Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Deise Mônica Medina
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Bonilla, Maria Helena Silveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/27720
Resumo: After the Law 10,753/2003, which ensured the visually impaired the access to reading, and the Decree 186/2008, which gave the State the responsibility to ensure them access to information, in 2009 the Ministry of Education launched the Mecdaisy, which enables the generation of spoken digital books and their reproduction in audio, recorded or synthesized. From then on, the students of the municipal and state schools began to receive the textbooks in accessible digital format. The medium for translating textbook images is audio description, which is guided by the Technical Note 21 composed of descriptive procedures. This article is proposed the incorporation of analytical aspects to the audio descriptions, from the representational, interactional and organizational meta functions proposed by the Visual Design Grammar of Kress and van Leeuwen, aiming to give students, with visual impairment, subsidies, so that they interpret aspects of ideological meaning of the images, having a greater appropriation of the message contained in the imagery genre.
id UFSM-9_9cc46fb0976663347c513962dc81c763
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27720
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
repository_id_str
spelling Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysisAudiodescripción de las imágenes de los libros didácticos: una propuesta de análisis comunicacionalAudiodescrição das imagens dos livros didáticos: uma proposta de análise comunicacionalAudio descriptionTextbookVisual impairment.Descripción de audioLibro DidácticoDeficiencia visual.AudiodescriçãoLivro DidáticoDeficiência VisualAfter the Law 10,753/2003, which ensured the visually impaired the access to reading, and the Decree 186/2008, which gave the State the responsibility to ensure them access to information, in 2009 the Ministry of Education launched the Mecdaisy, which enables the generation of spoken digital books and their reproduction in audio, recorded or synthesized. From then on, the students of the municipal and state schools began to receive the textbooks in accessible digital format. The medium for translating textbook images is audio description, which is guided by the Technical Note 21 composed of descriptive procedures. This article is proposed the incorporation of analytical aspects to the audio descriptions, from the representational, interactional and organizational meta functions proposed by the Visual Design Grammar of Kress and van Leeuwen, aiming to give students, with visual impairment, subsidies, so that they interpret aspects of ideological meaning of the images, having a greater appropriation of the message contained in the imagery genre.Después de la Ley 10.753 / 2003 haber asegurado a las personas con discapacidad visual el acceso a la lectura, y el Decreto 186/2008 atribuyó al Estado la responsabilidad de asegurarles, incluso, el acceso a la información, en 2009 el Ministerio de Educación lanzó el " Mecdaisy, que posibilita la generación de libros digitales hablados y su reproducción en audio, grabado o sintetizado. A partir de ahí los alumnos de las redes municipal y estatal pasaron a recibir los libros didácticos en formato digital accesible. El medio de traducción de las imágenes de los libros didácticos es la audiodescripción, que está orientada por la Nota Técnica 21, compuesta por procedimientos básicamente descriptivos. En este artículo se propone la incorporación de aspectos analíticos a las audiodescripciones, a partir de las metafunciones representacional, interactiva y organizacional propuestas por la Gramática del Diseño Visual de Kress y van Leeuwen, con el objetivo de dar a los alumnos con deficiencia visual subsidios para que ellos interpreten aspectos del proceso, el significado ideológico de las imágenes, teniendo así una mayor apropiación del mensaje contenida en el género imagético.Após a Lei 10.753/2003 ter assegurado às pessoas com deficiência visual o acesso à leitura, e o decreto 186 ter atribuído ao Estado a responsabilidade de assegurar-lhes, inclusive, o acesso à informação, em 2009 o Ministério da Educação lançou o Mecdaisy, que possibilita a geração de livros digitais falados e sua reprodução em áudio, gravado ou sintetizado. A partir daí os alunos das redes municipal e estadual passaram a receber os livros didáticos em formato digital acessível. O meio de tradução das imagens dos livros didáticos é a audiodescrição, que é orientada pela Nota Técnica 21, composta por procedimentos basicamente descritivos. Este artigo propõe a incorporação de aspectos analíticos às audiodescrições, a partir das metafunções representacional, interacional e organizacional propostas pela Gramática do Design Visual de Kress e van Leeuwen, com o objetivo de dar aos alunos com deficiência visual subsídios para que eles interpretem aspectos do significado ideológico das imagens, tendo, assim, uma maior apropriação da mensagem contida no gênero imagético.Universidade Federal de Santa Maria2018-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/2772010.5902/1984686X27720Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e16/ 1-15Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e16/ 1-15Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e16/ 1-151984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/27720/pdfCopyright (c) 2019 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Deise Mônica MedinaBonilla, Maria Helena Silveira2020-01-28T13:29:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27720Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2020-01-28T13:29:52Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis
Audiodescripción de las imágenes de los libros didácticos: una propuesta de análisis comunicacional
Audiodescrição das imagens dos livros didáticos: uma proposta de análise comunicacional
title Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis
spellingShingle Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis
Silveira, Deise Mônica Medina
Audio description
Textbook
Visual impairment.
Descripción de audio
Libro Didáctico
Deficiencia visual.
Audiodescrição
Livro Didático
Deficiência Visual
title_short Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis
title_full Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis
title_fullStr Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis
title_full_unstemmed Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis
title_sort Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis
author Silveira, Deise Mônica Medina
author_facet Silveira, Deise Mônica Medina
Bonilla, Maria Helena Silveira
author_role author
author2 Bonilla, Maria Helena Silveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Deise Mônica Medina
Bonilla, Maria Helena Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Audio description
Textbook
Visual impairment.
Descripción de audio
Libro Didáctico
Deficiencia visual.
Audiodescrição
Livro Didático
Deficiência Visual
topic Audio description
Textbook
Visual impairment.
Descripción de audio
Libro Didáctico
Deficiencia visual.
Audiodescrição
Livro Didático
Deficiência Visual
description After the Law 10,753/2003, which ensured the visually impaired the access to reading, and the Decree 186/2008, which gave the State the responsibility to ensure them access to information, in 2009 the Ministry of Education launched the Mecdaisy, which enables the generation of spoken digital books and their reproduction in audio, recorded or synthesized. From then on, the students of the municipal and state schools began to receive the textbooks in accessible digital format. The medium for translating textbook images is audio description, which is guided by the Technical Note 21 composed of descriptive procedures. This article is proposed the incorporation of analytical aspects to the audio descriptions, from the representational, interactional and organizational meta functions proposed by the Visual Design Grammar of Kress and van Leeuwen, aiming to give students, with visual impairment, subsidies, so that they interpret aspects of ideological meaning of the images, having a greater appropriation of the message contained in the imagery genre.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/27720
10.5902/1984686X27720
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/27720
identifier_str_mv 10.5902/1984686X27720
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/27720/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e16/ 1-15
Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e16/ 1-15
Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e16/ 1-15
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1799944201113174016