Regência escolar: estratégias didáticas usadas pelos residentes no contexto remoto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11641 |
Resumo: | This article presents partial results of the research project entitled "Pedagogical Residency Program (PRP): aspects of the residents' training path". in Sciences, Mathematics and Languages at the Federal University of Pará. For this text, we seek to identify didactic strategies used by residents in the regencies that occurred in remote teaching, taking as reference the conceptual and procedural contents of Zabala (1998). descriptive-interpretive character, with a qualitative approach, which is based, as a data constitution technique, on document analysis, taking as reference the records made in the logbook during the observation of classes. a fundamental foundation in the educational process of the licensee for uniting theory with practice, in order to contribute to initial training as an educator. In addition, it was possible to identify that residents used the resources they mastered to streamline online classes, as well as contemplated, in the slides used, conceptual and procedural contents of the objects of knowledge worked on. |
id |
UESB-8_a6b2668b1a1ba0eee9efdf7c158e4c43 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11641 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Regência escolar: estratégias didáticas usadas pelos residentes no contexto remotoSchool management: strategies used by residents in the remote contextEscuela de regencia: estrategias utilizadas por los residentes en el contexto remotoFormação inicial docenteRegência escolarEstratégias didáticasInitial Teacher TrainingSchool RegencyDidactic StrategiesFormación inicial del profesoradoEscuela de regenciaEstrategias didácticasThis article presents partial results of the research project entitled "Pedagogical Residency Program (PRP): aspects of the residents' training path". in Sciences, Mathematics and Languages at the Federal University of Pará. For this text, we seek to identify didactic strategies used by residents in the regencies that occurred in remote teaching, taking as reference the conceptual and procedural contents of Zabala (1998). descriptive-interpretive character, with a qualitative approach, which is based, as a data constitution technique, on document analysis, taking as reference the records made in the logbook during the observation of classes. a fundamental foundation in the educational process of the licensee for uniting theory with practice, in order to contribute to initial training as an educator. In addition, it was possible to identify that residents used the resources they mastered to streamline online classes, as well as contemplated, in the slides used, conceptual and procedural contents of the objects of knowledge worked on.Este artigo apresenta resultados parciais do projeto de pesquisa intitulado “Programa Residência Pedagógica (PRP): aspectos do percurso formativo de residentes". Tal projeto tem como objetivo evidenciar em que aspectos o PRP contribui para a formação inicial dos licenciandos residentes do curso de Licenciatura Integrada em Ciências, Matemática e Linguagens da Universidade Federal do Pará. Para este texto, buscamos identificar estratégias didáticas utilizadas por residentes nas regências ocorridas no ensino remoto, tomando como referência os conteúdos conceituais e procedimentais de Zabala (1998). Metodologicamente, o estudo é de caráter descritivo-interpretativo, com abordagem qualitativa, que se apoia, como técnica de constituição de dados, na análise documental, tomando como referência os registros realizados em diário de bordo durante a observação de aulas Desse estudo é possível afirmar que a regência escolar é um alicerce fundamental no processo educativo do licenciando por unir a teoria com a prática, de forma a contribuir para a formação inicial como educador. Além disso, foi possível identificar que os residentes usaram os recursos que dominavam para dinamizar aulas online, bem como contemplaram, nos slides usados, conteúdos conceituais e procedimentais dos objetos de conhecimento trabalhados.Este artículo presenta resultados parciales del proyecto “Programa de Residencia Pedagógica: aspectos de la trayectoria de formación de los residentes”, presentado a la Circular 10/2020 – PROPESP. Este proyecto objetivo mostrar en qué aspectos el PRP contribuye a la formación inicial de los residentes de la Licenciatura Integrada en Ciencias, Matemáticas y Lenguas de la UFPA. Para este texto, buscamos identificar las estrategias didácticas utilizadas por los residentes en las regencias que se dieron en la enseñanza a distancia, tomando como referencia los contenidos conceptuales y procedimentales de Zabala (1998). Metodológicamente, el estudio es de carácter descriptivo-interpretativo, con enfoque cualitativo, el cual se basa, para la constitución de datos empíricos, en los registros realizados en la bitácora y en imágenes de las clases a distancia. Con este estudio, es posible afirmar que la dirección escolar es un pilar fundamental en el proceso educativo del alumno, ya que une la teoría con la práctica, con el fin de contribuir a la formación inicial como educador. Además, los residentes utilizaron los recursos que dominaban para agilizar las clases en línea, además de contemplar en sus planificaciones y en las diapositivas utilizadas los contenidos conceptuales y procedimentales de los objetos de conocimiento trabajados. Edições UESB2023-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1164110.22481/riduesb.v8i1.11641Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11641, 1-162525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11641/7406Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFranco, Carlos Alberto AquinoMarques, Valéria Risuenho2023-04-11T16:03:37Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11641Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-04-11T16:03:37Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Regência escolar: estratégias didáticas usadas pelos residentes no contexto remoto School management: strategies used by residents in the remote context Escuela de regencia: estrategias utilizadas por los residentes en el contexto remoto |
title |
Regência escolar: estratégias didáticas usadas pelos residentes no contexto remoto |
spellingShingle |
Regência escolar: estratégias didáticas usadas pelos residentes no contexto remoto Franco, Carlos Alberto Aquino Formação inicial docente Regência escolar Estratégias didáticas Initial Teacher Training School Regency Didactic Strategies Formación inicial del profesorado Escuela de regencia Estrategias didácticas |
title_short |
Regência escolar: estratégias didáticas usadas pelos residentes no contexto remoto |
title_full |
Regência escolar: estratégias didáticas usadas pelos residentes no contexto remoto |
title_fullStr |
Regência escolar: estratégias didáticas usadas pelos residentes no contexto remoto |
title_full_unstemmed |
Regência escolar: estratégias didáticas usadas pelos residentes no contexto remoto |
title_sort |
Regência escolar: estratégias didáticas usadas pelos residentes no contexto remoto |
author |
Franco, Carlos Alberto Aquino |
author_facet |
Franco, Carlos Alberto Aquino Marques, Valéria Risuenho |
author_role |
author |
author2 |
Marques, Valéria Risuenho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franco, Carlos Alberto Aquino Marques, Valéria Risuenho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação inicial docente Regência escolar Estratégias didáticas Initial Teacher Training School Regency Didactic Strategies Formación inicial del profesorado Escuela de regencia Estrategias didácticas |
topic |
Formação inicial docente Regência escolar Estratégias didáticas Initial Teacher Training School Regency Didactic Strategies Formación inicial del profesorado Escuela de regencia Estrategias didácticas |
description |
This article presents partial results of the research project entitled "Pedagogical Residency Program (PRP): aspects of the residents' training path". in Sciences, Mathematics and Languages at the Federal University of Pará. For this text, we seek to identify didactic strategies used by residents in the regencies that occurred in remote teaching, taking as reference the conceptual and procedural contents of Zabala (1998). descriptive-interpretive character, with a qualitative approach, which is based, as a data constitution technique, on document analysis, taking as reference the records made in the logbook during the observation of classes. a fundamental foundation in the educational process of the licensee for uniting theory with practice, in order to contribute to initial training as an educator. In addition, it was possible to identify that residents used the resources they mastered to streamline online classes, as well as contemplated, in the slides used, conceptual and procedural contents of the objects of knowledge worked on. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11641 10.22481/riduesb.v8i1.11641 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11641 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v8i1.11641 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11641/7406 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11641, 1-16 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188179423232 |