Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motrivivência (Florianópolis) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/96398 |
Resumo: | This study aimed to analyze the propositions regarding the implementation of adventure body practices (ABPs) as content of school Physical Education. This is a systematic review study that used original articles as inclusion criteria, published between 2017 and 2023, in the CAPES Periodicals Portal databases. The studies analyzed showed that a tiny number of Physical Education courses offered by higher education institutions in the country do not have subjects related to ABPs in their curriculum. Even though there is interest among some teachers in working with ABPs, the results indicated a lack of incentives on the part of the management of the schools where they work. Added to this is the lack of adequate spaces, materials and equipment necessary for the practice of ABPs, which contribute to making it difficult to implement this content in Physical Education classes. |
id |
UFSC-2_f4cfc8284a69372f46d4324182af47ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/96398 |
network_acronym_str |
UFSC-2 |
network_name_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository_id_str |
|
spelling |
Propositions about adventure body practices as content of school Physical EducationProposiciones sobre las prácticas corporales de aventura como contenidos de la Educación Física escolarProposições acerca das práticas corporais de aventura como conteúdo da Educação Física escolarSchool physical educationBasic educationAdventure body practicesEducación fisica escolarEducación básicaPrácticas corporales de aventuraEducação física escolarEducação básicaPráticas corporais de aventuraThis study aimed to analyze the propositions regarding the implementation of adventure body practices (ABPs) as content of school Physical Education. This is a systematic review study that used original articles as inclusion criteria, published between 2017 and 2023, in the CAPES Periodicals Portal databases. The studies analyzed showed that a tiny number of Physical Education courses offered by higher education institutions in the country do not have subjects related to ABPs in their curriculum. Even though there is interest among some teachers in working with ABPs, the results indicated a lack of incentives on the part of the management of the schools where they work. Added to this is the lack of adequate spaces, materials and equipment necessary for the practice of ABPs, which contribute to making it difficult to implement this content in Physical Education classes.Este estudio tuvo como objetivo analizar las propuestas relativas a la implementación de prácticas corporales de aventura (PCAs) como contenidos de la Educación Física escolar. Se trata de un estudio de revisión sistemática que utilizó como criterios de inclusión artículos originales, publicados entre 2017 y 2023, en las bases de datos del Portal de Revistas Periódicas de la CAPES. Los estudios analizados mostraron que un número ínfimo de carreras de Educación Física ofrecidas por instituciones de educación superior en el país no cuentan con materias relacionadas con los PCAs en su currículo. Si bien existe interés entre algunos docentes en trabajar con PCAs, los resultados indicaron una falta de incentivos por parte de la dirección de las escuelas donde trabajan. A esto se suma la falta de espacios adecuados, materiales y equipos necesarios para la práctica de las PCAs, que contribuyen a dificultar la implementación de este contenido en las clases de Educación Física.Esse estudo teve como objetivo analisar as proposições acerca da implementação das práticas corporais de aventura (PCAs) como conteúdo da Educação Física escolar. Trata-se de um estudo de revisão sistemática que utilizou como critérios de inclusão artigos originais, publicados no período de 2017 a 2023, nas bases de dados do Portal de Periódicos CAPES. Os estudos analisados mostraram que um número ínfimo de cursos de Educação Física ofertados pelas instituições de cursos superiores no país não possui em suas matrizes curriculares disciplinas relacionadas com as PCAs. Ainda que haja o interesse por uma parcela de professores em trabalhar com as PCAs, os resultados indicaram a falta de incentivos por parte da direção das escolas onde atuam. Soma-se a isso, a ausência de espaços adequados, materiais e equipamentos necessários para a prática das PCAs, que concorrem no sentido de dificultar a implementação desse conteúdo nas aulas de Educação Física.Universidade Federal de Santa Catarina2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9639810.5007/2175-8042.2023.e96398Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-212175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/96398/55108Copyright (c) 2023 Motrivivênciahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaixão, Jairo AntônioMiranda Coutinho, Rafael 2024-02-02T11:20:13Zoai:periodicos.ufsc.br:article/96398Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2024-02-02T11:20:13Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education Proposiciones sobre las prácticas corporales de aventura como contenidos de la Educación Física escolar Proposições acerca das práticas corporais de aventura como conteúdo da Educação Física escolar |
title |
Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education |
spellingShingle |
Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education Paixão, Jairo Antônio School physical education Basic education Adventure body practices Educación fisica escolar Educación básica Prácticas corporales de aventura Educação física escolar Educação básica Práticas corporais de aventura |
title_short |
Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education |
title_full |
Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education |
title_fullStr |
Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education |
title_full_unstemmed |
Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education |
title_sort |
Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education |
author |
Paixão, Jairo Antônio |
author_facet |
Paixão, Jairo Antônio Miranda Coutinho, Rafael |
author_role |
author |
author2 |
Miranda Coutinho, Rafael |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paixão, Jairo Antônio Miranda Coutinho, Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School physical education Basic education Adventure body practices Educación fisica escolar Educación básica Prácticas corporales de aventura Educação física escolar Educação básica Práticas corporais de aventura |
topic |
School physical education Basic education Adventure body practices Educación fisica escolar Educación básica Prácticas corporales de aventura Educação física escolar Educação básica Práticas corporais de aventura |
description |
This study aimed to analyze the propositions regarding the implementation of adventure body practices (ABPs) as content of school Physical Education. This is a systematic review study that used original articles as inclusion criteria, published between 2017 and 2023, in the CAPES Periodicals Portal databases. The studies analyzed showed that a tiny number of Physical Education courses offered by higher education institutions in the country do not have subjects related to ABPs in their curriculum. Even though there is interest among some teachers in working with ABPs, the results indicated a lack of incentives on the part of the management of the schools where they work. Added to this is the lack of adequate spaces, materials and equipment necessary for the practice of ABPs, which contribute to making it difficult to implement this content in Physical Education classes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/96398 10.5007/2175-8042.2023.e96398 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/96398 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-8042.2023.e96398 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/96398/55108 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Motrivivência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Motrivivência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-21 2175-8042 0103-4111 reponame:Motrivivência (Florianópolis) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
collection |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository.name.fl_str_mv |
Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||giovani.pires@ufsc.br |
_version_ |
1799875253810233344 |