Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Joanna de Freitas
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Viana, Letícia de Castro, Mota, Erika Freitas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9111
Resumo: Many people live with some type of visual impairment and teachers need to find solutions to ensure the inclusion of these individuals in Higher Education. Based on this, a didactic model with inclusive animated videos was made and applied to an immunology class, during emergency remote teaching, as requirement for the Internship to Teaching discipline approval and reported on this work. The material consisted of three short videos, with narration, PowerPoint animations, subtitles and audio description. The students of the immunology discipline were divided into two groups to assess the material and performance of the trainee teacher through online forms: those who only heard the audio description and those who saw the animated videos without the description. Students considered that the material helped in the inclusive and remote learning of immunology and the experience of participating in the learning of these students was of great value.
id UESB-8_019774e2a0ef5651ca99f3677812ff1d
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9111
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docenteUse of animations for inclusive teaching of immunology: a tutoring experiencevídeoáudio-descriçãobacteriaensino remotodeficiência visualvideodisabilityaudio descriptionbacteriaremote teachingMany people live with some type of visual impairment and teachers need to find solutions to ensure the inclusion of these individuals in Higher Education. Based on this, a didactic model with inclusive animated videos was made and applied to an immunology class, during emergency remote teaching, as requirement for the Internship to Teaching discipline approval and reported on this work. The material consisted of three short videos, with narration, PowerPoint animations, subtitles and audio description. The students of the immunology discipline were divided into two groups to assess the material and performance of the trainee teacher through online forms: those who only heard the audio description and those who saw the animated videos without the description. Students considered that the material helped in the inclusive and remote learning of immunology and the experience of participating in the learning of these students was of great value.Muitas pessoas vivem com algum tipo de deficiência visual e os professores necessitam buscar soluções para garantir a inclusão desses indivíduos no Ensino Superior. Baseado nisso, um modelo didático com vídeos animados inclusivos foi confeccionado e aplicado a uma turma de imunologia, durante o ensino remoto emergencial, como parte dos requisitos para aprovação da disciplina de estágio em docência e relatado neste trabalho. O material consistiu em três vídeos curtos, com narração, animações feitas em PowerPoint, legenda e áudio-descrição. Os alunos da disciplina de imunologia foram divididos em dois grupos para avaliar o material e a atuação da iniciante em docência através de formulários online: os que ouviram somente a áudio-descrição e os que viram os vídeos animados sem a descrição. Os alunos consideraram que o material auxiliou no aprendizado inclusivo e remoto de imunologia e a experiência de participar do aprendizado desses alunos foi de grande valia.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/911110.22481/riduesb.v6i2.9111Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 52-702525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9111/6442Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Joanna de FreitasViana, Letícia de CastroMota, Erika Freitas2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9111Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente
Use of animations for inclusive teaching of immunology: a tutoring experience
title Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente
spellingShingle Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente
Rocha, Joanna de Freitas
vídeo
áudio-descrição
bacteria
ensino remoto
deficiência visual
video
disability
audio description
bacteria
remote teaching
title_short Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente
title_full Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente
title_fullStr Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente
title_full_unstemmed Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente
title_sort Uso de animações para o ensino inclusivo de imunologia: uma experiência docente
author Rocha, Joanna de Freitas
author_facet Rocha, Joanna de Freitas
Viana, Letícia de Castro
Mota, Erika Freitas
author_role author
author2 Viana, Letícia de Castro
Mota, Erika Freitas
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Joanna de Freitas
Viana, Letícia de Castro
Mota, Erika Freitas
dc.subject.por.fl_str_mv vídeo
áudio-descrição
bacteria
ensino remoto
deficiência visual
video
disability
audio description
bacteria
remote teaching
topic vídeo
áudio-descrição
bacteria
ensino remoto
deficiência visual
video
disability
audio description
bacteria
remote teaching
description Many people live with some type of visual impairment and teachers need to find solutions to ensure the inclusion of these individuals in Higher Education. Based on this, a didactic model with inclusive animated videos was made and applied to an immunology class, during emergency remote teaching, as requirement for the Internship to Teaching discipline approval and reported on this work. The material consisted of three short videos, with narration, PowerPoint animations, subtitles and audio description. The students of the immunology discipline were divided into two groups to assess the material and performance of the trainee teacher through online forms: those who only heard the audio description and those who saw the animated videos without the description. Students considered that the material helped in the inclusive and remote learning of immunology and the experience of participating in the learning of these students was of great value.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9111
10.22481/riduesb.v6i2.9111
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9111
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v6i2.9111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9111/6442
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 52-70
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188042059776