Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
DOI: | 10.5902/1984686X27720 |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/27720 |
Resumo: | After the Law 10,753/2003, which ensured the visually impaired the access to reading, and the Decree 186/2008, which gave the State the responsibility to ensure them access to information, in 2009 the Ministry of Education launched the Mecdaisy, which enables the generation of spoken digital books and their reproduction in audio, recorded or synthesized. From then on, the students of the municipal and state schools began to receive the textbooks in accessible digital format. The medium for translating textbook images is audio description, which is guided by the Technical Note 21 composed of descriptive procedures. This article is proposed the incorporation of analytical aspects to the audio descriptions, from the representational, interactional and organizational meta functions proposed by the Visual Design Grammar of Kress and van Leeuwen, aiming to give students, with visual impairment, subsidies, so that they interpret aspects of ideological meaning of the images, having a greater appropriation of the message contained in the imagery genre. |
id |
UFSM-9_9cc46fb0976663347c513962dc81c763 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27720 |
network_acronym_str |
UFSM-9 |
network_name_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
spelling |
Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysisAudiodescripción de las imágenes de los libros didácticos: una propuesta de análisis comunicacionalAudiodescrição das imagens dos livros didáticos: uma proposta de análise comunicacionalAudio descriptionTextbookVisual impairment.Descripción de audioLibro DidácticoDeficiencia visual.AudiodescriçãoLivro DidáticoDeficiência VisualAfter the Law 10,753/2003, which ensured the visually impaired the access to reading, and the Decree 186/2008, which gave the State the responsibility to ensure them access to information, in 2009 the Ministry of Education launched the Mecdaisy, which enables the generation of spoken digital books and their reproduction in audio, recorded or synthesized. From then on, the students of the municipal and state schools began to receive the textbooks in accessible digital format. The medium for translating textbook images is audio description, which is guided by the Technical Note 21 composed of descriptive procedures. This article is proposed the incorporation of analytical aspects to the audio descriptions, from the representational, interactional and organizational meta functions proposed by the Visual Design Grammar of Kress and van Leeuwen, aiming to give students, with visual impairment, subsidies, so that they interpret aspects of ideological meaning of the images, having a greater appropriation of the message contained in the imagery genre.Después de la Ley 10.753 / 2003 haber asegurado a las personas con discapacidad visual el acceso a la lectura, y el Decreto 186/2008 atribuyó al Estado la responsabilidad de asegurarles, incluso, el acceso a la información, en 2009 el Ministerio de Educación lanzó el " Mecdaisy, que posibilita la generación de libros digitales hablados y su reproducción en audio, grabado o sintetizado. A partir de ahí los alumnos de las redes municipal y estatal pasaron a recibir los libros didácticos en formato digital accesible. El medio de traducción de las imágenes de los libros didácticos es la audiodescripción, que está orientada por la Nota Técnica 21, compuesta por procedimientos básicamente descriptivos. En este artículo se propone la incorporación de aspectos analíticos a las audiodescripciones, a partir de las metafunciones representacional, interactiva y organizacional propuestas por la Gramática del Diseño Visual de Kress y van Leeuwen, con el objetivo de dar a los alumnos con deficiencia visual subsidios para que ellos interpreten aspectos del proceso, el significado ideológico de las imágenes, teniendo así una mayor apropiación del mensaje contenida en el género imagético.Após a Lei 10.753/2003 ter assegurado às pessoas com deficiência visual o acesso à leitura, e o decreto 186 ter atribuído ao Estado a responsabilidade de assegurar-lhes, inclusive, o acesso à informação, em 2009 o Ministério da Educação lançou o Mecdaisy, que possibilita a geração de livros digitais falados e sua reprodução em áudio, gravado ou sintetizado. A partir daí os alunos das redes municipal e estadual passaram a receber os livros didáticos em formato digital acessível. O meio de tradução das imagens dos livros didáticos é a audiodescrição, que é orientada pela Nota Técnica 21, composta por procedimentos basicamente descritivos. Este artigo propõe a incorporação de aspectos analíticos às audiodescrições, a partir das metafunções representacional, interacional e organizacional propostas pela Gramática do Design Visual de Kress e van Leeuwen, com o objetivo de dar aos alunos com deficiência visual subsídios para que eles interpretem aspectos do significado ideológico das imagens, tendo, assim, uma maior apropriação da mensagem contida no gênero imagético.Universidade Federal de Santa Maria2018-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/2772010.5902/1984686X27720Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e16/ 1-15Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e16/ 1-15Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e16/ 1-151984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/27720/pdfCopyright (c) 2019 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Deise Mônica MedinaBonilla, Maria Helena Silveira2020-01-28T13:29:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27720Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2020-01-28T13:29:52Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis Audiodescripción de las imágenes de los libros didácticos: una propuesta de análisis comunicacional Audiodescrição das imagens dos livros didáticos: uma proposta de análise comunicacional |
title |
Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis |
spellingShingle |
Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis Silveira, Deise Mônica Medina Audio description Textbook Visual impairment. Descripción de audio Libro Didáctico Deficiencia visual. Audiodescrição Livro Didático Deficiência Visual Silveira, Deise Mônica Medina Audio description Textbook Visual impairment. Descripción de audio Libro Didáctico Deficiencia visual. Audiodescrição Livro Didático Deficiência Visual |
title_short |
Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis |
title_full |
Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis |
title_fullStr |
Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis |
title_full_unstemmed |
Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis |
title_sort |
Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis |
author |
Silveira, Deise Mônica Medina |
author_facet |
Silveira, Deise Mônica Medina Silveira, Deise Mônica Medina Bonilla, Maria Helena Silveira Bonilla, Maria Helena Silveira |
author_role |
author |
author2 |
Bonilla, Maria Helena Silveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silveira, Deise Mônica Medina Bonilla, Maria Helena Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Audio description Textbook Visual impairment. Descripción de audio Libro Didáctico Deficiencia visual. Audiodescrição Livro Didático Deficiência Visual |
topic |
Audio description Textbook Visual impairment. Descripción de audio Libro Didáctico Deficiencia visual. Audiodescrição Livro Didático Deficiência Visual |
description |
After the Law 10,753/2003, which ensured the visually impaired the access to reading, and the Decree 186/2008, which gave the State the responsibility to ensure them access to information, in 2009 the Ministry of Education launched the Mecdaisy, which enables the generation of spoken digital books and their reproduction in audio, recorded or synthesized. From then on, the students of the municipal and state schools began to receive the textbooks in accessible digital format. The medium for translating textbook images is audio description, which is guided by the Technical Note 21 composed of descriptive procedures. This article is proposed the incorporation of analytical aspects to the audio descriptions, from the representational, interactional and organizational meta functions proposed by the Visual Design Grammar of Kress and van Leeuwen, aiming to give students, with visual impairment, subsidies, so that they interpret aspects of ideological meaning of the images, having a greater appropriation of the message contained in the imagery genre. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/27720 10.5902/1984686X27720 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/27720 |
identifier_str_mv |
10.5902/1984686X27720 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/27720/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e16/ 1-15 Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e16/ 1-15 Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e16/ 1-15 1984-686X reponame:Revista Educação Especial (UFSM) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
collection |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com |
_version_ |
1822181536264355840 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5902/1984686X27720 |