Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9111 |
Resumo: | Many people live with some type of visual impairment and teachers need to find solutions to ensure the inclusion of these individuals in Higher Education. Based on this, a didactic model with inclusive animated videos was made and applied to an immunology class, during emergency remote teaching, as requirement for the Internship to Teaching discipline approval and reported on this work. The material consisted of three short videos, with narration, PowerPoint animations, subtitles and audio description. The students of the immunology discipline were divided into two groups to assess the material and performance of the trainee teacher through online forms: those who only heard the audio description and those who saw the animated videos without the description. Students considered that the material helped in the inclusive and remote learning of immunology and the experience of participating in the learning of these students was of great value. |
id |
UESB-8_019774e2a0ef5651ca99f3677812ff1d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9111 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docenteUse of animations for inclusive teaching of immunology: a tutoring experiencevídeoáudio-descriçãobacteriaensino remotodeficiência visualvideodisabilityaudio descriptionbacteriaremote teachingMany people live with some type of visual impairment and teachers need to find solutions to ensure the inclusion of these individuals in Higher Education. Based on this, a didactic model with inclusive animated videos was made and applied to an immunology class, during emergency remote teaching, as requirement for the Internship to Teaching discipline approval and reported on this work. The material consisted of three short videos, with narration, PowerPoint animations, subtitles and audio description. The students of the immunology discipline were divided into two groups to assess the material and performance of the trainee teacher through online forms: those who only heard the audio description and those who saw the animated videos without the description. Students considered that the material helped in the inclusive and remote learning of immunology and the experience of participating in the learning of these students was of great value.Muitas pessoas vivem com algum tipo de deficiência visual e os professores necessitam buscar soluções para garantir a inclusão desses indivíduos no Ensino Superior. Baseado nisso, um modelo didático com vídeos animados inclusivos foi confeccionado e aplicado a uma turma de imunologia, durante o ensino remoto emergencial, como parte dos requisitos para aprovação da disciplina de estágio em docência e relatado neste trabalho. O material consistiu em três vídeos curtos, com narração, animações feitas em PowerPoint, legenda e áudio-descrição. Os alunos da disciplina de imunologia foram divididos em dois grupos para avaliar o material e a atuação da iniciante em docência através de formulários online: os que ouviram somente a áudio-descrição e os que viram os vídeos animados sem a descrição. Os alunos consideraram que o material auxiliou no aprendizado inclusivo e remoto de imunologia e a experiência de participar do aprendizado desses alunos foi de grande valia.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/911110.22481/riduesb.v6i2.9111Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 52-702525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9111/6442Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Joanna de FreitasViana, Letícia de CastroMota, Erika Freitas2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9111Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente Use of animations for inclusive teaching of immunology: a tutoring experience |
title |
Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente |
spellingShingle |
Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente Rocha, Joanna de Freitas vídeo áudio-descrição bacteria ensino remoto deficiência visual video disability audio description bacteria remote teaching |
title_short |
Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente |
title_full |
Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente |
title_fullStr |
Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente |
title_full_unstemmed |
Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente |
title_sort |
Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente |
author |
Rocha, Joanna de Freitas |
author_facet |
Rocha, Joanna de Freitas Viana, Letícia de Castro Mota, Erika Freitas |
author_role |
author |
author2 |
Viana, Letícia de Castro Mota, Erika Freitas |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Joanna de Freitas Viana, Letícia de Castro Mota, Erika Freitas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
vídeo áudio-descrição bacteria ensino remoto deficiência visual video disability audio description bacteria remote teaching |
topic |
vídeo áudio-descrição bacteria ensino remoto deficiência visual video disability audio description bacteria remote teaching |
description |
Many people live with some type of visual impairment and teachers need to find solutions to ensure the inclusion of these individuals in Higher Education. Based on this, a didactic model with inclusive animated videos was made and applied to an immunology class, during emergency remote teaching, as requirement for the Internship to Teaching discipline approval and reported on this work. The material consisted of three short videos, with narration, PowerPoint animations, subtitles and audio description. The students of the immunology discipline were divided into two groups to assess the material and performance of the trainee teacher through online forms: those who only heard the audio description and those who saw the animated videos without the description. Students considered that the material helped in the inclusive and remote learning of immunology and the experience of participating in the learning of these students was of great value. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9111 10.22481/riduesb.v6i2.9111 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9111 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v6i2.9111 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9111/6442 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 52-70 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188042059776 |