and actions can be considered in a work that proposes to discuss the professional identity (PI) of teachers who teach mathematics (PEM). The results presented are the result of studies carried out in recent years with the aim of contributing to the construction of a non-prescriptive proposal, based on the quadripolar research model and on a characterization of IP, which can be considered in future investigations about IP of PEM. It is hoped, therefore, that this work can offer subsidies for reflection to those interested in the theme of IP of PEM, willing to broaden the debate about this investigative field.
id UNICAMP-18_52492c8b1712e7bf6d86b2feac4473c9
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666797
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future researchIdentidad profesional de los docentes que enseñan matemáticas: elementos y acciones para construir una propuesta para futuras investigacionesIdentidade profissional de professores que ensinam matemática: elementos e ações para a construção de uma proposta para futuras investigaçõesProfessional identityFormation of teacher who teaches mathematicsResearch on the professional identity of mathematics teacherMathematical educationIdentidad profesionalFormación para profesores que enseñan matemáticasInvestigación sobre la identidad profesional de los profesores que enseñan matemáticasEducación matemáticaIdentidade profissionalFormação de professores que ensinam matemáticaInvestigação sobre identidade profissional de professores que ensinam matemáticaEducação matemáticaThis article presents a theoretical essay, motivated by the desire to know what elements and actions can be considered in a work that proposes to discuss the professional identity (PI) of teachers who teach mathematics (PEM). The results presented are the result of studies carried out in recent years with the aim of contributing to the construction of a non-prescriptive proposal, based on the quadripolar research model and on a characterization of IP, which can be considered in future investigations about IP of PEM. It is hoped, therefore, that this work can offer subsidies for reflection to those interested in the theme of IP of PEM, willing to broaden the debate about this investigative field.Este artículo presenta un ensayo teórico, motivado por el deseo de conocer qué elementos y acciones se pueden considerar en un trabajo que propone discutir la identidad profesional (IP) de los docentes que enseñan matemáticas (PEM). Los resultados presentados son fruto de estudios realizados en los últimos años con el objetivo de contribuir a la construcción de una propuesta no prescriptiva, basada en el modelo de investigación cuadripolar y en una caracterización de la PI, que pueda ser considerada en futuras investigaciones sobre PI. de PEM. Se espera, por tanto, que este trabajo pueda ofrecer subvenciones para la reflexión a aquellos interesados ​​en la temática de PI de PEM, dispuestos a ampliar el debate sobre este campo de investigación.O presente artigo apresenta um ensaio teórico, motivado pelo desejo de conhecer que elementos e ações podem ser considerados em um trabalho que se propõe a discutir a identidade profissional (IP) de professores que ensinam matemática (PEM). Os resultados apresentados são fruto de estudos realizados nos últimos anos com o objetivo de contribuir para a construção de uma proposta, não prescritiva, pautada no modelo quadripolar de investigação e em uma caracterização de IP, que podem ser considerados em futuras investigações a respeito da IP de PEM. Espera-se, assim, que este trabalho possa oferecer subsídios para reflexão aos interessados na temática da IP de PEM, dispostos a ampliar o debate a respeito desse campo investigativo.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666797Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180109Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180109Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201801091980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666797/27205Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Enio Freire de Paula, Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrinohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Enio Freire de Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666797Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research
Identidad profesional de los docentes que enseñan matemáticas: elementos y acciones para construir una propuesta para futuras investigaciones
Identidade profissional de professores que ensinam matemática: elementos e ações para a construção de uma proposta para futuras investigações
title The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research
spellingShingle The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research
Paula, Enio Freire de
Professional identity
Formation of teacher who teaches mathematics
Research on the professional identity of mathematics teacher
Mathematical education
Identidad profesional
Formación para profesores que enseñan matemáticas
Investigación sobre la identidad profesional de los profesores que enseñan matemáticas
Educación matemática
Identidade profissional
Formação de professores que ensinam matemática
Investigação sobre identidade profissional de professores que ensinam matemática
Educação matemática
title_short The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research
title_full The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research
title_fullStr The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research
title_full_unstemmed The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research
title_sort The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research
author Paula, Enio Freire de
author_facet Paula, Enio Freire de
Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade
author_role author
author2 Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paula, Enio Freire de
Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade
dc.subject.por.fl_str_mv Professional identity
Formation of teacher who teaches mathematics
Research on the professional identity of mathematics teacher
Mathematical education
Identidad profesional
Formación para profesores que enseñan matemáticas
Investigación sobre la identidad profesional de los profesores que enseñan matemáticas
Educación matemática
Identidade profissional
Formação de professores que ensinam matemática
Investigação sobre identidade profissional de professores que ensinam matemática
Educação matemática
topic Professional identity
Formation of teacher who teaches mathematics
Research on the professional identity of mathematics teacher
Mathematical education
Identidad profesional
Formación para profesores que enseñan matemáticas
Investigación sobre la identidad profesional de los profesores que enseñan matemáticas
Educación matemática
Identidade profissional
Formação de professores que ensinam matemática
Investigação sobre identidade profissional de professores que ensinam matemática
Educação matemática
description This article presents a theoretical essay, motivated by the desire to know what elements and actions can be considered in a work that proposes to discuss the professional identity (PI) of teachers who teach mathematics (PEM). The results presented are the result of studies carried out in recent years with the aim of contributing to the construction of a non-prescriptive proposal, based on the quadripolar research model and on a characterization of IP, which can be considered in future investigations about IP of PEM. It is hoped, therefore, that this work can offer subsidies for reflection to those interested in the theme of IP of PEM, willing to broaden the debate about this investigative field.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666797
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666797
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666797/27205
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Enio Freire de Paula, Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Enio Freire de Paula, Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180109
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180109
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180109
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189557469184