PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4755 |
Resumo: | This report describes an experience with adventure corporal practices in the classes of children’s Physical Education, based on the dimensions of the contents. The interventions were carried out with children from five to six years old, in a public school of Florianópolis/SC. The modalities addressed in the classes were: parkour, vertical techniques (abseiling and climbing) and board activities (surfing and skateboarding). The experience has indicated that adventure corporal practices represent an innovative content in Physical Education classes, awakening in the children the desire to know and to practice other modalities. We conclude that it is possible to insert the adventure corporal practices, exploring subjects related to the conceptual, attitudinal and procedural content dimensions since children’s Education. |
id |
UESB-7_fcbc188bc14ca9e7face07d6fe36463a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/4755 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTILPRÁCTICAS CORPORALES DE AVENTURA EN LAS DIMENSIONES DEL CONTENIDO: EXPERIENCIA EN LA EDUCACIÓN FÍSICA INFANTILCONTENT DIMENSIONS OF ADVENTURE CORPORAL PRACTICES: EXPERIENCE IN CHILDREN'S PHYSICAL EDUCATIONEducação físicaEducação infantilPráticas corporais de aventuraEducación físicaEducación infantilPrácticas corporales de aventuraPhysical educationChildren’s educationAdventure corporal practicesThis report describes an experience with adventure corporal practices in the classes of children’s Physical Education, based on the dimensions of the contents. The interventions were carried out with children from five to six years old, in a public school of Florianópolis/SC. The modalities addressed in the classes were: parkour, vertical techniques (abseiling and climbing) and board activities (surfing and skateboarding). The experience has indicated that adventure corporal practices represent an innovative content in Physical Education classes, awakening in the children the desire to know and to practice other modalities. We conclude that it is possible to insert the adventure corporal practices, exploring subjects related to the conceptual, attitudinal and procedural content dimensions since children’s Education.Este informe describe una experiencia con prácticas corporales de aventura en las clases de Educación Física para niños, con base en las dimensiones de los contenidos. Las intervenciones se llevaron a cabo con niños de cinco a seis años, en una escuela pública de Florianópolis/SC. Las modalidades abordadas en las clases fueron: parkour, técnicas verticales (rappel y escalada) y actividades de tabla (surf y skateboard). La experiencia ha indicado que las prácticas corporales de aventura representan un contenido innovador en las clases de Educación Física, despertando en los niños el deseo de conocer y practicar otras modalidades. Concluimos que es posible insertar las prácticas corporales de aventura, explorando temas relacionados a las dimensiones conceptual, actitudinal y procedimental, de los contenidos, desde la Educación Infantil.O relato descreve uma experiência com as práticas corporais de aventura nas aulas de Educação Física Infantil, pautada nas dimensões dos conteúdos. As intervenções foram desenvolvidas com crianças de cinco a seis anos, em uma instituição de Educação Infantil da rede pública municipal de Florianópolis/SC. As modalidades tematizadas nas aulas foram: parkour, técnicas verticais (rapel e escalada) e atividades com pranchas (surfe e skate). A experiência indicou que as práticas corporais de aventura representam um conteúdo inovador nas aulas de Educação Física, despertando nas crianças o desejo de conhecer e praticar outras modalidades. Concluímos que é possível inserir as práticas corporais de aventura, explorando temas relacionados às dimensões conceitual, atitudinal e procedimental dos conteúdos, desde a Educação Infantil.Edições UESB2020-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/475510.22481/praxisedu.v16i37.4755Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 508-524Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 508-524Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 508-5242178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4755/4717Copyright (c) 2020 Práxis Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessDuek, Viviane PreichardtFrancisco, Filipe Botelhode Paula Figueiredo, Juliana2021-03-22T23:20:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/4755Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:20:51Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL PRÁCTICAS CORPORALES DE AVENTURA EN LAS DIMENSIONES DEL CONTENIDO: EXPERIENCIA EN LA EDUCACIÓN FÍSICA INFANTIL CONTENT DIMENSIONS OF ADVENTURE CORPORAL PRACTICES: EXPERIENCE IN CHILDREN'S PHYSICAL EDUCATION |
title |
PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL |
spellingShingle |
PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL Duek, Viviane Preichardt Educação física Educação infantil Práticas corporais de aventura Educación física Educación infantil Prácticas corporales de aventura Physical education Children’s education Adventure corporal practices |
title_short |
PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL |
title_full |
PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL |
title_fullStr |
PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL |
title_full_unstemmed |
PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL |
title_sort |
PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL |
author |
Duek, Viviane Preichardt |
author_facet |
Duek, Viviane Preichardt Francisco, Filipe Botelho de Paula Figueiredo, Juliana |
author_role |
author |
author2 |
Francisco, Filipe Botelho de Paula Figueiredo, Juliana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duek, Viviane Preichardt Francisco, Filipe Botelho de Paula Figueiredo, Juliana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação física Educação infantil Práticas corporais de aventura Educación física Educación infantil Prácticas corporales de aventura Physical education Children’s education Adventure corporal practices |
topic |
Educação física Educação infantil Práticas corporais de aventura Educación física Educación infantil Prácticas corporales de aventura Physical education Children’s education Adventure corporal practices |
description |
This report describes an experience with adventure corporal practices in the classes of children’s Physical Education, based on the dimensions of the contents. The interventions were carried out with children from five to six years old, in a public school of Florianópolis/SC. The modalities addressed in the classes were: parkour, vertical techniques (abseiling and climbing) and board activities (surfing and skateboarding). The experience has indicated that adventure corporal practices represent an innovative content in Physical Education classes, awakening in the children the desire to know and to practice other modalities. We conclude that it is possible to insert the adventure corporal practices, exploring subjects related to the conceptual, attitudinal and procedural content dimensions since children’s Education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4755 10.22481/praxisedu.v16i37.4755 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4755 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v16i37.4755 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4755/4717 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 508-524 Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 508-524 Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 508-524 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068817443061760 |