Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10936 |
Resumo: | The objective of this article is to analyse the process of self-evaluation of undergraduates who are members of the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching of Mathematics on the first experience of initiation to teaching in Basic Education. The methodological contributions are linked to descriptive research with a qualitative approach. The participants in the research were five undergraduates of the Mathematics Course of Campus IV of the Federal University of Paraíba, who are members of Pibid-Mathematics and work at the Escola Cidadã Integral Senador Rui Carneiro (Mamanguape-PB). The data were collected using an online questionnaire was divided into three categories of analysis: the actions carried out involving the pedagogical workshop; teaching knowledge in the training of the teacher who teaches mathematics; and the narratives regarding the first experience of initiation into teaching and the importance of self-evaluation in pedagogical practice. The results revealed a positive sign in the first class of the graduates, perception and levelled attribution of importance on the knowledge needed for teaching, classification of didactic-pedagogical elements of major concern involved in the experience, and the possibility of giving new meaning to self-assessment, conceiving it as an instrument of regulation in and from initial training. |
id |
UESB-8_8cb5ed4a71432ed3e9cda415ea029e55 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10936 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docênciaGraduates of Pibid-mathematics: self-evaluation of the first experience of initiation into teachingPibid-MatemáticaFormação inicialAutoavaliaçãoEnsino RemotoPibid- MathematicsInitial trainingSelf-evaluationRemote TeachingThe objective of this article is to analyse the process of self-evaluation of undergraduates who are members of the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching of Mathematics on the first experience of initiation to teaching in Basic Education. The methodological contributions are linked to descriptive research with a qualitative approach. The participants in the research were five undergraduates of the Mathematics Course of Campus IV of the Federal University of Paraíba, who are members of Pibid-Mathematics and work at the Escola Cidadã Integral Senador Rui Carneiro (Mamanguape-PB). The data were collected using an online questionnaire was divided into three categories of analysis: the actions carried out involving the pedagogical workshop; teaching knowledge in the training of the teacher who teaches mathematics; and the narratives regarding the first experience of initiation into teaching and the importance of self-evaluation in pedagogical practice. The results revealed a positive sign in the first class of the graduates, perception and levelled attribution of importance on the knowledge needed for teaching, classification of didactic-pedagogical elements of major concern involved in the experience, and the possibility of giving new meaning to self-assessment, conceiving it as an instrument of regulation in and from initial training.O objetivo deste artigo é analisar o processo de autoavaliação de licenciandos integrantes do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) de Matemática sobre a primeira experiência de iniciação à docência na Educação Básica. Os aportes metodológicos vinculam-se à pesquisa descritiva com abordagem qualitativa. Os participantes da investigação foram cinco Licenciandos do Curso de Matemática do Campus IV – Litoral Norte – Rio Tinto, da Universidade Federal da Paraíba, que são integrantes do Pibid-Matemática e atuam na Escola Cidadã Integral Senador Rui Carneiro (Mamanguape-PB). A coleta de dados utilizou um questionário online, que foi orientado em três categorias de análise: (i) as ações realizadas envolvendo a oficina pedagógica; (ii) os saberes docentes na formação do professor que ensina matemática; e (iii) as narrativas quanto à primeira experiência de iniciação à docência e quanto à importância da autoavaliação na prática pedagógica. Os resultados revelaram um aceno positivo na primeira aula dos pibidianos, percepção e atribuição nivelada de importância sobre os saberes necessários à docência, classificação de elementos didático-pedagógicos de maior inquietação envoltos na experiência e a possibilidade de ressignificar a autoavaliação, concebendo-a como instrumento de regulação na e da formação inicial.Edições UESB2022-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1093610.22481/riduesb.v7i2.10936Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 2 (2022): v. 7 n. 2: (jul. - dez., 2022); 114-1322525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10936/7253Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Carlos AlexCosta, Claudilene Gomes daSantana , Agnes Liliane Lima Soares deRibeiro, Gilson Alves2022-12-27T00:35:08Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10936Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2022-12-27T00:35:08Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência Graduates of Pibid-mathematics: self-evaluation of the first experience of initiation into teaching |
title |
Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência |
spellingShingle |
Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência Alves, Carlos Alex Pibid-Matemática Formação inicial Autoavaliação Ensino Remoto Pibid- Mathematics Initial training Self-evaluation Remote Teaching |
title_short |
Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência |
title_full |
Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência |
title_fullStr |
Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência |
title_full_unstemmed |
Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência |
title_sort |
Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência |
author |
Alves, Carlos Alex |
author_facet |
Alves, Carlos Alex Costa, Claudilene Gomes da Santana , Agnes Liliane Lima Soares de Ribeiro, Gilson Alves |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Claudilene Gomes da Santana , Agnes Liliane Lima Soares de Ribeiro, Gilson Alves |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Carlos Alex Costa, Claudilene Gomes da Santana , Agnes Liliane Lima Soares de Ribeiro, Gilson Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pibid-Matemática Formação inicial Autoavaliação Ensino Remoto Pibid- Mathematics Initial training Self-evaluation Remote Teaching |
topic |
Pibid-Matemática Formação inicial Autoavaliação Ensino Remoto Pibid- Mathematics Initial training Self-evaluation Remote Teaching |
description |
The objective of this article is to analyse the process of self-evaluation of undergraduates who are members of the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching of Mathematics on the first experience of initiation to teaching in Basic Education. The methodological contributions are linked to descriptive research with a qualitative approach. The participants in the research were five undergraduates of the Mathematics Course of Campus IV of the Federal University of Paraíba, who are members of Pibid-Mathematics and work at the Escola Cidadã Integral Senador Rui Carneiro (Mamanguape-PB). The data were collected using an online questionnaire was divided into three categories of analysis: the actions carried out involving the pedagogical workshop; teaching knowledge in the training of the teacher who teaches mathematics; and the narratives regarding the first experience of initiation into teaching and the importance of self-evaluation in pedagogical practice. The results revealed a positive sign in the first class of the graduates, perception and levelled attribution of importance on the knowledge needed for teaching, classification of didactic-pedagogical elements of major concern involved in the experience, and the possibility of giving new meaning to self-assessment, conceiving it as an instrument of regulation in and from initial training. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10936 10.22481/riduesb.v7i2.10936 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10936 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v7i2.10936 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10936/7253 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 2 (2022): v. 7 n. 2: (jul. - dez., 2022); 114-132 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188146917376 |