Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Carlos Alex
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa, Claudilene Gomes da, Santana , Agnes Liliane Lima Soares de, Ribeiro, Gilson Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10936
Resumo: The objective of this article is to analyse the process of self-evaluation of undergraduates who are members of the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching of Mathematics on the first experience of initiation to teaching in Basic Education. The methodological contributions are linked to descriptive research with a qualitative approach. The participants in the research were five undergraduates of the Mathematics Course of Campus IV of the Federal University of Paraíba, who are members of Pibid-Mathematics and work at the Escola Cidadã Integral Senador Rui Carneiro (Mamanguape-PB). The data were collected using an online questionnaire was divided into three categories of analysis: the actions carried out involving the pedagogical workshop; teaching knowledge in the training of the teacher who teaches mathematics; and the narratives regarding the first experience of initiation into teaching and the importance of self-evaluation in pedagogical practice. The results revealed a positive sign in the first class of the graduates, perception and levelled attribution of importance on the knowledge needed for teaching, classification of didactic-pedagogical elements of major concern involved in the experience, and the possibility of giving new meaning to self-assessment, conceiving it as an instrument of regulation in and from initial training.
id UESB-8_8cb5ed4a71432ed3e9cda415ea029e55
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10936
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docênciaGraduates of Pibid-mathematics: self-evaluation of the first experience of initiation into teachingPibid-MatemáticaFormação inicialAutoavaliaçãoEnsino RemotoPibid- MathematicsInitial trainingSelf-evaluationRemote TeachingThe objective of this article is to analyse the process of self-evaluation of undergraduates who are members of the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching of Mathematics on the first experience of initiation to teaching in Basic Education. The methodological contributions are linked to descriptive research with a qualitative approach. The participants in the research were five undergraduates of the Mathematics Course of Campus IV of the Federal University of Paraíba, who are members of Pibid-Mathematics and work at the Escola Cidadã Integral Senador Rui Carneiro (Mamanguape-PB). The data were collected using an online questionnaire was divided into three categories of analysis: the actions carried out involving the pedagogical workshop; teaching knowledge in the training of the teacher who teaches mathematics; and the narratives regarding the first experience of initiation into teaching and the importance of self-evaluation in pedagogical practice. The results revealed a positive sign in the first class of the graduates, perception and levelled attribution of importance on the knowledge needed for teaching, classification of didactic-pedagogical elements of major concern involved in the experience, and the possibility of giving new meaning to self-assessment, conceiving it as an instrument of regulation in and from initial training.O objetivo deste artigo é analisar o processo de autoavaliação de licenciandos integrantes do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) de Matemática sobre a primeira experiência de iniciação à docência na Educação Básica. Os aportes metodológicos vinculam-se à pesquisa descritiva com abordagem qualitativa. Os participantes da investigação foram cinco Licenciandos do Curso de Matemática do Campus IV – Litoral Norte – Rio Tinto, da Universidade Federal da Paraíba, que são integrantes do Pibid-Matemática e atuam na Escola Cidadã Integral Senador Rui Carneiro (Mamanguape-PB). A coleta de dados utilizou um questionário online, que foi orientado em três categorias de análise: (i) as ações realizadas envolvendo a oficina pedagógica; (ii) os saberes docentes na formação do professor que ensina matemática; e (iii) as narrativas quanto à primeira experiência de iniciação à docência e quanto à importância da autoavaliação na prática pedagógica. Os resultados revelaram um aceno positivo na primeira aula dos pibidianos, percepção e atribuição nivelada de importância sobre os saberes necessários à docência, classificação de elementos didático-pedagógicos de maior inquietação envoltos na experiência e a possibilidade de ressignificar a autoavaliação, concebendo-a como instrumento de regulação na e da formação inicial.Edições UESB2022-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1093610.22481/riduesb.v7i2.10936Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 2 (2022): v. 7 n. 2: (jul. - dez., 2022); 114-1322525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10936/7253Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Carlos AlexCosta, Claudilene Gomes daSantana , Agnes Liliane Lima Soares deRibeiro, Gilson Alves2022-12-27T00:35:08Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10936Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2022-12-27T00:35:08Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência
Graduates of Pibid-mathematics: self-evaluation of the first experience of initiation into teaching
title Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência
spellingShingle Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência
Alves, Carlos Alex
Pibid-Matemática
Formação inicial
Autoavaliação
Ensino Remoto
Pibid- Mathematics
Initial training
Self-evaluation
Remote Teaching
title_short Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência
title_full Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência
title_fullStr Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência
title_full_unstemmed Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência
title_sort Licenciandos do Pibid-matemática: autoavaliação da primeira experiência de iniciação à docência
author Alves, Carlos Alex
author_facet Alves, Carlos Alex
Costa, Claudilene Gomes da
Santana , Agnes Liliane Lima Soares de
Ribeiro, Gilson Alves
author_role author
author2 Costa, Claudilene Gomes da
Santana , Agnes Liliane Lima Soares de
Ribeiro, Gilson Alves
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Carlos Alex
Costa, Claudilene Gomes da
Santana , Agnes Liliane Lima Soares de
Ribeiro, Gilson Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Pibid-Matemática
Formação inicial
Autoavaliação
Ensino Remoto
Pibid- Mathematics
Initial training
Self-evaluation
Remote Teaching
topic Pibid-Matemática
Formação inicial
Autoavaliação
Ensino Remoto
Pibid- Mathematics
Initial training
Self-evaluation
Remote Teaching
description The objective of this article is to analyse the process of self-evaluation of undergraduates who are members of the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching of Mathematics on the first experience of initiation to teaching in Basic Education. The methodological contributions are linked to descriptive research with a qualitative approach. The participants in the research were five undergraduates of the Mathematics Course of Campus IV of the Federal University of Paraíba, who are members of Pibid-Mathematics and work at the Escola Cidadã Integral Senador Rui Carneiro (Mamanguape-PB). The data were collected using an online questionnaire was divided into three categories of analysis: the actions carried out involving the pedagogical workshop; teaching knowledge in the training of the teacher who teaches mathematics; and the narratives regarding the first experience of initiation into teaching and the importance of self-evaluation in pedagogical practice. The results revealed a positive sign in the first class of the graduates, perception and levelled attribution of importance on the knowledge needed for teaching, classification of didactic-pedagogical elements of major concern involved in the experience, and the possibility of giving new meaning to self-assessment, conceiving it as an instrument of regulation in and from initial training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10936
10.22481/riduesb.v7i2.10936
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10936
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v7i2.10936
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10936/7253
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 2 (2022): v. 7 n. 2: (jul. - dez., 2022); 114-132
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188146917376