Alfabetização midiática informacional aliada ao artivismo em busca de um fazer docente pautado na criticidade e na cultura da paz
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11753 |
Resumo: | This theoretical essay in the form of an article proposes a reflection on the potential of informational media literacy combined with artivism practices, in search of training young people with a critical, autonomous and reflective sense in the exercise of freedom, peace and citizenship. Through bibliographical research on informational media literacy, artivism, culture of peace and education, it is proposed the compilation of theoretical and methodological parameters that can help the composition of pedagogical practices that allow the constitution of a citizen, participative and non-violent identity, that can be explored in projects and research involving informational media literacy and artivism, both in formal and informal education. |
id |
UESB-8_b5ee3a9f24a4898015b7486d445125ca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11753 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Alfabetização midiática informacional aliada ao artivismo em busca de um fazer docente pautado na criticidade e na cultura da paz Informational media literacy allied to artivism in search of a teaching practice based on criticality and the culture of peaceLa alfabetización mediática informacional aliada al artivismo en busca de una práctica docente basada en la criticidad y la cultura de pazalfabetização midiática informacionalartivismoeducaçãoartvismeducationinformational media literacyalfabetización mediática informacionalartivismoeducaciónThis theoretical essay in the form of an article proposes a reflection on the potential of informational media literacy combined with artivism practices, in search of training young people with a critical, autonomous and reflective sense in the exercise of freedom, peace and citizenship. Through bibliographical research on informational media literacy, artivism, culture of peace and education, it is proposed the compilation of theoretical and methodological parameters that can help the composition of pedagogical practices that allow the constitution of a citizen, participative and non-violent identity, that can be explored in projects and research involving informational media literacy and artivism, both in formal and informal education.Este ensayo teórico en forma de artículo propone una reflexión sobre las potencialidades de la alfabetización mediática informacional combinada con prácticas de artivismo, en busca de la formación de ciudadanos con sentido crítico, autónomo y reflexivo en el ejercicio de la libertad, la paz y la ciudadanía. A través de una investigación bibliográfica sobre alfabetización mediática informacional, artivismo, cultura de paz y educación, se propone la recopilación de parámetros teóricos y metodológicos que puedan ayudar a la composición de prácticas pedagógicas que permitan la constitución de una identidad ciudadana, participativa y no violenta, que pueden explorarse en proyectos e investigaciones que involucren alfabetización mediática informacional y artivismo, tanto en la educación formal como informal.Este ensaio teórico em forma de artigo propõe uma reflexão sobre o potencial da alfabetização midiática informacional aliada a práticas de artivismo, em busca da formação de cidadãos com senso crítico, autônomo e reflexivo no exercício da liberdade, paz e cidadania. Por meio de pesquisa bibliográfica sobre alfabetização midiática informacional, artivismo, cultura da paz e educação, propõe-se a compilação de parâmetros teóricos e metodológicos que possam auxiliar a composição de práticas pedagógicas que possibilitem a constituição de uma identidade cidadã, participativa e não violenta, que consigam ser explorados em projetos e pesquisas envolvendo alfabetização midiática informacional e artivismo, tanto na educação formal como informal.Edições UESB2023-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1175310.22481/riduesb.v8i1.11753Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11753, 1-152525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11753/7670Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Ângela Aparecida de2023-04-11T16:03:37Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11753Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-04-11T16:03:37Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Alfabetização midiática informacional aliada ao artivismo em busca de um fazer docente pautado na criticidade e na cultura da paz Informational media literacy allied to artivism in search of a teaching practice based on criticality and the culture of peace La alfabetización mediática informacional aliada al artivismo en busca de una práctica docente basada en la criticidad y la cultura de paz |
title |
Alfabetização midiática informacional aliada ao artivismo em busca de um fazer docente pautado na criticidade e na cultura da paz |
spellingShingle |
Alfabetização midiática informacional aliada ao artivismo em busca de um fazer docente pautado na criticidade e na cultura da paz Almeida, Ângela Aparecida de alfabetização midiática informacional artivismo educação artvism education informational media literacy alfabetización mediática informacional artivismo educación |
title_short |
Alfabetização midiática informacional aliada ao artivismo em busca de um fazer docente pautado na criticidade e na cultura da paz |
title_full |
Alfabetização midiática informacional aliada ao artivismo em busca de um fazer docente pautado na criticidade e na cultura da paz |
title_fullStr |
Alfabetização midiática informacional aliada ao artivismo em busca de um fazer docente pautado na criticidade e na cultura da paz |
title_full_unstemmed |
Alfabetização midiática informacional aliada ao artivismo em busca de um fazer docente pautado na criticidade e na cultura da paz |
title_sort |
Alfabetização midiática informacional aliada ao artivismo em busca de um fazer docente pautado na criticidade e na cultura da paz |
author |
Almeida, Ângela Aparecida de |
author_facet |
Almeida, Ângela Aparecida de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Ângela Aparecida de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
alfabetização midiática informacional artivismo educação artvism education informational media literacy alfabetización mediática informacional artivismo educación |
topic |
alfabetização midiática informacional artivismo educação artvism education informational media literacy alfabetización mediática informacional artivismo educación |
description |
This theoretical essay in the form of an article proposes a reflection on the potential of informational media literacy combined with artivism practices, in search of training young people with a critical, autonomous and reflective sense in the exercise of freedom, peace and citizenship. Through bibliographical research on informational media literacy, artivism, culture of peace and education, it is proposed the compilation of theoretical and methodological parameters that can help the composition of pedagogical practices that allow the constitution of a citizen, participative and non-violent identity, that can be explored in projects and research involving informational media literacy and artivism, both in formal and informal education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11753 10.22481/riduesb.v8i1.11753 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11753 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v8i1.11753 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11753/7670 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11753, 1-15 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188320980992 |