PIBID na formação dos licenciandos em Ciências e Matemática da UFMT–Sinop
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/2689 |
Resumo: | This work is a survey of Fellows, the PIBID who develop activities in three schools in the municipality of Sinop (MT). The space PIBID allows students practical learning, based on the diversity of activities, the reflections on the importance of Sciences, the readings and practice of interpreting skill. In this context, teacher training becomes a key element for a reform of the education system, where initial training is important theoretical foundation instrument necessary for the performance of teaching. Thus, considering that the teacher is the subject of the process of training and initiatives in this field have taken into account their reflections, this study had the intention to analyze the PIBID contributions in the training of fellows licentiate in the context of actions taken the Subproject Interdisciplinary through a questionnaire applied to the twelve undergraduate of the Federal University Mato Grosso (UFMT) in the areas of Chemistry, Physics and Mathematics, either qualitatively it is understood that the training of teachers, as well as its effects on the development of quality education it can be seen and consider that education should remain a solid base of support for education |
id |
UFMT-1_fe73a76a51e87b6fb288411b2c43bf81 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/2689 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
PIBID na formação dos licenciandos em Ciências e Matemática da UFMT–SinopCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICAExperiênciasFormação InicialPIBIDExperiencesInitial formationPIBIDThis work is a survey of Fellows, the PIBID who develop activities in three schools in the municipality of Sinop (MT). The space PIBID allows students practical learning, based on the diversity of activities, the reflections on the importance of Sciences, the readings and practice of interpreting skill. In this context, teacher training becomes a key element for a reform of the education system, where initial training is important theoretical foundation instrument necessary for the performance of teaching. Thus, considering that the teacher is the subject of the process of training and initiatives in this field have taken into account their reflections, this study had the intention to analyze the PIBID contributions in the training of fellows licentiate in the context of actions taken the Subproject Interdisciplinary through a questionnaire applied to the twelve undergraduate of the Federal University Mato Grosso (UFMT) in the areas of Chemistry, Physics and Mathematics, either qualitatively it is understood that the training of teachers, as well as its effects on the development of quality education it can be seen and consider that education should remain a solid base of support for educationO presente trabalho é uma pesquisa realizada com bolsistas, do PIBID, que desenvolvem atividades em três escolas no município de Sinop (MT). O espaço do PIBID permite aos alunos o aprendizado prático, baseado na diversidade de atividades, nas reflexões sobre a importância de Ciências, nas leituras e na prática da habilidade de interpretação. Neste contexto, a formação de professores transforma-se em elemento-chave para uma reforma do sistema educativo, onde a formação inicial é importante instrumento de fundamentação teórica necessária ao desempenho do trabalho docente. Assim, considerando que o professor é o sujeito do seu processo de formação e que as iniciativas neste campo têm levado em conta as suas reflexões, este estudo teve a pretensão de analisar as contribuições do PIBID na formação dos licenciandos bolsistas, no contexto das ações desenvolvidas no Subprojeto Interdisciplinar, através de um questionário aplicado aos doze licenciandos da Universidade Federal Mato Grosso (UFMT) nas áreas de Química, Física e Matemática, ora qualitativamente entende-se que a formação de professores, bem como seus reflexos no desenvolvimento da educação de qualidade, pode-se constatar e considerar que a educação deve continuar a ser uma sólida base de sustentação para a educação.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – SinopUFMT CUS - SinopQuímica - CUSRosinke, Patríciahttp://lattes.cnpq.br/3135869298084965Rosinke, Patríciahttp://lattes.cnpq.br/3135869298084965Guilardi Junior, Feliciohttp://lattes.cnpq.br/1623424561382368Feistel, Roseli Adriana Blümkehttp://lattes.cnpq.br/8516673002046226Lopes, Ivone de Oliveira2022-11-16T21:50:12Z2016-08-202022-11-16T21:50:12Z2016-08-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetLOPES, Ivone de Oliveira. O PIBID na formação dos licenciandos em Ciências e Matemática da UFMT–Sinop. 2016. 45f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2016.http://bdm.ufmt.br/handle/1/2689porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-11-21T06:00:38Zoai:localhost:1/2689Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2022-11-21T06:00:38falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2022-11-21T06:00:38Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PIBID na formação dos licenciandos em Ciências e Matemática da UFMT–Sinop |
title |
PIBID na formação dos licenciandos em Ciências e Matemática da UFMT–Sinop |
spellingShingle |
PIBID na formação dos licenciandos em Ciências e Matemática da UFMT–Sinop Lopes, Ivone de Oliveira CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA Experiências Formação Inicial PIBID Experiences Initial formation PIBID |
title_short |
PIBID na formação dos licenciandos em Ciências e Matemática da UFMT–Sinop |
title_full |
PIBID na formação dos licenciandos em Ciências e Matemática da UFMT–Sinop |
title_fullStr |
PIBID na formação dos licenciandos em Ciências e Matemática da UFMT–Sinop |
title_full_unstemmed |
PIBID na formação dos licenciandos em Ciências e Matemática da UFMT–Sinop |
title_sort |
PIBID na formação dos licenciandos em Ciências e Matemática da UFMT–Sinop |
author |
Lopes, Ivone de Oliveira |
author_facet |
Lopes, Ivone de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rosinke, Patrícia http://lattes.cnpq.br/3135869298084965 Rosinke, Patrícia http://lattes.cnpq.br/3135869298084965 Guilardi Junior, Felicio http://lattes.cnpq.br/1623424561382368 Feistel, Roseli Adriana Blümke http://lattes.cnpq.br/8516673002046226 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Ivone de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA Experiências Formação Inicial PIBID Experiences Initial formation PIBID |
topic |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA Experiências Formação Inicial PIBID Experiences Initial formation PIBID |
description |
This work is a survey of Fellows, the PIBID who develop activities in three schools in the municipality of Sinop (MT). The space PIBID allows students practical learning, based on the diversity of activities, the reflections on the importance of Sciences, the readings and practice of interpreting skill. In this context, teacher training becomes a key element for a reform of the education system, where initial training is important theoretical foundation instrument necessary for the performance of teaching. Thus, considering that the teacher is the subject of the process of training and initiatives in this field have taken into account their reflections, this study had the intention to analyze the PIBID contributions in the training of fellows licentiate in the context of actions taken the Subproject Interdisciplinary through a questionnaire applied to the twelve undergraduate of the Federal University Mato Grosso (UFMT) in the areas of Chemistry, Physics and Mathematics, either qualitatively it is understood that the training of teachers, as well as its effects on the development of quality education it can be seen and consider that education should remain a solid base of support for education |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-20 2016-08-19 2022-11-16T21:50:12Z 2022-11-16T21:50:12Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LOPES, Ivone de Oliveira. O PIBID na formação dos licenciandos em Ciências e Matemática da UFMT–Sinop. 2016. 45f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2016. http://bdm.ufmt.br/handle/1/2689 |
identifier_str_mv |
LOPES, Ivone de Oliveira. O PIBID na formação dos licenciandos em Ciências e Matemática da UFMT–Sinop. 2016. 45f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2016. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/2689 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop UFMT CUS - Sinop Química - CUS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop UFMT CUS - Sinop Química - CUS |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1813012963406118912 |