Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/13386 |
Resumo: | This report proposes to share some of the discussions held during the Fundamentals and Tendencies of Research in Mathematics Education classes in the period 2023.1. The course was taken as a doctoral student in the doctoral course of the Graduate Program in Scientific Education and Teacher Training (PPGECFP) at the State University of Southwest Bahia, Jequié campus. From the experiences lived during the classes, I made several reflections on some emerging or constant themes in the field of Mathematics Education, they are: In this text I reported on the following themes: The teaching of mathematics; Historical development and importance of research in Mathematics Education and its implications for Mathematics teaching; Creative Insubordination; Psychology of Mathematics Education; Equity and Mathematics Education. Just as I learned and developed as a teacher and researcher in Mathematics Education, I hope that this text will motivate readers to discover new references and expand their perceptions about mediation processes of construction of mathematical knowledge in the different stages and modalities of teaching. |
id |
UESB-8_aba4180cd8e405c3936dd25f9b33a1d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/13386 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisaMathematics Education: reflections on some emerging or constant themes in the research fieldEducação MatemáticaCampo de pesquisaTemáticas emergentesTemáticas constantesRelato de experiênciaMathematics EducationResearch fieldEmerging themesConstant themesExperience reportThis report proposes to share some of the discussions held during the Fundamentals and Tendencies of Research in Mathematics Education classes in the period 2023.1. The course was taken as a doctoral student in the doctoral course of the Graduate Program in Scientific Education and Teacher Training (PPGECFP) at the State University of Southwest Bahia, Jequié campus. From the experiences lived during the classes, I made several reflections on some emerging or constant themes in the field of Mathematics Education, they are: In this text I reported on the following themes: The teaching of mathematics; Historical development and importance of research in Mathematics Education and its implications for Mathematics teaching; Creative Insubordination; Psychology of Mathematics Education; Equity and Mathematics Education. Just as I learned and developed as a teacher and researcher in Mathematics Education, I hope that this text will motivate readers to discover new references and expand their perceptions about mediation processes of construction of mathematical knowledge in the different stages and modalities of teaching.Este relato se propõe a compartilhar algumas das discussões realizadas durante as aulas da disciplina Fundamentos e Tendências da Pesquisa em Educação Matemática no primeiro semestre de 2023. A disciplina foi cursada como estudante de doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores (PPGECFP) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, campus Jequié. A partir das experiências vivenciadas durante as aulas, realizei diversas reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes do campo da Educação Matemática, são elas: O ensino de matemática; Desenvolvimento histórico e importância da pesquisa em Educação Matemática e suas implicações para o ensino da Matemática; Insubordinação Criativa; Psicologia da Educação Matemática; Equidade e Educação Matemática. Assim como aprendi e me desenvolvi enquanto professor da educação básica e pesquisador em formação da Educação Matemática, espero que este texto sirva de motivação para que leitores conheçam novas referências e possam ampliar suas percepções sobre processos de mediação de construções de conhecimentos matemáticos nas diversas etapas e modalidades de ensino.Edições UESB2023-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1338610.22481/riduesb.v8i1.13386Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e13386, 1-162525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/13386/8164Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, José Cassiano Teixeira2023-11-18T14:41:09Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/13386Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-11-18T14:41:09Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa Mathematics Education: reflections on some emerging or constant themes in the research field |
title |
Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa |
spellingShingle |
Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa Santos, José Cassiano Teixeira Educação Matemática Campo de pesquisa Temáticas emergentes Temáticas constantes Relato de experiência Mathematics Education Research field Emerging themes Constant themes Experience report |
title_short |
Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa |
title_full |
Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa |
title_fullStr |
Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa |
title_full_unstemmed |
Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa |
title_sort |
Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa |
author |
Santos, José Cassiano Teixeira |
author_facet |
Santos, José Cassiano Teixeira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, José Cassiano Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Campo de pesquisa Temáticas emergentes Temáticas constantes Relato de experiência Mathematics Education Research field Emerging themes Constant themes Experience report |
topic |
Educação Matemática Campo de pesquisa Temáticas emergentes Temáticas constantes Relato de experiência Mathematics Education Research field Emerging themes Constant themes Experience report |
description |
This report proposes to share some of the discussions held during the Fundamentals and Tendencies of Research in Mathematics Education classes in the period 2023.1. The course was taken as a doctoral student in the doctoral course of the Graduate Program in Scientific Education and Teacher Training (PPGECFP) at the State University of Southwest Bahia, Jequié campus. From the experiences lived during the classes, I made several reflections on some emerging or constant themes in the field of Mathematics Education, they are: In this text I reported on the following themes: The teaching of mathematics; Historical development and importance of research in Mathematics Education and its implications for Mathematics teaching; Creative Insubordination; Psychology of Mathematics Education; Equity and Mathematics Education. Just as I learned and developed as a teacher and researcher in Mathematics Education, I hope that this text will motivate readers to discover new references and expand their perceptions about mediation processes of construction of mathematical knowledge in the different stages and modalities of teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/13386 10.22481/riduesb.v8i1.13386 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/13386 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v8i1.13386 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/13386/8164 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e13386, 1-16 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798187146575872 |