Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9313 |
Resumo: | The present article made use of comics as a didactic resource aiming at a theoretical approximation of the study of the geographic category Place with the students' reality. To make this connection, it initially conducted a literature review. Participant research consolidated the methodological approach of intervention in an educational context. The Paulo Freire's directions were of utmost importance for the realization of this work, regarding the use of mechanisms that facilitate the teaching-learning process. For the methodological design, in a first step, a workshop was held in hybrid format with the students on the conception of Place for Geography such as the comic strips (comics) and an application that could materialize their making. After this moment, the students built the resource by later giving feedback on the use of comics, indicating that they are mechanisms that help in the teaching-learning process. However, for the adoption of any resource or tool, it is necessary to know the reality of the social actors to which one wishes to apply, so that, in this way, we can trace the best paths in the search for a more participative, democratic, dynamic, and close to their experience’s education. |
id |
UESB-8_834b8d9752e77611267dc723517b4da0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9313 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria LugarThe use comics as a didactic resource in teaching Geography: a possibility to work with the Place category Histórias em QuadrinhosLugarEnsino-AprendizagemComics. Place. Teaching-Learning.The present article made use of comics as a didactic resource aiming at a theoretical approximation of the study of the geographic category Place with the students' reality. To make this connection, it initially conducted a literature review. Participant research consolidated the methodological approach of intervention in an educational context. The Paulo Freire's directions were of utmost importance for the realization of this work, regarding the use of mechanisms that facilitate the teaching-learning process. For the methodological design, in a first step, a workshop was held in hybrid format with the students on the conception of Place for Geography such as the comic strips (comics) and an application that could materialize their making. After this moment, the students built the resource by later giving feedback on the use of comics, indicating that they are mechanisms that help in the teaching-learning process. However, for the adoption of any resource or tool, it is necessary to know the reality of the social actors to which one wishes to apply, so that, in this way, we can trace the best paths in the search for a more participative, democratic, dynamic, and close to their experience’s education.O presente artigo fez uso das histórias em quadrinhos como um recurso didático objetivando uma aproximação teórica do estudo da categoria geográfica Lugar com a realidade dos alunos. Para traçar essa conexão, inicialmente foi feita uma revisão de literatura. A pesquisa participante consolidou a abordagem metodológica de intervenção em um contexto educacional. Os direcionamentos de Paulo Freire foram de suma importância para a concretização deste trabalho, no que tange a utilização de mecanismos que facilitem o processo de ensino-aprendizagem. Para o delineamento metodológico, foi feito em um primeiro momento, uma oficina no formato híbrido com os alunos sobre a concepção de Lugar para a Geografia assim como as histórias em quadrinhos (HQs) e um aplicativo que pudesse materializar a sua confecção. Após esse momento, os alunos construíram o recurso dando-lhe posteriormente um feed back sobre o uso das HQs, indicando que elas são mecanismos que ajudam no processo de ensino-aprendizagem. Entretanto, para adoção de qualquer recurso ou ferramenta faz-se necessário conhecer a realidade dos atores sociais a qual se deseja aplicar, para desta forma, traçar os melhores caminhos na busca de uma educação mais participativa, democrática, dinâmica e próxima de suas vivências.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/931310.22481/riduesb.v6i2.9313Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 489-5062525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9313/6423Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Ian MouraCantanhede Borges, Teresa CristinaGarces Junior, Audivan Ribeiro 2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9313Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar The use comics as a didactic resource in teaching Geography: a possibility to work with the Place category |
title |
Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar |
spellingShingle |
Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar Martins, Ian Moura Histórias em Quadrinhos Lugar Ensino-Aprendizagem Comics. Place. Teaching-Learning. |
title_short |
Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar |
title_full |
Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar |
title_fullStr |
Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar |
title_full_unstemmed |
Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar |
title_sort |
Uso de histórias em quadrinhos como recurso didático no ensino de Geografia: uma possibilidade para trabalhar a categoria Lugar |
author |
Martins, Ian Moura |
author_facet |
Martins, Ian Moura Cantanhede Borges, Teresa Cristina Garces Junior, Audivan Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Cantanhede Borges, Teresa Cristina Garces Junior, Audivan Ribeiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Ian Moura Cantanhede Borges, Teresa Cristina Garces Junior, Audivan Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Histórias em Quadrinhos Lugar Ensino-Aprendizagem Comics. Place. Teaching-Learning. |
topic |
Histórias em Quadrinhos Lugar Ensino-Aprendizagem Comics. Place. Teaching-Learning. |
description |
The present article made use of comics as a didactic resource aiming at a theoretical approximation of the study of the geographic category Place with the students' reality. To make this connection, it initially conducted a literature review. Participant research consolidated the methodological approach of intervention in an educational context. The Paulo Freire's directions were of utmost importance for the realization of this work, regarding the use of mechanisms that facilitate the teaching-learning process. For the methodological design, in a first step, a workshop was held in hybrid format with the students on the conception of Place for Geography such as the comic strips (comics) and an application that could materialize their making. After this moment, the students built the resource by later giving feedback on the use of comics, indicating that they are mechanisms that help in the teaching-learning process. However, for the adoption of any resource or tool, it is necessary to know the reality of the social actors to which one wishes to apply, so that, in this way, we can trace the best paths in the search for a more participative, democratic, dynamic, and close to their experience’s education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9313 10.22481/riduesb.v6i2.9313 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9313 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v6i2.9313 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9313/6423 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 489-506 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188061982720 |