Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Ian Moura
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cantanhede Borges, Teresa Cristina, Garces Junior, Audivan Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9313
Resumo: The present article made use of comics as a didactic resource aiming at a theoretical approximation of the study of the geographic category Place with the students' reality. To make this connection, it initially conducted a literature review. Participant research consolidated the methodological approach of intervention in an educational context. The Paulo Freire's directions were of utmost importance for the realization of this work, regarding the use of mechanisms that facilitate the teaching-learning process. For the methodological design, in a first step, a workshop was held in hybrid format with the students on the conception of Place for Geography such as the comic strips (comics) and an application that could materialize their making. After this moment, the students built the resource by later giving feedback on the use of comics, indicating that they are mechanisms that help in the teaching-learning process. However, for the adoption of any resource or tool, it is necessary to know the reality of the social actors to which one wishes to apply, so that, in this way, we can trace the best paths in the search for a more participative, democratic, dynamic, and close to their experience’s education.
id UESB-8_834b8d9752e77611267dc723517b4da0
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9313
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria LugarThe use comics as a didactic resource in teaching Geography: a possibility to work with the Place category Histórias em QuadrinhosLugarEnsino-AprendizagemComics. Place. Teaching-Learning.The present article made use of comics as a didactic resource aiming at a theoretical approximation of the study of the geographic category Place with the students' reality. To make this connection, it initially conducted a literature review. Participant research consolidated the methodological approach of intervention in an educational context. The Paulo Freire's directions were of utmost importance for the realization of this work, regarding the use of mechanisms that facilitate the teaching-learning process. For the methodological design, in a first step, a workshop was held in hybrid format with the students on the conception of Place for Geography such as the comic strips (comics) and an application that could materialize their making. After this moment, the students built the resource by later giving feedback on the use of comics, indicating that they are mechanisms that help in the teaching-learning process. However, for the adoption of any resource or tool, it is necessary to know the reality of the social actors to which one wishes to apply, so that, in this way, we can trace the best paths in the search for a more participative, democratic, dynamic, and close to their experience’s education.O presente artigo fez uso das histórias em quadrinhos como um recurso didático objetivando uma aproximação teórica do estudo da categoria geográfica Lugar com a realidade dos alunos. Para traçar essa conexão, inicialmente foi feita uma revisão de literatura. A pesquisa participante consolidou a abordagem metodológica de intervenção em um contexto educacional. Os direcionamentos de Paulo Freire foram de suma importância para a concretização deste trabalho, no que tange a utilização de mecanismos que facilitem o processo de ensino-aprendizagem. Para o delineamento metodológico, foi feito em um primeiro momento, uma oficina no formato híbrido com os alunos sobre a concepção de Lugar para a Geografia assim como as histórias em quadrinhos (HQs) e um aplicativo que pudesse materializar a sua confecção. Após esse momento, os alunos construíram o recurso dando-lhe posteriormente um feed back sobre o uso das HQs, indicando que elas são mecanismos que ajudam no processo de ensino-aprendizagem. Entretanto, para adoção de qualquer recurso ou ferramenta faz-se necessário conhecer a realidade dos atores sociais a qual se deseja aplicar, para desta forma, traçar os melhores caminhos na busca de uma educação mais participativa, democrática, dinâmica e próxima de suas vivências.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/931310.22481/riduesb.v6i2.9313Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 489-5062525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9313/6423Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Ian MouraCantanhede Borges, Teresa CristinaGarces Junior, Audivan Ribeiro 2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9313Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar
The use comics as a didactic resource in teaching Geography: a possibility to work with the Place category
title Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar
spellingShingle Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar
Martins, Ian Moura
Histórias em Quadrinhos
Lugar
Ensino-Aprendizagem
Comics. Place. Teaching-Learning.
title_short Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar
title_full Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar
title_fullStr Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar
title_full_unstemmed Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar
title_sort Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar
author Martins, Ian Moura
author_facet Martins, Ian Moura
Cantanhede Borges, Teresa Cristina
Garces Junior, Audivan Ribeiro
author_role author
author2 Cantanhede Borges, Teresa Cristina
Garces Junior, Audivan Ribeiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Ian Moura
Cantanhede Borges, Teresa Cristina
Garces Junior, Audivan Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Histórias em Quadrinhos
Lugar
Ensino-Aprendizagem
Comics. Place. Teaching-Learning.
topic Histórias em Quadrinhos
Lugar
Ensino-Aprendizagem
Comics. Place. Teaching-Learning.
description The present article made use of comics as a didactic resource aiming at a theoretical approximation of the study of the geographic category Place with the students' reality. To make this connection, it initially conducted a literature review. Participant research consolidated the methodological approach of intervention in an educational context. The Paulo Freire's directions were of utmost importance for the realization of this work, regarding the use of mechanisms that facilitate the teaching-learning process. For the methodological design, in a first step, a workshop was held in hybrid format with the students on the conception of Place for Geography such as the comic strips (comics) and an application that could materialize their making. After this moment, the students built the resource by later giving feedback on the use of comics, indicating that they are mechanisms that help in the teaching-learning process. However, for the adoption of any resource or tool, it is necessary to know the reality of the social actors to which one wishes to apply, so that, in this way, we can trace the best paths in the search for a more participative, democratic, dynamic, and close to their experience’s education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9313
10.22481/riduesb.v6i2.9313
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9313
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v6i2.9313
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9313/6423
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 489-506
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188061982720