Análise da conversa e critérios de textualidade: contribuições de estudos do discurso para pesquisas em sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Concário, Marcelo
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7157
Resumo: This paper has been motivated by discussions among the author and five doctoral students in sessions of a course titled Language Matters in Science Education, in a graduate program in Education for Science in São Paulo state, Brazil. During the study of conversation analysis and standards of textuality, it was found that the doctoral candidates were not familiar at all with the agenda. Later, after a search into the CAPES database, it was confirmed that publications on such topics in (science) education were scarce. Thus, a review has been provided of theoretical and methodological underpinnings of discourse studies that focus on conversation and textuality, especially how they help to plan and carry out classroom research aiming at critical reflection in teacher education. Excerpts are analyzed of data collected by the author in previous studies to illustrate how notions of conversation analysis and standards of textuality can be put to use. Thereby, it is intended that the dissemination of concepts and procedures in the fields of conversation analysis and standards of textuality can contribute to initial and continuing (science) teacher education as they inform interpretive research on classroom events.
id UESB-8_93f5daa377c783ecfb990e86465aa710
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7157
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Análise da conversa e critérios de textualidade: contribuições de estudos do discurso para pesquisas em sala de aulaAnálise da Conversa; Ensino; Pesquisa; Sala de Aula; Textualidade.Teaching; Research; Classroom; Conversation Analysis; Textuality.This paper has been motivated by discussions among the author and five doctoral students in sessions of a course titled Language Matters in Science Education, in a graduate program in Education for Science in São Paulo state, Brazil. During the study of conversation analysis and standards of textuality, it was found that the doctoral candidates were not familiar at all with the agenda. Later, after a search into the CAPES database, it was confirmed that publications on such topics in (science) education were scarce. Thus, a review has been provided of theoretical and methodological underpinnings of discourse studies that focus on conversation and textuality, especially how they help to plan and carry out classroom research aiming at critical reflection in teacher education. Excerpts are analyzed of data collected by the author in previous studies to illustrate how notions of conversation analysis and standards of textuality can be put to use. Thereby, it is intended that the dissemination of concepts and procedures in the fields of conversation analysis and standards of textuality can contribute to initial and continuing (science) teacher education as they inform interpretive research on classroom events.Este artigo foi motivado por discussões do autor com cinco alunos de doutorado, nas aulas ministradas em uma disciplina intitulada Language Matters in Science Education, em um programa de pós-graduação de Educação para Ciências no interior do estado de São Paulo. Nos debates sobre análise da conversa e critérios de textualidade, verificou-se que os doutorandos não tinham familiaridade com a temática. Posteriormente, após pesquisa em banco de dados da CAPES, comprovou-se a escassez de produção relacionando tais temas a ensino (de Ciências). Apresenta-se, aqui, uma síntese teórico-metodológica de fundamentos de estudos de discurso centrados em conversação e textualidade, destacando como auxiliam no planejamento e na execução de pesquisas em sala de aula para promover reflexão crítica na formação de professores. Com a inclusão de excertos de dados coletados pelo autor em pesquisas anteriores, são exemplificadas aplicações desses fundamentos. Assim, espera-se que a disseminação de conceitos e procedimentos relacionados a análise da conversa e critérios de textualidade possa contribuir para a formação inicial e continuada de professores, na medida em que respaldam pesquisa interpretativa sobre eventos em sala de aula.Edições UESB2020-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/715710.22481/rid-uesb.v5i2.7157Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 2 (2020): v. 5, n. 2 (2020): (jan. - jun., 2020); 6-192525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7157/5047https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessConcário, Marcelo2021-03-25T04:52:07Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7157Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-03-25T04:52:07Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise da conversa e critérios de textualidade: contribuições de estudos do discurso para pesquisas em sala de aula
title Análise da conversa e critérios de textualidade: contribuições de estudos do discurso para pesquisas em sala de aula
spellingShingle Análise da conversa e critérios de textualidade: contribuições de estudos do discurso para pesquisas em sala de aula
Concário, Marcelo
Análise da Conversa; Ensino; Pesquisa; Sala de Aula; Textualidade.
Teaching; Research; Classroom; Conversation Analysis; Textuality.
title_short Análise da conversa e critérios de textualidade: contribuições de estudos do discurso para pesquisas em sala de aula
title_full Análise da conversa e critérios de textualidade: contribuições de estudos do discurso para pesquisas em sala de aula
title_fullStr Análise da conversa e critérios de textualidade: contribuições de estudos do discurso para pesquisas em sala de aula
title_full_unstemmed Análise da conversa e critérios de textualidade: contribuições de estudos do discurso para pesquisas em sala de aula
title_sort Análise da conversa e critérios de textualidade: contribuições de estudos do discurso para pesquisas em sala de aula
author Concário, Marcelo
author_facet Concário, Marcelo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Concário, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Análise da Conversa; Ensino; Pesquisa; Sala de Aula; Textualidade.
Teaching; Research; Classroom; Conversation Analysis; Textuality.
topic Análise da Conversa; Ensino; Pesquisa; Sala de Aula; Textualidade.
Teaching; Research; Classroom; Conversation Analysis; Textuality.
description This paper has been motivated by discussions among the author and five doctoral students in sessions of a course titled Language Matters in Science Education, in a graduate program in Education for Science in São Paulo state, Brazil. During the study of conversation analysis and standards of textuality, it was found that the doctoral candidates were not familiar at all with the agenda. Later, after a search into the CAPES database, it was confirmed that publications on such topics in (science) education were scarce. Thus, a review has been provided of theoretical and methodological underpinnings of discourse studies that focus on conversation and textuality, especially how they help to plan and carry out classroom research aiming at critical reflection in teacher education. Excerpts are analyzed of data collected by the author in previous studies to illustrate how notions of conversation analysis and standards of textuality can be put to use. Thereby, it is intended that the dissemination of concepts and procedures in the fields of conversation analysis and standards of textuality can contribute to initial and continuing (science) teacher education as they inform interpretive research on classroom events.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7157
10.22481/rid-uesb.v5i2.7157
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7157
identifier_str_mv 10.22481/rid-uesb.v5i2.7157
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7157/5047
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 2 (2020): v. 5, n. 2 (2020): (jan. - jun., 2020); 6-19
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798187302813696