Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paixão, Jairo Antônio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Miranda Coutinho, Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/96398
Resumo: This study aimed to analyze the propositions regarding the implementation of adventure body practices (ABPs) as content of school Physical Education. This is a systematic review study that used original articles as inclusion criteria, published between 2017 and 2023, in the CAPES Periodicals Portal databases. The studies analyzed showed that a tiny number of Physical Education courses offered by higher education institutions in the country do not have subjects related to ABPs in their curriculum. Even though there is interest among some teachers in working with ABPs, the results indicated a lack of incentives on the part of the management of the schools where they work. Added to this is the lack of adequate spaces, materials and equipment necessary for the practice of ABPs, which contribute to making it difficult to implement this content in Physical Education classes.
id UFSC-2_f4cfc8284a69372f46d4324182af47ec
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/96398
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling Propositions about adventure body practices as content of school Physical EducationProposiciones sobre las prácticas corporales de aventura como contenidos de la Educación Física escolarProposições acerca das práticas corporais de aventura como conteúdo da Educação Física escolarSchool physical educationBasic educationAdventure body practicesEducación fisica escolarEducación básicaPrácticas corporales de aventuraEducação física escolarEducação básicaPráticas corporais de aventuraThis study aimed to analyze the propositions regarding the implementation of adventure body practices (ABPs) as content of school Physical Education. This is a systematic review study that used original articles as inclusion criteria, published between 2017 and 2023, in the CAPES Periodicals Portal databases. The studies analyzed showed that a tiny number of Physical Education courses offered by higher education institutions in the country do not have subjects related to ABPs in their curriculum. Even though there is interest among some teachers in working with ABPs, the results indicated a lack of incentives on the part of the management of the schools where they work. Added to this is the lack of adequate spaces, materials and equipment necessary for the practice of ABPs, which contribute to making it difficult to implement this content in Physical Education classes.Este estudio tuvo como objetivo analizar las propuestas relativas a la implementación de prácticas corporales de aventura (PCAs) como contenidos de la Educación Física escolar. Se trata de un estudio de revisión sistemática que utilizó como criterios de inclusión artículos originales, publicados entre 2017 y 2023, en las bases de datos del Portal de Revistas Periódicas de la CAPES. Los estudios analizados mostraron que un número ínfimo de carreras de Educación Física ofrecidas por instituciones de educación superior en el país no cuentan con materias relacionadas con los PCAs en su currículo. Si bien existe interés entre algunos docentes en trabajar con PCAs, los resultados indicaron una falta de incentivos por parte de la dirección de las escuelas donde trabajan. A esto se suma la falta de espacios adecuados, materiales y equipos necesarios para la práctica de las PCAs, que contribuyen a dificultar la implementación de este contenido en las clases de Educación Física.Esse estudo teve como objetivo analisar as proposições acerca da implementação das práticas corporais de aventura (PCAs) como conteúdo da Educação Física escolar.  Trata-se de um estudo de revisão sistemática que utilizou como critérios de inclusão artigos originais, publicados no período de 2017 a 2023, nas bases de dados do Portal de Periódicos CAPES. Os estudos analisados mostraram que um número ínfimo de cursos de Educação Física ofertados pelas instituições de cursos superiores no país não possui em suas matrizes curriculares disciplinas relacionadas com as PCAs. Ainda que haja o interesse por uma parcela de professores em trabalhar com as PCAs, os resultados indicaram a falta de incentivos por parte da direção das escolas onde atuam. Soma-se a isso, a ausência de espaços adequados, materiais e equipamentos necessários para a prática das PCAs, que concorrem no sentido de dificultar a implementação desse conteúdo nas aulas de Educação Física.Universidade Federal de Santa Catarina2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9639810.5007/2175-8042.2023.e96398Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-212175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/96398/55108Copyright (c) 2023 Motrivivênciahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaixão, Jairo AntônioMiranda Coutinho, Rafael 2024-02-02T11:20:13Zoai:periodicos.ufsc.br:article/96398Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2024-02-02T11:20:13Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education
Proposiciones sobre las prácticas corporales de aventura como contenidos de la Educación Física escolar
Proposições acerca das práticas corporais de aventura como conteúdo da Educação Física escolar
title Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education
spellingShingle Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education
Paixão, Jairo Antônio
School physical education
Basic education
Adventure body practices
Educación fisica escolar
Educación básica
Prácticas corporales de aventura
Educação física escolar
Educação básica
Práticas corporais de aventura
title_short Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education
title_full Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education
title_fullStr Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education
title_full_unstemmed Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education
title_sort Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education
author Paixão, Jairo Antônio
author_facet Paixão, Jairo Antônio
Miranda Coutinho, Rafael
author_role author
author2 Miranda Coutinho, Rafael
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paixão, Jairo Antônio
Miranda Coutinho, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv School physical education
Basic education
Adventure body practices
Educación fisica escolar
Educación básica
Prácticas corporales de aventura
Educação física escolar
Educação básica
Práticas corporais de aventura
topic School physical education
Basic education
Adventure body practices
Educación fisica escolar
Educación básica
Prácticas corporales de aventura
Educação física escolar
Educação básica
Práticas corporais de aventura
description This study aimed to analyze the propositions regarding the implementation of adventure body practices (ABPs) as content of school Physical Education. This is a systematic review study that used original articles as inclusion criteria, published between 2017 and 2023, in the CAPES Periodicals Portal databases. The studies analyzed showed that a tiny number of Physical Education courses offered by higher education institutions in the country do not have subjects related to ABPs in their curriculum. Even though there is interest among some teachers in working with ABPs, the results indicated a lack of incentives on the part of the management of the schools where they work. Added to this is the lack of adequate spaces, materials and equipment necessary for the practice of ABPs, which contribute to making it difficult to implement this content in Physical Education classes.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/96398
10.5007/2175-8042.2023.e96398
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/96398
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2023.e96398
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/96398/55108
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Motrivivência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Motrivivência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-21
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1799875253810233344