PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duek, Viviane Preichardt
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Francisco, Filipe Botelho, de Paula Figueiredo, Juliana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4755
Resumo: This report describes an experience with adventure corporal practices in the classes of children’s Physical Education, based on the dimensions of the contents. The interventions were carried out with children from five to six years old, in a public school of Florianópolis/SC. The modalities addressed in the classes were: parkour, vertical techniques (abseiling and climbing) and board activities (surfing and skateboarding). The experience has indicated that adventure corporal practices represent an innovative content in Physical Education classes, awakening in the children the desire to know and to practice other modalities. We conclude that it is possible to insert the adventure corporal practices, exploring subjects related to the conceptual, attitudinal and procedural content dimensions since children’s Education.
id UESB-7_fcbc188bc14ca9e7face07d6fe36463a
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/4755
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTILPRÁCTICAS CORPORALES DE AVENTURA EN LAS DIMENSIONES DEL CONTENIDO: EXPERIENCIA EN LA EDUCACIÓN FÍSICA INFANTILCONTENT DIMENSIONS OF ADVENTURE CORPORAL PRACTICES: EXPERIENCE IN CHILDREN'S PHYSICAL EDUCATIONEducação físicaEducação infantilPráticas corporais de aventuraEducación físicaEducación infantilPrácticas corporales de aventuraPhysical educationChildren’s educationAdventure corporal practicesThis report describes an experience with adventure corporal practices in the classes of children’s Physical Education, based on the dimensions of the contents. The interventions were carried out with children from five to six years old, in a public school of Florianópolis/SC. The modalities addressed in the classes were: parkour, vertical techniques (abseiling and climbing) and board activities (surfing and skateboarding). The experience has indicated that adventure corporal practices represent an innovative content in Physical Education classes, awakening in the children the desire to know and to practice other modalities. We conclude that it is possible to insert the adventure corporal practices, exploring subjects related to the conceptual, attitudinal and procedural content dimensions since children’s Education.Este informe describe una experiencia con prácticas corporales de aventura en las clases de Educación Física para niños, con base en las dimensiones de los contenidos. Las intervenciones se llevaron a cabo con niños de cinco a seis años, en una escuela pública de Florianópolis/SC. Las modalidades abordadas en las clases fueron: parkour, técnicas verticales (rappel y escalada) y actividades de tabla (surf y skateboard). La experiencia ha indicado que las prácticas corporales de aventura representan un contenido innovador en las clases de Educación Física, despertando en los niños el deseo de conocer y practicar otras modalidades. Concluimos que es posible insertar las prácticas corporales de aventura, explorando temas relacionados a las dimensiones conceptual, actitudinal y procedimental, de los contenidos, desde la Educación Infantil.O relato descreve uma experiência com as práticas corporais de aventura nas aulas de Educação Física Infantil, pautada nas dimensões dos conteúdos. As intervenções foram desenvolvidas com crianças de cinco a seis anos, em uma instituição de Educação Infantil da rede pública municipal de Florianópolis/SC. As modalidades tematizadas nas aulas foram: parkour, técnicas verticais (rapel e escalada) e atividades com pranchas (surfe e skate). A experiência indicou que as práticas corporais de aventura representam um conteúdo inovador nas aulas de Educação Física, despertando nas crianças o desejo de conhecer e praticar outras modalidades. Concluímos que é possível inserir as práticas corporais de aventura, explorando temas relacionados às dimensões conceitual, atitudinal e procedimental dos conteúdos, desde a Educação Infantil.Edições UESB2020-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/475510.22481/praxisedu.v16i37.4755Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 508-524Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 508-524Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 508-5242178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4755/4717Copyright (c) 2020 Práxis Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessDuek, Viviane PreichardtFrancisco, Filipe Botelhode Paula Figueiredo, Juliana2021-03-22T23:20:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/4755Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:20:51Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL
PRÁCTICAS CORPORALES DE AVENTURA EN LAS DIMENSIONES DEL CONTENIDO: EXPERIENCIA EN LA EDUCACIÓN FÍSICA INFANTIL
CONTENT DIMENSIONS OF ADVENTURE CORPORAL PRACTICES: EXPERIENCE IN CHILDREN'S PHYSICAL EDUCATION
title PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL
spellingShingle PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL
Duek, Viviane Preichardt
Educação física
Educação infantil
Práticas corporais de aventura
Educación física
Educación infantil
Prácticas corporales de aventura
Physical education
Children’s education
Adventure corporal practices
title_short PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL
title_full PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL
title_fullStr PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL
title_full_unstemmed PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL
title_sort PRÁTICAS CORPORAIS DE AVENTURA NAS DIMENSÕES DO CONTEÚDO: EXPERIÊNCIA NA EDUCAÇÃO FÍSICA INFANTIL
author Duek, Viviane Preichardt
author_facet Duek, Viviane Preichardt
Francisco, Filipe Botelho
de Paula Figueiredo, Juliana
author_role author
author2 Francisco, Filipe Botelho
de Paula Figueiredo, Juliana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duek, Viviane Preichardt
Francisco, Filipe Botelho
de Paula Figueiredo, Juliana
dc.subject.por.fl_str_mv Educação física
Educação infantil
Práticas corporais de aventura
Educación física
Educación infantil
Prácticas corporales de aventura
Physical education
Children’s education
Adventure corporal practices
topic Educação física
Educação infantil
Práticas corporais de aventura
Educación física
Educación infantil
Prácticas corporales de aventura
Physical education
Children’s education
Adventure corporal practices
description This report describes an experience with adventure corporal practices in the classes of children’s Physical Education, based on the dimensions of the contents. The interventions were carried out with children from five to six years old, in a public school of Florianópolis/SC. The modalities addressed in the classes were: parkour, vertical techniques (abseiling and climbing) and board activities (surfing and skateboarding). The experience has indicated that adventure corporal practices represent an innovative content in Physical Education classes, awakening in the children the desire to know and to practice other modalities. We conclude that it is possible to insert the adventure corporal practices, exploring subjects related to the conceptual, attitudinal and procedural content dimensions since children’s Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4755
10.22481/praxisedu.v16i37.4755
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4755
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i37.4755
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4755/4717
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 508-524
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 508-524
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 508-524
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068817443061760