Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, José Cassiano Teixeira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/13386
Resumo: This report proposes to share some of the discussions held during the Fundamentals and Tendencies of Research in Mathematics Education classes in the period 2023.1. The course was taken as a doctoral student in the doctoral course of the Graduate Program in Scientific Education and Teacher Training (PPGECFP) at the State University of Southwest Bahia, Jequié campus. From the experiences lived during the classes, I made several reflections on some emerging or constant themes in the field of Mathematics Education, they are: In this text I reported on the following themes: The teaching of mathematics; Historical development and importance of research in Mathematics Education and its implications for Mathematics teaching; Creative Insubordination; Psychology of Mathematics Education; Equity and Mathematics Education. Just as I learned and developed as a teacher and researcher in Mathematics Education, I hope that this text will motivate readers to discover new references and expand their perceptions about mediation processes of construction of mathematical knowledge in the different stages and modalities of teaching.
id UESB-8_aba4180cd8e405c3936dd25f9b33a1d8
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/13386
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisaMathematics Education: reflections on some emerging or constant themes in the research fieldEducação MatemáticaCampo de pesquisaTemáticas emergentesTemáticas constantesRelato de experiênciaMathematics EducationResearch fieldEmerging themesConstant themesExperience reportThis report proposes to share some of the discussions held during the Fundamentals and Tendencies of Research in Mathematics Education classes in the period 2023.1. The course was taken as a doctoral student in the doctoral course of the Graduate Program in Scientific Education and Teacher Training (PPGECFP) at the State University of Southwest Bahia, Jequié campus. From the experiences lived during the classes, I made several reflections on some emerging or constant themes in the field of Mathematics Education, they are: In this text I reported on the following themes: The teaching of mathematics; Historical development and importance of research in Mathematics Education and its implications for Mathematics teaching; Creative Insubordination; Psychology of Mathematics Education; Equity and Mathematics Education. Just as I learned and developed as a teacher and researcher in Mathematics Education, I hope that this text will motivate readers to discover new references and expand their perceptions about mediation processes of construction of mathematical knowledge in the different stages and modalities of teaching.Este relato se propõe a compartilhar algumas das discussões realizadas durante as aulas da disciplina Fundamentos e Tendências da Pesquisa em Educação Matemática no primeiro semestre de 2023. A disciplina foi cursada como estudante de doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores (PPGECFP) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, campus Jequié. A partir das experiências vivenciadas durante as aulas, realizei diversas reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes do campo da Educação Matemática, são elas: O ensino de matemática; Desenvolvimento histórico e importância da pesquisa em Educação Matemática e suas implicações para o ensino da Matemática; Insubordinação Criativa; Psicologia da Educação Matemática; Equidade e Educação Matemática. Assim como aprendi e me desenvolvi enquanto professor da educação básica e pesquisador em formação da Educação Matemática, espero que este texto sirva de motivação para que leitores conheçam novas referências e possam ampliar suas percepções sobre processos de mediação de construções de conhecimentos matemáticos nas diversas etapas e modalidades de ensino.Edições UESB2023-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1338610.22481/riduesb.v8i1.13386Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e13386, 1-162525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/13386/8164Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, José Cassiano Teixeira2023-11-18T14:41:09Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/13386Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-11-18T14:41:09Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa
Mathematics Education: reflections on some emerging or constant themes in the research field
title Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa
spellingShingle Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa
Santos, José Cassiano Teixeira
Educação Matemática
Campo de pesquisa
Temáticas emergentes
Temáticas constantes
Relato de experiência
Mathematics Education
Research field
Emerging themes
Constant themes
Experience report
title_short Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa
title_full Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa
title_fullStr Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa
title_full_unstemmed Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa
title_sort Educação Matemática: reflexões sobre algumas temáticas emergentes ou constantes no campo de pesquisa
author Santos, José Cassiano Teixeira
author_facet Santos, José Cassiano Teixeira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, José Cassiano Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Campo de pesquisa
Temáticas emergentes
Temáticas constantes
Relato de experiência
Mathematics Education
Research field
Emerging themes
Constant themes
Experience report
topic Educação Matemática
Campo de pesquisa
Temáticas emergentes
Temáticas constantes
Relato de experiência
Mathematics Education
Research field
Emerging themes
Constant themes
Experience report
description This report proposes to share some of the discussions held during the Fundamentals and Tendencies of Research in Mathematics Education classes in the period 2023.1. The course was taken as a doctoral student in the doctoral course of the Graduate Program in Scientific Education and Teacher Training (PPGECFP) at the State University of Southwest Bahia, Jequié campus. From the experiences lived during the classes, I made several reflections on some emerging or constant themes in the field of Mathematics Education, they are: In this text I reported on the following themes: The teaching of mathematics; Historical development and importance of research in Mathematics Education and its implications for Mathematics teaching; Creative Insubordination; Psychology of Mathematics Education; Equity and Mathematics Education. Just as I learned and developed as a teacher and researcher in Mathematics Education, I hope that this text will motivate readers to discover new references and expand their perceptions about mediation processes of construction of mathematical knowledge in the different stages and modalities of teaching.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/13386
10.22481/riduesb.v8i1.13386
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/13386
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v8i1.13386
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/13386/8164
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e13386, 1-16
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798187146575872