“Prepare o seu coração pras coisas que eu vou contar eu venho lá do sertão”: relatos de uma experiência docente em tempos de pandemia da covid-19 no interior da Bahia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11019 |
Resumo: | This article discusses the teaching experience of a public Basic Education teacher in the state of Bahia. The interest in the theme is justified by the need and urgency to understand how teaching occurred in Brazil during the pandemic in the most remote places. The reports presented in this study bring the experiences of teaching-learning in an unequal socioeconomic, geo-climatic, educational, and digital environment. It aims to understand, from the teaching experience report, the reality of the teaching-learning process during the pandemic in a state public school in Chapada Diamantina, in the interior of Bahia. This is an Experience Report according to Mussi, Flores and Almeida (2021). In view of the facts exposed, teaching, in rural areas, went through serious problems. Thus, it is thought that, based on these reflections, the recognition of small advances, in face of the great difficulties faced, can be a good reason to promote a more inclusive and digital continuing education for the professionals involved. |
id |
UESB-8_d46d74eb9762237fb5d620d82469bcb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11019 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
“Prepare o seu coração pras coisas que eu vou contar eu venho lá do sertão”: relatos de uma experiência docente em tempos de pandemia da covid-19 no interior da Bahia“Prepare o seu coração pras coisas que eu vou contar eu venho lá do sertão”: reports of a teaching experience in times of the covid-19 pandemic in rural BahiaExclusão digitalEducação na pandemiaZona RuralDigital divideEducation in the pandemicCountrysideThis article discusses the teaching experience of a public Basic Education teacher in the state of Bahia. The interest in the theme is justified by the need and urgency to understand how teaching occurred in Brazil during the pandemic in the most remote places. The reports presented in this study bring the experiences of teaching-learning in an unequal socioeconomic, geo-climatic, educational, and digital environment. It aims to understand, from the teaching experience report, the reality of the teaching-learning process during the pandemic in a state public school in Chapada Diamantina, in the interior of Bahia. This is an Experience Report according to Mussi, Flores and Almeida (2021). In view of the facts exposed, teaching, in rural areas, went through serious problems. Thus, it is thought that, based on these reflections, the recognition of small advances, in face of the great difficulties faced, can be a good reason to promote a more inclusive and digital continuing education for the professionals involved.O presente artigo discute a experiência docente de uma professora da Educação Básica da rede pública do Estado da Bahia. O interesse pela temática se justifica pela necessidade e urgência de compreender como ocorreu o ensino no Brasil durante a pandemia nos lugares mais remotos. Os relatos postos neste estudo trazem as vivências do ensinar-aprender em um meio socioeconômico, geoclimático, educacional e digital desigual. Tem como objetivo compreender, a partir do Relato de Experiência docente, a realidade do processo de ensino-aprendizagem durante a pandemia em uma escola da rede pública estadual da Chapada Diamantina, interior da Bahia. Trata-se de um Relato de Experiência segundo Mussi, Flores e Almeida (2021). Diante dos fatos expostos, o ensino, em Zona Rural, passou por sérios problemas. Assim, pensa-se que, a partir destas reflexões, o reconhecimento de pequenos avanços, diante das grandes dificuldades enfrentadas, pode ser um bom motivo para a promoção de uma formação continuada mais inclusiva e digital dos profissionais envolvidos.Edições UESB2022-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1101910.22481/riduesb.v7i2.11019Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 2 (2022): v. 7 n. 2: (jul. - dez., 2022); 56-742525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11019/7196Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Alexandre do ValleSantos, Cleide Bruno dosSantos, Ednaide Barbosa dosCosta, Rozane da Conceição SilvaVieira, Lorena Brito Góes2022-12-27T00:35:08Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11019Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2022-12-27T00:35:08Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Prepare o seu coração pras coisas que eu vou contar eu venho lá do sertão”: relatos de uma experiência docente em tempos de pandemia da covid-19 no interior da Bahia “Prepare o seu coração pras coisas que eu vou contar eu venho lá do sertão”: reports of a teaching experience in times of the covid-19 pandemic in rural Bahia |
title |
“Prepare o seu coração pras coisas que eu vou contar eu venho lá do sertão”: relatos de uma experiência docente em tempos de pandemia da covid-19 no interior da Bahia |
spellingShingle |
“Prepare o seu coração pras coisas que eu vou contar eu venho lá do sertão”: relatos de uma experiência docente em tempos de pandemia da covid-19 no interior da Bahia Souza, Alexandre do Valle Exclusão digital Educação na pandemia Zona Rural Digital divide Education in the pandemic Countryside |
title_short |
“Prepare o seu coração pras coisas que eu vou contar eu venho lá do sertão”: relatos de uma experiência docente em tempos de pandemia da covid-19 no interior da Bahia |
title_full |
“Prepare o seu coração pras coisas que eu vou contar eu venho lá do sertão”: relatos de uma experiência docente em tempos de pandemia da covid-19 no interior da Bahia |
title_fullStr |
“Prepare o seu coração pras coisas que eu vou contar eu venho lá do sertão”: relatos de uma experiência docente em tempos de pandemia da covid-19 no interior da Bahia |
title_full_unstemmed |
“Prepare o seu coração pras coisas que eu vou contar eu venho lá do sertão”: relatos de uma experiência docente em tempos de pandemia da covid-19 no interior da Bahia |
title_sort |
“Prepare o seu coração pras coisas que eu vou contar eu venho lá do sertão”: relatos de uma experiência docente em tempos de pandemia da covid-19 no interior da Bahia |
author |
Souza, Alexandre do Valle |
author_facet |
Souza, Alexandre do Valle Santos, Cleide Bruno dos Santos, Ednaide Barbosa dos Costa, Rozane da Conceição Silva Vieira, Lorena Brito Góes |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Cleide Bruno dos Santos, Ednaide Barbosa dos Costa, Rozane da Conceição Silva Vieira, Lorena Brito Góes |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Alexandre do Valle Santos, Cleide Bruno dos Santos, Ednaide Barbosa dos Costa, Rozane da Conceição Silva Vieira, Lorena Brito Góes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Exclusão digital Educação na pandemia Zona Rural Digital divide Education in the pandemic Countryside |
topic |
Exclusão digital Educação na pandemia Zona Rural Digital divide Education in the pandemic Countryside |
description |
This article discusses the teaching experience of a public Basic Education teacher in the state of Bahia. The interest in the theme is justified by the need and urgency to understand how teaching occurred in Brazil during the pandemic in the most remote places. The reports presented in this study bring the experiences of teaching-learning in an unequal socioeconomic, geo-climatic, educational, and digital environment. It aims to understand, from the teaching experience report, the reality of the teaching-learning process during the pandemic in a state public school in Chapada Diamantina, in the interior of Bahia. This is an Experience Report according to Mussi, Flores and Almeida (2021). In view of the facts exposed, teaching, in rural areas, went through serious problems. Thus, it is thought that, based on these reflections, the recognition of small advances, in face of the great difficulties faced, can be a good reason to promote a more inclusive and digital continuing education for the professionals involved. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11019 10.22481/riduesb.v7i2.11019 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11019 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v7i2.11019 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11019/7196 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 2 (2022): v. 7 n. 2: (jul. - dez., 2022); 56-74 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188153208832 |