Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora iniciante

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bueno, Daiane Luzia de Matos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Guilherme, Fabiana Rosa Vilela de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9100
Resumo: The article presents the analysis of a beginning career teacher on her own practice by adapting her pedagogical actions to the perspective of the concept of teaching by Pedagogy by Projects by Josette Jolibert during a qualitative investigation in the Action Research modality. It discusses both dialogues and studies that took place with the peers of a Study and Research Group in Literacy, as well as individual reflections on concepts arising from an interactionist conception of teaching and learning applied to her teaching practice in a class of 2nd year of Elementary Education, in 2018. The methodological approach is qualitative, of action research, based on the theoretical frameworks of Micotti, Schön, Tardif, Ortiz, Jolibert. To achieve the proposed objective, the researcher teacher collected her records of actions with children in classes, which resulted in an interactive teaching modality under construction, however, with action-reflection-action between practice and theory.
id UESB-8_7d2593d80737544459725b03f3d6284c
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9100
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora inicianteTeaching through Project Pedagogy: reflections on the practice of a beginning teacherpedagogia por projetostrabalho docenteprofessor reflexivopedagogy by projectsteaching workreflective teacherThe article presents the analysis of a beginning career teacher on her own practice by adapting her pedagogical actions to the perspective of the concept of teaching by Pedagogy by Projects by Josette Jolibert during a qualitative investigation in the Action Research modality. It discusses both dialogues and studies that took place with the peers of a Study and Research Group in Literacy, as well as individual reflections on concepts arising from an interactionist conception of teaching and learning applied to her teaching practice in a class of 2nd year of Elementary Education, in 2018. The methodological approach is qualitative, of action research, based on the theoretical frameworks of Micotti, Schön, Tardif, Ortiz, Jolibert. To achieve the proposed objective, the researcher teacher collected her records of actions with children in classes, which resulted in an interactive teaching modality under construction, however, with action-reflection-action between practice and theory.O artigo apresenta a análise de uma professora iniciante de carreira sobre a própria prática ao adequar suas ações pedagógicas à perspectiva da concepção de ensino pela Pedagogia por Projetos de Josette Jolibert no decorrer de uma investigação qualitativa na modalidade Pesquisa-ação. Discorre tanto sobre diálogos e estudos ocorridos junto aos pares de um Grupo de Estudos e Pesquisa em Alfabetização quanto reflexões individuais sobre conceitos advindos de uma concepção interacionista do ensino e da aprendizagem aplicada à própria prática docente em uma turma de 2º ano do Ensino Fundamental, no ano de 2018. Mediante embasamento dos referenciais teóricos de Micotti, Schön, Tardif, Ortiz, Jolibert, para atingir o objetivo proposto, a professora pesquisadora levantou seus registros das ações com as crianças em aulas, o que resultou em uma modalidade de ensino interativa em construção, porém, com ação-reflexão-ação entre prática e teoria.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/910010.22481/riduesb.v6i2.9100Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 135-1542525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9100/6444Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBueno, Daiane Luzia de MatosGuilherme, Fabiana Rosa Vilela de Oliveira2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9100Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora iniciante
Teaching through Project Pedagogy: reflections on the practice of a beginning teacher
title Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora iniciante
spellingShingle Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora iniciante
Bueno, Daiane Luzia de Matos
pedagogia por projetos
trabalho docente
professor reflexivo
pedagogy by projects
teaching work
reflective teacher
title_short Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora iniciante
title_full Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora iniciante
title_fullStr Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora iniciante
title_full_unstemmed Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora iniciante
title_sort Ensinar por meio da Pedagogia por Projetos: reflexões acerca da prática de uma professora iniciante
author Bueno, Daiane Luzia de Matos
author_facet Bueno, Daiane Luzia de Matos
Guilherme, Fabiana Rosa Vilela de Oliveira
author_role author
author2 Guilherme, Fabiana Rosa Vilela de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bueno, Daiane Luzia de Matos
Guilherme, Fabiana Rosa Vilela de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv pedagogia por projetos
trabalho docente
professor reflexivo
pedagogy by projects
teaching work
reflective teacher
topic pedagogia por projetos
trabalho docente
professor reflexivo
pedagogy by projects
teaching work
reflective teacher
description The article presents the analysis of a beginning career teacher on her own practice by adapting her pedagogical actions to the perspective of the concept of teaching by Pedagogy by Projects by Josette Jolibert during a qualitative investigation in the Action Research modality. It discusses both dialogues and studies that took place with the peers of a Study and Research Group in Literacy, as well as individual reflections on concepts arising from an interactionist conception of teaching and learning applied to her teaching practice in a class of 2nd year of Elementary Education, in 2018. The methodological approach is qualitative, of action research, based on the theoretical frameworks of Micotti, Schön, Tardif, Ortiz, Jolibert. To achieve the proposed objective, the researcher teacher collected her records of actions with children in classes, which resulted in an interactive teaching modality under construction, however, with action-reflection-action between practice and theory.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9100
10.22481/riduesb.v6i2.9100
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9100
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v6i2.9100
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9100/6444
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 135-154
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188036816896